Apua, öljyvalo?
Apua, öljyvalo?
Tonnari ollu mulla nyt kuukauden ja olen ajellut sillä omaan tapaan rauhallisesti, eilen tulin kotiin illalla ja otin pikku kiihdytyksen motarilla ja reilumman vauhdin ja kulki ihan normaalisti, siitä pari minuuttia niin olin parkkipaikalla niin huomasin kun öljyvalo himmeästi siinä kimmelsi, niinkuin pikkuhiljaa kirkkaammin ja taas himmeämmin, no ei siinä mitään sammutin auton.
Tänä aamuna lähdin liikenteeseen niin se valo palaa nyt koko ajan ja ajosta ei tule yhtään mitään kun auto käy epätasaisesti, ja kun painaa kaasua vapaalla niin kierrokset heittelee vaikka yrittää kierrokset pitää tasaisena, tuntuu myös että tehot hukassa, ja koneen äänikään ei mielestäni ole normaali tai sitten kuvittelen..
Ei helvetti hajosko se nyt siihen, mikä avuksi?
niin ja öljyt on katsottu ja sitä kyllä on..
Auto on siis -90 2.3TA
Tänä aamuna lähdin liikenteeseen niin se valo palaa nyt koko ajan ja ajosta ei tule yhtään mitään kun auto käy epätasaisesti, ja kun painaa kaasua vapaalla niin kierrokset heittelee vaikka yrittää kierrokset pitää tasaisena, tuntuu myös että tehot hukassa, ja koneen äänikään ei mielestäni ole normaali tai sitten kuvittelen..
Ei helvetti hajosko se nyt siihen, mikä avuksi?
niin ja öljyt on katsottu ja sitä kyllä on..
Auto on siis -90 2.3TA
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Öljyäkö ei valu autosta ulos asti? Onkohan liemet sekaisin? Onko öljy normaalin öljyn näköistä vai harmaata mössöä (=jäähdytysnestettä ehkä seassa)? Onko paisuntasäiliössä normaalin glykoli/vesi liuoksen näköistä tavaraa vai kenties jotain ihan muuta? Nämä kannattaa katsoa ensimmäisenä. Jos nuo kaikki ok, sitten pitää tehdä lisäselvityksiä... viisaammat neuvoo varmaan lisää... 

Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Moottorin (ja turbon) laakerit ottavat hyvin äkkiä kipeää öljynpaineen puutteesta. Jos öljyvalo palaa niin silloin autolla ei ajeta metriäkään eikä edes käytetä/poljeta paikallaan.
Tietysti erittäin hyvällä tuurilla vika on öljynpaineanturissa ja käyntihäiriöt johtuvat jostain muusta, mutta vähänkin huonommalla tuurilla ovat alakerran laakerit entiset.
Olisi varmaan syytä mitata öljynpaineet, vaikkapa ihan asteikollisella öljynpainemittarilla.
Tietysti erittäin hyvällä tuurilla vika on öljynpaineanturissa ja käyntihäiriöt johtuvat jostain muusta, mutta vähänkin huonommalla tuurilla ovat alakerran laakerit entiset.
Olisi varmaan syytä mitata öljynpaineet, vaikkapa ihan asteikollisella öljynpainemittarilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kyllä luultavasti on jo kone ottanut kipeää, jos olet ajanut vaikkei ole öljynpaineita. Konetta ei saisi kuormittaa _yhtään_, Tyhjäkäynti ja ei välttämättä ole niin pahasta. Laakerithan siellä ensimmäisenä menee..
Syynä saattais olla öljypumpun ylipaineventtiili jumissa tai sihti tukossa.
Syynä saattais olla öljypumpun ylipaineventtiili jumissa tai sihti tukossa.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
Siis painevalon vilahtelu/palaminen ja paineiden ihan oikea menetys on kaksi eri asiaa.
Kannattaa silti olla aina varovainen, jos valo alkaa vilkkua niin syy pitää selvittää.
Mutta valo voi palaa tai vilkkua myös viallisen oljypaineanturin tai -johdotuksen takia, jolloin ei ole syytä huolestua asiasta.
Kannattaa silti olla aina varovainen, jos valo alkaa vilkkua niin syy pitää selvittää.
Mutta valo voi palaa tai vilkkua myös viallisen oljypaineanturin tai -johdotuksen takia, jolloin ei ole syytä huolestua asiasta.
No pitäähän se silti kuntoon saada, ettei sitten myöhemmin käpy käy.SuoTimo kirjoitti:Mutta valo voi palaa tai vilkkua myös viallisen oljypaineanturin tai -johdotuksen takia, jolloin ei ole syytä huolestua asiasta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Eli kumpiko valo paloi? Öljynpaine valo vai öljyn merkkivalo (onkos tossa erikseen jo öljyntason merkkivalo)?
Painevalo on siellä piktokrammissa (auton kuva) konepellin kohdalla ja sitten öljyn merkkivalo siinä edussa (vai onko vanhemmissa sitten siellä piktokrammista toisella puolella muiden merkkivalojen seassa?).
Jos toi painevalo pääsee palamaan niin sitte on kyl ikävä juttu... Nimim. kokemusta on.
Tyhjäkäynti itsellä pelas ihan ok, mutta vähänkään kierroksia ni jumalaton kilke ja kalke. Koko alakerta sökö ja lohkoa myöten romurautaa... Itsellä siis vaihdettu miltei koko kone lähes uuteen...
Mulla katkes pohjasta yks öljyn paluu letku (muistaakseni) ja tämä oli aika tuhoisa, vaikkei valo kerennyt kuin vilkahtaa... Tosin valon vilkahtamisen jälkeen 20tkm ajoa jonka jälkeen kilahti.
Ja tosiaan kiertokangen laakerit ottavat nopeasti iskua....
Painevalo on siellä piktokrammissa (auton kuva) konepellin kohdalla ja sitten öljyn merkkivalo siinä edussa (vai onko vanhemmissa sitten siellä piktokrammista toisella puolella muiden merkkivalojen seassa?).
Jos toi painevalo pääsee palamaan niin sitte on kyl ikävä juttu... Nimim. kokemusta on.
Tyhjäkäynti itsellä pelas ihan ok, mutta vähänkään kierroksia ni jumalaton kilke ja kalke. Koko alakerta sökö ja lohkoa myöten romurautaa... Itsellä siis vaihdettu miltei koko kone lähes uuteen...
Mulla katkes pohjasta yks öljyn paluu letku (muistaakseni) ja tämä oli aika tuhoisa, vaikkei valo kerennyt kuin vilkahtaa... Tosin valon vilkahtamisen jälkeen 20tkm ajoa jonka jälkeen kilahti.
Ja tosiaan kiertokangen laakerit ottavat nopeasti iskua....
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla 

Kun katsoo mikä auto kyseessä niin lienee lähtenyt hampaat irti tasapainoakselin rattaista, mennyt öljypumpun paineventtiiliin väliin jättäen venttiilin auki ja sen jälkeen rikkonut alakerran laakerit. Eli täysin normaali kaavan mukaan nyt ensin todetaan onko noin käynyt, sen jälkeen vaan metsästämään ehjää alakertaa, josta jätetään kasausvaiheessa tasapainoakselin ketju pois. Haulla löytyy aiheesta paljon lisätietoa...
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).