Saab 900 tbo 16V :(

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

saabracing kirjoitti: ei niin kiva läpipuhalluskin voi olla huonoimmassa tapauksessa...
Tuli myös mieleen, kun otetaan huomioon, että auton suorituskyvyn sanottiin olevan yllättävän hyvä ja toiseksi ahtopainemittari ei toiminut, joten saattoihan sieltä olla vaikka mankkuvenalta eräs letku irti ja paineet tapissa... jolloin iskee mäntäpistiäinen.

Eski
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Tosiaan saattaa olla että auto onkin vakiokuntoinen. Perusteeni että tätä olisi viritetty on ainoastaan se että persdynoni mukaan se liikkuu paremmmin kuin 192hv 325:seni ja putkisto on aika äänekäs vakioksi. Ei ole saabeista paljoa kokemusta joten en osaa sanoa luulenko auton olevan tehokkaampi mitä se todellisuudessa on.

Yritän keräillä tästä vähän tietopakettia eri mahdollisuuksista että mitä sieltä on saattanut mennä ja mistä jotta tuossa päivällä kun aletaan tutkimaan autoa saatettais löytää vika.

Toivon kovasti että se olisi joku todella yksinkertainen asia (ölyletku irronnut tms.) mutta pahinta kyllä pelkään :( . Tosiaan auton äänestä ei savua huomattu vaan paksusta savuverhosta takana. Kone kävi ihan normaalisti vielä kun sammutin koneen (parinkymmenen sekunnnin päästä kun savu huomattiin). Pysäytettiin auto ja hetken päästä uskallettiin avata pelti. Oli sen päiväinen harmaa paksu savu. Ja öljy roiskeita ympäri konetilaa. Öljyt oli tikussa tosiaan ihan ok. Mutta tielle valunu öljyä ehkä noin litran verran.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Auto on Härkämäessä Turussa jos jollain on mielenkiintoa tulla Saab ihmisenä kurkkaamaan.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Kameli käyny kattomas autoa ja sano et huootinputki irti. Käyn nyt ostamassa letkunkiristintä ja sitä ruuvaamaan kiinni.

Onkohan jokin muupaikka vaurioitunu?

Jos lisään öljyä koneeseen- uskaltaako laittaa käymään?
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

oletko koittanut käyntiin ton jälkeen?

kyllä sitä nyt sen verran uskaltaa käyttää eettä kuulee lähteekö kaikilla mukaan ja katsoo suihkuaako öljyä jostain ulos. jos vika ilmeni kovassa vedätyksessä niin silloin kyllä veikkaisin männän palaneen :( itellä kävi viime talvena raision motarilla samalla lailla. ja ihan samat oireet.
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eiköhän sitä kokeilla kestä. Veljellä on 900S (matalapaineturbo) joka oli ajettu huoltoon ilman öljynpaineita, eli öljypaineen varoitusvalo paloi koko matkan. Kylmänä sen motti pitää aivan kauheaa ääntä (omasta mielestä, että toivottavasti velipoika ei vedä palokasvia nenään). Lämpimänä käy nätisti eikä taida pahemmin öljyä syödä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tarkasta tosiaan se huohotin ja tietysti se öljynpinnan taso, pyyhi öljyt pois konehuoneesta ettei tarvitse savutusta niin paljon siellä ihmetellä ja jos vaikka joku paikka oikeasti vuotaa. Käynnitettäessä ja auton ollessa käynnissä pidä silmällä öljyvaloa, ei saa palaa kun pyörityksen aikana ja ennen starttaustakin tuli jo melkein sammua. Jos/kun auto käy niin ota käydessä öljykorkki auki ja kokeile kämmenellä paljon se puhaltaa jos ollenkaan.

Jos autoon on tehty jotain ranevirityksiä eikä ahtopaineista ole tietoa niin tarkastappa miten magneettiventtiilin (ruskea mötikka puolan vieressä mihin menee 3 letkua) letkut on kytketty. Tai onko koko magneettiventtiiliä edes. Kertoile tänne sitten miten letkuja näkyi ja mihin menivät.

Itse voisin kyllä autoa tulla vilkaisemaan mutta matkaa täältä jonkin verran ja omaakin autoa pitäisi ropata :oops:
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

f-19 kirjoitti:Tarkasta tosiaan se huohotin ja tietysti se öljynpinnan taso, pyyhi öljyt pois konehuoneesta ettei tarvitse savutusta niin paljon siellä ihmetellä ja jos vaikka joku paikka oikeasti vuotaa. Käynnitettäessä ja auton ollessa käynnissä pidä silmällä öljyvaloa, ei saa palaa kun pyörityksen aikana ja ennen starttaustakin tuli jo melkein sammua. Jos/kun auto käy niin ota käydessä öljykorkki auki ja kokeile kämmenellä paljon se puhaltaa jos ollenkaan.

Jos autoon on tehty jotain ranevirityksiä eikä ahtopaineista ole tietoa niin tarkastappa miten magneettiventtiilin (ruskea mötikka puolan vieressä mihin menee 3 letkua) letkut on kytketty. Tai onko koko magneettiventtiiliä edes. Kertoile tänne sitten miten letkuja näkyi ja mihin menivät.

Itse voisin kyllä autoa tulla vilkaisemaan mutta matkaa täältä jonkin verran ja omaakin autoa pitäisi ropata :oops:

Tosiaan nyt on autoa syynätty enemmän ja viaksi osoittautui haljennu vesiletku. Onko kovinkin yleistä? Turbon yläpuolelta oleva letku siis oli hajonnu. Turbon huohotinletku oli myöskin irti. Huomenna hakemaan uutta vesiletkua ja kiristimiä.

Olisko jotain muuta mitä kannattas chekata? Jäähdyttimen paisuntasäiliö oli ihan tyhjä ja reunoilla oleva neste vaikutti öljymäiseltä?!

F19- kiitos tarjouksesta. Luulen että pärjätään huomenna joten en halua kenellekkään turhaa reissua. Mitä todennäköisemmin Saab harrastajan asiantuntemusta vielä tarvitaan- mä kiljun sit taas :)

Laitan tänään vielä myöhemmin kuvia konetilasta ja vaikka autostakin jos joku haluaa nähdä.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

f-19 kirjoitti:Tarkasta tosiaan se huohotin ja tietysti se öljynpinnan taso, pyyhi öljyt pois konehuoneesta ettei tarvitse savutusta niin paljon siellä ihmetellä ja jos vaikka joku paikka oikeasti vuotaa. Käynnitettäessä ja auton ollessa käynnissä pidä silmällä öljyvaloa, ei saa palaa kun pyörityksen aikana ja ennen starttaustakin tuli jo melkein sammua. Jos/kun auto käy niin ota käydessä öljykorkki auki ja kokeile kämmenellä paljon se puhaltaa jos ollenkaan.

Jos autoon on tehty jotain ranevirityksiä eikä ahtopaineista ole tietoa niin tarkastappa miten magneettiventtiilin (ruskea mötikka puolan vieressä mihin menee 3 letkua) letkut on kytketty. Tai onko koko magneettiventtiiliä edes. Kertoile tänne sitten miten letkuja näkyi ja mihin menivät.

Itse voisin kyllä autoa tulla vilkaisemaan mutta matkaa täältä jonkin verran ja omaakin autoa pitäisi ropata :oops:

Tosiaan nyt on autoa syynätty enemmän ja viaksi osoittautui haljennu vesiletku. Onko kovinkin yleistä? Turbon yläpuolelta oleva letku siis oli hajonnu. Turbon huohotinletku oli myöskin irti. Huomenna hakemaan uutta vesiletkua ja kiristimiä.

Olisko jotain muuta mitä kannattas chekata? Jäähdyttimen paisuntasäiliö oli ihan tyhjä ja reunoilla oleva neste vaikutti öljymäiseltä?!

F19- kiitos tarjouksesta. Luulen että pärjätään huomenna joten en halua kenellekkään turhaa reissua. Mitä todennäköisemmin Saab harrastajan asiantuntemusta vielä tarvitaan- mä kiljun sit taas :)

Laitan tänään vielä myöhemmin kuvia konetilasta ja vaikka autostakin jos joku haluaa nähdä.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vaihda letku ja laita nesteet koneeseen ja kokeile käyntiin. Ilmausruuvi löytyy termarikotelon päästä. Käytä paikallaan kone käyntilämpöön eli niin kauan, että termari aukeaa ja lisää nestettä sitä mukaa kun häviää paisuntasäiliöstä kiertoon.

Voihan se tietysti olla myös kansipahvi pettänyt ja kone työntänyt paineet (ja öljyt) jäähdytinjärjestelmään, mutta se selviää viimeistään, kun lyöt koneen tulille...

Eski
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Toivon että ei menny pahvi... Huomenna se selviää.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tee niin, että ku saat auton käyntiin ja jäähdytysjärjestelmän ilmattua niin sammuta auto. Anna seisoa sen yön yli. Yön jälkeen avaat paisarin korkin, laitat auton käyntiin etkä kertaakaan paina kaasua. Termarin avautuessa paisariin ei saisi tulla ilmaa jos järjestelmä on ilmattu tjsp. tiivis. Kupliminen kielii kannentiivisteviasta. Näin olen kuullut ja itsekin sen kokenut.

Annissa tuolla "tekniikalla" selvisi kansivika. Kansi oli 2. sylinterin jommasta kummasta kanavasta halki. Ikinä en muista kummasta :lol: No, siitä on kuvia täällä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Vali kirjoitti:Tosiaan saattaa olla että auto onkin vakiokuntoinen. Perusteeni että tätä olisi viritetty on ainoastaan se että persdynoni mukaan se liikkuu paremmmin kuin 192hv 325:seni ja putkisto on aika äänekäs vakioksi. Ei ole saabeista paljoa kokemusta joten en osaa sanoa luulenko auton olevan tehokkaampi mitä se todellisuudessa on.
Ei tarvitse virittää että saabisi on nopeampi kuin bemarisi. Bemaristi-kaverin kanssa todettua..

Putkisto on vakionakin yllättävän äänekäs, joten ei siinä välttämättä ole muutoksia.

Yritä saada ahtomittari toimimaan niin pystytään päätellä onko ahtopaineita nostettu. Veikkaan että on kyseessa ihan irronnut letku.
Aki Peltola #1132
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Joo, posahti aikoinaan 900 turbosta ylävesiletku ohitustilanteessa.
Pöläytti sen näköiset savut (siis höyryt), että ensin pelkäsin pahempaakin.
Selvisin siitä pelkällä letkunvaihdolla. :)
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ei se järjestelmä muuten tarvitse muuta ilmausta kun että:

- avaat ilmausnipan ainakin kierroksen
- Lisäät nestettä 50/50 seoksena (60/40 jos vedellä huuhdeltu järjestelmä)
- Lisäät kunnes nipasta tulee nestettä ulos, suljet sen ja lisäät MAX-merkintään asti.

Korkki kiinni ja käyntiin. Sitten jos kaipaa lisäystä myöhemmin, niin kylmällä koneella lisäät. Muttei luultavasti tarvitse.
Vastaa Viestiin