Öljyä kuluu?
Niin suositellaankin ja samaa olen itsekin joissain viesteissäni hokenutEski kirjoitti:Näihin "takuumoottoreihin" kun on suositeltu tuota 0W-lirua, joten sillähän minä niitä olen käyttänyt... Kyllä tuo 0W Mobil pysyi hyvin 9-3 turbon B204-moottorissa 10K vaihtovälin.
Niin ja paikallisessa taloustalossa 0W Mobil pänikkä maksaa vain 30 euroa.
Eski

Mutta 0w-40 on niin lievää litkua että siitähän jo haihtuukin litra öljynvaihtovälillä pois, ei sellaista voi autonmoottoriin laittaa

Olen itse käyttänyt aina vanhaa ja turvallista 5w-40 -öljyä, joko Mobilin 1:stä tai Synt S:ää (täyssynteettinen), riippuen kumpi on ollut tarjouksessa halvempaa, samaa litkua ovat.
Viimeksi hain paikallisesta Tarjoustalosta 4 pönttöä Synt S:ää kun maksoi 19.90/pönikkä.
Kovillakin pakkasilla 5w-40 tulee nätisti ulos pöntöstä eikä jähmety.
Halbahalleistakin löytyy hintaan 35.90e mobil1 0W-40.
Taitaa 9-5:n koneet hukata öljyä yleisimmen kuin 9000:n koneet. 9-5:en polttoaineen kulutusta yritetty optimoida, niin olisikohan yritetty tehdä pienempi kitkaista konetta ja männänrenkaat on erilaiset kuin tonnarissa ja ne vuotaa joissakin tapauksissa öljyä palotilaan.
Taitaa 9-5:n koneet hukata öljyä yleisimmen kuin 9000:n koneet. 9-5:en polttoaineen kulutusta yritetty optimoida, niin olisikohan yritetty tehdä pienempi kitkaista konetta ja männänrenkaat on erilaiset kuin tonnarissa ja ne vuotaa joissakin tapauksissa öljyä palotilaan.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Tämä sama kehityslinja on joka autonvalmistajalla, eli sopeutuminen koko ajan tiukkeneviin päästörajoituksiin ja kulutuksen pienentämispyrkimyksiin (suhteessa koko ajan kasvaviin autojen kokonaismassoihin).Arcer kirjoitti:Halbahalleistakin löytyy hintaan 35.90e mobil1 0W-40.
Saabin tapauksessa ongelmaa on koetettu ratkaista keventämällä mäntiä, eli aivan toimiva ja looginen ratkaisu (ja männät kestävät virittämättömissä autoissa yleensä ilman ongelmia), itse ongelma johtuu mäntävalmistajan eli Mahlen tuottamista männistä, eli niiden männänrenkaat ovat liian heiveröiset, ohipuhallusta tulee niiden takia (esim. tonnarin männänrenkaisin verrattuna renkaan puristusvoima on melkolailla pienempi). Männän massalla tai pituudella ei tässä hommassa ole mainittavaa merkitystä.
Tämä ei tosiaankaan koske kaikkia tapauksia, ja moottorin oikeanlaisella käytöllä, ajotavalla, käytettävillä öljyillä, jne, on merkitystä.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin esim 9-5T on ajanut ilman ongelmia jokaisella 9-5:llään yli 300tkm ilman remontteja, eli en usko että itse kone olisi ns. huono (sori 9-5T että mainitsin sinut esimerkiksi), vaan että se on tarkempi ajotavalleen ja huolloilleen.
Käyttöohjekirjan mukaan viskositeettisuositus on SAE 10W/30 tai 10W/40. Myös 5W/30 voidaan käyttää, mutta vain täys- tai puolisynteettisenä. Myös 0W-40/50 saa käyttää, kunhan täyttävät ACEA-laatuvaatimuksen A3/B3.
PCS:n hanasta löytyy vain Mobilin 5W-50, jota 9-5T:kin suositteli, mutta olisiko kuitenkin 5W-40 vielä parempi?
Eski
PCS:n hanasta löytyy vain Mobilin 5W-50, jota 9-5T:kin suositteli, mutta olisiko kuitenkin 5W-40 vielä parempi?
Eski
5W-40 on halvempaa eli parempaaEski kirjoitti:Käyttöohjekirjan mukaan viskositeettisuositus on SAE 10W/30 tai 10W/40. Myös 5W/30 voidaan käyttää, mutta vain täys- tai puolisynteettisenä. Myös 0W-40/50 saa käyttää, kunhan täyttävät ACEA-laatuvaatimuksen A3/B3.
Eski

Josset meinaa ajaa esim. päiväntasaajalla rata-ajoa niin 40 riittää

Miten vain, itse olen Saabeissa aina käyttänyt 5W-40 -öljyä eikä sitä ole koskaan kulunutEski kirjoitti:Minä kun muistelin, että nimenomaan tuota 5W-50 RallyFormulaa löytyy halpahallien tarjouksista, mutta 900 Aeroon on aina laitettu sitä PCS:n hanasta, joten taidan kokeilla sitä seuraavaksi myös tuohon 9-5:een.
Eski

En luota noihin liian-moniasteöljyihin, mielestäni paras kompromissi on tuo 5W-40. Ja rata-ajossakin riittää 30 yläluvuksi joten 40 riittää kaikissa mahdollisissa tapauksissa (paitsi tosiaan jossain päiväntasaajalla radalla ajaessa 24h yhteen menoon, ja ehkä silloinkin 5W-40 riittää

Kukahan tuonkin ohjeen on taas siellä GM:llä kirjoittanut, jos 10W-30 kelpaa mutta ei 5W-40Eski kirjoitti:Käyttöohjekirjan mukaan viskositeettisuositus on SAE 10W/30 tai 10W/40. Myös 5W/30 voidaan käyttää, mutta vain täys- tai puolisynteettisenä. Myös 0W-40/50 saa käyttää, kunhan täyttävät ACEA-laatuvaatimuksen A3/B3.
Eski

Nuo 10W-30 ja 10W-40 -suositukset lienevät joltain kajakkiajalta

Eli mineraaliöljyt ja puolisynteettiset kelpaavat mutta ei paras mahdollinen eli täyssynteettinen 5W-40

Kannattaa joskus kysästä esim PCS:ltä kuinka monessa huoltoon tulevassa saabissa näkyy öljyä tikussa?
Toiset syö öljyä toiset ei, eikä siitä mitään painetta kannata ottaa jos kulutus pysyy järjellisissä lukemissa. Vielä jos on viritetty ja poljet menemään niin yleensä sitä öljyä tuppaa kulumaan...
Toiset syö öljyä toiset ei, eikä siitä mitään painetta kannata ottaa jos kulutus pysyy järjellisissä lukemissa. Vielä jos on viritetty ja poljet menemään niin yleensä sitä öljyä tuppaa kulumaan...
500whp.net member
500whp.net member
Jep, monet uuden auton omistajat eivät öljytikkuun koske koko huoltovälillä ja mitä noita 9-5:a tuli liikkeissä tarkastettua, niin harvassa oli öljyt ylämerkissä ja kaikissa ei tikku kastunut ollenkaan... Tuo oma taisi itseasiassa olla niitä harvoja, jossa oli öljyt koneessa
Minusta tuollainen 0.5-1 litraa kymppitonnilla on vielä varsin kohtuullinen öljynkulutus tuollaiselle moottorille, mutta kun täällä väitetään, että Saab on vietävä hinurilla pajalle, jos vielä yhtään öljyä
En tiedä voisiko myös automaattilaatikko lisätä öljyn kulumista, mutta ainakin sen väitetään huonontavan öljyä ja enemmän niitä moottoritakuuremontteja tehdään automaatteihin...
Nimimerkki Eklunto1 kirjoittaa:
Saabin tehokkaat turbokoneet rasittavat öljyä aika lailla, joten jos halutaan maksimoida moottorin kilometrit, niin halvin tapa siihen on lyhentää vaihtoväliä. Kaikista eniten öljyä rasittavat automaattivaihteiset mallit, joissa kampikammion huohotus ei toimi yhtä tehokkaasti kuin manuaalivaihteisilla, ja seurauksena on happamien pakokaasujen kerääntymistä kampikammioon. Automaatti pyrkii pitämään kerrokset mahdollisimman ”optimina” joka tässä tarkoittaa liian matalina.
Eski

Minusta tuollainen 0.5-1 litraa kymppitonnilla on vielä varsin kohtuullinen öljynkulutus tuollaiselle moottorille, mutta kun täällä väitetään, että Saab on vietävä hinurilla pajalle, jos vielä yhtään öljyä

En tiedä voisiko myös automaattilaatikko lisätä öljyn kulumista, mutta ainakin sen väitetään huonontavan öljyä ja enemmän niitä moottoritakuuremontteja tehdään automaatteihin...
Nimimerkki Eklunto1 kirjoittaa:
Saabin tehokkaat turbokoneet rasittavat öljyä aika lailla, joten jos halutaan maksimoida moottorin kilometrit, niin halvin tapa siihen on lyhentää vaihtoväliä. Kaikista eniten öljyä rasittavat automaattivaihteiset mallit, joissa kampikammion huohotus ei toimi yhtä tehokkaasti kuin manuaalivaihteisilla, ja seurauksena on happamien pakokaasujen kerääntymistä kampikammioon. Automaatti pyrkii pitämään kerrokset mahdollisimman ”optimina” joka tässä tarkoittaa liian matalina.
Eski
Niin, käytetään liian lieviä öljyjä ja liian isoja vaihtovälejä. Mielestäni Saabin EI saa viedä yhtään öljyä, joten vaihdahan Eski vaan öljylaatua paremmaksi, 5W-40 on varmaan jo 20 vuotta vanha ja erinomaiseksi todettu ratkaisu, miksi sitä ei voisi käyttää??Eski kirjoitti:Jep, monet uuden auton omistajat eivät öljytikkuun koske koko huoltovälillä ja mitä noita 9-5:a tuli liikkeissä tarkastettua, niin harvassa oli öljyt ylämerkissä ja kaikissa ei tikku kastunut ollenkaan... Tuo oma taisi itseasiassa olla niitä harvoja, jossa oli öljyt koneessa![]()
Minusta tuollainen 0.5-1 litraa kymppitonnilla on vielä varsin kohtuullinen öljynkulutus tuollaiselle moottorille, mutta kun täällä väitetään, että Saab on vietävä hinurilla pajalle, jos vielä yhtään öljyä![]()
Eski

Eihän automaattilaatikko liity öljynkulutukseen, vaan ajotapa, ainakin meikäläisen tonnari w-letku irti kiekuu vähintään samoja kierroksia kuin manuaalilaatikkoinenkin ( ja taaskin joku valopää keksii lukea tämän viestini,kuten kaikki muutkin meikäläisen viestit, eli jos joskus myyn tonnarini niin älyää ensimmäisenä kysyä kauanko w-letku irti on ajettu, Saabinostajat lienevät maailman vaikein kansanryhmä

Öljylaadulla, ajotavalla, olosuhteilla, jne jne on varmasti vaikutuksensa öljynkulutukseen se on varma. Oma ylävitonen vei saksanserkun vaahterasiirapilla (Castrol 0w-30), öljyä jonkin verran. Nyt jo muutama vaihtoväli mennyt Mobilin 5w-40 herkuilla ja tässä viimeisessä 15 tuhannen kilsan jälkeen kulutusta ei ole havaittavissa.
Tuohon automaatteihin ja moottoriongelmaan liittyen olen itse ottanut lääkeeksi kakkosella tai ihan ykkösellä ajamisen kun tarve vaatii esim. keskustassa. Kierroksia on terveellisesti siinä 2000-3000 välillä. Ja tuleepahan hiukan liikuteltua kepiä muillakin pykälillä....
Tuohon automaatteihin ja moottoriongelmaan liittyen olen itse ottanut lääkeeksi kakkosella tai ihan ykkösellä ajamisen kun tarve vaatii esim. keskustassa. Kierroksia on terveellisesti siinä 2000-3000 välillä. Ja tuleepahan hiukan liikuteltua kepiä muillakin pykälillä....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)