Öljyä kuluu?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Näihin "takuumoottoreihin" kun on suositeltu tuota 0W-lirua, joten sillähän minä niitä olen käyttänyt... Kyllä tuo 0W Mobil pysyi hyvin 9-3 turbon B204-moottorissa 10K vaihtovälin.

Niin ja paikallisessa taloustalossa 0W Mobil pänikkä maksaa vain 30 euroa.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-5T kirjoitti: 0w-40 mobil 30€? Uki-Tku 39,90 halvin mitä olen löytänyt, missä päin Jyväskylää tuo on?
Laukaan Ale-makasiinissa oli tarjouksessa viimeksi muistaakseni 29.90 ja normaalistikin noin 35 eur. Pakkaus näyttää olevan ranskankielinen, mutta öljy lienee samaa :D

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Näihin "takuumoottoreihin" kun on suositeltu tuota 0W-lirua, joten sillähän minä niitä olen käyttänyt... Kyllä tuo 0W Mobil pysyi hyvin 9-3 turbon B204-moottorissa 10K vaihtovälin.

Niin ja paikallisessa taloustalossa 0W Mobil pänikkä maksaa vain 30 euroa.

Eski
Niin suositellaankin ja samaa olen itsekin joissain viesteissäni hokenut :oops:
Mutta 0w-40 on niin lievää litkua että siitähän jo haihtuukin litra öljynvaihtovälillä pois, ei sellaista voi autonmoottoriin laittaa :)
Olen itse käyttänyt aina vanhaa ja turvallista 5w-40 -öljyä, joko Mobilin 1:stä tai Synt S:ää (täyssynteettinen), riippuen kumpi on ollut tarjouksessa halvempaa, samaa litkua ovat.
Viimeksi hain paikallisesta Tarjoustalosta 4 pönttöä Synt S:ää kun maksoi 19.90/pönikkä.
Kovillakin pakkasilla 5w-40 tulee nätisti ulos pöntöstä eikä jähmety.
Arcer
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Halbahalleistakin löytyy hintaan 35.90e mobil1 0W-40.

Taitaa 9-5:n koneet hukata öljyä yleisimmen kuin 9000:n koneet. 9-5:en polttoaineen kulutusta yritetty optimoida, niin olisikohan yritetty tehdä pienempi kitkaista konetta ja männänrenkaat on erilaiset kuin tonnarissa ja ne vuotaa joissakin tapauksissa öljyä palotilaan.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Arcer kirjoitti:Halbahalleistakin löytyy hintaan 35.90e mobil1 0W-40.

Taitaa 9-5:n koneet hukata öljyä yleisimmen kuin 9000:n koneet. 9-5:en polttoaineen kulutusta yritetty optimoida, niin olisikohan yritetty tehdä pienempi kitkaista konetta ja männänrenkaat on erilaiset kuin tonnarissa ja ne vuotaa joissakin tapauksissa öljyä palotilaan.
Tämä sama kehityslinja on joka autonvalmistajalla, eli sopeutuminen koko ajan tiukkeneviin päästörajoituksiin ja kulutuksen pienentämispyrkimyksiin (suhteessa koko ajan kasvaviin autojen kokonaismassoihin).
Saabin tapauksessa ongelmaa on koetettu ratkaista keventämällä mäntiä, eli aivan toimiva ja looginen ratkaisu (ja männät kestävät virittämättömissä autoissa yleensä ilman ongelmia), itse ongelma johtuu mäntävalmistajan eli Mahlen tuottamista männistä, eli niiden männänrenkaat ovat liian heiveröiset, ohipuhallusta tulee niiden takia (esim. tonnarin männänrenkaisin verrattuna renkaan puristusvoima on melkolailla pienempi). Männän massalla tai pituudella ei tässä hommassa ole mainittavaa merkitystä.
Tämä ei tosiaankaan koske kaikkia tapauksia, ja moottorin oikeanlaisella käytöllä, ajotavalla, käytettävillä öljyillä, jne, on merkitystä.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin esim 9-5T on ajanut ilman ongelmia jokaisella 9-5:llään yli 300tkm ilman remontteja, eli en usko että itse kone olisi ns. huono (sori 9-5T että mainitsin sinut esimerkiksi), vaan että se on tarkempi ajotavalleen ja huolloilleen.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

5W-40 on ainoa oikea öljy joka moottorille, uskokaa tai älkää mutta se 0W-litku on aivan kamalaa lämpimänä, ei varmaan edes voitele mitään ja ui ulos kaikkialta ;)
Se 0W-litku on kuin vettä lämpöisenä, lienee tarkoitettu johonkin avaruusaluksiin tms? Hyi olkoon :lol: :lol:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Käyttöohjekirjan mukaan viskositeettisuositus on SAE 10W/30 tai 10W/40. Myös 5W/30 voidaan käyttää, mutta vain täys- tai puolisynteettisenä. Myös 0W-40/50 saa käyttää, kunhan täyttävät ACEA-laatuvaatimuksen A3/B3.

PCS:n hanasta löytyy vain Mobilin 5W-50, jota 9-5T:kin suositteli, mutta olisiko kuitenkin 5W-40 vielä parempi?

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Käyttöohjekirjan mukaan viskositeettisuositus on SAE 10W/30 tai 10W/40. Myös 5W/30 voidaan käyttää, mutta vain täys- tai puolisynteettisenä. Myös 0W-40/50 saa käyttää, kunhan täyttävät ACEA-laatuvaatimuksen A3/B3.

PCS:n hanasta löytyy vain Mobilin 5W-50, jota 9-5T:kin suositteli, mutta olisiko kuitenkin 5W-40 vielä parempi?

Eski
5W-40 on halvempaa eli parempaa :D
Josset meinaa ajaa esim. päiväntasaajalla rata-ajoa niin 40 riittää ;)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minä kun muistelin, että nimenomaan tuota 5W-50 RallyFormulaa löytyy halpahallien tarjouksista, mutta 900 Aeroon on aina laitettu sitä PCS:n hanasta, joten taidan kokeilla sitä seuraavaksi myös tuohon 9-5:een.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Minä kun muistelin, että nimenomaan tuota 5W-50 RallyFormulaa löytyy halpahallien tarjouksista, mutta 900 Aeroon on aina laitettu sitä PCS:n hanasta, joten taidan kokeilla sitä seuraavaksi myös tuohon 9-5:een.

Eski
Miten vain, itse olen Saabeissa aina käyttänyt 5W-40 -öljyä eikä sitä ole koskaan kulunut ;)
En luota noihin liian-moniasteöljyihin, mielestäni paras kompromissi on tuo 5W-40. Ja rata-ajossakin riittää 30 yläluvuksi joten 40 riittää kaikissa mahdollisissa tapauksissa (paitsi tosiaan jossain päiväntasaajalla radalla ajaessa 24h yhteen menoon, ja ehkä silloinkin 5W-40 riittää :D).
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Käyttöohjekirjan mukaan viskositeettisuositus on SAE 10W/30 tai 10W/40. Myös 5W/30 voidaan käyttää, mutta vain täys- tai puolisynteettisenä. Myös 0W-40/50 saa käyttää, kunhan täyttävät ACEA-laatuvaatimuksen A3/B3.

PCS:n hanasta löytyy vain Mobilin 5W-50, jota 9-5T:kin suositteli, mutta olisiko kuitenkin 5W-40 vielä parempi?

Eski
Kukahan tuonkin ohjeen on taas siellä GM:llä kirjoittanut, jos 10W-30 kelpaa mutta ei 5W-40 :lol:
Nuo 10W-30 ja 10W-40 -suositukset lienevät joltain kajakkiajalta ;)
Eli mineraaliöljyt ja puolisynteettiset kelpaavat mutta ei paras mahdollinen eli täyssynteettinen 5W-40 :?: :D
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Kannattaa joskus kysästä esim PCS:ltä kuinka monessa huoltoon tulevassa saabissa näkyy öljyä tikussa?

Toiset syö öljyä toiset ei, eikä siitä mitään painetta kannata ottaa jos kulutus pysyy järjellisissä lukemissa. Vielä jos on viritetty ja poljet menemään niin yleensä sitä öljyä tuppaa kulumaan...
#1730
500whp.net member
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, monet uuden auton omistajat eivät öljytikkuun koske koko huoltovälillä ja mitä noita 9-5:a tuli liikkeissä tarkastettua, niin harvassa oli öljyt ylämerkissä ja kaikissa ei tikku kastunut ollenkaan... Tuo oma taisi itseasiassa olla niitä harvoja, jossa oli öljyt koneessa :D

Minusta tuollainen 0.5-1 litraa kymppitonnilla on vielä varsin kohtuullinen öljynkulutus tuollaiselle moottorille, mutta kun täällä väitetään, että Saab on vietävä hinurilla pajalle, jos vielä yhtään öljyä :roll:

En tiedä voisiko myös automaattilaatikko lisätä öljyn kulumista, mutta ainakin sen väitetään huonontavan öljyä ja enemmän niitä moottoritakuuremontteja tehdään automaatteihin...

Nimimerkki Eklunto1 kirjoittaa:
Saabin tehokkaat turbokoneet rasittavat öljyä aika lailla, joten jos halutaan maksimoida moottorin kilometrit, niin halvin tapa siihen on lyhentää vaihtoväliä. Kaikista eniten öljyä rasittavat automaattivaihteiset mallit, joissa kampikammion huohotus ei toimi yhtä tehokkaasti kuin manuaalivaihteisilla, ja seurauksena on happamien pakokaasujen kerääntymistä kampikammioon. Automaatti pyrkii pitämään kerrokset mahdollisimman ”optimina” joka tässä tarkoittaa liian matalina.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Jep, monet uuden auton omistajat eivät öljytikkuun koske koko huoltovälillä ja mitä noita 9-5:a tuli liikkeissä tarkastettua, niin harvassa oli öljyt ylämerkissä ja kaikissa ei tikku kastunut ollenkaan... Tuo oma taisi itseasiassa olla niitä harvoja, jossa oli öljyt koneessa :D

Minusta tuollainen 0.5-1 litraa kymppitonnilla on vielä varsin kohtuullinen öljynkulutus tuollaiselle moottorille, mutta kun täällä väitetään, että Saab on vietävä hinurilla pajalle, jos vielä yhtään öljyä :roll:

En tiedä voisiko myös automaattilaatikko lisätä öljyn kulumista, mutta ainakin sen väitetään huonontavan öljyä ja enemmän niitä moottoritakuuremontteja tehdään automaatteihin...

Eski
Niin, käytetään liian lieviä öljyjä ja liian isoja vaihtovälejä. Mielestäni Saabin EI saa viedä yhtään öljyä, joten vaihdahan Eski vaan öljylaatua paremmaksi, 5W-40 on varmaan jo 20 vuotta vanha ja erinomaiseksi todettu ratkaisu, miksi sitä ei voisi käyttää?? ;)

Eihän automaattilaatikko liity öljynkulutukseen, vaan ajotapa, ainakin meikäläisen tonnari w-letku irti kiekuu vähintään samoja kierroksia kuin manuaalilaatikkoinenkin ( ja taaskin joku valopää keksii lukea tämän viestini,kuten kaikki muutkin meikäläisen viestit, eli jos joskus myyn tonnarini niin älyää ensimmäisenä kysyä kauanko w-letku irti on ajettu, Saabinostajat lienevät maailman vaikein kansanryhmä :evil: )
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Öljylaadulla, ajotavalla, olosuhteilla, jne jne on varmasti vaikutuksensa öljynkulutukseen se on varma. Oma ylävitonen vei saksanserkun vaahterasiirapilla (Castrol 0w-30), öljyä jonkin verran. Nyt jo muutama vaihtoväli mennyt Mobilin 5w-40 herkuilla ja tässä viimeisessä 15 tuhannen kilsan jälkeen kulutusta ei ole havaittavissa.

Tuohon automaatteihin ja moottoriongelmaan liittyen olen itse ottanut lääkeeksi kakkosella tai ihan ykkösellä ajamisen kun tarve vaatii esim. keskustassa. Kierroksia on terveellisesti siinä 2000-3000 välillä. Ja tuleepahan hiukan liikuteltua kepiä muillakin pykälillä....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin