Tonnarin kannen irroitus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Nyt ohje myös 9000 FAQ:ssa

Kiitos MacTurbolle tarkennuksista.

Tuo puukiilakikka on muuten kurantti homma jos vaihdetaan esim. venttiilinpaininkuppeja ja joudutaan poistamaan nokka-akselit. Silloinhan joudutaan irrottamaan myös nuo nokka-akselin rattaat. Näin vältetään hankala kiristimen irroitus ja uudelleen kiinnitys.

Nokka-akseleita irrotaessa pitää huomioida pukkien ja pulttien paikat ennen irroitusta. Samat pukit laittaa oikein päin takaisin samoille paikoilleen. Myös pukkien etu- ja takapulttien paikat on määrätyt sillä toisissa on öljyura pukkien voitelua varten.

Venttiiin painimia pitää käsitellä silkkihansikkain. Naarmuuntuminen aiheuttaa jumitusta.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Kansi:

I-vaihe: 60
II-vaihe 80
III-vaihe 90 astetta
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ootte TE hienoja kavereita. :oops:
KIITOS :D

Neuvoja ja ohjeita pukkaa kivasti. Nyt uskallan alkaa remontoinnin.

jk.
Olen aina laittanut kaikki pultit sellaiseen reijälliseen pahvipalaan, jossa joka osa on oikeassa paikassa, irroituksen jälkeen. Näin menetellen ei osat sekoile.

jk2. Kiitos Jopelle :wink:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Firges9000 kirjoitti: Olen aina laittanut kaikki pultit sellaiseen reijälliseen pahvipalaan, jossa joka osa on oikeassa paikassa, irroituksen jälkeen. Näin menetellen ei osat sekoile.
Mulla ne on etenkin satkussa aina siinä tuulilasin alla olevassa kourussa.
Ja vaikka ne kuinka siinäkin laittaa järjestykseen , niin vähän aikaa pyöriessä ne on kaikki yhdessä läjässä. :D
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

peinu kirjoitti:Kiitos MacTurbolle tarkennuksista.
:oops:
peinu kirjoitti:Nokka-akseleita irrotaessa pitää huomioida pukkien ja pulttien paikat ennen irroitusta. Samat pukit laittaa oikein päin takaisin samoille paikoilleen. Myös pukkien etu- ja takapulttien paikat on määrätyt sillä toisissa on öljyura pukkien voitelua varten.
Hmmm....
Eikös pukit ole numeroitu, näin ainakin muistelisin. Silloin ne on helppo laittaa omille paikoilleen.
Ja noi "öljyuraiset" pultit ovat mustia, kun umpipultit taas kirkkaita.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

MacTurbo kirjoitti:
peinu kirjoitti:Kiitos MacTurbolle tarkennuksista.
:oops:
peinu kirjoitti:Nokka-akseleita irrotaessa pitää huomioida pukkien ja pulttien paikat ennen irroitusta. Samat pukit laittaa oikein päin takaisin samoille paikoilleen. Myös pukkien etu- ja takapulttien paikat on määrätyt sillä toisissa on öljyura pukkien voitelua varten.
Hmmm....
Eikös pukit ole numeroitu, näin ainakin muistelisin. Silloin ne on helppo laittaa omille paikoilleen.
Ja noi "öljyuraiset" pultit ovat mustia, kun umpipultit taas kirkkaita.
Kyllä, nyt oot ytimessä. Jos joku ihan kylmiltään lähtee purkamaan, ei välttämättä tajua kattoa noita pultteja ja pukkien numeroita ja sitä, että miten päin ne pukit on ollut. Siltä varalta vähän varoittelin. Onneksi mulla ei ole karvaita kokemuksia, kun muakin varoiteltiin :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Eilen huomasin iloisen yllätyksen, eli tonnarissa kansipahvi paskana. Mutta eiköhän näillä eväillä tuo vaihtourakka onnistu, kunhan nyt löytyy hommalle sopiva rako, kun on tuo inttikin kesken.

Kannattaako muuten kansi höyläyttää samalla?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kansi ei taida nousta pois ellei rattaita irroita ketjusta? Eli jos jaon haluaa siis pitää nippusiteillä paikallaan. Ainakin pirun ahdasta tulee ja ketjua, rattaita ja kantta kohtaan pitää käyttää lievää väkivaltaa.
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

peinu kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:
peinu kirjoitti:Kiitos MacTurbolle tarkennuksista.
:oops:
peinu kirjoitti:Nokka-akseleita irrotaessa pitää huomioida pukkien ja pulttien paikat ennen irroitusta. Samat pukit laittaa oikein päin takaisin samoille paikoilleen. Myös pukkien etu- ja takapulttien paikat on määrätyt sillä toisissa on öljyura pukkien voitelua varten.
Hmmm....
Eikös pukit ole numeroitu, näin ainakin muistelisin. Silloin ne on helppo laittaa omille paikoilleen.
Ja noi "öljyuraiset" pultit ovat mustia, kun umpipultit taas kirkkaita.
Kyllä, nyt oot ytimessä. Jos joku ihan kylmiltään lähtee purkamaan, ei välttämättä tajua kattoa noita pultteja ja pukkien numeroita ja sitä, että miten päin ne pukit on ollut. Siltä varalta vähän varoittelin. Onneksi mulla ei ole karvaita kokemuksia, kun muakin varoiteltiin :)
Sillä lailla.. ite lähin hirveellä vimmalla purkamaan, ja jäihän ne kattomatta mikä oli missäkin :oops: Löytyykö jostain apua? onhan niissä numeroita ja kirjaimia ja väkäsiä että mihin suuntaan mutta otapa noista sitten selvää :roll: pitikin ruveta hölmöilemään prkl.

e: Niissä pukeissa olikin siis numero+kirjain-yhdistelmien lisäks pienet numerot ykkösestä kymppiin, vielä kun menee oikein päin vaan. Ja öljyuraiset pulttien paikka kun vielä selviäis..
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Vastaa Viestiin