Ahtoja "liikaa"

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Itsellä nykäisi tänä aamuna saabas ahdot kaakkoon rekkaa ohittaessa eli ei riittänyt oman mittarin asteikko kun poljin ohi rekasta kulki muuten komeasti.. mut ei viitsinyt kovin paljon polkea. joten vakionopeus säädin päälle ja rauhallista ajoa kotiin.Arvelus et mankkuvena temppuilee tuli heti mieleen joten ei muuta kuin tallille kuuntelemaan pellin alta millaista elämää venttiili pitää ja olihan siinä omituinen resonointi ääni. ja siksi eiku venttiili pois. Aattelin jo hetken et olisiko lähettävä hakemaan uusi venttiili autoon. Mutta pienen miettimisen jälkeen päätin kokeilla josko olisi mäntä jumittunut venttiilistä ja ei muuta kuin joka reiästä crc:tä sisään ja kokeilu liuotuksen jälkeen.. virta päälle ja sama särinä jatkui. eikun irti ja uusiksi crc:tä sisään. Annoin liuota hetken ja päätin kokeilla mitä paineilma vaikuttaa sisuskaluihin sieltähän rupesi tulemaan ensin rei`istä värjääntynyttä crc:tä eli oli kerääntynyt jotain likaa aikalailla. Sitten tukin keskimmäisen reijän sormella ja kokeilin varovasti mitä tapahtuu kun painaa alimmaisesta reiästä ilmaa sisään. ei mitään ja ylimmästä takaisin päin ilmaa josta ei mennyt ilmaa kun puhalsin suulla ilmaa heti pois oton jälkeen.. sieltä päin puhallettuna kuului kun mäntä(tai mikä siellä nyt onkaan) lähti liikkumaan alaspäin ja kun puhallin sitten keskireikä tukittuna alhaalta ylös liike tapahtui ylöspäin.. Muutaman toiston jälkeen oletin et vois toimia. Joten eiku vena paikoilleen ja kokeilemaan.. Ja venttiili toimi ja paineet pysyy kohdallaan. Jospa tästä kertomuksesta olis apua jollekin toisellekin ettei menis rahat hukkaan ostaessa ventiiliä jos vika johtuukin vain likaisuudesta.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Minulla sama ongelma useimmiten, paineet hyppii punaisen puolelle ja takaisin. Joskus vaan hyppii ja nykii, joskus pysyy hetken kauemminkin. joskus taas pysyy tasaisena. Onko sama vika vai voiko esim. hukkaportti olla jumissa? :oops: (Aloittelijan villi arvaus)
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

itsellä karkas ohi asteikosta mustalle..kokeilepas venttiilin voitelu.. Ei liene iso homma kunhan katsot mistä mikin letku on voi muuten tulla ihan uusia onkelmia.. :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Tasapaino akseli kirjoitti:itsellä karkas ohi asteikosta mustalle..kokeilepas venttiilin voitelu.. Ei liene iso homma kunhan katsot mistä mikin letku on voi muuten tulla ihan uusia onkelmia.. :lol:
Miten suosittelet tehtäväksi ja millä aineella..? :?

muokkaus: jahas, tuossahan se lukeekin ylempänä...
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Noniin! suihkutin CRC:tä hukkaportin liikkuviin osiin ja minun yllä kuvailemani "liiat ahdot" näyttää hävinneen! 8)

Eli ei tarvinnut veilä magneettiventtiiliä alkaa törkkimään, onneksi.
Viimeksi muokannut MP, La Maalis 11, 2006 00:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Magneettiventtiilissä ei ole mäntää varsinaisesti.

Siellä on kahden magneetin välissä irrallinen peltilätkä jota magneetit sitten kisoo itseään vasten ja näin tukkii magneetin keskellä olevan ilma-aukon.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

MP kirjoitti:Noniin! suihkutin CRC:tä hukkaportin liikkuviin osiin ja minun yllä kuvailemani "liiat ahdot" näyttää hävinneen! 8)

Eli ei tarvinnut veilä magneettiventtiiliä alkaa törkkimään, onneksi.
Hehkutus takaisin, ei hävinneetkään.. :cry:
Viimeksi muokannut MP, Ma Maalis 13, 2006 23:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Rafu kirjoitti:Magneettiventtiilissä ei ole mäntää varsinaisesti.

Siellä on kahden magneetin välissä irrallinen peltilätkä jota magneetit sitten kisoo itseään vasten ja näin tukkii magneetin keskellä olevan ilma-aukon.

Vanhemmissa tonnareissa on mäntä magneettiventtiilissä.

Männätön, uudempi malli, on väriltään musta ja vanhempi

männällinen malli on ruskea/valkoinen.
900C -86
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

MP kirjoitti:
MP kirjoitti:Noniin! suihkutin CRC:tä hukkaportin liikkuviin osiin ja minun yllä kuvailemani "liiat ahdot" näyttää hävinneen! 8)

Eli ei tarvinnut veilä magneettiventtiiliä alkaa törkkimään, onneksi.
Hehkutus takaisin, ei hävinneetkään.. :cry:
Tuntuu että kylmällä pakkassäällä ei pelaa, mutta kun taas tänään oli auto tallissa pari tuntia ja nollakeli, niin hyvin pelaa :roll:
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Hiihtolomareissulla -15- -25 pakkasta ja auto toimi kuin unelma ilman katkomisia.

Ihme juttu tuo pätkiminen... ajelin tänään motarilla cruise päällä 110 lasissa ja piti tiukkaan rakoon tehdä kaistanvaihto ja nelosta silmään ja töks. Pakkasta -3. Ahdot karkasivat siis 1,5 bariin.

Sitten meni taas kokeiluksi: jos polkaisee nopeasti, ei mankkuvana ehdi ilmeisesti reagoimaan ahtojen nousuun ja hukkaportti ei ehdi aueta tarpeeksi nopeasti --> fuelcut 1,5 bar. Tulkitsenko oikein?

Kun taas kiihdyttää aluksi rauhallisesti ja sitten polkaisee kaasun pohjaan, huomaa ahtoviisarin liikkeestä, että mankkuvena availee hukkaporttia ihan oikein pitäen ahdot 1,1 - 1,2 bar.

Ja pitkään ollut ajoittain tuota vaivaa. Olisiko hukkaportin vivustojen CRC-käsittelystä apua vai alkaako kolmas mankkuvena sekoilemaan.

Tympii kun ei uskalla kohta oikein polkaista kunnolla... :roll:
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

onkos sulla vaihdettu tiuhaankin tahtiin venttiileitä? Venttilille tulevat letkut varmasti ehjiä? kannattaa tarkistaa hukkaportin liikkuvuus. Itsellä nimittäin paineiden nousu ja magneettiventtiilin toimimattomuus loppui CRC käsittelyyn kerralla..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tasapaino akseli kirjoitti:onkos sulla vaihdettu tiuhaankin tahtiin venttiileitä? Venttilille tulevat letkut varmasti ehjiä?
Nyt kolmas venttiili menossa vuoden sisällä. Edelliset lopettivat ahtamisen kokonaan.
Letkut priimassa kunnossa, alle vuoden vanhat ja varmasti ehjät.
kannattaa tarkistaa hukkaportin liikkuvuus. Itsellä nimittäin paineiden nousu ja magneettiventtiilin toimimattomuus loppui CRC käsittelyyn kerralla..
Juu, en muuta osaa tuolle tehdä kuin hukkaportin osien totaalinen herkistely. Rost-offia reilusti ja nitkuttelua reippaasti, eiköhän se sillä irtoa jos on jumittaakseen. Pahasti ei voi olla jumissa kun kuitenkin toimii, paitsi nopeassa polkaisussa.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Tuntuis toisaalta ettei vika välttämättä johdu magneettiventiilistä kun on venttiileitä täytynyt vaihtaa useammin kuin öljyjä. onkos johdotuksissa mahdollisuus että kenties jokin liitos olisi huono et aiheuttaisi ventiilin toimintahäiriöitä? miten ahdin toimii kun ajaa peruspaineilla nouseeko silloinkin paineet ylemmäksi kuin ohjearvot sanovat?
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tasapaino akseli kirjoitti:Tuntuis toisaalta ettei vika välttämättä johdu magneettiventiilistä kun on venttiileitä täytynyt vaihtaa useammin kuin öljyjä. onkos johdotuksissa mahdollisuus että kenties jokin liitos olisi huono et aiheuttaisi ventiilin toimintahäiriöitä? miten ahdin toimii kun ajaa peruspaineilla nouseeko silloinkin paineet ylemmäksi kuin ohjearvot sanovat?
Kyllä ne pari venttiiliä oli 100% varmasti rikki. Liittimet putsailtu ja kunnossa.

Ahdin toimii ihan ok. Jos mankkuvenan irrottaa eli liittää aktuattorin ja kompuran letkut, paineita on max 0,4 kuten pitääkin.

Vika on siis akselilla mankkuvena - aktuaattori - hukkaportti.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

mielenkiintoinen homma.. Mulle jäis ainoaksi vaihtoehdoksi pelkkä magneettiventiili,mutta mikä niitä rikkoo on toinen juttu.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Vastaa Viestiin