900S ja ahtopaineen nosto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

900S ja ahtopaineen nosto

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Paineilmalaitekauppias suositteli tuohon ahtopaineen nostoon Wilkersonin säädettävää rajapaineventtiiliä. Silleen että tuo tulisi hukkaportin letkuun, eikä se laske painetta hukkaportille ennen säädettyä painetta.
Onko kellään kokemusta tuollaisen toiminnasta?

Tuohon kai voisi tehdä myös ohitus kytkennän jollain sähköisellä pneumatiikkaventtiilillä, jolloin mahdollisuus valita kahden paineen väliltä.

Vai laitetaanko kaveriksi tai sen tilalle APC systeemi?.Mahdollisesti APC vain ajamaan nakutusilmaisimen virkaa.
Samalla laitetaan myös 9000 cooleri ja ahtopainemittari.

Kovasti suunniteltavaa, pitäis vaan valita järkevin tapa. Jos sais sen 1bar ahtoja koneeseen ja kohtalaisen riskittömästi :oops: ...

Siis auto on 900s ja 91 mallia. Eka turbokoneisen piristys itselle.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jos APC on vaihtoehto, niin eikö samalla vaivalla laita sitä ohjaamaan paineitakin sitten? Saisi ainakin turvallisesti sen baarin sieltä ulos.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tuossa ajattelin, jos olis säätö helpompaa tuollaisella venttiilillä.
APC:n kohdalla vaatisi muutostöitä(tinailua), jotta toimisi isommilla paineilla.
Nakutusvaara tosin kai on olemassa, kun manuaalisesti ohjaa painetta.
Toteutuksen hinta lienee lähes sama molemmilla tavoilla...
Saa antaa neuvoja, jos haluaa :) .
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

TÄstä löytyy haulla pienen romaanin verran, mutta kerrotaan varoituksen sanana vielä. Eli Saab T16 saattaa nakutella jo about 0,5~0,6 bar paineilla jos olosuhteet sattuu "sopivat" (kuormaa päällä, kuuma kone, lämmin ilma, huono bensa, ylämäki, peräkärry jne). Eli tarkoitan coolerilla varustettua vakio turboa. Joten S malliin ennen paineen nostoa bensansyötölle lastu, cooleri ja ehkä sytytyksen ajoituksen tarkastus (viivettä paineilla 1-2 astetta lisää). Näillä pärjää. Itse asentaisin APC:n mukisematta ja sen myös säätämään paineita. On se sen verran fiksu ja simppeli järjestelmä. Toki jos halutaan aivan kaikki irti (myös vaihdelaatikosta ;) ) niin silloin voi bleeder venttiili olla sopiva.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jos halvalla ja helpolla meinaa kokasta satunnaisesti, niin vesiruisku ja pelkkä ledisarja ilmoittamaan nakutuksesta ovat myös vaihtareita em. ohella
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ihan pakko heittää turhat kommentit. Miten
halpa
ja
helppo
sekä
vesiruisku
soveltuvat samaan asiayhteyteen? :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

vesi on halpaa ja helpottaa kun saa "ruiskuttaa"
:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Järkevät vesiruiskuvermeet ei vaan taida olla erityisen halpoja, ainakaan verrattuna siihen että täydellisiä apc-vermeitä saa jo pyöreeseen sataan euroon.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 900S ja ahtopaineen nosto

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Sukellusvene kirjoitti:Paineilmalaitekauppias suositteli tuohon ahtopaineen nostoon Wilkersonin säädettävää rajapaineventtiiliä. Silleen että tuo tulisi hukkaportin letkuun, eikä se laske painetta hukkaportille ennen säädettyä painetta.
Onko kellään kokemusta tuollaisen toiminnasta?
Mistäs ja mihin hintaan tuota Wilkersonia olet ostamassa? Itselläkin tuo taitaa mennä ostoslistalle APC:n nakuledin kaveriksi. Tuohan on nimenomaan letkujen väliin kytkettävä venttiili ettei pelkästään ulospäästävä?

Japsolla taitaa ainakin moinen olla, toiminee ihan hyvin.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Juuri rajoittamaan ilman pääsyä painekellolle, kunnes säädetty paine on täynnä ja venttiili aukeaa...ja ilma pääsee painekellolle.
Ei siis päästetä ilmaa pihalle, kuten bleedillä.
Täältä Kuopion Paineteholta kävin kattomassa, hinta tais olla jotakin 60-70e välillä.
Tuossa vaan lueskeli DNSF palstalta jotakin, että tuo Wilkerson on samalla takaiskuventtiili. Mitenkäs tuo painekello palautuu takasin, jos sinne jää paineet?
Siihen Wilkersonin ja painekellon väliseen letkuun olivat kuulemma kokeilleet tehdä yhden tai kaksi pientä(1-3mm) reikää. Tuolla konstilla muka paineet pysyneet tasaisena säädetyissä arvoissa.

Joistakin kirjoituksista hakutoiminnalla luin, että tässä 91 ässässä olis täyspaineista vastaava ruiskuboksi.Ja ettei lastusta olis hyötyä, kuin suuremmissa paineen nostoissa.Tiedä sitten :oops: .Tuo sytkä on varmaan säädettävä hetimmiten valmiiksi, ennen asennuksia.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Joo, Tuossa -91 Ässässä on Lucas 14,1 Eli sama mitä 16v Täyspaine Turboissa. Ja jonkin moinen lastu siinä oli vakiona. Ja sittenhän -91 oli jo nuo oranssit suuttimetkin että hyvin noilla pitäisi pärjätä. Ja sittenhän tossa Ässässä on se Painekatkaisin siihen 0,6bar, että sitäkin pitänee säätää/ohittaa kokonaan. Tais olla se katkaisin jossain kuskin puolella vasemman polven kohdalla, että siinäkin tulee mukavat purku talkoot kun pitää keskikonsulit ja polvisuojat ottaa pois tieltä..
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Vesiruiskun saa toteutettua halvallakin jos haluaa. Näillä pikkutehoilla laittaa vaan jonkin IC:n ensin. Turha sitä satkun IC:tä sinne on tunkea, tai kukin tyylillään.

APC tai vesiruisku/IC EI ole vaihtoehtoja toisilleen jos joku nyt niin sattuu luulemaan. APC on nakutuksenvalvonta. Vesiruisku/IC alentaa nakutuskynnystä näin yksinkertaistettuna.

Jos ei tiedä mitä tekee niin APC kiinni vakiona, tai voi yrittää säädellä potikoita jos jaksaa. APC:n kyky säädellä muita, kuin vakiopaineita on vähemmän toimiva joten tällöin rajapaineventtiili on järkevin vaihtoehto. Nakuledi kiinni ainakin, ja jos vähänkään enempää kutittelee niin sitten ehdottomasti lambda/EGT. Luulo ei ole tiedon väärtti. Se on jo opittu :)

Bensalastu on "vaatimus" virin kanssa.

Rajapaine/varoventtiilin toiminta tulikin jo tuossa selville. Se että kannattaako maksaa Wilkersonista lähes tuplahinta vastaavaan laatutavaraan verrattuna onkin sitten jo jokaisen itse päätettävissä :)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Päädyin lopulta tuohon APC järjestelmään, tuli tilattua sellainen eräältä klubilaiselta. Jännittää vaan tuon kytkentä, kun on alkujaan tonnarista.
Liekö paljon muokattavaa, jotta menee ässään?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sukellusvene kirjoitti:Päädyin lopulta tuohon APC järjestelmään, tuli tilattua sellainen eräältä klubilaiselta. Jännittää vaan tuon kytkentä, kun on alkujaan tonnarista.
Liekö paljon muokattavaa, jotta menee ässään?
Eiköhän tuolla alkuun pääse, nouseehan siinä ahdot kumminkin melkein puolella vakioon verrattuna.

Itse aattelin tuon kanssa saada asennettua vihdoin paikoilleen, tonnari kun tuli viime keväänä hankittua niin tuo ei ole tuntunut niin pakolliselta ja on toi kenkkuileva kytkinkin vähän hillinnyt asenteluintoa, vaan nyt tuo työn alla(toisessa topiikissa lisää) niin teholisäykselle olisi kysyntää.

Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole että tonnarin apc ei sinne sopisi, jotain johtoja voi joutua jatkaan.
Käyttösähköille pitäisi löytyä sulakepesästä valmis paikka minne vetää vain johdon, tosin en nyt ihan muista oliko siellä molemmat vastinkappaleet valmiina vai lisäsinkö omaan sähköikkunoiden asennuksen yhteydessä.

Omassa oli magn.venalle jopa ruuvinreiät valmiina. Toivottavasti tuossa tuli mukana se "tutti" millä toi yksi letku liitetään ahtoputkistoon, uus kumitiiviste tuohon maksaa saabilla 9e(kävin juuri tilaamassa)Jos ostat vakio IC:n putkilla niin sitten tuolle on paikka valmiina muuten täytyy porata siihen alkuperäseen letkuun reikä.
Tonnarin letkut pitäis riittää satkuun mutta varoilta voi tietty hakee tuota 5millin sisähalkaisijalta olevaa letkuu.

Nakuanturin paikka näytti olevan sellaisessa paikassa että sinne ei tartte mitään momenttiavainta sovitella, tuon momentti tais olla kumminkin melko pieni.

Ja tosiaan tuossa -91:ssä ei oo boxissa ahtorajoitusta, vain ylipainekatkaisija. Itsellä voi olla että tuon alipaineletku jää kytkemättä kun kojelauta on kohta ollu jo ennätykselliset kuukauden nipussa. :)
Oon ainakin käsittäny että tuo on ihan on/off-tyylinen eikä ruiskuboxi tuosta sekoilis???

Paineanturin aattelin kanssa ens hätään sijoittaa konehuoneeseen, jos sille ei ole mitään esteitä.

Kierroslukutiedolle tarttis kattoo vielä joku sopiva "ryöstökohde".
Mahtoko tuon ikäsissä olla sitä huoltopistoketta mistä tuo signaali pitäis löytyy….

Nakuledille on jo boksista vedetty piuha, ledinä aattelin käyttää bilteman lediä jossa hieno kromikaulus ja esivastus valmiina.

Siinä on mitä itselle on tullu mieleen tuolla konehuoneessa touhutessa

EDIT:Ja cruisee varten tarttis se alipainekytkin hommata,ettei mee kiihyttelyt vähän nykyväksi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tänään purin keskikonsolin autosta irti ja vihdoin tuon keskuslukon boksinkin tinailtua. Ahtopainemittarin sain kiinnitettyä a-pilariin, kytkentä jäi vielä tekemättä. Tarkoituksena oli säätää paineenrajoitinta ja ottaa sen letkusta haaroitus ahtomittarille. Alkuun meinasi hommat tyssääntyä torx avaimien puutteeseen, mutta onneksi isältä sellaisetkin löytyi.

Mutta jäin ihmettelemään, kuinka tuo kojetaulun alaosa purkautuu :oops: ?
Mistä tuonne paineen rajoittimelle pääsee helpoiten?

Kiitos tetammi, tuossa oli paljon hyödyllistä tietoa.
Nakutusledin ajattelin myös itsekin lisätä, samalla kun alan kytkeä APC laitteita. Tuossa kojetaulussa on yksi tyhjä katkaisinpaikan tulppa, jossa on aika sopiva reikä sille ledille.
Osat ei vielä ole tulleet, toivottavasti kaikki on mukana.
Vastaa Viestiin