Herääminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Herääminen

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Sattuipa tossa tänään aikasen kammottava tilanne, kun hetken epäröin menenkö, vai en ja ei tuo tonnari oikein totellutkaan.
Eli tilanne oli, kun olin kaupan pihasta lähdössä vasemmalle ja dösä tietekin peitti näkyväisyyden, no kurkiimaan kerran kaasu ja jarru metoodilla ja kun päätin, jotta menen, niin reilummasti hanaa, vaan kas kummaa siinä seisoi turbo Saabi keskellä isohkoa risteystä noin sekunnin tekemättä mitään kunnes rupesi toinen eturengas lyömään tyhjää ja lähestyvä liikenne saavuttaa kuskin ovea, eikä vieläkään liikkunut mihinkään ennen pedaalin hölläämistä.
Ja tiehän oli kuiva kylmä asfaltti eikä kässäri ollut päällä. :?

Eli miten ton sais vastaan kaasuun heti eikä 15 päivä.

(Muuten kyllä lähtee "viivalta" ihan nätisti, vaan tuo kaasu/jarru/kaasu teki jotain tossa softassa).
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Herääminen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Kylmä kone?
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Herääminen

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

JouniCSE kirjoitti:Kylmä kone?
Vähemmän kiirettä ja rauhallisempi ajotyyli, NOOT :lol:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Joskus vuosia sitten oma kärry tapas pitää hetken tauon vähän liikkeellelähdön jälkeen eli justiin ekoissa valoissa jäi vähän miettimään. Tarkalleen en osaa sanoa missä vaiheessa loppui, mutta vuosien varrella vaihdettu osia joilla varmasti vaikutusta asiaan: sytytyskasetti pariin kertaan, lambda-anturi, lämpötila-anturi, polttoainesuodatin...
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Viesti Kirjoittaja Wege »

Mulla on joskus kanssa hyytynyt risteyksestä lähtiessä tai oikeastaan se on ollut semmoinen nyykähtäminen/ veto loppuu sekunniksi - ilmiö..
mulla tuon aiheuttaa ACC:n kompressorin kytkeytyminen.
Eli kun kompuran rele naksahtaa ja kone on kylmä ja sopivasti painaa kaasua niin kone melkein "kuolee". Jännä ettei lämpimällä koneella tee tuota.
Muuten kyllä kone lämpöisenä ACC:n kompressorin kytkeytyminen on suht hienovaraista.(Lievä nykäys tuntuu)

Oisko selityksenä lämmityskäyttövaiheessa pyörivän LH - softan ja ACC:n konflikti (kuormituksen kompensointi) tai jotain vastaavaa..

2.3T -91
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Lämmitysvaiheessa perustuu seossuhteen mittaus yksinomaan ilmamäärämittariin. Lämpimällä moottorilla siirrytään Lambda -säätöön.

Olen myös huomannut tuon acc:n potkaisun voimakkaaksi kylmällä koneella. Katsastuksessa marraskuussa ajettiin auto halliin ja jätettiin tyhjäkäynnille, hetken käynnin jälkeen moottori sammahti tyystin. Ilmeisesti acc päätti käynnistää kompuran...
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kone oli ihan lämmin (84C pädin mukaan) ajettu 5km just ennen pientä seisokkia.
Eli ei tuo ainakaan siitä johtunut.
No toimin tänään täysin samoin, eli duunista samaan kauppaan ja kaupasta kotiin, niin samassa risteyksessä tonnari lähtikin, jopa hiukan penkkiin puristaen ihan paikaltaankin. :D Eikä minkäänlaisesta puutumisesta yms. ollut hajuakaan, vaikka kuinka tökki jarrua ja kaasua. :?:
Eli taitaa olla syypää tuo ACC joka kylläkään ei viimesyksynä paljoa tyhjäkäyntiäkään heilautellut. :(
Ja eikäi ton pitäis edes mennä päälle, kun ulkona oli +1C ja sisätila pyynti 19C. :?:

No jos tuo vielä noin joskus oireilee, niin pitänee vaihtaa tuollaiseen isompi lohkoiseen vapariin. :)
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Mun duuni autos Passat 1.9 TDI - 04 automaatti. Jos siinä kikkailee tuon kaasu/jarru kanssa. Niin se " hyytyy " juuri kyseisellä tavalla. Sen olen huomannut että liika kaasu jarrun kanssa ja sitten se kaasu, niin se hyytyy. Vissiin joku varotoimepide autossa. Ihan sama onko ESP päällä vai ei.
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Lähes tulkoon kaikissa VAG TDI koneissa jarruun koskeminen aiheuttaa välittömän ahtopaineen leikkaamisen pois. Asia on helppo kokeilla ajamalla vaikka 80km/h ylämäkeen ja painamalla samalla hiukan vasemmalla jalalla jarrua, tehoa leikkaantuu hetkeksi pois. Mielestäni vielä tuo "hetki" on liian pitkä... :lol: :lol:
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kurko kirjoitti:Ja eikäi ton pitäis edes mennä päälle, kun ulkona oli +1C ja sisätila pyynti 19C.
Sisälämpötilan pyynti ei vaikuta kompressorin pyörimiseen. Jos putkistossa on sopiva paine ja pakkaskytkimen näkemä lämpötila ei ole nollan alla, kompura saa käynnistymiskäskyn.

Kyllä näillä pikkuisen plussan päällä keleillä kompura saattaa pyöriä hetken aikaa kun lämpimäksi ajetulla autolla lähdetään lyhyen tauon jälkeen uudestaan liikkeelle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin