Erilainen mielipide TCS:stä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3463
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Erilainen mielipide TCS:stä

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Viime aikoina porukka on kovasti halunnut poistaa TCS:ää autoistaan ja kammoksuu muutoinkin ko. laitetta. Nyt on pari viikkoa ollut laina-auto alla ja entinen mielipiteeni tulee taas mieleen.

Eli automaatin kaverina on todella hyvä kapistus. Laitteen hyöty tulee hyvin esille kun mennään umpihankeen tai reilumpaan sohjoon - esim. keväällä sulava, talven aikana huonosti kolattuun pihaan. Autoa on yksinkertaisesti mahdoton saada jumiin ;) Tällä autolla ajoin myös yhden talven kokonaan ja yli 70km/h nopeuksissa ainakin tuntui kovin vakaasti menevän kiihdytyksissä.

Kerran olen kokeillut manuaali tonnarissa TCS:sää ja tuntui kyllä aivan järkyttävälle kapistukselle.

Molemmissa tapauksissa autona on 2.3T -92. Nyt tulossa olevaan -97 automaattiinkin olisin TCS:sän huolinut.

Ihan vaan mielipide...

EDIT: Asiavirhe poistettu.
Viimeksi muokannut suorsa, Pe Huhti 07, 2006 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Enemmän olen kuullut valitusta sen korjaamisen kalleudesta, kuin sen hyvistä / huonoista ominaisuuksista..

Käsittääkseni ihmiset haluavat sen pitää niin kauan kun se toimii, mutta sitten kun alkaa rumba, niin alkaa mieli mustumaan. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Erilainen mielipide TCS:stä

Viesti Kirjoittaja peinu »

suorsa kirjoitti:Viime aikoina porukka on kovasti halunnut poistaa TCS:ää autoistaan ja kammoksuu muutoinkin ko. laitetta. Nyt on pari viikkoa ollut laina-auto alla ja entinen mielipiteeni tulee taas mieleen.

Eli automaatin kaverina on todella hyvä kapistus. Laitteen hyöty tulee hyvin esille kun mennään umpihankeen tai reilumpaan sohjoon - esim. keväällä sulava, talven aikana huonosti kolattuun pihaan. Autoa on yksinkertaisesti mahdoton saada jumiin ;) Tähän lienee syynä se, että automaatissa hyödynnetään myös jarrua kun pyörä rupeaa sutimaan. Tätä toimintoa manuaaleissa ei ole. Tällä autolla ajoin myös yhden talven kokonaan ja yli 70km/h nopeuksissa ainakin tuntui kovin vakaasti menevän kiihdytyksissä.

Kerran olen kokeillut manuaali tonnarissa TCS:sää ja tuntui kyllä aivan järkyttävälle kapistukselle.

Molemmissa tapauksissa autona on 2.3T -92. Nyt tulossa olevaan -97 automaattiinkin olisin TCS:sän huolinut.

Ihan vaan mielipide...

Samaa mieltä automaattivaihteisen ASR:n (TCS) miellyttävyydestä. Myös jyrkästäkin mäestä pääsee sutimatta liikenteeseen. Loistojuttu.

Erimieltä taas siitä, että missä ne jarrut on luistoneston apuna...
Automaatissa ei ole, ja manuaalissa on! :) Siinä vaiheessa kun ollaan oikeasti jumissa pyörii automaatissa vapaa rengas.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Erilainen mielipide TCS:stä

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

suorsa kirjoitti:Tähän lienee syynä se, että automaatissa hyödynnetään myös jarrua kun pyörä rupeaa sutimaan. Tätä toimintoa manuaaleissa ei ole.
Oikein, mutta juuri toisinpäin.. :)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8159
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ja missäs

Viesti Kirjoittaja mestari »

missähän se tcs on ja mitä sillä tekee? täysin outo ilmiö? onko lisävaruste vaiko peräti vakiona>
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Traction Control System, eli luistonesto. Tietyissä vuosimalleissa ja varustelupaketeissa vakiona.

Haulla löydät siitä enemmän tietoa, kuin haluat tietääkään.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Re: ja missäs

Viesti Kirjoittaja Kurko »

mestari kirjoitti:missähän se tcs on ja mitä sillä tekee? täysin outo ilmiö? onko lisävaruste vaiko peräti vakiona>
Lisävarustehan tuo TCS (lue luistonesto) eli sähkökäyttöinen kaasuläppä ja lootasta riippuen jarrut siinä tukena on.
Ja ihan hyvä ominaisuus toimiessaan, vaan itsellä ei oo noissa tonnareissa ikinä ollut, eikä tuu olemaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Erilainen mielipide TCS:stä

Viesti Kirjoittaja jus »

Musti kirjoitti:Olisikohan vuosimallieroja, minun 9-5 (autom) käyttää jarrua
Ehkä sinun tapauksessasi jopa automallieroja, nyt puhuttiin tonnarin luistonestosta :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Keskustelu aaltoilee taas komeasti... Keillä on, puolustavat ja kenellä ei ole haukkuvat kilpaa... :roll:
Täysi paskahan se varmasti on kaikkien mielestä kenellä sellaista ei ole eikä sellaista ottaisi vaikka miljoona maksettaisiin. Niinpä niin...
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Vastaa Viestiin