Jakoketjun ohjurien vaihto
Jakoketjun ohjurien vaihto
Haulla jo yritin etsiä ja paljon hyvää asiaa löytyikin jakoketjun vaihdosta, mutta yksi asia jäi askarruttamaan.
Ketjun lisäksi myös ohjurit ovat jo aikalailla kuluneet ja ajattelin, että ne olisi myös hyvä vaihtaa. Kysymys kuuluukin, että pystyykö niitä vaihtamaan moottori paikoillaan vai pitääkö koko motti nostaa sitä varten pois?
Kansi lähtee joka tapauksessa irti, joten hieman lisätilaa tulee siitä, mutta mitä äkkiseltään katselin niin taitaa silti aika mahdoton operaatio olla. Olisiko tuohon kuitenkin joku kikka olemassa, jotta ei tarvitse moottoria nostaa pois? Jos ei moottori paikoillaan onnistu niin saa sitten olla, ei ne nyt kuitenkaan niin lopussa ole.
Ketjun lisäksi myös ohjurit ovat jo aikalailla kuluneet ja ajattelin, että ne olisi myös hyvä vaihtaa. Kysymys kuuluukin, että pystyykö niitä vaihtamaan moottori paikoillaan vai pitääkö koko motti nostaa sitä varten pois?
Kansi lähtee joka tapauksessa irti, joten hieman lisätilaa tulee siitä, mutta mitä äkkiseltään katselin niin taitaa silti aika mahdoton operaatio olla. Olisiko tuohon kuitenkin joku kikka olemassa, jotta ei tarvitse moottoria nostaa pois? Jos ei moottori paikoillaan onnistu niin saa sitten olla, ei ne nyt kuitenkaan niin lopussa ole.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Ohjureiden vaihto vaatii jakopäänkotelon irroituksen.
Satkussa saattaa olla tilaa irrottaa jakopäänkotelo ilman koneen nostoa,
mutta ongelmaksi voi muodostua joissakin vaihdelaatikoissa oleva pinnapultti joka tulee jakopäänkotelon läpi.
Pinnapultin löysin '84 satkusta, toisaalta '84 99:ssä oli tuon sijasti pultti.
Satkussa saattaa olla tilaa irrottaa jakopäänkotelo ilman koneen nostoa,
mutta ongelmaksi voi muodostua joissakin vaihdelaatikoissa oleva pinnapultti joka tulee jakopäänkotelon läpi.
Pinnapultin löysin '84 satkusta, toisaalta '84 99:ssä oli tuon sijasti pultti.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Onistuu vaihtamaan paikallaankin kyllä,saa sen pinnapultin
sieltä nykerrettyä pois mutta menee kyllä aikaakin,ja sen laipan josa on öljypumppu ja kampiakselin stefa niin laipan alle tulee tilke ja on paikallaan vähän kepuli laittaa että tulisi hyvin ja pitäisi niin suosittelen
että siinä ajassa kun nykerrät sitä pinnaa pois niin samassa ajassa nykäsee koneen pois ja saa tilkkeet ja jakopäät kunnolla asennettua
ja näkee kohteeseen paremmin,900i vaihdoin kerran jakopään
että makuasia kummin haluat tehdä.
sieltä nykerrettyä pois mutta menee kyllä aikaakin,ja sen laipan josa on öljypumppu ja kampiakselin stefa niin laipan alle tulee tilke ja on paikallaan vähän kepuli laittaa että tulisi hyvin ja pitäisi niin suosittelen
että siinä ajassa kun nykerrät sitä pinnaa pois niin samassa ajassa nykäsee koneen pois ja saa tilkkeet ja jakopäät kunnolla asennettua
ja näkee kohteeseen paremmin,900i vaihdoin kerran jakopään
että makuasia kummin haluat tehdä.
Ari 1622
Jaahas, täytyy vielä miettiä mitä tekee. Harmi ettei ole omaa tallia, jossa auto voisi olla rauhassa levällään vaan tarvii aina päivän päätteeksi saada auto edes jotenkin kasaan. jos tuota ongelmaa ei olisi niin ilman muuta kone irti.
Nyt täytyy kenties tuo jättää tekemättä ja korkeintaan ostaa ohjurit tulevaa tarvetta varten.
Nyt täytyy kenties tuo jättää tekemättä ja korkeintaan ostaa ohjurit tulevaa tarvetta varten.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
meidän 16 v satkuun vm. 89 ottivat merkkiliikkeessä ketjukopan pois motti paikallaan siten, jotta irroittivat ainakin oikean moottorinkannattimen ja tunkkasivat mottia jonkun verran ylös. siten sai vähän lisää työtilaa.
varsinainen syy oli paha öljyvyoto, vissiin se kannen nurkkakappaleen saumoista. kansi oli irti.
samalla pantiin uusi ketju ja toinen laahain ( se toinen ei taida niin kuluakaan), koska oli n. 200 t ajettu. tais muuten olla vaihdettukin laahain sen verta hyvä vielä ( näin sen kyllä), että ei sitä minulle annettu. liekö meni uusiokäyttöön?
Asentaja sanoi, jotta ei tekisi ko. hommaa kotioloissa, lie tarkoitti mm. sitä, jotta korjaamolla pääsee operoimaan sekä ala- että yläkautta, kun on auto nosturilla.
minusta kannattaa vaan mitata kiristinvarat ja jos lopussa niin panisin pelkän ketjun, sillähän asiaa hoitaa jo kummasti. Tai sitten siirtäisin remppaa kunnes sopiva sauma ottaa koko kone pois.
varsinainen syy oli paha öljyvyoto, vissiin se kannen nurkkakappaleen saumoista. kansi oli irti.
samalla pantiin uusi ketju ja toinen laahain ( se toinen ei taida niin kuluakaan), koska oli n. 200 t ajettu. tais muuten olla vaihdettukin laahain sen verta hyvä vielä ( näin sen kyllä), että ei sitä minulle annettu. liekö meni uusiokäyttöön?
Asentaja sanoi, jotta ei tekisi ko. hommaa kotioloissa, lie tarkoitti mm. sitä, jotta korjaamolla pääsee operoimaan sekä ala- että yläkautta, kun on auto nosturilla.
minusta kannattaa vaan mitata kiristinvarat ja jos lopussa niin panisin pelkän ketjun, sillähän asiaa hoitaa jo kummasti. Tai sitten siirtäisin remppaa kunnes sopiva sauma ottaa koko kone pois.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Tänään kantta pois ottaessa suoritin kiristimelle vielä tarkistusmittauksen. Tulos:10mm. Nokka-akselien ajoitusmerkit ei aivan menny kohdalleen, mutta heitto oli kuitenkin pieni. Ohjuriin oli kulunu melkoiset urat, ei kuitenkaan "pohjaan" asti.
Lopputulos? Ketju saa jäädä vielä paikoilleen. Katselen sitten ensi talvena, että jos ottaisi koko koneen irti vähän perusteellisempaa remppaa varten. Tätä nykyistä projektia ei enää kiinnostaa pidentää kun ei kyse kuitenkaan ole mistään akuutista asiasta.
Lopputulos? Ketju saa jäädä vielä paikoilleen. Katselen sitten ensi talvena, että jos ottaisi koko koneen irti vähän perusteellisempaa remppaa varten. Tätä nykyistä projektia ei enää kiinnostaa pidentää kun ei kyse kuitenkaan ole mistään akuutista asiasta.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938