Kaverin T8 satkussa (-86) vetarit kolajaa aika pahasti . Nyt olis projektina vaihtaa ne viikonvaihtessa. Onkos jollakin hyviä vinkkejä tai ohjeita ko. toimenpiteen suorittamiseen?
Lisäksi lämppäri ei toimi. Asiaa on käsitelty foorumilla paljonkin (maadoitusvika yms.) Mutta miten puhallin irroitetaan? Lähteekö konehuoneen puolelta vai vaatiiko kojelaudan irroituksen?
P.S Katselin mielenkiinnosta mitä maksais käytetyt vetarit autovahinkokeskuksella. Oli kalliimpia luin uudet motonetissä, sama koski lämppärin moottoria.
Uusien nivelien lisäksi ostaisin ainakin yhden sarjan pallonivelten pultteja puoleensa, kun tahtovat olla monesti niin kovin kiinni ettei saa kuin laikalla auki.
Eli ensiksi napamutteri auki, normaali räikkä ei riitä tuon avaukseen.
Maatila/rekka-auto työkalut rupee kestään.
Jossei tuollasia löydy, niin ehkä vois jossain pienemmässä pajassa noi käydä löysäämässä ja sitten kiristää vähän pienemmällä momentilla että pääsee kotiin jatkaan hommia.
Sitten jompikumpi pallonivel irti tukivarresta että saa vetonivelen pois paikalta. En muista tuleeko tuosta vuosmallista vetoakseli pois ulommasta ilman sokkarenkaan levittelyä, mutta sen näkee sitten.
Puhaltimen vaihtoon joutuu irroittaan kojetaulun, ei mikään teknisesti vaativa, mutta työtä kohtuu paljon.
Merkkaa vaan tarkasti mikä johto tulee minnekin.
Mittariston kehyksen kiinnityspultit(4kpl) on eri mittasia eri kohtaa.
Lämmön säädön "akseli on takasin laitettaessa hyvä pujottaa paikalleen ennen kuin kehys on kokonaan paikallaan.
Lisää tarkennuksia voi kysellä ja muutkin lisäillä, mutta noin ne suurin piirtein menee....
tetammi kirjoitti:Uusien nivelien lisäksi ostaisin ainakin yhden sarjan pallonivelten pultteja puoleensa, kun tahtovat olla monesti niin kovin kiinni ettei saa kuin laikalla auki.
Eli ensiksi napamutteri auki, normaali räikkä ei riitä tuon avaukseen.
Maatila/rekka-auto työkalut rupee kestään.
Jossei tuollasia löydy, niin ehkä vois jossain pienemmässä pajassa noi käydä löysäämässä ja sitten kiristää vähän pienemmällä momentilla että pääsee kotiin jatkaan hommia.
Sitten jompikumpi pallonivel irti tukivarresta että saa vetonivelen pois paikalta. En muista tuleeko tuosta vuosmallista vetoakseli pois ulommasta ilman sokkarenkaan levittelyä, mutta sen näkee sitten.
Puhaltimen vaihtoon joutuu irroittaan kojetaulun, ei mikään teknisesti vaativa, mutta työtä kohtuu paljon.
Merkkaa vaan tarkasti mikä johto tulee minnekin.
Mittariston kehyksen kiinnityspultit(4kpl) on eri mittasia eri kohtaa.
Lämmön säädön "akseli on takasin laitettaessa hyvä pujottaa paikalleen ennen kuin kehys on kokonaan paikallaan.
Lisää tarkennuksia voi kysellä ja muutkin lisäillä, mutta noin ne suurin piirtein menee....
T:Teemu paimiosta
Mun mielestä tarvii levittää sokkarengasta.
Pulttien avaamisessa on kätevä irroitusöljy + pulttipyssy-yhdistelmä. Pulttipyssyllä ampuu eteen ja taakse ja välillä syöttää öljyä, niin aika pahakin lähtee auki.
Ylätukivarren väliin palikka, kun auto on pyörillään (sitten vasta tunkkaus). Ainakin se helpottaa jatkossa työtä.
On tullut juuri painiskeltua -85 ja -86 mallien vetonivelten kanssa. Eli vaihdettiin vuotta nuorempi vaihteisto -85:een. Sisemmät vetonivelet olivat erilaiset, pari milliä tosin vain, ei ensi vilkaisulla huomannut. Erilaista kaikki muukin: vetoakselin uritus, jopa lukkorenkaatkin ja tietenkin vaihteiston kyljessä olevat maljakot.
Eli varaosia hankkiessa (uusia tai vanhoja) kannattaa olla tarkkana sopivuuden kanssa. Liekö selostettu edes varaosaluettelossa.
Tapauksessamme piti vaihteiston mukana siirtää myös vetoakselit.
On tullut juuri painiskeltua -85 ja -86 mallien vetonivelten kanssa. Eli vaihdettiin vuotta nuorempi vaihteisto -85:een. Sisemmät vetonivelet olivat erilaiset, pari milliä tosin vain, ei ensi vilkaisulla huomannut. Erilaista kaikki muukin: vetoakselin uritus, jopa lukkorenkaatkin ja tietenkin vaihteiston kyljessä olevat maljakot.
Eli varaosia hankkiessa (uusia tai vanhoja) kannattaa olla tarkkana sopivuuden kanssa. Liekö selostettu edes varaosaluettelossa.
Tapauksessamme piti vaihteiston mukana siirtää myös vetoakselit.
tetammi kirjoitti:Vaikka sisempi vetonivel/malja ovat eri, niin ulompaan vetoniveleen menee molemmat sekä uudempaa että vanhempaa mallia olevat vetoakselit.
Läheltä liippaa oman ongelmani kanssa, mutta ei aivan natsaa.
Itselläni on -89 900 16V, josta hantin puoleinen sisempi nivel (+ malja) on aivan loppu. Nyt olisi tarjolla tilalle täydellinen -86 "ysikymppisen" vetoakseli maljoineen, mahtaakohan sopia? Sen verran sain vinkkiä, että omassani sisempi nivel olisi suurempi, joten pelkän nivelen/maljan irroitus ja vaihto ei ilmeisesti onnistu (myös vetoakseli on omassani ilmeisesti paksumpi, jolloin "ysikymppisen" nivelen "spoorit" eivät täsmää). Mutta jos vaihtaisi koko "kepin" ulointa niveltä myöden.