Apua!:9000 -käynnistys-ongelma: virtalukko?
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 20:54
Apua!:9000 -käynnistys-ongelma: virtalukko?
tai sitten ei- auto ei suostu käynnistymään, hälytinlaite ja lukkojärjestelmä toimii kaukosäätimen kautta: Ensin auto ei käynnistynyt , sitten irroitettuani akun kaapelit, niin pissapoika ja pyyhkimet koko ajan päällä, mutta auto ei silti käynnisty: akku kunnossa ja käynnistettäessä pyörittää moottoria normaalisti, mutta moottori ei käynnisty. Samantyyppistä vikaa ollut pari vuotta sitten - malli 98: 9000cs 2,0t
- tietäisikö kukaan, miten virtalukko puretaan tai mistä tietoa
- voiko sitä jotenkin korjata
- auttaisiko crc- kun vaikuttaa kosteusongelmalta
Nimim. tiedosta kiitollinen
- tietäisikö kukaan, miten virtalukko puretaan tai mistä tietoa
- voiko sitä jotenkin korjata
- auttaisiko crc- kun vaikuttaa kosteusongelmalta
Nimim. tiedosta kiitollinen
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Virtalukon pohjan vaihdat viidessä minuutissa.
Ohjauspylvään suojamuovit pois ja kuusiokoloruuvia auki, sillä on pohja lukittu.vanha "huuliharppu" pois, ja uusi tilalle. Lukitus ja panelit paikalleen.
http://www.motonet.fi antaa seuraavat tiedot, vain Espoon putiikissa on yksi.
VIRTALUKON POHJA/-LUKKO SAAB 9000 --98
9000 Virtalukon pohja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48-8641 59.90 ???
Ohjauspylvään suojamuovit pois ja kuusiokoloruuvia auki, sillä on pohja lukittu.vanha "huuliharppu" pois, ja uusi tilalle. Lukitus ja panelit paikalleen.
http://www.motonet.fi antaa seuraavat tiedot, vain Espoon putiikissa on yksi.
VIRTALUKON POHJA/-LUKKO SAAB 9000 --98
9000 Virtalukon pohja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48-8641 59.90 ???
Viimeksi muokannut Firges9000, Su Maalis 19, 2006 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 20:54
virtalukon pohjat
Kiitoksia paljon tiedoista, sitten vielä pieni kysymys, miten ne muovit irtoavat???
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: virtalukon pohjat
Muovit ovat kolmella ruuvilla kiinni. Alakautta katsottuna näet kiinnikereijät.saapi9000cs kirjoitti:Kiitoksia paljon tiedoista, sitten vielä pieni kysymys, miten ne muovit irtoavat???
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Mutta jos tuo pyörittää normaalisti, voiko vika olla virtalukossa? Jos virtalukko ei toimi (= ei anna herätettä startille), ei starttikaan pyöri. Näin ainakin itselläni ilmeni tuo virtalukon pohjan rikkinäisyys.
Viimeksi muokannut Jokke A, Su Maalis 19, 2006 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Voi olla viallinen. Virtalukon pohja tekee monta kytkentää . Oliskos napoja jopa 14Jokke A kirjoitti:Mutta jos tuo pyörittää moottoria normaalisti, voiko vika olla virtalukossa? Jos virtalukko ei toimi (= ei anna herätettä startille), ei starttikaan pyöri. Näin ainakin itselläni ilmeni tuo virtalukon pohjan rikkinäisyys.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 20:54
virtalukon pohjat
irtosivat, kiitos hyvistä neuvoista. On näemmä täysin suljettu rakenne, mutta yritän vielä purkaa ja puhdistaa....mutta varmaan aamulla on soitto motonetille.
Virrat päällä jatkuvasti pissaava pissapoika ja pyyhintä johtuu ajovalonpesurimoottorissa kärähtäneestä diodista, moottorin johtoon voi lisätä uuden diodin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30583
Tilapäisapuna k.o. pesurimoottorin johtoliittimen irrotus ajovalon takaa.
Virtalukon pohjan irrotuksesta kuvitettu ohje:
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
Yksi tapa selvitellä vikaa olisi mitata starttimoottorille tulevaa herätejännitettä kun käännät avainta starttiasentoon. Jos ei tule jännitettä, vika on virtalukossa tai johdotuksessa.
Virtalukon pohja on kyllä purettavissa ja kontaktit puhdistetavissa, uutta vastaavan lopputuloksen saa laittamalla uuden pohjan
Automaattivaihteisessa autossa lisänä mahdollinen vika vaihdeasentotunnistimessa kepin juuressa. Tai sitten unohdit vaan laittaa P:lle tai N:lle...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30583
Tilapäisapuna k.o. pesurimoottorin johtoliittimen irrotus ajovalon takaa.
Virtalukon pohjan irrotuksesta kuvitettu ohje:
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
Yksi tapa selvitellä vikaa olisi mitata starttimoottorille tulevaa herätejännitettä kun käännät avainta starttiasentoon. Jos ei tule jännitettä, vika on virtalukossa tai johdotuksessa.
Virtalukon pohja on kyllä purettavissa ja kontaktit puhdistetavissa, uutta vastaavan lopputuloksen saa laittamalla uuden pohjan

Automaattivaihteisessa autossa lisänä mahdollinen vika vaihdeasentotunnistimessa kepin juuressa. Tai sitten unohdit vaan laittaa P:lle tai N:lle...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 20:54
Vikoja kerrakseen
Heips!
Kiitos hyvistä neuvoista, syytkin selvisivät lopulta, virtalukon pohjan kaksi kytkintä hapettunut ( jouduin poraamaan auki), mutta se ei auttanut ( sama tilanne kuin ennen virtalukon purkua) asiaa:
- aamulla huoltoon
- oikea lasinpesumoottori oikosulussa ( ja varmaan se diodi sitä ennen mahdollisesti myös rikki: en ole siihen vielä aihepiiriin tutustunut)
- sitten sytytyskasetti oli myös rikki
Yksi yleinen syy olisi kuulemma voinut olla myös se, että bensapumppu olisi hajonnut. Lisäksi erikoinen ilmiö oli, ettei saabin oma varashälytin mennyt päälle akun napoja irroitettaessa!.
Kiitoksia paljon vaan avusta, kun autolle tulee ikää, niin varmaan pääsee useamminkin tutustumaan saabin saloihin.....yksi sellainen muuten on kuskin oven lukko, joka pitäisi voidella ; jumiutuu kovemmilla pakkasilla!
Kiitos hyvistä neuvoista, syytkin selvisivät lopulta, virtalukon pohjan kaksi kytkintä hapettunut ( jouduin poraamaan auki), mutta se ei auttanut ( sama tilanne kuin ennen virtalukon purkua) asiaa:
- aamulla huoltoon
- oikea lasinpesumoottori oikosulussa ( ja varmaan se diodi sitä ennen mahdollisesti myös rikki: en ole siihen vielä aihepiiriin tutustunut)
- sitten sytytyskasetti oli myös rikki
Yksi yleinen syy olisi kuulemma voinut olla myös se, että bensapumppu olisi hajonnut. Lisäksi erikoinen ilmiö oli, ettei saabin oma varashälytin mennyt päälle akun napoja irroitettaessa!.
Kiitoksia paljon vaan avusta, kun autolle tulee ikää, niin varmaan pääsee useamminkin tutustumaan saabin saloihin.....yksi sellainen muuten on kuskin oven lukko, joka pitäisi voidella ; jumiutuu kovemmilla pakkasilla!