Korkea tyhjäkäynti
Korkea tyhjäkäynti
Auto on 9000 -88, 2.0l, LH 2.2, miten lasken tuossa tyhjäkäyntiä?
Tyhjäkäyntimoottori on putsattu jo.
Tyhjäkäyntimoottori on putsattu jo.
Viimeksi muokannut Lindstrom, La Huhti 01, 2006 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 900i 16v -92.
Lisävarmistuksena omaa ongelmaa sivuten: "ilman tyhjäkäyntimoottoria" tarkoittaa siis vain AIC:n johto irrotettuna? Onko AIC:n "oletusaukeama"=arvo ilman ulkopuolista ohjausta 750rpm?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaukseni koski tyhjäkäyntimoottorilla olevaa LH 2.2:ta, jossa ei ole tyhjäkäyntimoottorissa jousta eikä läppäkotelossa ohivirtauskanavaa tyhjäkäynnin säätöön.
"Ilman tyhjäkäyntimoottoria" tarkoitti TK-moottorin letku lytistettynä umpeen (tai oikosulkemalla läppäkytkimen tyhjäkäyntikontakti ja maadoittamalla testiliittimen vierestä yksinapaisen liittimen käskien boksi ohjaamaan moottori kiinni).
Täällä sitä läpän perussäätöä ainakin pähkäiltiin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6269#46269
Jos ruisku on uudempi, tätä säätöä ei ilmeisesti tarvitse tehdä, riittää, että läppä menee kiinni (säätöohje läppä kiinni ja ruuvista kolmasosakierros auki, saadaan 0,05 mm välys läpän ja kotelon väliin).
Uudemmissa ruiskuissa johto irrotetttuna jousi pitää AIC:n jollakin tapaa auki, versiosta riippuen.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 128#291128
"Ilman tyhjäkäyntimoottoria" tarkoitti TK-moottorin letku lytistettynä umpeen (tai oikosulkemalla läppäkytkimen tyhjäkäyntikontakti ja maadoittamalla testiliittimen vierestä yksinapaisen liittimen käskien boksi ohjaamaan moottori kiinni).
Täällä sitä läpän perussäätöä ainakin pähkäiltiin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6269#46269
Jos ruisku on uudempi, tätä säätöä ei ilmeisesti tarvitse tehdä, riittää, että läppä menee kiinni (säätöohje läppä kiinni ja ruuvista kolmasosakierros auki, saadaan 0,05 mm välys läpän ja kotelon väliin).
Uudemmissa ruiskuissa johto irrotetttuna jousi pitää AIC:n jollakin tapaa auki, versiosta riippuen.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 128#291128
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
EGR on tukittu, yritin säätää tyhjäkäyntiä ruuvaamalla alemmaksijus kirjoitti:Putsaa läppäkotelo ja säädä kaasuläppä niin, että tyhjäkäynti ilman tyhjäkäyntimoottoria on 750 rpm.
Tutki imuilmavuodot.
Tutki tai tuki EGR.
muttei se minnekään laske. Alipainevuotoja ei vielä ole löytynyt.
Mitä seuraavaksi?
SAAB 900i 16v -92.
Kylmänä normaali ja lämpimänä n. 1200. Tuota lämpöanturia olen itsekin ajatellut. Tallissa on vanha satkun lämpöanturi, ajattelin kokeilla sitä seuraavaksi tuohon. Kävin jopa tänään ostamasssa 18mm avaimen, että vaihto onnistuu.jus kirjoitti:Vaivaako se korkea tyhjäkäynti koko ajan samanlaisena vai onko joskus ihan normaali ja lämpimällä koneella kovin korkea? Tälläinen oire omassani johtui lämpöanturista.
SAAB 900i 16v -92.
Meneekö kaasuläppä kiinni? Onko läppäkotelon päällä ohivirtauskanava (säätöruuvi ja lukitusmutteri), josta tyhjäkäyntiä voi säätää?
Onko alipaineletkut paikallaan - miten tukit sen EGR:n, onko EGR:n alipaineletkut tulpattu tms?
Onko alipaineletkut paikallaan - miten tukit sen EGR:n, onko EGR:n alipaineletkut tulpattu tms?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Oletko tarkistanut että tyhjäkäyntianturi eli se musta systeemi siinä kaasuläpän akselin toisessa päässä niin että se naksahtaa kun läppä menee kiinni, sehän kertoo boksille että läppä on kiinni.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black