Saabin aliarvostus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

vähän ot, mutta ruotsissa taas ennemminkin vollea seuraa status, johon kuuluu kyseinen matala ruutukangas lippis...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ng900aero kirjoitti:
nm. tietullit pakollisiksi pk-seudulle :!:
nm. pääkaupunkiseutulaisille erillinen lisävero autosta.. :lol: :lol:

OT... Joo tiedän, mutta kun oli pakko... :oops:
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Acid7
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 09:46
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Acid7 »

christian80 kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: onhan niitä jotka ei piittaa jalankulkijoista vaikka heillä olisi vihreetä ja ne ovat ihan toista maata.
Jep, Turussa heitä kutsutaan bussikuskeiksi...
Saab 9³ 2.0t -01
Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t -05
johnrambo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 00:03
Paikkakunta: pohjoinen

Viesti Kirjoittaja johnrambo »

minkäs teet jos suomessa sokeat tekee harjoja mutta ruotsissa autoja.. :lol:
Petri R.
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 15:33
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Petri R. »

Erittäin mielenkiintoinen aihe kyllä. Minulla ei (ainakaan vielä) ole Saabia joten tuon tähän sellaista ulkopuolisen näkökulmaa.

Ensimmäiset mielikuvat ko. merkistä mulle syntyi 80-luvun lopulla kun isä oli ostamassa uutta autoa. Isällä oli ollut 70-luvulla Saab 99, niitä ihan ensimmäisiä vuosimalleja, ja C Kadettin jälkeen olikin yhtenä vaihtoehtona Saab 90 tai 900. Isä piti saappeja turvallisina ja kestävinä autoina ja tuohon aikaan Saab oli verrattain yleinen näky. Aika paljon nuita oli kavereiden vanhemmilla/sukulaisilla/tuttavilla/kylänmiehillä jne. Siihen aikaan merkissä oli tiettyä statusta; 900 Saab oli vaurauden symboli. Olihan "turposaappi" sitäpaitsi aivan käsite 80-luvulla. Saabille tyypillinen hyvin omintakeinen ulkomuotokaan ei haitannut koska niitä oli silloin niin paljon että niihin tottui.

No isän valinta kohdistui kuitenkin VW Golfiin, ja sen jälkeen porukoilla on ollut pelkkiä volkkareita viimeisen 18 vuoden ajan... Pari viikkoa sitten saatu Jetta taitaa olla perheen kuudes Volkswagen. Mutta tietty mielikuva saabista ehti syntyä.

Maailma muuttuu ja käsittääkseni esim. NG900:sta ei myyty Suomessa juuri minkään vertaa Saabin 80-luvun myyntiin nähden. Tuommonen ysisatkuhan on verrattain harvinainen näky, ja siksipä mielikuva saabista säilyi edelleen 99/90/900-linjalla vaikka lähestyttiin vuosituhannen loppua. Ysitonninenhan oli edustusautona sen verran kalliimpi ja harvinaisempi ettei niitä juuri nähnyt. Nuiden vanhempien saappienkin harventuessa ja aikojen muuttuessa alkoi nuo vanhemmat sabat näyttää minunkin silmään melko karuilta isoine puskureineen ja raskaine olemuksineen. Taisipa isä ehdottaa jossain autoliikkeessä ollutta og900:stakin kun oltiin minulle ekaa autoa ostamassa joskus 1999. No siitähän puuttui kaikki se 18-vuotiaan tarvitsema nuorekkuus ja katu-uskottavuus, siksipä ostimmekin corollan :D Voi jeesus...

Ensimmäinen varsinainen saabismitartunta minun kohdalla sattuikin sitten viime kesänä kun sain työautoksi 5kk ajaksi Saab 9-3 2.0t '01:n. Aluksi huomio kiinnittyi kojelautaan joka näytti hirvittävän rumalta muutoin ihan menevän näköisessä autossa, enkä sitä kabiinia kauniina näe vieläkään, mutta olihan se kieltämättä ergonominen. Auto oli mielestäni ihan hyvä ajaa, ulkoa hyvännäköinen ja ennenkaikkea siinä oli aivan mahtava kone. Moottori tekee auton! Kävin samana kesänä koeajamssa 1.8T passattia vastaavine 150hv tehoineen ja sitä eroa oli vaikea uskoa. Onhan passat paljon painavampi mutta... No, lastullahan se vagin 1.8T herää henkiin, mutta saapistahan ne vasta kunnon löylyt sillä lastuttamisella saadaan!

Tämä uus 9-3ss lieneekin sitten historian ensimmäinen Saab jota pidetään yleisesti hyvännäköisenä autona (jopa sisältä) yli merkkirajojen. Mutta kysymys kuuluu, kuinka Saab se enää on? ;)

Minulla on aikomuksissa ostaa n.15k€ auto ja hakukriteereinä on turbo, autom.ilmastointi, vakionopeudensäädin, ikää max 8 vuotta ja kohtuu kilometrit. Luonnollisesti Saab on yksi potentiaalinen vaihtoehto. Vaikka volkkarimies olenkin niin olen antanut itselleni vapauden ostaa käyttöautoksi minkä tahansa paitsi tojotan, koska minulla on volkkari erikseen harrasteuatona. Saabissa kiehtoo lähinnä mahtavat turbokoneet kautta virityspotentiaali. Toki pidän 9-3:n ja 9-5:n ulkonäöstä, ja se kojelauta vaan on semmonen saabismi mikä täytyy hyväksyä. Mutta siinä kiteytyy minusta juuri Ruotsalaisen autosuunnittelun perusajatus; ei turhia krumeluureja, vaan turvallisuutta, ajettavuutta, käytännöllisyyttä. Sen olen huomannut että itse ajotilanteessa saappi voi pieksää kalliimmat saksalaismerkit sillä että se vaan yksinkertaisesti sopii käteen kuin hanska, vaikka jalopuukojelaudat hienoine kahvikuppitelineineen ja koristelistoineen, nappeineen puuttuukin. Myös nuo tietyt saabismit kuten nightpanel, virtalukon ihmeellinen sijainti ja pakkilukko kiehtoo; nämä ominaisuudet taitaa löytyä ihan 2000-luvun saabeistakin vaikka käsijarru ei enää otakaan eturenkaisiin tai tuulilasinpyyhkimet ole vinksinvonksin ;) Toisaalta tuo tietty harvinaisuus on myös hyvä asia; ei saappi minua kiinnostaisi niin paljon jos niitä olisi kuin jotain corolloja kadut täynnä. Eli se erikoisuus on sekä Saabin heikkous että vahvuus. Minusta Saabin muotoilu, turbokoneet sekä merkin logo aarnikotkineen kaikkineen on...sanoisinko miehekästä verrattuna johonkin toyota yarikseen.

Aika näyttää mihin merkkiin tässä ryhtyy. Saabismiani taisi vauhdittaa myös pari foorumilaista joiden vieressä tuli muutama englannin/ruotsinkurssi tekussa istuttua... ;) Tämä oli sitten ensimmäinen postaus koko voorumille notta terve vaan kaikille :P
Volvo S40 T4 '98, Opel Astra 1.7TD '95, VW Passat L '74 (projekti)
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Petri R. kirjoitti: Aika näyttää mihin merkkiin tässä ryhtyy. Saabismiani taisi vauhdittaa myös pari foorumilaista joiden vieressä tuli muutama englannin/ruotsinkurssi tekussa istuttua... ;) Tämä oli sitten ensimmäinen postaus koko voorumille notta terve vaan kaikille :P
Minun mielestä todella hyvä postaus foorumille ja asiallista tekstiä! Joten eikun vaan tervetuloa joukkoon! :) Itse olen täysin saabisti, mutta molemmat veljeni ajelevat wolskilla. -01 passat tdi on hyvä ajaa, mutta kuten kirjoititkin, niin kyllä saab käy käteen kuin hanska. Wolskilla ajamisen jälkeen 2,1:n saba tuntuu niin sopivalta ja hyvältä autolta ajaa. Vaikka ikää melkein 10 vuotta enemmän ja kilometrejäkin sen 100tkm reilummin, niin silti siinä on sitä jotain. Nyt parasta aikaa menossa veljien "käännytys" takaisin saabisteiksi.. :wink: :lol:
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Petri R. kirjoitti:Aluksi huomio kiinnittyi kojelautaan joka näytti hirvittävän rumalta muutoin ihan menevän näköisessä autossa, enkä sitä kabiinia kauniina näe vieläkään, mutta olihan se kieltämättä ergonominen....että se vaan yksinkertaisesti sopii käteen kuin hanska, vaikka jalopuukojelaudat hienoine kahvikuppitelineineen ja koristelistoineen, nappeineen puuttuukin
Mitä kummallisat höpinää jalopuuttomuudesta? Autossa on nimenomaan oikeaa puuta, eikä tiettyjen merkkien muovilistoja. Mukiteline olisi 45e investointi tuohon ajotietokeneen ja radion väliin. :)

kauniilta tuo minun silmään näyttää.
http://www.kanetti.fi/~peinu/gallery/Ta ... inikka_031
varsinkin kun tuo turboviisari osoittaa varhaisia iltapäivän tunteja :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Petri R.
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 15:33
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Petri R. »

^Nojoo, lähinnä kai tarkoitin sitä että toisissa autoissa kojelaudat tehdään kauniiksi, toisissa käytännöllisiksi :) Onhan nuissa jalopuutakin näkynyt, vai muoviakos se Ruotsalaisissa autoissa on...turvallisuussyistä sekin.

Entinen autoni oli Audi 100 '93 ja siinä oli mielestäni yksi tyylikkäimpiä kojelautoja. Mutta tämmönenhän on aina makuasia enkä ala tämän enempää audeista vouhottamaan saappifoorumilla :)

edit: Volvoissakos se sitten oli muovia...ja perusteluna juuri tuo turvallisuus?
Viimeksi muokannut Petri R., Ti Maalis 14, 2006 12:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Volvo S40 T4 '98, Opel Astra 1.7TD '95, VW Passat L '74 (projekti)
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Petri R. kirjoitti:^Nojoo, lähinnä kai tarkoitin sitä että toisissa autoissa kojelaudat tehdään kauniiksi, toisissa käytännöllisiksi :) Onhan nuissa jalopuutakin näkynyt, vai muoviakos se Ruotsalaisissa autoissa on...turvallisuussyistä sekin.
Kyllä se ihan oikeaa puuta on jos se siinä tehtaalta asti on ollut.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Petri R. kirjoitti:
Entinen autoni oli Audi 100 '93 ja siinä oli mielestäni yksi tyylikkäimpiä kojelautoja. Mutta tämmönenhän on aina makuasia enkä ala tämän enempää audeista vouhottamaan saappifoorumilla :)

edit: Volvoissakos se sitten oli muovia...ja perusteluna juuri tuo turvallisuus?
ÄYKS 8O näyttää toden totta olevan makuasia! :lol: :lol: :lol: Mun silmään näyttää tuo audin mittaristo aivan karmeelta. :)

Volvon puut on ekopuuta :) säästää kuulemma luontoa kun laittaa puutkin muovista... :roll:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

peinu kirjoitti:
Petri R. kirjoitti:
Entinen autoni oli Audi 100 '93 ja siinä oli mielestäni yksi tyylikkäimpiä kojelautoja. Mutta tämmönenhän on aina makuasia enkä ala tämän enempää audeista vouhottamaan saappifoorumilla :)

edit: Volvoissakos se sitten oli muovia...ja perusteluna juuri tuo turvallisuus?
ÄYKS 8O näyttää toden totta olevan makuasia! :lol: :lol: :lol: Mun silmään näyttää tuo audin mittaristo aivan karmeelta. :)

Volvon puut on ekopuuta :) säästää kuulemma luontoa kun laittaa puutkin muovista... :roll:
kaverilla on kans 94 vuoden s4 audi quatro 2,2 turbolla ja kyl on yks rumimmista kojelaudoista mitä oon luonnos nähny
BMW 525iA Touring Executive
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

peinu kirjoitti:
Volvon puut on ekopuuta :) säästää kuulemma luontoa kun laittaa puutkin muovista... :roll:
On Volvoon saanut myös aitoa puuta, mutta aikaseemin se halvin vaihtoehto oli "ekopuu", joka tosiaan näytti suhteellisen karmeelta ja sen käyttöä perusteltiin kolariturvallisuudella :roll:
Ainakaan isommissa Volvoissa ei enää käytetä ekopuuta, vaan aitoa puuta, jos sillä nyt jotain merkitystä on, itse en halua metsää kojelaudalleni :) S40/V50:stä en tiedä...

OT :oops: : Mitäs muuten uuden S80:n kojelauta, kuinka paljon negatiivisia tunteita se saa aikaan :wink:

http://www.netcarshow.com/volvo/2006-s8 ... per_26.htm
http://www.netcarshow.com/volvo/2006-s8 ... per_2a.htm
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Petri R.
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 15:33
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Petri R. »

Heh, näin ne mielipiteet poikkeaa toisistaan. Toisaalta omistin kyllä ennen kakkoskoppaisen golffin ja tuota automallia sympatisoin edelleen - mutta siinähän se vasta karun näköinen kojelauta oli? Se ei minua kuitenkaan koskaan häirinnyt? :D Ja kyllähän tuo 9-3:n kojiskin alkaa näyttää kauniilta viimeistään siinä vaiheessa jos tämä sairaus minusta ottaa yliotteen.

Mutta takaisin saappeihin. Yksi merkittävä saabistien joukko on ne "entiset saabistit" jotka muistelee kaiholla sitä og900:sta tai ysiysiään mutta nykyään ajavat syystä tai toisesta uudella tojotalla. Kuulee juttuja tyyliin "-37c pakkasta ja ilman roikkaa käyntiin, ikkunat heti sulaksi ja ekassa mutkassa ajoin hirven päälle eikä saappiin tullu naarmuakaan" jne. jne. Saappi on kyllä auto joka herättää tunteita, niin hyvässä kuin pahassakin. Minusta se on ihan hyvä ettei Saab sulaudu harmaaseen massaan.
Volvo S40 T4 '98, Opel Astra 1.7TD '95, VW Passat L '74 (projekti)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Petri R. kirjoitti: "-37c pakkasta ja ilman roikkaa käyntiin, ikkunat heti sulaksi ja ekassa mutkassa ajoin hirven päälle eikä saappiin tullu naarmuakaan"
Tuohan on ihan arkipäivää esim. meikäläiselle. :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

ruotsinviha

Viesti Kirjoittaja arska »

Kyllä Saab mielletään niin umpiruotsalaiseksi vieläkin ja sen vuoksi moni suomen katajaisesta kansasta hylkii/vihaa sitä pelkän ruotsalaisten kateuden takia. Volvoja kuitenkin myydään valitettavasti huomattavasti enemmän Saabia koska maahantuoja on tehtaan omistama ja pystyy ilmeisesti kompensoimaan hintaa juuri esim. työsuhde- ja leasingautoihin.
Vastaa Viestiin