og900: Kokemuksia cruisesta turbokoneella

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

jus kirjoitti:
JuHem kirjoitti:Ahtopaineen se tosin rajoittaa 0.2bariin, mutta sen huomaa vain suurimmissa ylämäissä.
Kovin on matalat peruspaineet sinulla, tai ahtomittarin näyttämä alakanttiin.
Ei tuossa mistään peruspaineista olekaan kyse. Siellä on erillinen kytkin, joka rajoittaa cruisen paineita.

Viime vuonna mulla meni turbon tekniikan vaihdon jälkeen pitkään etten saaanu cruisea toimimaan. Ehdin jo käydä kaikki ohjausboksin tinauksetkin läpi vikaa etsiessä. Lopulta älysin käydä kaikki johdot tarkkaan läpi ja seurata mihin ne menee. Kas kummaa, polkimien läheltä löytyikin irtonainen johdon pää ja painekytkin johon tuli letkun haara ylipainekytkimen letkulta. Piuhat kiinni ja johan alkoi cruise toimimaan.

Mulla ei siis ole mitään apc:tä

Tuo kytkin on ilmeisesti tullut cruisen muutoksen myötä -91. Korjausoppaan vm-90 sähkökaavioista tuota kytkintä ei ainakaan löytyny, enkä siis älynnyt edes etsiä sellaista.

Mun vdo näyttää kyllä ihan oikein :wink:
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11629
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

JuHem kirjoitti:Ei tuossa mistään peruspaineista olekaan kyse. Siellä on erillinen kytkin, joka rajoittaa cruisen paineita.
Olisit sanonut, että autosi on tuollainen omituinen APC:ton versio. APC-autossahan sähköt magneettiventtiililtä katkaistaan jos cruisen letkussa on alipainetta, eli silloin kun cruise painaa kaasua. Tällöin saadaan vain perusahtopaineet. Jos tällöin esim ylämäessä kuitenkin painaa jalalla kaasua, ahtoja saadaan heti täydet heti kun cruise huomaa että nopeus nousi yli asetetun.

Kerropa lisää tuosta ihmeellisestä cruisestasi.Jos ei ole APC:tä, niin millä rajoitetaan ahtopainita cruisella ajettaessa? Vai mitä paineita tarkoitit?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ei kai tuossa mitään omituista ole vaikka ei APC:tä olekaan, S:n tekniikassa... :wink:

Eikä tuo cruisekaan mikään ihmeellinen ole. Viime kesänä sen kanssa ihmettelin joten hieman on muistikuvat haalistunu. Aloitin jo kirjoittamaan siitä selostusta, mutta kun alkoi tarkemmin muistelemaan niin tuli hieman "ristiriitaisuuksia" muistikuviin. Täytyy käydä autosta kurkkimassa tarkemmin tarkistaa miten se meni (mikäli se vain onnistuu ilman purkamista)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Vastaa Viestiin