T16 heitti mehut pihalle
T16 heitti mehut pihalle
Tätä tuolla toisessa threadissa jo puitiin muttakun asiaa on nyt vielä enemmän niin tein uuden aiheen.
Tosiaan tuo vm 1990 T16 900 hajoitti vesiletkun joka lähtee sylinterinkannesta. Lisäksi turbon huohotin putki irronnut Tuli käsittämätön savu pellin alta kun tämä tapahtu. Moottori sammutettiin heti ja auto hinattiin korjausta odottamaan. Maahan valunut noin litran verran ollut neste vaikutti laimennetulta öljyltä. Rasvaista tummaa liuosta joskin laihaa.
Vesiletku vaihdettiin tänään ja tyhjään jäähdytysjärjestelmään kaadettiin noin 4 litraa laimennettua pakkasnestettä. Järjestelmää ei ilmattu kun pimeässä ei löydetty ilmausruuvia. Ja koska nestettä meni noin vähän niin päätettiin laittaa kone käyntiin että paisuntäsäilöön menis enemmän nestettä kun se lähtisi kiertoon. Kun kone käynnistettiin- alkoi kova käryäminen. Pienestä säikähdyksestä johtuen auto sammutettiin. Päätettiin katsoa savutuksen aiheuttaja ja auto taas käyntiin. Savu näytti tulevan pakosarjasta ja putken alkuosasta. Ihan tarkkaan ei kyllä nähty enkä ole varma tuliko muualtakin.
Sitten huomiota herätti myös kitisevä ja hieman rahiseva ääni. Pelättiin että venttiilikoppa ääntää. Mutta se tulikin joko vesipumpusta tai laturista joihin hihnat menivät. Pinta ei paisuntäsäiliössä laskenut- olisiko syynä rikkoontunu vesipumppu? Tosin autoa käytettiin alle 5 min eikä sitä kierrätetty. Olisiko nesteen pitänyt alkaa kiertää ja paisuntasäiliön tyhjentyä?
Eli uskaltaako tuota konetta kierrättää ja minkä verran nestettä pitäisi jäähd.järj. vetää?
Onkohan vesipummpu hajonnu? Mikä mahtoi hajoittaa letkun? Johtuuko ääntely hajonneesta vesipumpusta ja myös myös letkun rikkoontuminen? Vai onko hihnat neste suihkun jälkeen vain alkaneet hieman pitää mökää?
Öljy taso oli hyvä tarkastaessa.
Tosiaan tuo vm 1990 T16 900 hajoitti vesiletkun joka lähtee sylinterinkannesta. Lisäksi turbon huohotin putki irronnut Tuli käsittämätön savu pellin alta kun tämä tapahtu. Moottori sammutettiin heti ja auto hinattiin korjausta odottamaan. Maahan valunut noin litran verran ollut neste vaikutti laimennetulta öljyltä. Rasvaista tummaa liuosta joskin laihaa.
Vesiletku vaihdettiin tänään ja tyhjään jäähdytysjärjestelmään kaadettiin noin 4 litraa laimennettua pakkasnestettä. Järjestelmää ei ilmattu kun pimeässä ei löydetty ilmausruuvia. Ja koska nestettä meni noin vähän niin päätettiin laittaa kone käyntiin että paisuntäsäilöön menis enemmän nestettä kun se lähtisi kiertoon. Kun kone käynnistettiin- alkoi kova käryäminen. Pienestä säikähdyksestä johtuen auto sammutettiin. Päätettiin katsoa savutuksen aiheuttaja ja auto taas käyntiin. Savu näytti tulevan pakosarjasta ja putken alkuosasta. Ihan tarkkaan ei kyllä nähty enkä ole varma tuliko muualtakin.
Sitten huomiota herätti myös kitisevä ja hieman rahiseva ääni. Pelättiin että venttiilikoppa ääntää. Mutta se tulikin joko vesipumpusta tai laturista joihin hihnat menivät. Pinta ei paisuntäsäiliössä laskenut- olisiko syynä rikkoontunu vesipumppu? Tosin autoa käytettiin alle 5 min eikä sitä kierrätetty. Olisiko nesteen pitänyt alkaa kiertää ja paisuntasäiliön tyhjentyä?
Eli uskaltaako tuota konetta kierrättää ja minkä verran nestettä pitäisi jäähd.järj. vetää?
Onkohan vesipummpu hajonnu? Mikä mahtoi hajoittaa letkun? Johtuuko ääntely hajonneesta vesipumpusta ja myös myös letkun rikkoontuminen? Vai onko hihnat neste suihkun jälkeen vain alkaneet hieman pitää mökää?
Öljy taso oli hyvä tarkastaessa.
Groovy whistler
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
tuskin siinä sekä öljy että glykoli samalla kertaa ovat pettäneet, eli veikkaisin että glykolit käryää. jos haluaa hieman lisää varmuutta noihin mainitsemiisi kohteisiin niin voihan ottaa termarin pois ja näkee paisuntasäiliön pyörteilystä kiertääkö litku ja voi kanssa vähän huuhtoa konetta niin ei käryä niin paljoa, eli näkeekin jotain VALOISALLA.
Mutta antaisin itse vaan käydä tyhjäkäyntiä ja tarkkailisin ja ilmaisin (sisälämppärin hana sit auki että kiertää sieltäkin), 50 % seosta tietenkin, katso samalla öljyjä.
Jos oot ajanu liian kauan kuivana , niin kansi/ tiivari ovat tietenkin voineet kärsiä, mutta tarkkaile öljyn ja glykolin väriä ja kulutusta jatkossa, siitä sen huomaa jatkossa.
letkut vaan pettävät vanhuuttaan, just toi letku on se heikoin lenkki yleensä.
Niitäkin kandee vähän tarkkailla jos näkyy pykimää niin kandee vaihtaa ensitilassa. Lliikaa kiristetyt voi nopeemmin porsia siitä lemmarin reunasta ku se kumi leikkaantuu ja väsyy esim koneen liikkeestä johtuen.
laatulemmareissa onkin pyöristetyt reunat, mutta eipä niitä juuri näe nykyisin.
Mutta antaisin itse vaan käydä tyhjäkäyntiä ja tarkkailisin ja ilmaisin (sisälämppärin hana sit auki että kiertää sieltäkin), 50 % seosta tietenkin, katso samalla öljyjä.
Jos oot ajanu liian kauan kuivana , niin kansi/ tiivari ovat tietenkin voineet kärsiä, mutta tarkkaile öljyn ja glykolin väriä ja kulutusta jatkossa, siitä sen huomaa jatkossa.
letkut vaan pettävät vanhuuttaan, just toi letku on se heikoin lenkki yleensä.
Niitäkin kandee vähän tarkkailla jos näkyy pykimää niin kandee vaihtaa ensitilassa. Lliikaa kiristetyt voi nopeemmin porsia siitä lemmarin reunasta ku se kumi leikkaantuu ja väsyy esim koneen liikkeestä johtuen.
laatulemmareissa onkin pyöristetyt reunat, mutta eipä niitä juuri näe nykyisin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Ja kyllä muuten aiheutti päänvaivaa tuo ilmaaminen meikäläiselle. Tapaus oli seuraavanlainen:
Ajoin Aeron tallille täysin toimivana autona, tarkoituksena vaihtaa kansipahvi ja kansi. Kannen vaihduttua mutkien kautta, kaikki kasaan ja varovainen käynnistys, ja kaikki pelas hienosti, eli antaa koneen lämmetä ja ilmataan. Siinä sitten ihmettelin kun syylarin puhallin ei lähtenyt pyörimään, lämmöt vain nousi, ja lopuksi vesi kiehahti ja lensi kaaressa paisuntasäiliöstä. Tutkin mahdollisia vikoja, kunnes huomasin puhaltimen lämpöanturissa johdon olevan irti, millähän sein irronnut... Eikun lisää vettä, kone käyntiin, ja toistettiin ensimmäinen yritys kiehumiseen asti. Tallilla jo kohtalainen lammikko. Siinä sitten tutkailin kaikkia paikkoja, ihmettelin, kiristin, ilmasin, lisäsin vettä ja toistin jälleen saman kuvion. Tallilla jo ihan reilu lammmikko... taas tutkittiin, testailin puhallinta, kyllä se toimii, vesi näyttäis kiertävän, kaikki on kunnossa, mutta aina vain kiehuu. Tallilla kohta tulva. Lopuksi totesin että puhaltimen lämpöanturin on oltava rikki, annoin koneen hetken jäähtytä, ajoin pihalle, siivosin tallin ja läksin ajamaan kotiin. Lämmöt pysyivät normaalina kiitos ajoviiman. Seuraavana päivänä vaihdoin sen hiivatan puhaltimen lämpökytkimen.
Ilmeisesti puhaltimen anturi voi hajota jos veden lämmöt nousee liikaa? Kannattaa tarkistaa jos tällaista sattuu
Ajoin Aeron tallille täysin toimivana autona, tarkoituksena vaihtaa kansipahvi ja kansi. Kannen vaihduttua mutkien kautta, kaikki kasaan ja varovainen käynnistys, ja kaikki pelas hienosti, eli antaa koneen lämmetä ja ilmataan. Siinä sitten ihmettelin kun syylarin puhallin ei lähtenyt pyörimään, lämmöt vain nousi, ja lopuksi vesi kiehahti ja lensi kaaressa paisuntasäiliöstä. Tutkin mahdollisia vikoja, kunnes huomasin puhaltimen lämpöanturissa johdon olevan irti, millähän sein irronnut... Eikun lisää vettä, kone käyntiin, ja toistettiin ensimmäinen yritys kiehumiseen asti. Tallilla jo kohtalainen lammikko. Siinä sitten tutkailin kaikkia paikkoja, ihmettelin, kiristin, ilmasin, lisäsin vettä ja toistin jälleen saman kuvion. Tallilla jo ihan reilu lammmikko... taas tutkittiin, testailin puhallinta, kyllä se toimii, vesi näyttäis kiertävän, kaikki on kunnossa, mutta aina vain kiehuu. Tallilla kohta tulva. Lopuksi totesin että puhaltimen lämpöanturin on oltava rikki, annoin koneen hetken jäähtytä, ajoin pihalle, siivosin tallin ja läksin ajamaan kotiin. Lämmöt pysyivät normaalina kiitos ajoviiman. Seuraavana päivänä vaihdoin sen hiivatan puhaltimen lämpökytkimen.
Ilmeisesti puhaltimen anturi voi hajota jos veden lämmöt nousee liikaa? Kannattaa tarkistaa jos tällaista sattuu

Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
vesipumppu haiskahtais vaihtovalmiilta, mutta not the point..
ettei vaan olis niitä huhottimesta tulleia jäämiä sielä putken mutkissa jotka käryää.. jotenki vaan tuntuis loogisimmalta.
kyllä sen vaan pitäis antaa käydä tyhjäkäynnillä, kunnes termari aukeaa.. sitten katselemaan silmä tarkkana, että kupliiko paisuntasäiliössä.
ai niin ja se ilmaus tosiaan pitää tehdä huolella, ettei tule ilmalukkoa termostaatin päälle.. ainakin 8v koneissa tärkeää. eli valoisalla ilmalla vaan kyyläämään. ei sé ilmaus ruuvi kait 16v koneissakaan piilossa ole. 8v koneessa se on siinä niin tyrkyllä, että pitäis löytyä vahingossakin.
ite remonttien jälkeen oon käyttänyt kunnes flekti pyörähtää, tai kun lämmöt on pikkusen yli sen puolen välin.. siis jos flekti ei pyörähdäkään, ettei kiehu.
ja mikä tärkeintä.. oliko vesitilassa öljyä. se kyllä kulkeentuu sinne paisuntasäiliöön, eikä jää lainkaan epäselväksi. on se semmosta tököttiö sitten.. jos veden seassa on öljyä, niin onnea kansirempalle vaan. ei aivan paha urakka, mutta eihän se nyt kivaakaan ole. ite yritin vaihtaa pelkän tiivisteen. ja sitte aukastiin uudestaan, ja plaanailtiin.
ettei vaan olis niitä huhottimesta tulleia jäämiä sielä putken mutkissa jotka käryää.. jotenki vaan tuntuis loogisimmalta.
kyllä sen vaan pitäis antaa käydä tyhjäkäynnillä, kunnes termari aukeaa.. sitten katselemaan silmä tarkkana, että kupliiko paisuntasäiliössä.
ai niin ja se ilmaus tosiaan pitää tehdä huolella, ettei tule ilmalukkoa termostaatin päälle.. ainakin 8v koneissa tärkeää. eli valoisalla ilmalla vaan kyyläämään. ei sé ilmaus ruuvi kait 16v koneissakaan piilossa ole. 8v koneessa se on siinä niin tyrkyllä, että pitäis löytyä vahingossakin.
ite remonttien jälkeen oon käyttänyt kunnes flekti pyörähtää, tai kun lämmöt on pikkusen yli sen puolen välin.. siis jos flekti ei pyörähdäkään, ettei kiehu.
ja mikä tärkeintä.. oliko vesitilassa öljyä. se kyllä kulkeentuu sinne paisuntasäiliöön, eikä jää lainkaan epäselväksi. on se semmosta tököttiö sitten.. jos veden seassa on öljyä, niin onnea kansirempalle vaan. ei aivan paha urakka, mutta eihän se nyt kivaakaan ole. ite yritin vaihtaa pelkän tiivisteen. ja sitte aukastiin uudestaan, ja plaanailtiin.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
mulla 91: ssä lisäksi rele, jonka olin jossain kokeilussa tökänny väärään reikään. eipä enää puhaltanu. onneks hokattiin ajoissa.Nappe kirjoitti:Siinä sitten ihmettelin kun syylarin puhallin ei lähtenyt pyörimään, lämmöt vain nousi, ja lopuksi vesi kiehahti ja lensi kaaressa paisuntasäiliöstä.
Paintasäiliö auki litku alkaa keittämään vapaassa tilassa just sopivasti vähän termarien toimintalämpötilan yläpuolella eli jossain 100 °C korvilla, paineellisena se keittää jotain 20 °C korkeammalla.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: T16 heitti mehut pihalle
uusi ainakin huohotinputken läpivienti, se vissiin löysä, ja kun kuumeni niin pullahti.Vali kirjoitti:
Tosiaan tuo vm 1990 T16 900 hajoitti vesiletkun joka lähtee sylinterinkannesta. Lisäksi turbon huohotin putki irronnut Tuli käsittämätön savu pellin alta kun tämä tapahtu.
kandee testata tosiaan puhallin kun ilmaat, siinä se lähtee pyörimään jos ei oo vikaa. varmistuu samalla ny sit ettei se ole syypää.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Moottorin etuosassa, kannen vieressä (tai itse asiassa se termarikotelo on kannessa), termostaattikotelon päällä. Siitä lähtee muistaakseni paksu vesiletku jäähdyttäjälle.
Nyt löyty kuva:
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... e03&id=aad
Eli kuvassa vasemmalla yläosassa oleva putkentynkä, polttoaineputken ja tyhjäkäyntiventtiilin jälkeen.
Nyt löyty kuva:
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... e03&id=aad
Eli kuvassa vasemmalla yläosassa oleva putkentynkä, polttoaineputken ja tyhjäkäyntiventtiilin jälkeen.
Viimeksi muokannut Nappe, To Huhti 06, 2006 07:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Termos (taatti)
Joo, itsekin vahdoin cabbeen eilen vesipumpun, kun vuosi aivan solkenaan. No nyt sitten tänään kävin sitä käyttämässä ja tuli kyllä
yllätyksenä nesteen kova vaahtoutuminen. No auto seissyt 13 vuotta eli
voihan siellä olla jotain joka vaahdon aiheuttaa. Kabiiniin lämmöt tuli aivan mainosti eikä letkutkaan niin kauhean kovilta vaikuttaneet, että mitään painetta kannen välistä tulisi. Vaahto ei ollut öljymäistä, mutta ihmettelin kovasti. Ja sokerina pohjalla tietysti tuulettimista kumpikaan ei lähtenyt pyörimään.
jarkko
Joo, itsekin vahdoin cabbeen eilen vesipumpun, kun vuosi aivan solkenaan. No nyt sitten tänään kävin sitä käyttämässä ja tuli kyllä
yllätyksenä nesteen kova vaahtoutuminen. No auto seissyt 13 vuotta eli
voihan siellä olla jotain joka vaahdon aiheuttaa. Kabiiniin lämmöt tuli aivan mainosti eikä letkutkaan niin kauhean kovilta vaikuttaneet, että mitään painetta kannen välistä tulisi. Vaahto ei ollut öljymäistä, mutta ihmettelin kovasti. Ja sokerina pohjalla tietysti tuulettimista kumpikaan ei lähtenyt pyörimään.
jarkko
No niin... Letku laitettiin kiinni ja järjestelmä ilmattiin. Kiitos kuvista.
Mutta: vesipumppu sökö tai sitten vain tiiviste vuotaa. Kun auto käy, vesipumppu inisee ja loristaa nestettä pihalle. Kannattaako vaihtaa koko pumppu vai pelkkä stefa? Motonetissa olisi pumppu 32€.
Tuon kuvan perusteella näyttäis että vesipumppu olisi koneen alaosassa eikä pää'llä niinkuin luulin. Kokemuksa pumpun vaihdosta?
Mutta: vesipumppu sökö tai sitten vain tiiviste vuotaa. Kun auto käy, vesipumppu inisee ja loristaa nestettä pihalle. Kannattaako vaihtaa koko pumppu vai pelkkä stefa? Motonetissa olisi pumppu 32€.
Tuon kuvan perusteella näyttäis että vesipumppu olisi koneen alaosassa eikä pää'llä niinkuin luulin. Kokemuksa pumpun vaihdosta?

Groovy whistler
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
helppo vaihtaa, hakusanaksi vesipumppu ja jo löytyy vinkkejä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... vesipumppu
Tarvike on ihan ok, ku ottaa valurautasen mallin.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... vesipumppu
Tarvike on ihan ok, ku ottaa valurautasen mallin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tarkennus
"Tarvike on ihan ok, ku ottaa valurautasen mallin"
Tarkennetaan vähän,ettei mee aika sen valurautapumpun ehtimiseen
Siis pumppu jossa siivet on valurautaiset eikä pellistä prässätyt,pumpun runko on aina alumiinia.
Tarkennetaan vähän,ettei mee aika sen valurautapumpun ehtimiseen

Siis pumppu jossa siivet on valurautaiset eikä pellistä prässätyt,pumpun runko on aina alumiinia.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159