Apua!:9000 -käynnistys-ongelma: virtalukko?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
saapi9000cs
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 20:54

Apua!:9000 -käynnistys-ongelma: virtalukko?

Viesti Kirjoittaja saapi9000cs »

tai sitten ei- auto ei suostu käynnistymään, hälytinlaite ja lukkojärjestelmä toimii kaukosäätimen kautta: Ensin auto ei käynnistynyt , sitten irroitettuani akun kaapelit, niin pissapoika ja pyyhkimet koko ajan päällä, mutta auto ei silti käynnisty: akku kunnossa ja käynnistettäessä pyörittää moottoria normaalisti, mutta moottori ei käynnisty. Samantyyppistä vikaa ollut pari vuotta sitten - malli 98: 9000cs 2,0t

- tietäisikö kukaan, miten virtalukko puretaan tai mistä tietoa
- voiko sitä jotenkin korjata
- auttaisiko crc- kun vaikuttaa kosteusongelmalta

Nimim. tiedosta kiitollinen
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Virtalukon pohjan vaihdat viidessä minuutissa.
Ohjauspylvään suojamuovit pois ja kuusiokoloruuvia auki, sillä on pohja lukittu.vanha "huuliharppu" pois, ja uusi tilalle. Lukitus ja panelit paikalleen.

http://www.motonet.fi antaa seuraavat tiedot, vain Espoon putiikissa on yksi.

VIRTALUKON POHJA/-LUKKO SAAB 9000 --98
9000 Virtalukon pohja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48-8641 59.90 ???
Viimeksi muokannut Firges9000, Su Maalis 19, 2006 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
saapi9000cs
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 20:54

virtalukon pohjat

Viesti Kirjoittaja saapi9000cs »

Kiitoksia paljon tiedoista, sitten vielä pieni kysymys, miten ne muovit irtoavat???
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: virtalukon pohjat

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

saapi9000cs kirjoitti:Kiitoksia paljon tiedoista, sitten vielä pieni kysymys, miten ne muovit irtoavat???
Muovit ovat kolmella ruuvilla kiinni. Alakautta katsottuna näet kiinnikereijät.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Mutta jos tuo pyörittää normaalisti, voiko vika olla virtalukossa? Jos virtalukko ei toimi (= ei anna herätettä startille), ei starttikaan pyöri. Näin ainakin itselläni ilmeni tuo virtalukon pohjan rikkinäisyys.
Viimeksi muokannut Jokke A, Su Maalis 19, 2006 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jokke A kirjoitti:Mutta jos tuo pyörittää moottoria normaalisti, voiko vika olla virtalukossa? Jos virtalukko ei toimi (= ei anna herätettä startille), ei starttikaan pyöri. Näin ainakin itselläni ilmeni tuo virtalukon pohjan rikkinäisyys.
Voi olla viallinen. Virtalukon pohja tekee monta kytkentää . Oliskos napoja jopa 14
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
saapi9000cs
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 20:54

virtalukon pohjat

Viesti Kirjoittaja saapi9000cs »

irtosivat, kiitos hyvistä neuvoista. On näemmä täysin suljettu rakenne, mutta yritän vielä purkaa ja puhdistaa....mutta varmaan aamulla on soitto motonetille.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Virrat päällä jatkuvasti pissaava pissapoika ja pyyhintä johtuu ajovalonpesurimoottorissa kärähtäneestä diodista, moottorin johtoon voi lisätä uuden diodin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30583
Tilapäisapuna k.o. pesurimoottorin johtoliittimen irrotus ajovalon takaa.

Virtalukon pohjan irrotuksesta kuvitettu ohje:
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html

Yksi tapa selvitellä vikaa olisi mitata starttimoottorille tulevaa herätejännitettä kun käännät avainta starttiasentoon. Jos ei tule jännitettä, vika on virtalukossa tai johdotuksessa.

Virtalukon pohja on kyllä purettavissa ja kontaktit puhdistetavissa, uutta vastaavan lopputuloksen saa laittamalla uuden pohjan :-)

Automaattivaihteisessa autossa lisänä mahdollinen vika vaihdeasentotunnistimessa kepin juuressa. Tai sitten unohdit vaan laittaa P:lle tai N:lle...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mitä tohon edelliseen lisäämään. :?: :)
saapi9000cs
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 20:54

Vikoja kerrakseen

Viesti Kirjoittaja saapi9000cs »

Heips!

Kiitos hyvistä neuvoista, syytkin selvisivät lopulta, virtalukon pohjan kaksi kytkintä hapettunut ( jouduin poraamaan auki), mutta se ei auttanut ( sama tilanne kuin ennen virtalukon purkua) asiaa:
- aamulla huoltoon
- oikea lasinpesumoottori oikosulussa ( ja varmaan se diodi sitä ennen mahdollisesti myös rikki: en ole siihen vielä aihepiiriin tutustunut)
- sitten sytytyskasetti oli myös rikki
Yksi yleinen syy olisi kuulemma voinut olla myös se, että bensapumppu olisi hajonnut. Lisäksi erikoinen ilmiö oli, ettei saabin oma varashälytin mennyt päälle akun napoja irroitettaessa!.

Kiitoksia paljon vaan avusta, kun autolle tulee ikää, niin varmaan pääsee useamminkin tutustumaan saabin saloihin.....yksi sellainen muuten on kuskin oven lukko, joka pitäisi voidella ; jumiutuu kovemmilla pakkasilla!
Vastaa Viestiin