Ilmastoinnin kylmäaine og900?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Ilmastoinnin kylmäaine og900?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Haulla löysin jonkin verran ihan hyvää ilmastointijuttua, mutta enpä löytänyt tietoa satkussa käytetystä kylmäaineesta. Onko se R12, vai onko satkullekin tehty joku R12-->R134a konversiokitti kuten esim tonnareille?

Tarkoitus olisi testauttaa järjestelmä tässä kevään aikana ja täyttää, jos sattuu olemaan tiivis. Hyvä olisi tietää, että mitä kylmäainetta pyytää...R12:han ei enää tietenkään saa, mutta sen korvaavaa ainetta sitten, jos ei 134a kelpaa satkulle.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Katso kompressorin tyyppi arvokilvestä ja hae sillä siinä käytetty kylmäaine. ( Muistelisin että 92 tuli satkuun uudempi kylmäaine !! )

Vanhemmassa satkuissa oli muistaakseni kompuran malli ja merkki Sanden SD-508 R-12:lla toimiva mylly... :roll:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jees, kiitoksia. Pitääpä silmäillä kompuran kylkeä, jos sieltä jotain infoa löytyy. Autohan on vuodelta 1984, mutta tiedä sitten mikä sekasikiö tuo ilmastointi on...Syyläriä vaihtaessa lauhdutin näytti ainakin ihmeen hyväkuntoiselta 8O
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Kompuroina on ollut Sankyo (Sanden), Seiko Seiki ja Clarion.
R12:lle löytyy kyllä korvaava aine, olikohan se nyt sitten R49.

No, kylmäkonehuoltajat kyllä tietää.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

R12 korvaavia aineita on lähes A4:n verran. Itellä Isceon R49 ja hyvin toimii. Täyttömäärissä on myös pieniä eroja aineesta riippuen.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

JugiBoy kirjoitti:R12 korvaavia aineita on lähes A4:n verran. Itellä Isceon R49 ja hyvin toimii. Täyttömäärissä on myös pieniä eroja aineesta riippuen.
Tuostapa tulikin mieleen, että paljon satkun järjestelmä imee ainetta? Tonnariin menee n. 850g, mutta se tieto ei nyt juuri lämmitä :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Kompurasta, imujohdosta ja lauhduttimesta riippuen:

Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

JugiBoy kirjoitti:R12 korvaavia aineita on lähes A4:n verran. Itellä Isceon R49 ja hyvin toimii. Täyttömäärissä on myös pieniä eroja aineesta riippuen.
Isceon taitaa olla aineen valmistaja ja ainoa tieto millä pärjää on tuo R49 kylmäainetieto.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

dimebak kirjoitti:Isceon taitaa olla aineen valmistaja ja ainoa tieto millä pärjää on tuo R49 kylmäainetieto.
Ei kun DuPont. R49 on vain kylmäainetyypin merkintä. Valmistajia on tietysti useampia. Tämä nyt on vähän niinkuin renkaissa 195/55 15. Kai ostajaa voi myös merkki kiinnostaa..kö :roll:
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jaa se oli DuPont tuotemerkki.

OT: Aika kornia, että ko. firma tekee materiaaleja joilla voi pitää itsensä lämpimänä ja materiaaleja joilla voi pitää itsensä viileänä :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

OT edelleen.
Niin ja automaaleja, sukkahousuja yms. roipetta. Monialayritys niinkuin vaikka Daewoo, mikroaaltouuneista tankkereihin ja lähes kaikki mahdollinen siltä väliltä.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noniin, sen verta asiaa setvitty, että esim. Pellen Paja pääkaupunkiseudulla tarjoaa tuota R49-lientä. Tuonne siis soittelin, kaveri suositteli, että odotellaan lämpimämpiä kelejä, jotta saadaan kunnon paineet ilmastointiin tiiviyden testaamiseksi. Kuulemma jos vuotaa "kylmänä", niin tulee pelkkänä kaasuna ulos, eikä vuotokohtaa (etenkin jos vuoto on pientä) pysty kovin helposti todentamaan. Eli jos tuo nyt ei ole tiivis, niin pitää saada aikaan mieluusti vuoto painepuolelle, että sieltä tulee ulos myös öljyä...Toki olisi suostunut täyttöä kokeilemaan vaikka heti, mutta suositteli siis vankasti odottelemaan vähän lämpimämpiä kelejä. Täyttöhuollon hinta 130€ (sis aineet).

Sen verta tuota systeemiä olen itse tutkaillut, että kompura on Sankyo (Sanden) SD 508. Lauhdutin, höyrystin ja letkuliitokset näyttää ainakin päällepäin ihmeen hyväkuntoisilta. Kylmäkoneen elvytys siis jatkuu ensi numerossa...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tätä topiccia seurailen minäkin mielenkiinnolla, joten anna Ville kuulua lopputuloksesta. Aineen tyyppi, määrä hinnat jne. Että voi vertailla kun tarkoitus on käyttää satku täytettävänä ensi kesänä. Jäähdytin kyllä toimi viimekesänäkin moitteetta, mutta kun ´91 mallin autossa on alkuperäiset aineet sisällä ja nyt kolmas vuosi ettei ole ajettu kuin alle 5tkm vois olla aiheellista käydä huollattamassa.
Mimmi tiedätkö kuivaimen hintaa ja saatavuutta og-satkuun? Tiettyhän tätä voi soitella ja kysellä liikkeestäkin mutta mielellään hieman alustusta täältä ensin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kiitos!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

V.J.S kirjoitti: Sen verta tuota systeemiä olen itse tutkaillut, että kompura on Sankyo (Sanden) SD 508. Lauhdutin, höyrystin ja letkuliitokset näyttää ainakin päällepäin ihmeen hyväkuntoisilta. Kylmäkoneen elvytys siis jatkuu ensi numerossa...
No joo, vihdoin sain jotain uutta aikaiseksi tällä rintamalla. Kattelin tota järjestelmää läpi, AC napukan painaminen käynnistää pienemmän flektin lämpimällä koneella, sen lisäksi pientä suhinaa kuului vielä kompuran venttiilistä kun kokeilin, eli ainakin jotkut jämäpaineet oli systeemissä...

Sen sijaan kompuran magneettikytkin on kaput, ei naksahtanu vaikka kuinka tarjos 12V suoraan kytkimen piuhalle tai itse kytkimelle. Kompura pyöri käsin ihan OK, eli ei ole jumissakaan. Jenkeistähän tuota sais uutta/kunnostettua kompuraa n. $200, mutta UPSin rahdin kanssa hinta tuplaantuu ja siihen vielä tullia päälle... Ei kukaan olis menossa lähiaikoina Jenkkilään tai muuten vaan omaa ylimääräistä toimivaa SD508 kompuraa? :)

Nojoo, taitaa jäädä ens kesälle toi ilmastoinnin elvytys, ei huvita sijoittaa tohon just nyt n. 300€ (käytetty toimiva kompura tuurilla n. 100-150€, kuivain 100€ ja systeemin koeponnistus täyttöineen n. 100 €).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin