9000 turbon kulutus trailerin vedossa
9000 turbon kulutus trailerin vedossa
Ajelin tuossa viime viikolla noin 1200 km. Toiseen suuntaan vedin traileria jossa oli punnittua painoa n 1000 kg ja kulutus oli tietokoneen mukaan oli 10,4 l/100km arvatkaapa mikä oli turbo tonnarin oikea kulutus . Keli oli tien päällä noin 5 astetta pakkasta ja koko ajan ajelin oppikirjamaisesti ilman cruisea ja autossa oli 3 aikuista .
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Re: 9000 turbon kulutus trailerin vedossa
15.8ljani kirjoitti:Ajelin tuossa viime viikolla noin 1200 km. Toiseen suuntaan vedin traileria jossa oli punnittua painoa n 1000 kg ja kulutus oli tietokoneen mukaan oli 10,4 l/100km arvatkaapa mikä oli turbo tonnarin oikea kulutus . Keli oli tien päällä noin 5 astetta pakkasta ja koko ajan ajelin oppikirjamaisesti ilman cruisea ja autossa oli 3 aikuista .
Mulla siis i-87 tomaatilla ja ~200km reissun keskikulutukseks näytti
8.5l 80-120kmh nopeudella. Kaupungissa 10.5 jos minä ajan ja 12.5 emännällä
Ei ole vielä tullu mitattua todellista, en ihan jaksa uskoa tota tonnarin
ajotaskulaskinta...
Pankaas muutkin taas kulutuslukemianne.
9000 CD 2.3 -90
Iivaritonnarin "yksinkertainen" näytin kertoi ehdotonta totuutta matka-ajossa jopa 8l/100km työmatkoilla (12km pikkuteitä ja muutamat valot) 10,5l/100kg, helsingin keskustassa 14l/100km
Ja tuo turbo kun otin ajoon maantiellä vuoden seisonnan jälkeen 20l/100km, parinpäivän päästä 15l/100km ja nyt uudella ilmamassamittarilla 10l/100km työmatkalla, vasta seuraavalla tankilla pääsen näkemään onko ajotietokoneen näyttämä lähelläkään totuutta.
Ja tuo turbo kun otin ajoon maantiellä vuoden seisonnan jälkeen 20l/100km, parinpäivän päästä 15l/100km ja nyt uudella ilmamassamittarilla 10l/100km työmatkalla, vasta seuraavalla tankilla pääsen näkemään onko ajotietokoneen näyttämä lähelläkään totuutta.
Vapari tonnarilla(CD vm90) jossa mittarissa noin 456000, ja tieturi näyttää mielestäni juuri mitä pitääkin. Olen joskus laskenut että miten pitkään pääsee ja samaa on näyttänyt tieturi... Parhaimmillaan kesällä(noin 25000km sitten) oli kulutus 6.9(Kauhava - Valkeakoski ja rajotusten mukaan tarkkaan ajoin ilman cruisea ja pelkästään kuljettaja) ja se piti paikkansa! Mutta näin talvella cruisen kanssa ja kahdella matkustajalla(kuski sekä etupenkillä yksi)näin talvella on sellasta 8.5l sadalla sekalaista ajoa... Ajo siis on todella siistiä ja vähän bensaa kuluttavaa.. mutta jos vähän enemmän polkee niin kulutus nousee kummasti! Kaupunki kulutusta en tosin ole tohtinut katsoa(ainakin 13l se oli jossain välissä, mutta ajotyylistä ei muistu mitään )...
Mun 9kcct M86 300tkm vie duuniajossa sisältäen yhden lohkolämmitin startin ja pari-kolme kylmäkäynnistystä päivässä ja keskimäärin päivämatkat 170km tieturin mukaan n. 8,4/100km ja tankkausten perusteella 8,1/100km mittarivirhe huomioituna. Eikä tarvi olla tientukkona.
Ajoreitti Nummela-Riksu-Eteläespoo tms vaihtelevaa ajoa.
Tietysti jos nostaa tosinopeuden motarilla yli 110km/h niin alkaa fuili kelpaamaan.
Ajoreitti Nummela-Riksu-Eteläespoo tms vaihtelevaa ajoa.
Tietysti jos nostaa tosinopeuden motarilla yli 110km/h niin alkaa fuili kelpaamaan.
Bensaahan saa huoltoasemalta ja sähköä tulee pistorasiasta makuuhuoneen seinästä.Isolohko kirjoitti:Ansis kirjoitti:tieturin mukaan n. 8,4/100km ja tankkausten perusteella 8,1/100km mittarivirhe huomioituna.
Kuinkahan moni teistä huomioi myös matkamittarivirheen kulutusta laskiessaan?
Tekee laskuissa helposti muutaman desin suuntaan jos toiseen...
Pakko laittaa, mä en ole kuvitellutkaan jotta SAAB menis ihan vähällä vaan aina pitää pidemmällä matkalla ihmetellä kuinka vähällä tuo kulkee.
Tuota mittarivirhettä voi arvioida kun ajaa tutkanäyttötauluun?
herba63 kirjoitti:Bensaahan saa huoltoasemalta ja sähköä tulee pistorasiasta makuuhuoneen seinästä.Isolohko kirjoitti:Ansis kirjoitti:tieturin mukaan n. 8,4/100km ja tankkausten perusteella 8,1/100km mittarivirhe huomioituna.
Kuinkahan moni teistä huomioi myös matkamittarivirheen kulutusta laskiessaan?
Tekee laskuissa helposti muutaman desin suuntaan jos toiseen...
Pakko laittaa, mä en ole kuvitellutkaan jotta SAAB menis ihan vähällä vaan aina pitää pidemmällä matkalla ihmetellä kuinka vähällä tuo kulkee.
Tuota mittarivirhettä voi arvioida kun ajaa tutkanäyttötauluun?
Joo, vähällä kulkee, vaikka miten laskis.
Nopeusmittarivirheen voi katsoa taulusta (sikäli, kun ne näyttää oikein),
mutta matkamittarivirhe ei mene välttämättä samassa suhteessa.
Sen virhe voi olla vaikka toisinpäin.
Täälläpäin on pari "mittarataa", joissa voi suurinpiirtein tarkistaa
matkamittarinsa. Siis kaksi tolppaa (joissa teksti "mittarata") kilometrin välein.
Esimerkiksi 5%:n virhe on jo 50m tuhannella metrillä. Ja sen huomaa
jo tripissäkin. 10 litran kulutuksessa 5%:n virhe on jo puoli litraa...
Edellisessä tonnarissa matkamittarivirhe oli positiivinen (3-4 %),
tässä nykyisessä näyttää suht. oikein.
.
GPS.sällä tulee tsekattua mittarit jotta tietää missä mennään myös kilometrikorvausten suhteen. Lisäksi liukuva työaika mahdollistaa useimmin optimaali liikkumisen, ei pahemmin tarvi valoissa pysähtyä. Yleensä myös kehiä ajettaessa kokemus auttaa löytämään optimi vauhdin etenemistä ajatellen sekä paikallistuntemus oikotiet.
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Niin ja oletkos ottanut huomioon perävaunun huojunnan ja onkos peräkärrissä jarrut päällä.Ansis kirjoitti:GPS.sällä tulee tsekattua mittarit jotta tietää missä mennään myös kilometrikorvausten suhteen. Lisäksi liukuva työaika mahdollistaa useimmin optimaali liikkumisen, ei pahemmin tarvi valoissa pysähtyä. Yleensä myös kehiä ajettaessa kokemus auttaa löytämään optimi vauhdin etenemistä ajatellen sekä paikallistuntemus oikotiet.
Tuli vain mieleen, kun ihan tarkasti tarkastelin.
Jarrullisen perävaunun renkaat saattavat muodostaa suuremman kuluerän, jos jarrut päällä vetää.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3