Saappi tuli taloon

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
citizen
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 21:36

Saappi tuli taloon

Viesti Kirjoittaja citizen »

No nih, ostin sit saapin. Mallia 9-3 2.0i SE, vm-99. :D

Minkäslainen riesanpesä toi nyt sitten on?
En juurikaan ehtinyt harkita auton ostoa, tuli vaan hyvä kauppa eteen.

Autolla on ajettu 205tkm ja erittäin siistikuntoinen. Viimoisin huolto tehty merkkiliikkeessä 200tkm kohdalla.

Mitä remontteja odotettavissa noilla kilometreillä?
Kuinka paljon tuossa on oOppelin tekelettä? Toivottavasti mahd. vähän... :?

Älkääkä sit ehdotelko haku- toiminnon käyttöä. Käytin jo, mut tulokset käsitteli lähinnä 2.0t mallia.

edittiä: seuraavat viat löysin haulla: etupään narinat, alustan velttous.
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Onnea vaan hankinnasta!

Eiköhän nuo vaparit ole aikas huolettomia pelejä. Ei DI-kasettia (vastasuuden varalle sitten: tulee sanoista Direct Ignition jos käsite ei ollu tuttu) eikä sitä moottoritakuu-häsmäkkää. Toisaalta, eikös se ollut niin, että juurikin tuossa vaparissa on sitten sitä Opelin tekniikkaa asteen verran enemmän..?

Huoltoja kannattaa kurkistella sieltä huoltokirjasta, siellä on selitetty ne huoltojen toimenpiteet mitä milläkin kilometreillä kuuluisi tehdä. Eipä niiden lisäksi varmaan sen suurempia murheita ole tiedossa, kulutusosia.

Jos autostasi löytyy jo se ilman analogista kelloa oleva SID, niin pikseleitä voi ruveta katoilemaan jossain vaiheessa. Tosin, jos ei ole pikselit tällä hetkellä hukassa, niin eiköhän se siinä tapauksessa ole sekin vika jo korjattu.

Ei muuta kuin kovaa ajoa!
9-3SC 2.0t Aut. -08
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Limmo kirjoitti:Jos autostasi löytyy jo se ilman analogista kelloa oleva SID, niin pikseleitä voi ruveta katoilemaan jossain vaiheessa. Ei muuta kuin kovaa ajoa!
Pieni knoppitieto tähän väliin. 9-3:ssa ei ole viisarikelloja ollenkaan. Tuo oli noissa 92-98 satkuissa se karvalakkiSID.

9-3:ssa on SID1 tai SID 2.

Suomessa myydyissä SE-malleissa on käsittääkseni kaikissa SID2. Saksasta tuoduissa ei välttämättä.

SID 1:ssä on CLR ylös alas- napit
SID 2:ssa on SET plus minus - napit. SID 1 toimintojen lisäksi kakkosessa on plus-napin takana matka määränpäähän, aika määränpäähän, saapumisaika määränpäähän ja nopeusvaroitus.

Mutta kuten sanottu, KOVAA AJOA!

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saappi tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

citizen kirjoitti:No nih, ostin sit saapin. Mallia 9-3 2.0i SE, vm-99. :D

edittiä: seuraavat viat löysin haulla: etupään narinat, alustan velttous.
Onneksi olkoon hankinnastasi! :D

Etupään narinoihin auttaa Molycote -niminen rasva, jota laitetaan auton kallistuksenvakaimen kumiosiin.

Alustan velttouteen auttaa polyuretaanipuslat ja kireämmät iskarit (ja mahdollisesti myös jouset).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
masah
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 09:35

Re: Saappi tuli taloon

Viesti Kirjoittaja masah »

Kappas, samanlainen löytyy täältäkin. Vajaan vuode on meillä ollut, noin 15 tkm takana. Isoja ongelmia ei ole ollut, kovalla pakkasella alusta narisee ja takaluukun jouset jouduttu vaihtamaan. Käsijarrussa ei ole voimaa mitenkään älyttömästi, mutta katsastukseen riittävästi. Toinen lampunpesin nikottelee, mutta onko ne jollain ehjät? Öljyt vaihdettu kerran ja siinä se.

Leppoisa ajettava, ACC on nannaa ja penkit hyvät.

Tarkista pakoputken kunto ja huollata ilmastointi niin luulisi olevan melko huolettomia kilometreja edessä.

Hiukan pienihän tuo perheautoksi tosin on.
citizen
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja citizen »

Kiitos vastauksista! :D

Onko tuossa siis Saabin vai oOppelin moottori? Vaiko sekasikiö?
Pohjalevyhän on vissiin sama kun Vectrassa, entäs alustan osat?

Huomasin että 200tkm huolto on tekemättä, siihen näkyy sisältyvän käyttöhihnan vaihto. Onko kallis/iso huolto?
Meinaan vaan et vois vielä tinkiä kauppaan...

Etupään narinat huomasin aamulla kun ajoin 6 asteen pakkasessa reiluun heittoon. Noh, työmaalta onneks saa möykkyä. (molykotea)

Takapenkin ahtaus hiukka yllätti, kun laittaa 3 ja 5v pojat sinne istumaan turvaistuimiin, niin aina on etupenkin selkänojat likaset. Höh.

Etupenkkien istuimukavuudesta olen hiukka erimieltä, edellisessä autossani -94 500srj BMW oli kyllä penkit eri planeetalta, samoin edellisessä saapissani vm -84.
Tosin penkit on paremmat kun emännän -98 Scenicissä.
Köyhän tarvii tehdä kompromissejä... :?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

citizen kirjoitti:Kiitos vastauksista! :D

Onko tuossa siis Saabin vai oOppelin moottori? Vaiko sekasikiö?
Pohjalevyhän on vissiin sama kun Vectrassa, entäs alustan osat?

Huomasin että 200tkm huolto on tekemättä, siihen näkyy sisältyvän käyttöhihnan vaihto. Onko kallis/iso huolto?
Meinaan vaan et vois vielä tinkiä kauppaan...

Etupään narinat huomasin aamulla kun ajoin 6 asteen pakkasessa reiluun heittoon. Noh, työmaalta onneks saa möykkyä. (molykotea)

Takapenkin ahtaus hiukka yllätti, kun laittaa 3 ja 5v pojat sinne istumaan turvaistuimiin, niin aina on etupenkin selkänojat likaset. Höh.

Etupenkkien istuimukavuudesta olen hiukka erimieltä, edellisessä autossani -94 500srj BMW oli kyllä penkit eri planeetalta, samoin edellisessä saapissani vm -84.
Tosin penkit on paremmat kun emännän -98 Scenicissä.
Köyhän tarvii tehdä kompromissejä... :?
Moottori on Saabin. Aluslevy on sama kuin Opel Vectrassa, jousituennat ovat Saabin omia. Eka käyttöhihnan vaihto oli muistaakseni 110 tkm huollossa. En valitettavasti muista, koska se piti uusia sen jälkeen. Tuo 200 tkm voi hyvinkin pitää paikkansa. Käyttöhihnan uusimisessa ei sitten kannata pihistellä, vaan kannattaa vaihtaa kaikki rullat samalla. Jos näin ei tee, niin aina on olemassa sellainen riski, että joku rulla "leikkaa kiinni". Itse säästin tuossa hommassa aikanaan ja vaihdoin tietyt rullat vasta, kun yhden laakerointi alkoi pitää meteliä. Onneksi ei ehtinyt sattua pahempaa...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Tuo on kyllä totta että käyttöhihna on hyvä pitää kunnossa, ei ole paha korjata mutta perin ärsyttävää kun kohdalle osuu että ajossa laukeaa. Merkkihuollon ja -osien hinnoista en tiedä, mutta työmäärä ja tarvikeosien hinta ei mitenkään järin kallis.
citizen
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja citizen »

dq kirjoitti:Tuo on kyllä totta että käyttöhihna on hyvä pitää kunnossa, ei ole paha korjata mutta perin ärsyttävää kun kohdalle osuu että ajossa laukeaa. Merkkihuollon ja -osien hinnoista en tiedä, mutta työmäärä ja tarvikeosien hinta ei mitenkään järin kallis.
Mites noi rullat on kiinni akseleillaan? Ei kai mitään rymppiasennuksia?
Ajattelin vaan että jos itse asentais...

Mitäs hyviä saappikorjaamoita löytyy Jämsä-Jyväskylä alueelta?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

citizen kirjoitti: Mitäs hyviä saappikorjaamoita löytyy Jämsä-Jyväskylä alueelta?
No Jyväskylästä löytyy Pro-Carservice, Suomen paras Saab-paja.

Eski
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Onhan toi Vaajakosken Toivainenkin pitkäaikainen ja tunnettu saabspecialisti. ENempi vanhempaa kamaa, mutta jos tonnari onnistuu, niin onnistuu kolkkikin. Konepuoleltahan ne on samaa kamaa. 014 261835

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
DDT
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 07:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DDT »

Eski kirjoitti: No Jyväskylästä löytyy Pro-Carservice, Suomen paras Saab-paja.
Eski
Sponsored by... :D

Hyvin menee, jos PCS on naapurissa. Viime kesänä 900i -98 110tkm huolto 600e klubialella. Sis. ylimääräisenä työnä lootaöljyn ja jarrunesteen vaihdon. Lisäksi vaihdettiin se hihnan 'kiristysyksikkö' (n. 140e), sisältyy tuohon 600e.
3 * 99 75-84 (R.I.P.), OG900 -84 (R.I.P.) , NG900 -98
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Onhan se kiva kun PCS on tossa naapurissa, mutta kun kaikenmaailman saapistit jostainihmeenespoostaasti tulee huollattamaan, niin nehän on buukattu aina kuukaudeksi eteenpääin :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin