Saab 900 tbo 16V :(

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Juu täytyy vähän sivistäytyä :oops: 8)
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Eski kirjoitti:
Vali kirjoitti:Mut tää mun ei oo ilmeisesti aero? Vai mistä aeron tunnistaaa?
Lue minun kotisivulta jossa on juttua Aerosta :D

Eski
Copy Paste


Mikä on Aero?

Aero on siis Saab 900-malliston huippuversio, jota sai vain 3-ovisena ja 5-vaihteisena. Aerossa on 16-venttiilinen, 2-litrainen turbomoottori joka tuottaa 129kW (175hv)/5300 rpm, 273Nm/2500 rpm. Kyseessä on siis kolmannen sukupolven Saab Turbo, jossa on optimoitu palotila, neliventtiilikoneisto, ahtoilmanjäähdytin ja APC-järjestelmä. Aeron vakiovarusteisiin kuuluivat myös kallistuksenvaimentimet, leveät muovihelmat korin sivuilla ja kolmipuolaiset alumiinivanteet. Ensimmäinen Aero eli "pystykeula" (84-86) oli saatavana vain mustana tai hopean värisenä. Lisäksi on olemassa 29 kappaletta helmiäisvalkoisia esisarjan Aeroja, jotka valmistettiin vuosina 1984-1985. Sivuhelmat Saab kehitti yhteistyössä englantilaisen I.A.D:n kanssa. Helmat vähentävät auton ilmanvastuskerrointa 5% ja niiden ansiosta huippunopeus on 220 km/h. Kiihtyvyys 0-100 km/h 8,7 sek, 0-160 km/h 24,0 sek, 70-140 km/h 12,0 sek. Kulutus ECE-normien mukaan: 90/120/kaupunki: 7,4/9,8/12,6 l/100km.

Joo no mul on kolmiovinen 16v turbo. Mut onks se T16 vai Aero? Vai onko ne samat mopot?
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Aeron varmin tuntomerkki on kuvan mukainen korisarja.

Kuva
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vali kirjoitti: Joo no mul on kolmiovinen 16v turbo. Mut onks se T16 vai Aero? Vai onko ne samat mopot?
Onko sinun autossa muovihelmat?

Tässä malliksi 900 Aero:

Kuva

Eski
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Mukava että tääl on näin aktiivista porukkaa :)

Selailin Aero kuvia netistä ja niis on näköjää nahkajakkarat? Mul ei oo. Nuo helmat näyttää muistaakseni siltä mitä ne on omassanikin. Tosin jos joku vois laittaa ei aeron helmoista kuvan ni vois verrata helpommin.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aerossa pitäisi olla nahkajakkarat, koska niihin sellaiset kuuluivat vakiovarusteena, MUTTA silti maailmassa on monia ihka aitoja Aeroja, joissa on plyyshipenkit. Tarkista mitä autosi rekisteriotteessa lukee kohdassa malli?

Eski
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

tosa on ilman helmoja

Kuva
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Muistelisin et siin lukee joku 2.0 16V LM 250 tai jotain.. mut ei siin AEROA lue kyl... Tosiaan plyyshi penkit on. Ja ilmastointia EI ole. Ei taida olla aeroa nähnykkään mun mopo.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vali kirjoitti:Muistelisin et siin lukee joku 2.0 16V LM 250 tai jotain.. mut ei siin AEROA lue kyl... Tosiaan plyyshi penkit on. Ja ilmastointia EI ole. Ei taida olla aeroa nähnykkään mun mopo.
Ei se niin yksinkertaista ole :D Aerossa voi olla plyyshipenkit ja ilmastointi ei tietääkseni koskaan ollut vakiovaruste Suomessa. Eikä rekisteriotteessakaan välttämättä lue Aero.

Eski
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

No miten sen ny selvittäis :D Nuo helmatko on ainoot erot ja lisä 15hv?
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Helmojakin on erilaisia, tästä hieman apuja niiden erottamiseen:
http://www.saabismionsairaus.net/tietopankki/helmat/

Eski
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Mimmi kirjoitti:Jep. Aerojakin on tehty ilman nahkoja ja ilmastointia. Aeroissa on kuitenkin AINA 3 ovea, sähköikunat ja sähköinen kattoluukku, cruise sekä HELMAT. Takaspoikkaakin on ollut kahta mallia.
No nyt sekin selvis. Ei oo Aero. On kammet akkunoissa, kattoluukkua ei ole ja cruise löytyy vain omasta nilkasta :)
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vali kirjoitti:No nyt sekin selvis. Ei oo Aero. On kammet akkunoissa, kattoluukkua ei ole ja cruise löytyy vain omasta nilkasta :)
Onkohan tuo joku tekniikanvaihto, kun eikös kaikissa T16:ssakin ollut aina vakiona kattoluukku ja sähkölasit..?

Eski
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Kyllä täyspaineita on saanut minimaalisilla varusteilla (keskuslukko, sävylasit ja ohjaustehostin sentään).
Itselläni kahdesta viimeisestä alkuperäisestä t16:sta on puuttunut kattoluukku ja sähkölasit + muut herkut.
Viimeksi muokannut Turbo900, La Huhti 01, 2006 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Eski kirjoitti:
Vali kirjoitti:No nyt sekin selvis. Ei oo Aero. On kammet akkunoissa, kattoluukkua ei ole ja cruise löytyy vain omasta nilkasta :)
Onkohan tuo joku tekniikanvaihto, kun eikös kaikissa T16:ssakin ollut aina vakiona kattoluukku ja sähkölasit..?

Eski
Onko näin 8O 8O 8O

Mut silloinhan siit pitäis lukee rekisteriottees! Eikä mun muistaakseni kyllä lue.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vastaa Viestiin