etuiskarien vaihto
Itse olen kyllä käyttänyt tuota biltema/motonet iskarityökalusarjaa mutta lähinnä vain kiristykseen.
Tahtovat olla niin pehmeitä että eivät kestä jos mutteri on kauheen jumissa mutta kiristyksen kestävät kyllä. Näppärää kun jumittaa kiintoavaimen mutterille ja sitten pyörittää tuota akselia räikän ja jatkovarren kanssa.
Pulttipyssykin toimii välillä mutta sillä kumit tahtoo mennä liian lyttyyn.
Vesisäiliöhän ei oo kuin yhdellä pultilla kiinni niin saa lisää tilaa, samalla voi rapsutella ruosteet alta pois.
Poisottoon suosittelen melkein tuota rälläkkää, jossei esim. pyssyllä lähe helposti.
Ja kuten jo ilmeisesti olet tehnyt niin irrotusainetta ainakin sinne alapäähän muutamana päivänä etukäteen ja teräsharjalla/puukolla kierteet puhtaaksi ennen irroitusta.
Tahtovat olla niin pehmeitä että eivät kestä jos mutteri on kauheen jumissa mutta kiristyksen kestävät kyllä. Näppärää kun jumittaa kiintoavaimen mutterille ja sitten pyörittää tuota akselia räikän ja jatkovarren kanssa.
Pulttipyssykin toimii välillä mutta sillä kumit tahtoo mennä liian lyttyyn.
Vesisäiliöhän ei oo kuin yhdellä pultilla kiinni niin saa lisää tilaa, samalla voi rapsutella ruosteet alta pois.
Poisottoon suosittelen melkein tuota rälläkkää, jossei esim. pyssyllä lähe helposti.
Ja kuten jo ilmeisesti olet tehnyt niin irrotusainetta ainakin sinne alapäähän muutamana päivänä etukäteen ja teräsharjalla/puukolla kierteet puhtaaksi ennen irroitusta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Itse otin puukolla sen alemman kumin pois ja sitten lukkopihdit iskarin päähän kiinni ja listalla auki. Hyväkuntoiset kun oli (biltemat), niin en viittiny rälläkällä katkoo. Hommaa helpotti ettei autossa ollut konetta paikallaan, mahtui hyvin pannuhuoneessa työskentelemään.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
tetammi kirjoitti:Itse olen kyllä käyttänyt tuota biltema/motonet iskarityökalusarjaa mutta lähinnä vain kiristykseen.
Tahtovat olla niin pehmeitä että eivät kestä jos mutteri on kauheen jumissa mutta kiristyksen kestävät kyllä. Näppärää kun jumittaa kiintoavaimen mutterille ja sitten pyörittää tuota akselia räikän ja jatkovarren kanssa.
Pulttipyssykin toimii välillä mutta sillä kumit tahtoo mennä liian lyttyyn.
Vesisäiliöhän ei oo kuin yhdellä pultilla kiinni niin saa lisää tilaa, samalla voi rapsutella ruosteet alta pois.
Poisottoon suosittelen melkein tuota rälläkkää, jossei esim. pyssyllä lähe helposti.
Ja kuten jo ilmeisesti olet tehnyt niin irrotusainetta ainakin sinne alapäähän muutamana päivänä etukäteen ja teräsharjalla/puukolla kierteet puhtaaksi ennen irroitusta.
teemun ohjeet on kohdillaan, katkes kerran iskarin pää sinne B:n työkaluun ja ei millään ulos, eli kiristykseen kyllä käy. sellasta pallopäistä räikän jatkovartta käytin kuskin puolella kun on niin ahdasta.
Jos vanhat menee romuksi, niin ei kannata voimistella, kumi vaan terävällä puukolla halki ja hakkaa sen sivuun , rälläkällä sit poikki tai voi sinne mahtua voimapihditkin.
Pulttipyssyllä usein saavat auki, jos pitää ehjänä ottaa. Kumit kandee sit panna riittävän kireälle, koska on tossa usein epäilty onko liian löysällä kun lotkottaa ja kiristetty lisää.
mut arvoitus on se miksi ne prikat on niin päin , jotta ne orkkis tuplamutterit on aina siellä kupin pohjalla. Vissiin jotain kumipuslan ominaisuuksia sillä haettu, koska ei ainakaan ole helpompi pitää siitä alamutterista kiinni.
Alapää jää käteen älyttömän helposti ( jotain romurautaa), ei voi liian hyvin putsata jengan päätä ja öljytä. Panin siihen sellasen kumitutin ja rasvaa täyteen, tuplamutterit olis kans parempi kuin ei mitään, ei ryydy kierre sontaa täyteen niin helposti. uudet mutterit olis ihan jees, ovat vaan aika erikoiset tuumaset UNF 7/ 16- 10
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
vaihdoin ysiysiin etuiskarit. onpa helppo homma kun silmukka molemmissa päissä. pitkä jatkovarsi ja 18mm hylsy, ja vähän crc:tä. varttitunti per puoli.
uuden iskarin alasilmukkaa joutui voitelemaan ja vasaroimaan hylsyn avulla tapin ympärille, ei käsivoimin mennyt.
selvisi samalla miksi toisesta etuiskarista oli kadonnut vaimennusteho kokonaan: alempi silmukka oli ruostunut irti!
uuden iskarin alasilmukkaa joutui voitelemaan ja vasaroimaan hylsyn avulla tapin ympärille, ei käsivoimin mennyt.
selvisi samalla miksi toisesta etuiskarista oli kadonnut vaimennusteho kokonaan: alempi silmukka oli ruostunut irti!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mulla meni iskarin alapään kiinnikkeestä kierteet, ja meinasin vaihtaa koko alatukivarren satkusta. Mutta ne tukivarrenkiinnikkeet on erilaiset, joten irrotin ne puslat tukivarsista mutta eihän niitä saanut takasin kotisysteemeillä. joten ne odottaa aamuun asti autossa jos vaikka veis prässättäväksi ne.
oliko tarpeeksi hankalasti selitetty?
oliko tarpeeksi hankalasti selitetty?
Ei oo , jos jutut tietää, ja asiaan vihkiytymättömäthän eivät asiallista kantaa voi muutenkaan ottaaaxtec kirjoitti:mulla meni iskarin alapään kiinnikkeestä kierteet, ja meinasin vaihtaa koko alatukivarren satkusta. Mutta ne tukivarrenkiinnikkeet on erilaiset, joten irrotin ne puslat tukivarsista mutta eihän niitä saanut takasin kotisysteemeillä. joten ne odottaa aamuun asti autossa jos vaikka veis prässättäväksi ne.
oliko tarpeeksi hankalasti selitetty?

On ne aika nihkeitä siirrellä joo. joku prässi pitäis oikeestaan olla ja hyvät liukasteet. alumiini on kovaa leikkaamaan kiinni varsinkin kuivana, kumipinnat liukuu paremmin kun ottaa suoraan pakastimesta ja kumirasvaa (silikoonirasvaa).
minä kyllä hitsauttaisin jonkun normaalikierteisen M 12 kierrepätkän siihen, kuten tein omanikin. Pääsee vähemmällä. Mutta ny ku puslat on jo irti niin...
lopullinen kiristys sitten vasta kun auto on pyörillään ( kumit siis optimiasennossa), koska muuten kumi jää liialliseen vääntöön ja väsyy ennenaikojaan.
On muuten niin lapsellisen leprua monet alasilmukan kumipuolikkaat, jotta usein oon kaivanut irti vanhat kumit ja käyttäny niitä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
hyvä tuokin mahdollisuus tietää. kiristitkö liikaa? itse käytin pitkän vääntövarren koko pituutta kiristämisessä, en onneksi kaikilla voimillani. tulikohan minullakin turhan tiukalle.axtec kirjoitti:mulla meni iskarin alapään kiinnikkeestä kierteet
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
se alapään kierrematriaali on ihan paskarautaa, kierre pitää putsata ihan sikasiistiksi kun avaa ettei jää käteen, avoimen kierteen päälle kandee panna jotain suojakamaa ettei ryydy tukkoon.
Kierre on muuten aika erikoinen UNF 7/ 16- 10.
Kumi kandee vedättää liukasteella sisään, koska hannaa vastaan ja voi siten kierre joutua liian koville. toisaalta molemmat päät iskareista pitää panna riittävän kireälle, muuten ne alkavat kalvamaan kumit rikki ja tekevät ajoon myös tuntemuksia. Ohjeita noille momenteille ei taida hevin löytyä. pitää vaan katsoa että kumit tulevat hieman esijännitettyyn tilaan. Pahitteeksi ei varmaan ole tarkistaa niiden kireys kun ovat esim kuukauden ajelun jälkeen ASETTUNEET.
Monet sellaiset 2- osaiset kumit ovat mielestäni turhan löysää kamaa, kulahtavat nopeasti ja jopa repeävät päällelaitossa. Olen ottanut talteen hyvät silmukkakumit ja usein jopa pannut ne heti uuteen, jos ovat hyvässä kunnossa.
Kierre on muuten aika erikoinen UNF 7/ 16- 10.
Kumi kandee vedättää liukasteella sisään, koska hannaa vastaan ja voi siten kierre joutua liian koville. toisaalta molemmat päät iskareista pitää panna riittävän kireälle, muuten ne alkavat kalvamaan kumit rikki ja tekevät ajoon myös tuntemuksia. Ohjeita noille momenteille ei taida hevin löytyä. pitää vaan katsoa että kumit tulevat hieman esijännitettyyn tilaan. Pahitteeksi ei varmaan ole tarkistaa niiden kireys kun ovat esim kuukauden ajelun jälkeen ASETTUNEET.
Monet sellaiset 2- osaiset kumit ovat mielestäni turhan löysää kamaa, kulahtavat nopeasti ja jopa repeävät päällelaitossa. Olen ottanut talteen hyvät silmukkakumit ja usein jopa pannut ne heti uuteen, jos ovat hyvässä kunnossa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
kiitos hyödyllisestä informaatiosta. ennen aukiruuvausta puhdistin näkyvillä olevat kierteet teräsharjalla ja crc:llä. aukiruuvasin hitaasti ja suikuttelin crc:tä kierteisiin melkein jokaisen puolikkaan kierroksen jälkeen. kuparitahna jäi laittamatta kierteisiin, mutta tuohon autoon tuskin enää etuiskareita vaihdetaan koskaan. pitääkin talven aikana tarkistaa tuo tiukkuus.stara kirjoitti:se alapään kierrematriaali on ihan paskarautaa, kierre pitää putsata ihan sikasiistiksi kun avaa ettei jää käteen, avoimen kierteen päälle kandee panna jotain suojakamaa ettei ryydy tukkoon.
Kierre on muuten aika erikoinen UNF 7/ 16- 10.
Kumi kandee vedättää liukasteella sisään, koska hannaa vastaan ja voi siten kierre joutua liian koville. toisaalta molemmat päät iskareista pitää panna riittävän kireälle, muuten ne alkavat kalvamaan kumit rikki ja tekevät ajoon myös tuntemuksia. Ohjeita noille momenteille ei taida hevin löytyä. pitää vaan katsoa että kumit tulevat hieman esijännitettyyn tilaan. Pahitteeksi ei varmaan ole tarkistaa niiden kireys kun ovat esim kuukauden ajelun jälkeen ASETTUNEET.
Monet sellaiset 2- osaiset kumit ovat mielestäni turhan löysää kamaa, kulahtavat nopeasti ja jopa repeävät päällelaitossa. Olen ottanut talteen hyvät silmukkakumit ja usein jopa pannut ne heti uuteen, jos ovat hyvässä kunnossa.
alempaan puslaan piti tosiaan laittaa crc:tä sisäpuolelle ja tapin ympärille että suostui uppoamaan, ja siltikin vaati vasarointia. vähän pitkin hampain sitä crc:tä tarjosin, kun en tiedä tykkääkö se kumi siitä aineesta, olisko pitänyt moottoriöljyä antaa mielummin?
yllättävän helposti ne pultit lähti aukeamaan, mutta koko kierteen matkalta ne oli kyllä jäykkiä, eli jatkovartta piti käyttää ja rauhallinen tempo ettei lämpiä ja pehmene.
minäkin ajattelin ottaa nuo puslat vanhoista talteen, kun ne toisen autoni perusteella saattavat heittää pyyhkeen kehään etuajassa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kumiosille ei mineraalipohjaisia öljyjä/ rasvoja, pehmittävät ajan kaa varsinkin jos eivät ole muistaakseni nitriilikumia. Silikoonipohjaista kumirasvaa sa haratsuista, jos ei sitä ole niin olen pannut jotain käsienpesunestesaippuaa, se tuntuu liukuvan oikein hyvin.lucaf kirjoitti: alempaan puslaan piti tosiaan laittaa crc:tä sisäpuolelle ja tapin ympärille että suostui uppoamaan, ja siltikin vaati vasarointia. vähän pitkin hampain sitä crc:tä tarjosin, kun en tiedä tykkääkö se kumi siitä aineesta, olisko pitänyt moottoriöljyä antaa mielummin?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
noin on, se tappi tulee jotenkin kait suorempaan linjaan. Pulttikoneella paukuttamalla yläpää lähtee kaikkein helpoimmin, iskarissa on sen verta kitkoja/ hitautta, jotta isku tehoaa. Jo ei tehoa, niin terävällä puukolla vaan se alapuolen välikumi halki ja kampeaa sen pois ja laikalla akseli poikki.anttisb kirjoitti:Taannoin pomppasi katsastuksessa etuiskareista "muistaakseni vasen" ja huomasin et keventämällä tunkilla alatukivarresta saa iskarin alapään pois tapista ja uuden takas aika vaivatta. Yläpään kiinnitys oli vähä semmonen kun oli mut vaihdettua tuli.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Ja ne yläpään pulttikoneella aukaisut helpottuu paljon kun tekee sisäilmanottokouruun pohjaan n. 20mm reijän iskarinkohdalle että saa pulttikoneella ja pitkällä jatkolla mutterit auki ja sitten sopiva kumitulppa siihen reikään. Helpottaa pirusti.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147