B202 lohko+männät, B234 kampura ja B235R veivit, onnistuuko?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

B202 lohko+männät, B234 kampura ja B235R veivit, onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tarkoituksena muuttaa B202 ---> B234.
Kampiakseli on jo hommattu, nyt puuttuu veivit.

Tiedossa olisi kokonainen lohko, mutta etten turhaan osta niin tarvitsisi pikaisesti tietää käykö tällainen yhdistelmä ongelmitta:

B202 lohko
B202 männät
B235R veivit
B234 kampura

Ja mitkähän puristukset mahtaisi tulla tuolla yhdistelmällä?
Viimeksi muokannut TeePee, To Maalis 16, 2006 15:25. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

B232 mottia ei Saabilla ole, se on B234 tuo ensimmäinen 2.3 litranen pannu...Muuta en lähde kommentoimaan :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

V.J.S kirjoitti:B232 mottia ei Saabilla ole, se on B234 tuo ensimmäinen 2.3 litranen pannu...Muuta en lähde kommentoimaan :)
Hupsista... :D Noh, virheitä sattuu virheitä sattuu... :P No joka tapauksessa tarkoitus tuosta B202:sta tehdä 2,3 litrainen.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

jos kyseessä on tosiaan B202 lohko niin en lähtisi yrittämään, se kun on se wanha og900:ssakin ollut vinolohko, B204 sitten olisi eri asia..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tämä on nimenomaan B202
Kuva

Eihän B202:n ja B234:n alakerrassa ole muuta eroa kuin kampura, veivit ja männät. Ongelmaa ei olisi jos tuohon B202:een vaihdettaisiin kampura ja veivit B234:sta, mutta kun tällähetkellä kyseisestä lohkosta on vain tuo kampura. Tarjolla olisi B235R lohko josta ajattelin hyödyntää nuo veivit tähän projektiin.

Se mitä tässä nyt haetaan on että onko B235R ja B234 veiveissä jotain eroa? Pitäisi mitata mutta itsellä ei mahdollisuutta, jos joku tietää niin ilmoittakaa tänne, kiitos!
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

niin, loistavasta kuvakulmasta huolimatta näkyy olevan tosiaan B202..

Eron kuitekin näkee vaikkapa näistä epc:stä ryöstetyistä kuvista:

B202:

Kuva

ja B2X4:

Kuva
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Haza kirjoitti:niin, loistavasta kuvakulmasta huolimatta näkyy olevan tosiaan B202..
Tuo oli ainut kuva mistä sai edes jotain käsitystä millainen tuo lohko on. Kuva otettu kesällä.

No niin no... ero on ulospäin huomattavissa, mutta onko noissa sitten jotain eroa sylinteriputkissakin? Kyllä mun mielestäni on täysin mahdollista laittaa tuon B234:en hilppeet B202:een? Jos ei ole niin sittenpä täytyy vaihtaa tonttuun B234 lohko.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

valitettavasti vaan oli juuri sellaisesta suunnasta kuvattu että sai oikein tosissaan kattoa että pystyi hahmottamaan sen kulman vaikka tiesikin millainen se on..

Sitä en tiedä miten se nyt sitten on että ottaako ne 234 veivit kiinni jonnekin 202 lohkon reunaan vai ei mutta moista huhua olen joskus kuullut..

2X4 lohkon laittaminen taas aiheuttaa mm. laatikon vaihdon, apulaitteidenkin ja öljyputkien kanssa tulee varmaan kivaa jne jne ;)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

No perkule, ei auta kun kokeilla. Mulla onneks on tuo viime vuoden tammikuussa tiensä päähän tullut B202 lohko tallin nurkassa, josko sen nyt sitten avaisi ja sovittais tota kampuraa siihen. Kai se on sitte pakko riskillä mennä ja ostaa ne veivit, kai ne eteenpäin saa sitten myytyä jos ei käykään! :?
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kerro sitten mahtuuko 23X romut pyörimään 202 lohkossa ;)
Vaikka ihan kuvien kanssa, kiinnostuneita varmaan löytyy..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

TeePee kirjoitti: Eihän B202:n ja B234:n alakerrassa ole muuta eroa kuin kampura, veivit ja männät. Ongelmaa ei olisi jos tuohon B202:een vaihdettaisiin kampura ja veivit B234:sta, mutta kun tällähetkellä kyseisestä lohkosta on vain tuo kampura. Tarjolla olisi B235R lohko josta ajattelin hyödyntää nuo veivit tähän projektiin.
Tähän pitää vielä varmuudeksi sanoa että noissa alakerroissa on paljon muutakin eroa kuin liikkuvat osat. Onhan lohkokin (valu) täysin erilainen kun siinä nuo tasapainoakselitkin Puhe siis B202 vrt. B234. EDIT: ja tulihan se tuossa ylempääkin havaittua...

Männäthän sopii halkaisijan puolesta, eikös ne ole sen 89,95mm (tai paljonko olikaan)?. Tapin korkeuden ja puristusten puolesta noiden sopivuus on ainakin itselle varmistamatta.

B235 on vaan myöhemmin tullut revisio B234:sta. R:n merkitys taisi olla uudestaan muuttuneet männät, ruiskun softa tai vaihtunut turbo tjsp. Eikö näin ainakin ole tonttu-airossa tuo R?

Eikös muuten 2.3-kamojen sovittamisessa satkuun ollut hankaluutena lähinnä "öljypohja"? Eli limput kopsii lootaan mutta ilman lootaa mahtuu pyörimään?
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Haza kirjoitti:Kerro sitten mahtuuko 23X romut pyörimään 202 lohkossa ;)
Vaikka ihan kuvien kanssa, kiinnostuneita varmaan löytyy..
Juu kyllä kerron heti kun tiedän tarkemmin, tässä nyt on vaan pitänyt vähän kiirettä kun kirjotukset menossa niin täytyy lukea paljon. Sitten on vielä ne lupaamani 17kpl tonnarin poikkitukia tekemättä, ja vasta sen jälkeen alan ihmettelemään noita koneita. Mutta nyt ollaan sovittu että otetaan projektiksi tehdä ne poikkituet viikolla 13.
Jos nyt joku vielä on kiinnostunut tuista niin mukaan mahtuu vielä.


Mutta vielä tuosta b202 muuttamisesta 2,3ksi niin kaikkeahan täytyy kokeilla, jos ei onnistu niin ei onnistu, ei sille mitään voi. :)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kanget 234<->235 eroaa ainakin pituudessa:
Kortmotor:
B205 - 159mm
B235 - 153mm
B204 - 153mm
B234 - 147mm
B234i - 153mm
Kortmotor=lyhytkone, ja kaikissa b234 pitkälohkoissa on sitten tuo 147mm.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

..ja tuosta voit nyt sitten kattella ja oppetella samalla kieliä. :wink:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=129272

(b234-kampuran sovittamisessa b202:een ei siis taida olla paljon järkeä. Kuulemma voi joutua jyrsimään sekä lohkosta että kampuran vastapainoista pois. Lohkosta ainakin runsaasti.)
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Juu lueskelin läpi tuon keskustelun stcs:n puolella. Täytyy kai luopua tuosta ajatuksesta, mutta miten olis sitten istuttaa tuo 235:nen tonne tonnarin keulalle? :P Ainakin laatikko menis vaihtoon.


Edit: perkule mä kokeilen silti ihan mielenkiinnosta sovittaa niitä tohon ylimääräseen B202 lohkoon, näenpähän sitten itse mistä ottaa kiinni. :D
Vastaa Viestiin