Öljyä kuluu?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Laskikos 9-5T kerran paljonko hänellä menisi öljyä päivässä jos litra menisi tuhannella??
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saabin moottorit ovat kuuluisia mm. siitä että eivät syö öljyä, itsekään en hyväksy minkäänmoista öljynkulumista :!:
Jos haluaa ajella savuttavalla Saabilla niin kannattaa ostaa 2T-vehje :lol:
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

ng900aero kirjoitti:Saabin moottorit ovat kuuluisia mm. siitä että eivät syö öljyä, itsekään en hyväksy minkäänmoista öljynkulumista :!:
Jos haluaa ajella savuttavalla Saabilla niin kannattaa ostaa 2T-vehje :lol:
Saabien moottorit on myös kuuluisia siitä ne ovat aina vuotaneet öljyä.. :)
Joka ainoa välillä 96L - 9-5 on ainakin mulla olleet märkiä öljystä.
9000 vain hieman tihkuttaa mutta se onkin kaikkien aikojen paras saabi muutenkin..
9000CS 2,3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saappi Kuski kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Saabin moottorit ovat kuuluisia mm. siitä että eivät syö öljyä, itsekään en hyväksy minkäänmoista öljynkulumista :!:
Jos haluaa ajella savuttavalla Saabilla niin kannattaa ostaa 2T-vehje :lol:
Saabien moottorit on myös kuuluisia siitä ne ovat aina vuotaneet öljyä.. :)
Joka ainoa välillä 96L - 9-5 on ainakin mulla olleet märkiä öljystä.
9000 vain hieman tihkuttaa mutta se onkin kaikkien aikojen paras saabi muutenkin..
Joo, tuo seikka unohtui mainita, eli Saabin EI kuulu vuotaa öljyä, niin se kuitenkin usein tuntuu tekevän.
Nyt kun on muutaman koneen kasannut ja niillä ajellut niin ei ne mokomat vaan tihku mitään mistään.
Onhan minullakin ollut "märkiä" Saabin koneita mutta öljynkulutus on ollut niin pientä ettei sitä ole tikusta huomannut, sotkee vaan teatraalisesti moottorin alapinnan josta syystä katsastusinssi haluaa laittaa huomautuksen (tai jopa hylkäyksen kuten muutama aika sitten).

Siis eihän noissa öljypohjallisissa ole edes montaa vuotopaikkaa, eli: jakopään kopan liimaus, hihnapyörän stefa, öljypohjan liimaus, toisenpään kotelon liimaus ja stefa,kannentiiviste, ja sitten tietty yläkerran parit paikat eli ainakin virranjakajan paikalla oleva kansi, ja venakopan kansi, öljynpaineanturi, ja vanhoissa tonnareissa öljymäärän anturi, ja sitten epätodennäköisin vaihtoehto eli öljyntäyttöputki. Viisastelijat jatkakoon listaa, itse en jaksa ;)
Ja kun kasaatte noita koneita niin EI mitään moottorisilikoonia, se kesii ennen pitkää itsensä irti :!:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

900i kirjoitti:Vag piireissä pidetään normaalina litra tonnille..
Jolloin 30K huoltovälillä kuluu 30 litraa öljyä :roll:

Omatkin kokemukset ennen tuota 9-5Aeroa ovat olleet, että Saabin kunnossa oleva Saabin koneeseen ei tarvitse lisätä öljyä. Kokemusta on 900i, 900T16, GM900 ja 9-3t (B204). GM900:n piti tehdä kansiremontti juurikin öljynkulutuksen takia, kun venttilinvarren tiivisteet pettivät... Ehkä 9-5 Aero täytyy vaihtaa pois, kun ei rahat riitä korjaamiseenkaan :evil:

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti:Minulla ei ole yksikään Saabi vienyt öljyä niin että sen kulumista olisi tikusta huomannut.
Muutama päivä sitten tarkistin öljyt, oli vähän alle ylämerkin ja kaadoin 2 dl lisää. Ajoin autoa 2 m taaksepäin ja tikku näytti yli ylämerkin, eli piti laskea sama 2dl pois :lol: Eli saattoi olla pikkuisen epätasaisella maalla, ja en pitänyt tikkua kyllin kauaa öljypohjassa, tikku kun on millainen on.
Jep, öljyt kannattaa aina tarkistaa tasaisella alustalla, pienkin kallistus näkyy nelisivuisessa tikkupalikassa. Myös lämpötilalla on melkoinen vaikutus, kylmästä koneesta ei kannata öljyjä tarkastaa tai ainakaan ruveta sen perusteella lisäämään.

Itse säikähdin jo kerran, että öljynkulutus on kasvanut reippasti, kun auto seisoi vähän aikaa pihassa ja siirsin sen talliin ja tarkastin öljyt - oli noin puolessa tikussa (kone oli siis lämmin vielä). Seuraavan ajon jälkeen ajoin suoraan talliin ja tarkastin öljyt ja oli jälleen lähellä ylämerkkiä...

Käyttöohjekirjassa neuvotaan näin: Tarkistakaa säännöllisesti moottoriöljyn määrä. Tämä tulee tehdä auton seisteissä vaakasuoralla alustalla ja moottorin ollessa lämmin, 2-5 minuuttia moottorin sammuttamisen jälkeen. Vetäkää mittatikku ulos ja kuivatkaa se puhtaalla rievulla ennen kuin tarkistus tehdään.

Taso ei saa alittaa mittatikun alempaa merkintää, muttei myöskään ylittää ylempää, koska tämä voi aiheuttaa epänormaalin öljynkulutuksen. Ylemmän ja alemman merkin välinen ero vastaa noin 1 litran tilavuutta. Lisätkää tarvittaessa suositellun laadun mukaista öljyä mittatikun putken kautta. Varmistakaa, että mittatikun korkki on kierretty kunnolla kiinni.

Mitään mainintaa siitä, mikä on normaalia kulumista, en ohjekirjasta löytänyt.

Eski
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Eski kirjoitti:Käyttöohjekirjassa neuvotaan näin: Tarkistakaa säännöllisesti moottoriöljyn määrä. Tämä tulee tehdä auton seisteissä vaakasuoralla alustalla ja moottorin ollessa lämmin, 2-5 minuuttia moottorin sammuttamisen jälkeen. Vetäkää mittatikku ulos ja kuivatkaa se puhtaalla rievulla ennen kuin tarkistus tehdään
Itse olen todennut käytännössä, että kestää n. 10 min tai ehkä jopa 15 min ajon jälkeen ennenkuin kaikki öljy on valunut alas asti ja mittaus voisi näyttää oikein. 2-5 min koneen sammuttamisen jälkeen näyttää ihan mitä sattuu. :roll:
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Joo siis tarkoitin öljyn vuotamisella saabeissani juuri tuota tihkumista/sotkemista. Ei niihin vanhoihin tarvinnut vaihtovälillä öljyä lisätä. Nämä nykyiset 9000 ja 9-5 näyttää "syövän" suunnilleen niin että 2-4dl olen laittanut 10tkm vaihtojen välillä kun pinta hieman laskee. Sikäli kun nyt tästä insinöörityön huippunäytteestä eli 9-5:n mittatikusta edes pystyy näkemään mitään. 9-5 tihkutti vuosi sitten öljyä niin että sotki vähän alapuolta ja muutama tippa tuli jopa maahan. Nyt sekin vuoto on näköjään tyrehtynyt itsekseen..
Jotenkin on muuten sellainen kutina kun noita kolinoita kuuntelee että tuosta 9-5:stä tulee vanhana sellainen ylläpidettävä että ei siihen normaali ihmisen rahat riitä. Laatu on suomeksi sanottuna niin paskaa.
Huoltokorjaamot nauraa varmaan partaansa. Liekö ikinä ennen autoilun historiassa ole päästy rahastamaan samalla lailla just sisään ajetuilla autoilla vaihtamalla niihin jotain liki tuhannen euron läppäkoteloita, jakopäitä, puslia ja kannen tiivisteitä joiden ei suunnilleen ikinä pitäisi kulua vaihtokuntoon. Pahinta mahdollista huijausta tyyppivioilla ja autoilijat maksaa kiltisti..
9000CS 2,3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:
Ehkä 9-5 Aero täytyy vaihtaa pois, kun ei rahat riitä korjaamiseenkaan :evil:
Eski
Höpsis :D
Mutta varmaankin kannattaisi tutkia mistä sitä öljyä kuluu, olikos sinulla tehty se huohotinpäivitys ja ne letkut ovat kunnolla auki?
Toisaalta meidän omakaan ei pölläytellyt vaikka venenvarsien kumit oli täynnä kovaa öljyliejua, silti eivät falskanneet eikä auto savuttanut.

Mites olikos autosi Forte-käsittelyssä, sen jälkeiset öljythän kuluvat normaalia nopeammin koska ovat ohuet jäljelle jääneestä Fortesta johtuen?
Forten jälkeiset öljyt kannattaa vaihtaa melko pian pois.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saappi Kuski kirjoitti: Huoltokorjaamot nauraa varmaan partaansa. Liekö ikinä ennen autoilun historiassa ole päästy rahastamaan samalla lailla just sisään ajetuilla autoilla vaihtamalla niihin jotain liki tuhannen euron läppäkoteloita, jakopäitä, puslia ja kannen tiivisteitä joiden ei suunnilleen ikinä pitäisi kulua vaihtokuntoon. Pahinta mahdollista huijausta tyyppivioilla ja autoilijat maksaa kiltisti..
Läppäkotelovikaa en vielä väittäisi tyyppiviaksi ja niitäkin saa alle tonnin jos ei halua maksaa.

Jakopää kuuluu 8v moottoritakuun piiriin, joten sitä remonttia ei tarvitse itse maksaa, kun ostaa auton jossa on tuo moottoritakuu. Oikea suunnitteluvirhe on se tasapainoakselihässäkkä.

Puslia korjataan nykyään liki kaikista autoista. Pyöräntuennoista tulee helkutin monimutkaisia, kun autoista pitää tehdä hiljaisia. Laatuauto Audissa vaihdetaan myös kalliita alustapalikoita ja jopa vielä useammin...

Kannentiivisteen vaihdon voi estää jälkikiristämällä kannenpultit.

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Eski kirjoitti: Läppäkotelovikaa en vielä väittäisi tyyppiviaksi ja niitäkin saa alle tonnin jos ei halua maksaa.
Jakopää kuuluu 8v moottoritakuun piiriin, joten sitä remonttia ei tarvitse itse maksaa, kun ostaa auton jossa on tuo moottoritakuu. Oikea suunnitteluvirhe on se tasapainoakselihässäkkä.
Puslia korjataan nykyään liki kaikista autoista. Pyöräntuennoista tulee helkutin monimutkaisia, kun autoista pitää tehdä hiljaisia. Laatuauto Audissa vaihdetaan myös kalliita alustapalikoita ja jopa vielä useammin...
Kannentiivisteen vaihdon voi estää jälkikiristämällä kannenpultit.
Eski
Tasapainoakseli oli myös 96:n ongelma, siitä meni laakerit varmaan kaikilla, minullakin jo 310000km:ssä mutta siinä käytettiinkin vain Teboilin mineraaliöljyjä, ei mitään F1 auton kyljissä mainostettuja superlitkuja :) . Fordin V4:ssä ei ketjun poisto ollut ratkaisu... :)
Joo olin juuri korjaamassa että eipä se laatu ole varmaan kovin kummosta enää monella muullakaan merkillä.
Mulla on ollut se käsitys että monestikaan ei vuotavan tiivisteen päälle auta jälkikiristys mutta en ole noita koskaan itse tehnyt.

Öljyn huononemisesta olisin sitä mieltä ihan perstuntumalta että tuossa mainitut Milanon ruuhkat huonontavat öljyä seuraavaksi vähiten maantieajon jälkeen. Eikö se öljyn surma kuitenkin ole pätkä ajo yhdistettynä kylmäkäynnistyksiin (ja tietenkin pitkiin vaihtoväleihin).
Virtaava öljy ei sammaloidu, sano koneremontin tekijä. :)
9000CS 2,3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti: Eihän sitä edes ole pakko lisätä, jos öljyä on yli alarajan.

Eski
Kyllä se öljy kannattaa vaan pitää siellä ylämerkissä, litran vaje huonontaa jäljelläolevan öljyn nopeasti, öljytilavuus kun muutenkin on suhteellisen pieni ja moottori korkeaviritteinen.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti: Mutta varmaankin kannattaisi tutkia mistä sitä öljyä kuluu, olikos sinulla tehty se huohotinpäivitys ja ne letkut ovat kunnolla auki?
Viimeisin huohotinpäivitys (uusi öljyloukku + nippa) on tehty. Letkut ja vanha loukku olivat täysin puhtaat.
Mites olikos autosi Forte-käsittelyssä, sen jälkeiset öljythän kuluvat normaalia nopeammin koska ovat ohuet jäljelle jääneestä Fortesta johtuen? Forten jälkeiset öljyt kannattaa vaihtaa melko pian pois.
Forte-pesu tehtiin 140K öljynvaihdon yhteydessä. Koneeseen laitettiin tuolloin Shellin 0W-40 Helixit ja sitä piti lisätä noin 0,5 litraa kymppitonnilla, jotta öljymäärä pysyi ylämerkissä. Kuluminen alkoi näkymään tikussa noin 4K ajon jälkeen.

150K huollossa koneeseen laitettiin Mobil 0W-40 ja nyt niillä on ajettu 5K ja nyt lisäsin ensimmäisen kerran noin 2 desiä.

Alunperinhän kun ostin tuon auton epältiin, että ahdin valskaa, koska läppäkotelo oli päältä öljyinen ja coolerin putket kosteat. Koskaan en ole huomannut, että auto pölläyttäisi savua käynnistettäessä, kuten viallinen turbo yleensä tekee... Läppäkotelo ei ole öljyyntynt päältä sen jälkeen, kun se puhdistettiin. Myyjäliike ei tämän perusteella suostunut turboremonttiin, mutta sovittiin, että asiaa seurataan... Pitänee käydä irroittamassa ahdin, niin siitähän sen kunto selviää.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti:
Eski kirjoitti: Eihän sitä edes ole pakko lisätä, jos öljyä on yli alarajan.

Eski
Kyllä se öljy kannattaa vaan pitää siellä ylämerkissä, litran vaje huonontaa jäljelläolevan öljyn nopeasti, öljytilavuus kun muutenkin on suhteellisen pieni ja moottori korkeaviritteinen.
Niin kannattaa, mutta ohjeiden mukaan ei tarvitse.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:
Niin kannattaa, mutta ohjeiden mukaan ei tarvitse.

Eski
Jep, niinhän sitä neuvotaan. Kokeiles avata coolerilta lähtevä kumiletku coolerin päästä ja samalla tunkataoikea puoli ylemmäs, valuuko öljyä? Omastani tuli 2-3dl.
Mulla on 5w-40 Mobil1:set, on kympin halvempaa kuin 0w-40, jo hintaeron vuoksikin malttaa vaihdella useammin.
Vastaa Viestiin