Harkitsin pitää olisiko seuraava auto manuaali vaiko automaatti. Loppujenlopuksi päädyin automaattiin ja nyt jo kaduttaa
Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa automaatin kanssa; Autolla kiihdyttää todella rauhallisesti kevyellä kaasulla, kun automaatti vaihtaa suuremmalle (1-2 tai 2-3, nopeus n. 40 km / h) niin satunnaisesti automaatti vaihtaa niin hitaasti, että auton kierrokset nousevat n. 1000 rpm, ennen kuin seuraava vaihde kytkeytyy päälle, jolloin lopputuloksena on ÄRSYTTÄVÄ nykäisy. Samaa ei tapahdu (tai sitä ei huomaa) jos autoa polkee "kunnolla". Onko laatikossa vikaa, vai kuuluuko tämä "ominaisuuksiin"? Autolla ajettu reilut 80 000tkm.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Mulla -00 mallissa suunnilleen tuollainen vaihtaminen että kierrokset nousevat, tapahtuu 1-2:lle kun kovalla pakkasella lähtee liikkeelle kylmällä autolla. Heti kun lämpenee niin vaihtaa pehmeästi.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Ke Maalis 15, 2006 09:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulikos tuo viisivaihteinen automaatti vm -02. Niissä on ollut jotain pientä vaihtamisohjelmassa, jonka on saanut päivitettyä huollossa. Faijan automaatissa on joskus ollut tuota kierrosten nousua vaihdoissa. En tosin tiedä, onko tuota päivitystä tehty. Tuskinpa.
Harkitsin pitää olisiko seuraava auto manuaali vaiko automaatti. Loppujenlopuksi päädyin automaattiin ja nyt jo kaduttaa
Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa automaatin kanssa; Autolla kiihdyttää todella rauhallisesti kevyellä kaasulla, kun automaatti vaihtaa suuremmalle (1-2 tai 2-3, nopeus n. 40 km / h) niin satunnaisesti automaatti vaihtaa niin hitaasti, että auton kierrokset nousevat n. 1000 rpm, ennen kuin seuraava vaihde kytkeytyy päälle, jolloin lopputuloksena on ÄRSYTTÄVÄ nykäisy. Samaa ei tapahdu (tai sitä ei huomaa) jos autoa polkee "kunnolla". Onko laatikossa vikaa, vai kuuluuko tämä "ominaisuuksiin"? Autolla ajettu reilut 80 000tkm.
Käy valtuutetulla korjaamolla ja pyydä asentamaan viimeisin softa laatikkoon ja öljytkin voisit vaihdattaa, omiin 9-5 aeroihin vaihdatin 50000 tkm huolloissa laatikon öljyt.(normaalisti taisi olla 110000 km eka vaihto).
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Itsellä oli aivan sama ongelma (Wagon 2.3t vm 2005): maltillisesti kiihdytettäessä vaihto 1->2 tapahtui välillä melkoisen nykäisyn säestämänä. Jos kaasua painoi vähänkään "asiallisemmin", vaihto tapahtui hyvin siististi.
No, mainitsin asiasta huollossa ja tekivät siellä ohjelmistopäivityksen; nyt vaihto on huomattavasti mielyttävämpi, mutta ei ehkä kuitenkaan yllä ihan täydellisyyteen.
Mielenkiintoista on se, että mielestäni laatikko vaihtoi uutena, myös rauhallisesti kiihdytettäessä, hyvin siististi. Mitä reilun puolen vuoden käyttön aikana voi olla tapahtunut?
jäpöl kirjoitti:Itsellä oli aivan sama ongelma (Wagon 2.3t vm 2005): maltillisesti kiihdytettäessä vaihto 1->2 tapahtui välillä melkoisen nykäisyn säestämänä. Jos kaasua painoi vähänkään "asiallisemmin", vaihto tapahtui hyvin siististi.
No, mainitsin asiasta huollossa ja tekivät siellä ohjelmistopäivityksen; nyt vaihto on huomattavasti mielyttävämpi, mutta ei ehkä kuitenkaan yllä ihan täydellisyyteen.
OK. Pitää 90TKM huollossa pyytää softalle päivitys. Eipä tuo 5 lovinen automaatti ole niitä "hienostuneimpia" laatikoita mitä olen testannut. Parempi silti kuin tuo vanhempi 4 lovinen ja erittäin mukava kun Helsingin ruuhkassa joutuu matelemaan.
Kiitos kaikille vinkeistä!
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Jooh, 5-lovinen tuli päivityksen myötä ainakin 2002 mallisessa paljon paremmaksi. Piti myös sen jälkeen kiitettävästi silmässä 5-vaihdetta jyrkissäkin mäissä ja käytti oikeasti vääntöä hyväkseen.
Sain tänään uuden softan 9-5:en automaattilootaan ja aikaisempaan nähden vaihteisto toimii nyt huomattavasti miellyttävämmin.
Samalla Rengastien Autotarvikkeen huolto Seinäjoella päivitti softan myös moottoriin. Moottorin softapäivitystä ei oltu tehty meikäläisen Saabbiin aikaisemmin. Uusi softa säästää jopa DI-kasettia!
Kiitokset softapäivitysvinkistä... en olisi huomannut itse kyselläkään päivitysten perään.
MansikkaSAAB kirjoitti:Sain tänään uuden softan 9-5:en automaattilootaan ja aikaisempaan nähden vaihteisto toimii nyt huomattavasti miellyttävämmin.
Samalla Rengastien Autotarvikkeen huolto Seinäjoella päivitti softan myös moottoriin. Moottorin softapäivitystä ei oltu tehty meikäläisen Saabbiin aikaisemmin. Uusi softa säästää jopa DI-kasettia!
Kiitokset softapäivitysvinkistä... en olisi huomannut itse kyselläkään päivitysten perään.
Sitä varten kannattaa lueskella tätä foorumia, täältä saa yllättävän paljon tietoa..
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Itselläni -99 V6 ja epäilen, ettei mitään päivityksiä (moottori & autom.laatikko) ole tehty - olisiko syytä käydä tekemässä ko.päivitykset?
Mitään tarvetta sinänsä ei ole, mutta eihän sitä tietysti osaa kaivata parempaa, kun ei tiedä miltä auto päivityksien jälkeen tuntuisi. Eli onko noista päivityksistä todellakin hyötyä ja jos on, mitähän moiset päivitykset mahtavat about maksaa...?
Luulisi niistä aina jotain iloa olevan, huomaa sitä sitten itse tai ei. Ei niitä kuitenkaan huvikseen tehdä. Muistaakseni saksanreissulla Saban "hajottua" uusittiin tulpat, softa koneeseen ja automaattiin. Taisi siellä lukea hintalapussa joku 250e. Tiedä sitten mitä täällä kustantaa.
PS. Audin suhteen kyllä hauska keissi. uuden A6:sen tomaatti välillä sekoili. Vein huoltoon ja kysyin mahdollisesta päivityksestä huoltopäälliköltä ja hän vain tokaisi "ei semmosia ole". Noh, huollon jälkeen kuitenkin taulussa näkyy nykyään aina automaatin käyttämä vaihde, mitä ei ennen näkynyt Jotain taidettiin päivitellä
Mulla on sama homma omassa autossa, laatikko tvistailee välillä pintakaasulla kiihdytettäessä. Kysyin saabin huollosta päivitystä, niin sanoivat että voidaan päivittää hinta n. 100 €, päivittävät samalla laatikko ja moottori softan, kannattaa kuulema tehdä samalla. Miten teille, pitikö päivityksestä maksaa?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
laakkonen13 kirjoitti:Mulla on sama homma omassa autossa, laatikko tvistailee välillä pintakaasulla kiihdytettäessä. Kysyin saabin huollosta päivitystä, niin sanoivat että voidaan päivittää hinta n. 100 €, päivittävät samalla laatikko ja moottori softan, kannattaa kuulema tehdä samalla. Miten teille, pitikö päivityksestä maksaa?
Ei pitänyt. Olivat kyllä rahaa ottamassa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96