Liikennekäyttäytyminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Bob
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Bob »

dimebak kirjoitti:Joskus on tullu havaittua se, että motarin vasemmalla ei riitä edes 140 km/h nopeus. Pari kolme kertaa on näin käynyt ja joka kerta olen tehnyt omasta mielestä "pelilikkeen" eli lähtenyt ohittamaan edellä olevia autoja. Siis Oulun motarilla ja joka kerta olen ajanut Oulusta ohi. No ei se, että lähtee ohi omasta mielestä oikeaan aikaan niin se jonka ohitit ensimmäisenä ampaisee puskuriin ja hiillostaa persiissä about Hesarin sunnuntainumeron vahvuuden päässä.

Kerran noista em. tapauksista jopa niin, että päästyäni useamman auton ohi jumalatonta ylinopeutta, niin puskurissa roikkunut pitkiä välkytellyt ajoi seuraavassa rampissa pois motarilta. Olisin ymmärtänyt sen mutta tämä sankari oli ajaa ohi rampista. Mieli teki mennä perään vetään turpaan ja lujaa.
Eiköhän tuon 140:n nopeuden pitäisi riittää - eihän niistä tarvitse välittää, antaa mennä ohi - ellei sitten itse aja autolla, jossa on värivalot maskissa.

Tuolla aiemmin tässä viestiketjussa "mordai" on parissa kommentissaan kuvannut aikamoisen järkevän ajotavan ja luullakseni ko. ajotavalla liikkuu enemmänkin kuin kaksi Saabistia.
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Nostetaampas aihe ylös, kesä tulee ja kusipäitä liikenteessä piisaa :

Ajelin juuri kotiin (asun siis valtatie 12 varressa Vammalasta Tampereellepäin noin 7km), olin muutaman kilometrin päässä kotiristeyksestä, kun puskuria lähestyy nopeasti jonkinasteinen tuning-vekotin, ja ei jarruvalojen välkäytyksestä mitään ymmärtänyt tuon kuski.

Kilometri eteenpäin tulee risteysalue, johon hidastan vauhtini 90 -> 80, ja olettaisin tuon toisenkin tekevän samoin, vaan ei, ohi lähtee keltaisella niin lujaa kuin autostaan irti sai, ja ohittipa pari edelläni ajanutta samalla kertaa, palasi omalle kaistalleen kun vastaantuleva liikenne alkoi "häiritä" herran kaahailua.

Soitin tuosta Nokian poliisille, jotta tietävät tutkata, jos sinne asti auto ajautuu. Kyseessä siis oli jokin japanilainen sedan (ehkäpä imbreza) korisarjoin varustettuna, väri met. sininen. Jos olisi ollut autossa kulkuja niin olisin kyllä ohituksen estänyt, ja saattanut seurata ihan kotiovelle asti, mutta eipä tuolla dieselmersulla paljoa hurjastella.

Jos kyseisen auton kuski tunnistaa itsensä (epätodennäköistä tällä foorumilla) edellisen kertomuksen perusteella, niin tervesiä perseestä ja toivottavasti sait sakot / menetit henkesi leikkimällä vilkkaan liikenteen seassa .
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
vjbremer
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

lefa42 kirjoitti:
Soitin tuosta Nokian poliisille, jotta tietävät tutkata, jos sinne asti auto ajautuu. Kyseessä siis oli jokin japanilainen sedan (ehkäpä imbreza) korisarjoin varustettuna, väri met. sininen. Jos olisi ollut autossa kulkuja niin olisin kyllä ohituksen estänyt, ja saattanut seurata ihan kotiovelle asti, mutta eipä tuolla dieselmersulla paljoa hurjastella.

Jos kyseisen auton kuski tunnistaa itsensä (epätodennäköistä tällä foorumilla) edellisen kertomuksen perusteella, niin tervesiä perseestä ja toivottavasti sait sakot / menetit henkesi leikkimällä vilkkaan liikenteen seassa .
Tuota noin, suuttuahan aina voi mutta kansalaispoliiseja taitaa
jo olla riittämin meidän teillämme!?
Jätetään nämä sankarihommat poliiseille, eiks jep :wink:

Joku vanhempi mieshenkilö uudenkarhealla Mazda 6lla lähti kerran seuraamaan minua kuin jätin hänet valoista(Ei mitään hullua kaahaamista). Seurasi minut koulun parkkikselle asti,
Missä naama punaisena rupesi huutamaan minulle
siitä miten liikenteessä käyttäydytään. Meinas Reemerin pojalta
mennä hermot. Huusin sille saamarin jokkisautoilijalle
että jos hän ei siirtäisi riisikipponsa heleva*^"iin autoni edestä
niin peruuttaisin suoraan kylkeen. Jo rupes tapahtumaan.
Sitten vielä puolituntia keskustelua äijän käyttäytymisestä
(tosin yksinpuhelua minun puoleltani). Poistui ukko sitten
äimistyneenä paikalta. S(&ana pitäkööt omista asioistaan
vaan huolta.
Toisaalta tähän sankariin johon sinä tutustuit olisikin
varmaan huudon ansainnut. Mutta jos tuolla tavalla ajelee
niin jää ennen pitkään kiinni. :evil:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
haffu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Viime kesänä Ruisrockin aikoihin tuli liikuttua Turun seudulla ja päätin ng:n kanssa käydä katsastamassa hieman "uutta" ykköstietä. Motarilla oli 120km/h rajoitus ja oli hyvä päästellä tuollaista 130-140km/h. Eräässä vaiheessa kuitenkin huomasin takaa tulevan jonkun hieman nopeammin ja menevän ohi vain takavalot näkyen. Kyseessä oli Opel Vectra, kenties GTS.

Hieman lähempänä Turun keskustaa alkoi liikennettäkin olemaan hieman enemmän ja vasenta kaistaa edelleen porskutellen vakkarin kanssa samaa 130-140km/h vauhtia edessä näkyy tumma Volvo V70. oikealla kaistalla olevat ajavat näillä kohdin suurinpiirtein 110km/h ja Volvo edessä vain 115km/h. Päästyä oikealla olevien ohi, Volvo jatkaa ajoaan vasemmalla kaistalla pitkän matkaa. Valojen väläytyksellä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta ja ensimmäinen takaa tullut teki "peliliikkeen" ja meni kummastakin ohi oikeata kaistaa käyttäen. kilometrin verran jaksoin ajaa Volvon perässä kunnes paloi minunkin pinnani. Pykälää pienempää sisään ja oikealta ohi. Tämän jälkeen tuosta Volvostakin se kaasupoljin löytyi ja roikkui sitä 130-140km/h minun perässäni.
En kehu omaa ajotyyliäni, mutta en kyllä kyseisen Volvo-kuskinkaan. Hänkin tässä syyllistyi rikkeeseen nimeltä oikean kaistan käyttämättä jättäminen.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Eski
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse jäin eilen ihmettelemään mistä oli kysymys, kun ajelin AeroWagonilla Jyväskylän rantaväylällä vasenta kaistaa Mattilanniemen kohdalla, kun Ford Focus ilmestyi taakse aika lähelle. Vauhtia oli mittarissa noin 70 (rajoitus 60). Huomasin, että focuksen takaa joku maasturi hyökkäsi oikealle kaistalle, mutta kaista oli "tukossa", joten siirtyi takaisin... Sitten tuli Kuokkalan risteyksen punaiset valot ja pääsin "paalulle", kun vasen kaista oli tyhjä. Lähdin aika ripeästi valoista ja kiihdytin noin 90:iin (rajoitus 70) ja focus jäi, mutta tuli perässä minkä kerkesi ja lopulta vaihtoi oikealle kaistalle ja meni ohi reilua ylinopeutta (ei moottoritie, joten saa ohittaa myös oikealta). Mutta mitä tekee focuksen takana ollut maasturi (taisi olla Nissanin pickup isoilla karjapuskureilla), sehän hyökkäsi aivan takapuskuriini kiinni ja olin aivan varma, että tulee päälle... (oikea kaista oli siis tyhjä) Väläytin jarruvaloja kerran ja jatkoin edelleen noin 90 vauhtia ja niinpä pickup-kuski siirtyikin oikealle kaistalle ja lähtikin Vaajakosken motarille... En todellakaan ymmärrä mistä oli kysymys..?

Eski
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

vjbremer kirjoitti:Joku vanhempi mieshenkilö uudenkarhealla Mazda 6lla lähti kerran seuraamaan minua kuin jätin hänet valoista(Ei mitään hullua kaahaamista). Seurasi minut koulun parkkikselle asti,
Missä naama punaisena rupesi huutamaan minulle
siitä miten liikenteessä käyttäydytään. Meinas Reemerin pojalta
mennä hermot. Huusin sille saamarin jokkisautoilijalle
että jos hän ei siirtäisi riisikipponsa heleva*^"iin autoni edestä
niin peruuttaisin suoraan kylkeen. Jo rupes tapahtumaan.
Sitten vielä puolituntia keskustelua äijän käyttäytymisestä
(tosin yksinpuhelua minun puoleltani). Poistui ukko sitten
äimistyneenä paikalta. S(&ana pitäkööt omista asioistaan
vaan huolta.
Toisaalta tähän sankariin johon sinä tutustuit olisikin
varmaan huudon ansainnut. Mutta jos tuolla tavalla ajelee
niin jää ennen pitkään kiinni. :evil:
Tuosta tuli mieleeni eräs audisti, joka painoi tuossa joku kuukausi sitten puskurissa valtatie 12:sta, vaikka tie oli tyhjä kilometrien matkalta, kaiken lisäksi oli säkkipimeää, joten tuo luukussa roikkuminen häikäisi hieman, vihdoin kun tuo tajusi ohittaa (jäi sitten tuohon konepellin tuntumaan kiinni) välkytin pari kertaa pitkiä, jolloin tämä lyö liinat kiinni, ja minä vuorostani menen ohitse, kun en halunnut ajonopeuttani pudottaa.

Sitten tämä toinen tulee pitkät (ja lisäpitkät) päällä perässä kiinni, jolloin alan heittelemään omaisuutta ikkunoista (kaverin auto, joten ihan mitä tahansa en voinut heittää), löin jarrut kiinni, ja tämä meni ohitse, jätin pitkät päälle ja näytin vilkulla mihin olen menossa. Jolloin tämä tekee risteyksessä u-käännöksen, lähtee perään ja seurasipa pihaan asti.

Totesin vaan, että onko herra kuullut koskaan turvavälistä, ja kootut selitykset olivat "vittuako niitä pitkiä välkytät" (väläytin kahdesti, tämä piti päällä 1km ajan), ja "ajoit alinopeutta" (mittarivirhe tarkastettiin, ajoin 90km/h 80 alueella). Hetken kuuntelin, sitten kimpaannuin ja otin hallitunkin varren autotallin nurkalta, kyllä lähti audi sutien pihasta. Mikä helvetti siinä on, että pitää tahallaan häiritä toisten liikennöintiä, jos on kiire, niin eikös silloin mennä ohi, eikä jäädä leikkimään kissaa ja hiirtä?

Yleensä siis olen rauhallinen liikenteessä(kin), mutta kun hermo palaa, niin se vain palaa, eikä silloin mikään auta.
MB W203 '04 200 CDI
MtSound
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja MtSound »

lefa42 kirjoitti:kootut selitykset olivat "vittuako niitä pitkiä välkytät" (väläytin kahdesti, tämä piti päällä 1km ajan)
Huvittava asia muuten tuo pitkien väläyttäminen, kun autokoulussa oikeasti opetetaan pimeällä ohitettaessa ensin vilkuttamaan vasemmalle ja sitten vielä väläyttämään pitkiä merkiksi ohituksesta, että edellä ajava huomaa aikeet. Ikinä en ole tuota tienpäällä tehnyt/kenenkään nähnyt tekevän. Vittuiluksihan se tässä maassa luetaan ja pinna palaa.
Väläytit Lefa ehkä kerran liikaa, mutta sääntöjen mukaan toimit. :D
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
saba2,1
"Aero"

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

MtSound kirjoitti: Huvittava asia muuten tuo pitkien väläyttäminen, kun autokoulussa oikeasti opetetaan pimeällä ohitettaessa ensin vilkuttamaan vasemmalle ja sitten vielä väläyttämään pitkiä merkiksi ohituksesta, että edellä ajava huomaa aikeet. Ikinä en ole tuota tienpäällä tehnyt/kenenkään nähnyt tekevän. Vittuiluksihan se tässä maassa luetaan ja pinna palaa.
Itse olen joskus väläyttänyt kun ohi lähden pimeällä maantiellä. Kun sen tekee siinä vasemmalla kaistalla, niin silloin ei ehkä niiin helposti luulla vittuiluks. Tai ei ainakaan savolaiset o luulleet :wink: :lol:
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

MtSound kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:kootut selitykset olivat "vittuako niitä pitkiä välkytät" (väläytin kahdesti, tämä piti päällä 1km ajan)
Huvittava asia muuten tuo pitkien väläyttäminen, kun autokoulussa oikeasti opetetaan pimeällä ohitettaessa ensin vilkuttamaan vasemmalle ja sitten vielä väläyttämään pitkiä merkiksi ohituksesta, että edellä ajava huomaa aikeet. Ikinä en ole tuota tienpäällä tehnyt/kenenkään nähnyt tekevän. Vittuiluksihan se tässä maassa luetaan ja pinna palaa.
Siis väläytin siksi, että tämä ohittaa perässähiihdon jälkeen siten, että palaa kaistalle lähes hipaisten etupuskuriani (tai siis kaverin etupuskuria, minä vain ajoin), eli tarkoituskaan ei ollut väläyttää ystävällisesti. :?

Huvita kohta enään mikään, kävin syömässä ja ihmiset ajelee ilman valoja ja vilkkuja, väärää kaistaa ja vasten liikennemerkkejä, taitaa olla hermoromahduksen merkkejä ilmoilla. :roll:
MB W203 '04 200 CDI
Tonppa
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Mnjaah, käväsin kotopuolessa kattelemassa menoa viikon verran. Etelästä tulevia hiihtolomalaisia näkyi kovasti olevan liikkeellä: vulvuja, bimmereitä, mersuja ja tätä rataa - kaikilla suksiboksit katolla. Ja mitä idioottimaisimpia ohituksia!! :evil:

E8 rantatie ja E4 pohjoisessa eivät ole niitä kaikkein leveimpiä/nopeimpia/parhaassa kunnossa olevia teitä, eikä siellä typerillä ohituksilla letkoissa voiteta yhtään aikaa. Pistää vtuttaan liikenteeseen löysätyt (yleensä) keski-ikäiset idiootit, joille toisten turvallisuus (saatika kyytiläisten turvallisuus) ei merkitse yhtään mitään liikenteessä. Päin vastoin, luullaan että lompakon paksuus oikeuttaa rikkomaan lakia (lähinnä nopeusrajoituksia) sekä muuten hyvää liikennekäyttäytymistä vastaan.

Eipä mulla muuta.. :?
Rommitommi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

lefa42 kirjoitti: Tuosta tuli mieleeni eräs audisti, joka painoi tuossa joku kuukausi sitten puskurissa valtatie 12:sta, vaikka tie oli tyhjä kilometrien matkalta, kaiken lisäksi oli säkkipimeää, joten tuo luukussa roikkuminen häikäisi hieman, vihdoin kun tuo tajusi ohittaa (jäi sitten tuohon konepellin tuntumaan kiinni) välkytin pari kertaa pitkiä, jolloin tämä lyö liinat kiinni, ja minä vuorostani menen ohitse, kun en halunnut ajonopeuttani pudottaa.

Sitten tämä toinen tulee pitkät (ja lisäpitkät) päällä perässä kiinni, jolloin alan heittelemään omaisuutta ikkunoista (kaverin auto, joten ihan mitä tahansa en voinut heittää), löin jarrut kiinni, ja tämä meni ohitse, jätin pitkät päälle ja näytin vilkulla mihin olen menossa. Jolloin tämä tekee risteyksessä u-käännöksen, lähtee perään ja seurasipa pihaan asti.

Totesin vaan, että onko herra kuullut koskaan turvavälistä, ja kootut selitykset olivat "vittuako niitä pitkiä välkytät" (väläytin kahdesti, tämä piti päällä 1km ajan), ja "ajoit alinopeutta" (mittarivirhe tarkastettiin, ajoin 90km/h 80 alueella). Hetken kuuntelin, sitten kimpaannuin ja otin hallitunkin varren autotallin nurkalta, kyllä lähti audi sutien pihasta. Mikä helvetti siinä on, että pitää tahallaan häiritä toisten liikennöintiä, jos on kiire, niin eikös silloin mennä ohi, eikä jäädä leikkimään kissaa ja hiirtä?

Yleensä siis olen rauhallinen liikenteessä(kin), mutta kun hermo palaa, niin se vain palaa, eikä silloin mikään auta.
Suosittelen miettimään miksi se hermo palaa, jos kovin yleistäkin on, kannattaa varmaan alkaa miettiä sitä omaakin suhtautumistaan liikenteeseen :roll:

Jos Audisti kerran tuli suoraan eteen, mitä muuten tekee yllättävän moni, ja kerran ajoitte samaa vauhtia, niin miksi et vaikka päästänyt kaasua polkimelta ja parin sekunnin päästä nostanut taas nopeuttas takaisin :?: Se turvavälin pitäminen kun on takaa tulevan vastuulla :roll:
Ei olis tarvinnut välkytellä valoja, ei olis tarvinnu menettää hermojaan, vaan oisitte kummatki jatkanu määränpäähänne ilman turhia välikohtauksia :roll:

Eli jos joku toinen on idiootti, itse ei tarvitse alentua samalle tasolle.... Kotipoliisin leikkiminen kuuluu samaan sarjaan.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Rommitommi kirjoitti:
lefa42 kirjoitti: Tuosta tuli mieleeni eräs audisti, joka painoi tuossa joku kuukausi sitten puskurissa valtatie 12:sta, vaikka tie oli tyhjä kilometrien matkalta, kaiken lisäksi oli säkkipimeää, joten tuo luukussa roikkuminen häikäisi hieman, vihdoin kun tuo tajusi ohittaa (jäi sitten tuohon konepellin tuntumaan kiinni) välkytin pari kertaa pitkiä, jolloin tämä lyö liinat kiinni, ja minä vuorostani menen ohitse, kun en halunnut ajonopeuttani pudottaa.

Suosittelen miettimään miksi se hermo palaa, jos kovin yleistäkin on, kannattaa varmaan alkaa miettiä sitä omaakin suhtautumistaan liikenteeseen :roll:

Jos Audisti kerran tuli suoraan eteen, mitä muuten tekee yllättävän moni, ja kerran ajoitte samaa vauhtia, niin miksi et vaikka päästänyt kaasua polkimelta ja parin sekunnin päästä nostanut taas nopeuttas takaisin :?: Se turvavälin pitäminen kun on takaa tulevan vastuulla :roll:
Ei olis tarvinnut välkytellä valoja, ei olis tarvinnu menettää hermojaan, vaan oisitte kummatki jatkanu määränpäähänne ilman turhia välikohtauksia :roll:

Eli jos joku toinen on idiootti, itse ei tarvitse alentua samalle tasolle.... Kotipoliisin leikkiminen kuuluu samaan sarjaan.
Kunnioitan niitä, joilla hermo pitää siinä tilanteessa, kun ohittaja ensin jahkailee tyhjällä tiellä takapuskurissa, siirtyy etukulmaani hipoen hidastelemaan eteen ja täten häiriköi liikkumistani. Itse en moisessa tilanteessa pysty kuin menettämään malttini, koska mielestäni asia menee siten, että kun ohitetaan, niin halutaan mennä lujempaa kuin toinen, jos ohitetaan ihan vain toisen matkanteon hidastamiseksi, niin kyseessä on ihan jokin muu, kuin kiire.
MB W203 '04 200 CDI
Rommitommi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

lefa42 kirjoitti: Kunnioitan niitä, joilla hermo pitää siinä tilanteessa, kun ohittaja ensin jahkailee tyhjällä tiellä takapuskurissa, siirtyy etukulmaani hipoen hidastelemaan eteen ja täten häiriköi liikkumistani. Itse en moisessa tilanteessa pysty kuin menettämään malttini, koska mielestäni asia menee siten, että kun ohitetaan, niin halutaan mennä lujempaa kuin toinen, jos ohitetaan ihan vain toisen matkanteon hidastamiseksi, niin kyseessä on ihan jokin muu, kuin kiire.
Itse pyrin vaan hyväksymään sen, että joukkoon mahtuu kaikenlaista vatipäätä, ja yritän parhaani mukaan olla provosoitumatta.
Vaikka onhan sitä varmasti itse kullakin joskus hermot palanut..

Vastaavia tilanteita tulee monia jo pelkästään Helsinki-Tampere motarilla, jota ajan lähes viikottain. Eka junnaavat perässä, sen jälkeen 1kmh kovempaa menee ohi ja sitten jäävät siihen eteen apinoimaan. Tälläsessä tilassa laitan vaa cruisen hetkeks pois ja sopivan turvavälin synnyttyä laitan taas päälle, tai vaihtoehtosesti nostan nopeutta hetkeksi reilumminkin, mutta esim. valoilla en viitsi välkytellä, kun siellä just saattaa olla tollasia tapauksia, jotka reagoivat kirjoittamallasi tavalla...
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
qaw
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja qaw »

Otetaan pienehkö ohut muovipussi, täytetään ruokaöljyllä, suljetaan tiiviisti. Kun tarpeeksi alkaa joku takana provosoida, se on helppo livauttaa kattoluukusta pihalle. Jos provosoija on edessä niin sehän taas on äkkiä korjattu :twisted:

Myönnetään, vasta suunnitteluasteella on...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
MtSound
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Nyt kuppi kuumaa kaakaota ja peiton alle ottamaan pienet nokoset. Ei ajatella sitä liikennettä ja niitä älypäitä kokoajan. Kuva :wink:
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Vastaa Viestiin