Vaihdelaatikon öljytulppa.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Vaihdelaatikon öljytulppa.

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Eli oliko tuossa -91 900s vielä sitä vaihdelaatikko öljyjen tyhjennys tulppaa?
Vai pitääkö imemällä ottaa öljyt pois? Entäs saako tuota mittatikkua lisättyä tuohon jäljistä päin, kun tuossa olisi sellainen ylimääräisenä?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8122
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ja jos onkin

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin malttia kiristykseen ettei halkea se lootan pohja...on kuulemma ylikiristetty ja haljennut
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Manuaali vaihteinen OG900 sisältää aina mittatikun lootassaan. Niitä on 3eri mallia ollut käytössä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Vaihdelaatikon öljytulppa.

Viesti Kirjoittaja stara »

Suabisti kirjoitti:Eli oliko tuossa -91 900s vielä sitä vaihdelaatikko öljyjen tyhjennys tulppaa?
Vai pitääkö imemällä ottaa öljyt pois? Entäs saako tuota mittatikkua lisättyä tuohon jäljistä päin, kun tuossa olisi sellainen ylimääräisenä?

Vaihteiston öljyntyhjennystulppa (vm 82 lähtien) M18x 1,5 , vääntiö on 10 mm neliökolo, tai jostain lähtien , ainakin 89 mallissa jo 12 mm 6- kolo
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vaihdelaatikon öljytulppa.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suabisti kirjoitti:Eli oliko tuossa -91 900s vielä sitä vaihdelaatikko öljyjen tyhjennys tulppaa?
Vai pitääkö imemällä ottaa öljyt pois? Entäs saako tuota mittatikkua lisättyä tuohon jäljistä päin, kun tuossa olisi sellainen ylimääräisenä?
Jos siinä on ko. vuosimalliin kuuluva laatikko, ettei kukaan ole sitä vaihtanut vanhempaan, silloin ei ole tyhjennystulppaa. Peräluukun avauksellahan ne tulee pois. Siinä luukussa on suodatin, jonka voi kuulemma putsata sitten samalla. Tuo suodattimella varustettu luukku ja pultin näköinen öljytikku tulivat samaan aikaan tietääkseni -89 eteenpäin. Siinä pultissa siis on tikkukin. Se vanhemman mallin tikku käy toki uudempaan lootaan, kunhan vaihdat sen sivuluukunkin samalla. Mielestäni tuo uudempi malli on paljon varmempi tiiveydeltään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Miten vm. -87 neliöreikäisen tulpan saa auki? Meneekö se keskikoon räikkä siihen reikään, saako sopivan avaimen kaupasta vai täytyyko väline tehdä itse? Motonetin 12mm kuusiokolotulppa on jo valmiina mutten ajatellut miten vanhan saa auki.
Työtähän se vain vaatii mutta valmiit ratkaisut helpottavat :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se räikän vääntiö käy, jos vaan saat sen aukeamaan. Saattaa olla todella tiukassakin. Yhdestä askista joutui suosiolla avaamaan peräluukun, kun ei saatu sitä tulppaa auki! 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

Mihinkäs momenttiin vaihteistoöljyn tulppa kiristetään? Bentleyn manuaalissa väitettiin moottoriöljyn tulpan momentiksi 29-39 Nm, mutta vaihteistoöljyn tulpasta ei mainittu mitään. Meneekö paljon metsään/halkeeko, jos käyttää tuota samaa momenttihaarukkaa?
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

salomi kirjoitti:Mihinkäs momenttiin vaihteistoöljyn tulppa kiristetään?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 879#116879
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mertmi kirjoitti:Se räikän vääntiö käy, jos vaan saat sen aukeamaan. Saattaa olla todella tiukassakin. Yhdestä askista joutui suosiolla avaamaan peräluukun, kun ei saatu sitä tulppaa auki! 8O
Pulttipyssy.

T. Pasi
99T-museopeli
Vastaa Viestiin