urpo 96 paalissa
urpo 96 paalissa
En tiedä löytyykö tällaisen pommin laitosta kiinnostuneita mutta kirjoitan kun muutakaan tekemistä ei ole.
Elikkä projekti autona on lähes ruosteeton vuosimallin 78 kumihuuli.Ostaessani auton ollessani alle mopokortti ikäinen se oli ''parilla paikalla'' leimalle valmis yksilö.Eli auto oli,tai on osin vielläkin koriltaan taattua 78 laatua.Peltiä tähän mennessä mennyt pitkälti yli neliö,ja lisää on luvassa.Uusiksi on tehty puolet etupäästä,takakontti mukaanlukien sivut ja pohja,osa takalattiaa,ovet pitää tehdä,yms herkut kohteet.Lokasuojat uusitaan ja kun kori on kunnossa joka kohdasta,se maalataan originelli värillään.
Viime kesän loppupuolella päätin,että autosta tulee ympärivuotinen käyttöauto,joten ajattelin järjestää kaasuttimelle kunnon esilämmityksen.
Kaasutin on peräisin ruotsalaisesta ratapölkystä nimeltään Volvo,jolle imusarja väsätty itse.Polttoaineen paineen säädin merkkiä Malpassi,bensapumppu k-jet 900:sesta,riittää yli 300hp(kuulemma),polttoaine linjat tulee 8mm kuparista ja nailon putkesta.
Koneeseen teen peruskunnostuksen johon kuuluu tiivisteiden,kiertokangen laakereiden ja ehkä myös tasapainoakselin laakereiden vaihto.Mäntiin tulee kaksi milliä syvä monttu puristuksien laskemiseksi.Myös hoonautus on käynyt mielessä(vaan onko pahasta kun mäntiin jää vanhat renkaat.?)
Ahdistin on jostain tdi hitlerin kostosta ja on muuttuvasiipinen,pakosarja itse väkerretty joka näkyy kyllä.Paineet pakopuolella tulee tällä satsilla olemaan valtavat,siksi uudesta ahtimesta kaupat sovittu kesäksi jolloin pakosarja tulee uusiksi ja samalla lähtee konehuoneesta tuuletin ja lämpärin kenno.
Akku tulee takakonttiin ja myöhemmässä vaiheessa myös syylari,coolerin viedessä sen paikan keulalta.
Tavoitteena olisi saada auto pyörilleen ja käymään tämän ensimmäisen evo moottorin kanssa kesäksi tai kesällä,vuodesta en lupaa mitään.
Kommentit ja avut enemmän kuin tervetulleita.Lopuksi totean viellä ettei autosta olla tekemässä näyttelytason vehjettä vaan ulkoa rujo pommittaja jonka herkut löytyy pellin alta.
Projektiin liittyvät kuvat löytyy osoitteesta http://photobucket.com/albums/h196/Suppariturbo/
Elikkä projekti autona on lähes ruosteeton vuosimallin 78 kumihuuli.Ostaessani auton ollessani alle mopokortti ikäinen se oli ''parilla paikalla'' leimalle valmis yksilö.Eli auto oli,tai on osin vielläkin koriltaan taattua 78 laatua.Peltiä tähän mennessä mennyt pitkälti yli neliö,ja lisää on luvassa.Uusiksi on tehty puolet etupäästä,takakontti mukaanlukien sivut ja pohja,osa takalattiaa,ovet pitää tehdä,yms herkut kohteet.Lokasuojat uusitaan ja kun kori on kunnossa joka kohdasta,se maalataan originelli värillään.
Viime kesän loppupuolella päätin,että autosta tulee ympärivuotinen käyttöauto,joten ajattelin järjestää kaasuttimelle kunnon esilämmityksen.
Kaasutin on peräisin ruotsalaisesta ratapölkystä nimeltään Volvo,jolle imusarja väsätty itse.Polttoaineen paineen säädin merkkiä Malpassi,bensapumppu k-jet 900:sesta,riittää yli 300hp(kuulemma),polttoaine linjat tulee 8mm kuparista ja nailon putkesta.
Koneeseen teen peruskunnostuksen johon kuuluu tiivisteiden,kiertokangen laakereiden ja ehkä myös tasapainoakselin laakereiden vaihto.Mäntiin tulee kaksi milliä syvä monttu puristuksien laskemiseksi.Myös hoonautus on käynyt mielessä(vaan onko pahasta kun mäntiin jää vanhat renkaat.?)
Ahdistin on jostain tdi hitlerin kostosta ja on muuttuvasiipinen,pakosarja itse väkerretty joka näkyy kyllä.Paineet pakopuolella tulee tällä satsilla olemaan valtavat,siksi uudesta ahtimesta kaupat sovittu kesäksi jolloin pakosarja tulee uusiksi ja samalla lähtee konehuoneesta tuuletin ja lämpärin kenno.
Akku tulee takakonttiin ja myöhemmässä vaiheessa myös syylari,coolerin viedessä sen paikan keulalta.
Tavoitteena olisi saada auto pyörilleen ja käymään tämän ensimmäisen evo moottorin kanssa kesäksi tai kesällä,vuodesta en lupaa mitään.
Kommentit ja avut enemmän kuin tervetulleita.Lopuksi totean viellä ettei autosta olla tekemässä näyttelytason vehjettä vaan ulkoa rujo pommittaja jonka herkut löytyy pellin alta.
Projektiin liittyvät kuvat löytyy osoitteesta http://photobucket.com/albums/h196/Suppariturbo/
Viimeksi muokannut Suppari, To Syys 28, 2006 21:54. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
-
- "Aero"
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
- Paikkakunta: Kempele-Käläviä
- Viesti:
HyväHyvä
Komia rojekti sullaki sielä on työn alla. Kyllä luulis nuilla vermeillä pöhisevän mukavasti. Jos on niin laita kuvia mistä lähit liikkeelle eli kokonaisesta autosta. Vai kävikö samaten ku itelle että suu vaahossa purkamaan atomeiksi ja sitte vasta hoksaat ettei oo yhtään kuvaa minkälaisesta rojektia alotettiin tekemään..
Noh onnea rojektiin ja päivittelehän aina välillä...
Komia rojekti sullaki sielä on työn alla. Kyllä luulis nuilla vermeillä pöhisevän mukavasti. Jos on niin laita kuvia mistä lähit liikkeelle eli kokonaisesta autosta. Vai kävikö samaten ku itelle että suu vaahossa purkamaan atomeiksi ja sitte vasta hoksaat ettei oo yhtään kuvaa minkälaisesta rojektia alotettiin tekemään..
Noh onnea rojektiin ja päivittelehän aina välillä...
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
Saab 96L-75
Kesäajossa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
96 78
No voi hyvänen aika. Sano vielä että oot itte syntynyt 70-luvun lopussa.
Nuo kuvat on kuin suoraan meikäläisen tämän hetken kuuppa projektista.
Juuri samanlainen 78 superi ja tuo taivaan sininen väri. Uusiks on menny kontin pohja sivuineen. puolet keulasta ym. Ettet vaan ole käyny meikäläisen tallissa ottamassa noita kuvia , näyttää niin tutulta.
Itsekkin ostin 96 14 vuotiaana vuonna 1992. Ensimmäinen autoni siis ja tästä syystä tunnearvo on suurempi kuin peltityöt .
Ollaan näemmä kohtalotovereita
Nuo kuvat on kuin suoraan meikäläisen tämän hetken kuuppa projektista.
Juuri samanlainen 78 superi ja tuo taivaan sininen väri. Uusiks on menny kontin pohja sivuineen. puolet keulasta ym. Ettet vaan ole käyny meikäläisen tallissa ottamassa noita kuvia , näyttää niin tutulta.
Itsekkin ostin 96 14 vuotiaana vuonna 1992. Ensimmäinen autoni siis ja tästä syystä tunnearvo on suurempi kuin peltityöt .
Ollaan näemmä kohtalotovereita
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Voi stna ku tuli pari noita vastauksia ku foorumi vähän pätki..
Ei olen kyllä 18vuotias ja taitaapi olla kuvat ihan omasta tallista...´Kuulemma.
Uusia ja parempia kuvia otan ku on saumoja saatu siistittyä ja muutenki vähä siivottu tallia..Tulee meinaan noissa pellin taputteluissa paskaa jonkun verran..
Ei olen kyllä 18vuotias ja taitaapi olla kuvat ihan omasta tallista...´Kuulemma.
Uusia ja parempia kuvia otan ku on saumoja saatu siistittyä ja muutenki vähä siivottu tallia..Tulee meinaan noissa pellin taputteluissa paskaa jonkun verran..
Kone on ahtoputken hitsausta,pakosarjan viimeistelyä ja painekotelon muutoksia vaille valmis.Painekoteloon tulee kylmäkäynnistys suutin joka toimii tarvittaessa myös lisä rikastuksena,myös letku lähdöt pitää hitsata.
Pakosarjaan tulee köyhänmiehen thermo tecia eli sammutus peittoa
Kertokaahan ihmeessä jotai kommenttia etten yksinään juttele..
Kuvat
http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271137.jpg
Öljyn paluu
http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271136.jpg
http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271135.jpg
http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271134.jpg
''turbo''
http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271133.jpg
http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271132.jpg
http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271131.jpg
Pakosarjaan tulee köyhänmiehen thermo tecia eli sammutus peittoa
Kertokaahan ihmeessä jotai kommenttia etten yksinään juttele..
Kuvat
http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271137.jpg
Öljyn paluu
http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271136.jpg
http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271135.jpg
http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271134.jpg
''turbo''
http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271133.jpg
http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271132.jpg
http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271131.jpg
-
- "Aero"
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
- Paikkakunta: Kempele-Käläviä
- Viesti:
Koneen sisuskalut vakiot mäntiin sorvattua kuoppaa lukuunottamatta.Joku asiaan perhtynyt vois laskea mitä tuli puristussuhteeksi kun kuoppa alkaa 10mm männän reunasta ja kuoppa on 2mm syvä,myös koko laesta on otettu sen verran pois että paskat puhdistui.
Turbotus on nimenomaan budjetiturbotus joka näkyy kyllä joka osassa ja varmasti kestävyydessäkin,kesällä kun pääsee töihin alkaa uuden koneen kasaus johon panostetaan vähän enemmän.Osien saatavuus on tosin jo nyt ongelma,biltemasta kun ostin yläpään tiiviste sarjan niin oli viimeinen ja tuskin tulee enää lisää.Ja budjetti oli taas mielessä tiivisteitä hankkiessa.
Kiertokangen laakeritkin jätin uusimatta,oli ihan ku tuliterät.
Oikeastaan koko turbotus juttu sai alkunsa http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=644094 tästä autosta jonka luokkakaveri omisti hetken kunnes kone otti itseensä,tosin oli ajettu ISOILLA paineilla useita tuhansia ja nilkka suorana.Kone ilmeisesti vakio.Kun katsotte hintaa niin se on järkyttävä,luokkakaveri maksoi vielä enemmän ja ideanahan on alusta lähtien tehdä paljon halvemmalla ku toi
Painekotelosta ja ahtoputkesta huomenna kuvia jos saan ne valmiiksi.
Turbotus on nimenomaan budjetiturbotus joka näkyy kyllä joka osassa ja varmasti kestävyydessäkin,kesällä kun pääsee töihin alkaa uuden koneen kasaus johon panostetaan vähän enemmän.Osien saatavuus on tosin jo nyt ongelma,biltemasta kun ostin yläpään tiiviste sarjan niin oli viimeinen ja tuskin tulee enää lisää.Ja budjetti oli taas mielessä tiivisteitä hankkiessa.
Kiertokangen laakeritkin jätin uusimatta,oli ihan ku tuliterät.
Oikeastaan koko turbotus juttu sai alkunsa http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=644094 tästä autosta jonka luokkakaveri omisti hetken kunnes kone otti itseensä,tosin oli ajettu ISOILLA paineilla useita tuhansia ja nilkka suorana.Kone ilmeisesti vakio.Kun katsotte hintaa niin se on järkyttävä,luokkakaveri maksoi vielä enemmän ja ideanahan on alusta lähtien tehdä paljon halvemmalla ku toi
Painekotelosta ja ahtoputkesta huomenna kuvia jos saan ne valmiiksi.
Itsellä olisi mielessä sen verran, että vaihtaisi tuohon ehkä tulevaan aihioin nuo 92mm Mahlen männät(n.200,-kierros) ja kantta hieman työstäisi. Itse tulisi tehtyä sitten kaikki putkisto hommelit. Bensan syöttö olisi tarkoitus ihan hoitaa kaasarilla tai sitten jos tulee oikein sijoitettu voisi pistää 9-5 Aeron(löytyy) suuttimet ja niitä ohjaamaan itse koottu Megasquirt
tehotavoitteen ei olisi kuin reilu 100hv mitä vakio kytkin ja laatikkokin varmaan kestäisi, ainakin hetken aikaa
Kaikki on tosiaankin vasta suunnittelu asteella joten voipi jäädä toteuttamattakin
tehotavoitteen ei olisi kuin reilu 100hv mitä vakio kytkin ja laatikkokin varmaan kestäisi, ainakin hetken aikaa
Kaikki on tosiaankin vasta suunnittelu asteella joten voipi jäädä toteuttamattakin
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Se käy! Aikas aikaisin herää toi juuttuvasiipinen ''turbo''.Koneessa kierroksia paikallaan ehkä 3500 ja paineet kävi yli baarissa-->seurauksena ahtoputken antautuminen hienon laukauksen saattelemana
Uusia kuvia --> http://s64.photobucket.com/albums/h196/Suppariturbo/
Uusia kuvia --> http://s64.photobucket.com/albums/h196/Suppariturbo/