Satkun vesipumppu menossa?
Tai toisaalta eikai ne pumput lopu ainakaan noilla saab liikkeen hinnoilla. Mutta jos ei vanhoja enää heidän toimesta kunnosteta niin silloin kai myydään varasto ruotsista loppuun ja se on sitte siinä..
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vesipumppu vaihdettu kuten myös tuo hajonnut vesiletku. Turbon huohotinputki on entisenlainen vaikka se irtosi kerran. Ehkä kiristin olisi syytä uusia.
Saabi toimii taas siististi ja tehoakin taisi tulla hieman lisää kun vanha vesipumppu oli jo aika kaput, ja jäähdytinnesteet oli tosi vanhaa.
Persedyno väittää auton käyvän nätemmin ja hieman pirteemmin.
Olisikohan autosta termostaatti rikki? Missä kohtaa termari taktisesti on ja onko helppo vaihtaa sijaintinsa puolesta? Lähinnä mietin että mikä aiheutti stefan rikkoontumisen ja letkun hajoamisen. Mittaristosta on lämpötilamittari rikki joten koneen lämpöjen seuraaminen on mahdotonta.
Taitaa olla parasta vaihtaa termari ettei seuraavalla kerralla leivo koko kone...
Saabi toimii taas siististi ja tehoakin taisi tulla hieman lisää kun vanha vesipumppu oli jo aika kaput, ja jäähdytinnesteet oli tosi vanhaa.

Persedyno väittää auton käyvän nätemmin ja hieman pirteemmin.
Olisikohan autosta termostaatti rikki? Missä kohtaa termari taktisesti on ja onko helppo vaihtaa sijaintinsa puolesta? Lähinnä mietin että mikä aiheutti stefan rikkoontumisen ja letkun hajoamisen. Mittaristosta on lämpötilamittari rikki joten koneen lämpöjen seuraaminen on mahdotonta.
Taitaa olla parasta vaihtaa termari ettei seuraavalla kerralla leivo koko kone...

Groovy whistler
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Termostaatti on siinä ilmausruuvin vieressä. Parasta olisi laittaa lämpömittari kuntoon tai asentaa vaikka tilapäisesti ylimääräinen mittari, josta pystyy seuraamaan lämpöjä. Kesä tulee.
Vesipumppu alkaa vuotaa kun kilometrit tulee täyteen, ei tarvitse mitään erityistä syytä.
Vanhat vesiletkutkin poksuvat silloin kun haluavat, ja yleensä ensimmäiseksi siitä missä on kaikkein kuumimmat paikat.
Paisuntasäiliön korkin ylipaineventtiilin on oltava toimiva, sen pitää päästää painetta ulos, jos nousee yli ~1 bar.
Jos kannentiiviste vuotaa, niin jäähdytyspuolelle voi kerääntyä normaalia enemmän painetta.
Mittaristonvaihto ei ole kovin kummoinen operaatio, ohjeet löytyy täältä haulla. Varaosamittaristo on syytä olla sopivaa vuosimallia, jotta johdinkelmut ovat yhteensopivat. Lämpö-bensamittarin voi vaihtaa erillisenä yksikkönä, kello/kierrosluku ja nopeus/matkamittarin voi säilyttää vanhan.
Vesipumppu alkaa vuotaa kun kilometrit tulee täyteen, ei tarvitse mitään erityistä syytä.
Vanhat vesiletkutkin poksuvat silloin kun haluavat, ja yleensä ensimmäiseksi siitä missä on kaikkein kuumimmat paikat.
Paisuntasäiliön korkin ylipaineventtiilin on oltava toimiva, sen pitää päästää painetta ulos, jos nousee yli ~1 bar.
Jos kannentiiviste vuotaa, niin jäähdytyspuolelle voi kerääntyä normaalia enemmän painetta.
Mittaristonvaihto ei ole kovin kummoinen operaatio, ohjeet löytyy täältä haulla. Varaosamittaristo on syytä olla sopivaa vuosimallia, jotta johdinkelmut ovat yhteensopivat. Lämpö-bensamittarin voi vaihtaa erillisenä yksikkönä, kello/kierrosluku ja nopeus/matkamittarin voi säilyttää vanhan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
h-moottorin tarvikepumppu? vain 80tkm? kuulostaa onnettoman vähältä? alkoi heti hermostuttamaan että mikähän on oman käyttö-ysiysin vesipumpun kunto.... onkohan alkuperäiset pitkäikäisempiä?Mertmi kirjoitti: Varaosamyyjä ennusti 80tkm kestoiäksi...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Joo, semmosia ne ennusti. Mie olen jo ajanut sillä vesipumpulla 120tkm about. Hihnaa olen aina pitänyt niin löysällä, kuin voi, eli käytännössä jos on alkanut ulvahtelemaan, niin vain hitusen kiristystä. Uskoakseni säästää nimenomaan laakereita laturista ja vesipumpusta. Hihnan kulumiseen ei käytäntöni ole vaikuttanut pätkääkään.lucaf kirjoitti:h-moottorin tarvikepumppu? vain 80tkm? kuulostaa onnettoman vähältä? alkoi heti hermostuttamaan että mikähän on oman käyttö-ysiysin vesipumpun kunto.... onkohan alkuperäiset pitkäikäisempiä?Mertmi kirjoitti: Varaosamyyjä ennusti 80tkm kestoiäksi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Meikäläisen 900 T16 eilen rytyili sillä tavalla että kun kiihdytyksen jälkeen kun kierrokset ollu yli 3000 lyö kytkimen nopeasti pohjaan- kierrokset tippuvat johinkin n. 300rpm hetkellisesti ja sit se nostaa ne noin 900rpm. Muutaman kerran se sammukin kun kierrokset tipahti niin alas!
Tankissa on menovettä aika vähän (n 5litraa) joten en tiiä johtuiko siitä noin huono käynti.
Pitäisköhän käydä ostamassa sellaista suuttimien puhdistaja bensiinin lisäainetta? Sitten joku lämpömittari täytyy kanssa ruuvata kiinni kun mittariston ei toimi.
Tankissa on menovettä aika vähän (n 5litraa) joten en tiiä johtuiko siitä noin huono käynti.
Pitäisköhän käydä ostamassa sellaista suuttimien puhdistaja bensiinin lisäainetta? Sitten joku lämpömittari täytyy kanssa ruuvata kiinni kun mittariston ei toimi.
Groovy whistler
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Yksi hyvä keino lisätä vesipumpun kestoikää on mielestäni myös jäähdytysjärjestelmän paineettomuus. Itse olen laittanut paisuntasäiliön korkin kierteisiin pienen palan pahvia/paperia, jolloin korkki ei mene täysin kiinni ja näin painetta ei pääse syntymään ja vesipumpun tiivisteet kestävät pitempään. Itse olen käyttänyt tätä kikkaa edellisessä Saabissa yli 6 vuotta ja nykyisessä reilun vuoden eikä ole ollut ongelmia. Jäähdytysnestettäkään ei näytä haihtuvan normaalia enempää.
Tuo kikkasi pudottaa jäähdytysnesteen kiehumispistettä! Ei missään tapauksessa saa tehdä näin. Jäähdytysjärjestelmässä on se n. 1barin paine, ja idena on ihan sama, kuin painekattilassakin nostaa nesteen kiehumispistettä. Auton moottorissa ja etenkin sylinterikannessa voi olla niinkutsuttuja "hotspotteja", joissa neste kiehuu jo ennen kuin koko moottori on niin kuuma, että kuohahtaa kunnolla. Jäähdytys ei pelaa kunnolla, jos neste pääsee kiehumaan jossakin kohtaa järjestelmää. Painekorkkia ei saa poistaa! Vain hätätilanteessa esim. jonkin letkun pettäessä, kun se korjataan teippaamalla tai muulla epämääräisellä konstilla voisin itse kuvitella ajavani korkki auki.TeppoY kirjoitti:Yksi hyvä keino lisätä vesipumpun kestoikää on mielestäni myös jäähdytysjärjestelmän paineettomuus. Itse olen laittanut paisuntasäiliön korkin kierteisiin pienen palan pahvia/paperia, jolloin korkki ei mene täysin kiinni ja näin painetta ei pääse syntymään ja vesipumpun tiivisteet kestävät pitempään. Itse olen käyttänyt tätä kikkaa edellisessä Saabissa yli 6 vuotta ja nykyisessä reilun vuoden eikä ole ollut ongelmia. Jäähdytysnestettäkään ei näytä haihtuvan normaalia enempää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
No nyt se alkoi kuulumaan kahinaa munkin satkusta. Osaakohan kukaan sanoa kuvan perusteella, että mikä noista Motonetin vesipumpuista käy tähän autoon??
Ja se kuva
Ja se kuva
KTM SD
Ehdottomasti valurautasiivikolla. Peltisestä ropelista ei ollut, kuin murhetta erässä Daihatsu Rocky -maasturissa aikanaan. Syynä tuon peltisiivikon väljyys pumpun pesään...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tuollainenhan sinne sitten pötkähti paikoilleen:
900 H-moottori 81--93 VALURAUTA-siipipyörällä. . . . . . . 30-9800 24.50
Harmaita hiuksia aiheutti vain lohkon vesipropun löytäminen pakosarjan alta lohkolämppärin vierestä, muuten aika simppeli homma. Vanhan tiivisteen pois saaminen oli oma hommansa, taltalla sitten loppupeleissä kihnutin jämät varovasti irti. Ylävesiletkun vaihdoin samalla kun järjestelmä oli kerran tyhjänä.
900 H-moottori 81--93 VALURAUTA-siipipyörällä. . . . . . . 30-9800 24.50
Harmaita hiuksia aiheutti vain lohkon vesipropun löytäminen pakosarjan alta lohkolämppärin vierestä, muuten aika simppeli homma. Vanhan tiivisteen pois saaminen oli oma hommansa, taltalla sitten loppupeleissä kihnutin jämät varovasti irti. Ylävesiletkun vaihdoin samalla kun järjestelmä oli kerran tyhjänä.
KTM SD
Ostinpa Motonetistä tuohon 2,1:en uuden vesipumpun, kun vanhassa on melkoisesti välystä akselissa. Edellisen omistajan mukaan jostain on myös pakkasilla kuulunut vinkunaa, minkä voisin arvella tulleen vesipumpusta.
Valitsin sen valurautasiipipyörällä olevan Motonetin version ja Graf-merkkisen sain käteeni. Onko moisesta kokemusta? Tarvii vertailla siipipyörän mittoja, kunhan saan vanhan auki. Tuossahan jollain oli kuva Motonetin pumpusta ja alkuperäisestä, Motonetin versiossa oli matalammat siivet. Mahtaako moisella olla suurta merkitystä pumpun pumppaustehoon? En haluaisi huonoa pumppua autoon, ettei kansi sitten taas sen takia paukahtaisi, että vesi ei kierrä tarpeekseen.
Entäpä tuon asennuksesta. Riittääkä tuo mukana tuleva tiiviste vai pitääkö käyttää tiivisteliimaa? Molemmin puolin tiivistettä vai ainoastaan toiselle puolelle?
Valitsin sen valurautasiipipyörällä olevan Motonetin version ja Graf-merkkisen sain käteeni. Onko moisesta kokemusta? Tarvii vertailla siipipyörän mittoja, kunhan saan vanhan auki. Tuossahan jollain oli kuva Motonetin pumpusta ja alkuperäisestä, Motonetin versiossa oli matalammat siivet. Mahtaako moisella olla suurta merkitystä pumpun pumppaustehoon? En haluaisi huonoa pumppua autoon, ettei kansi sitten taas sen takia paukahtaisi, että vesi ei kierrä tarpeekseen.
Entäpä tuon asennuksesta. Riittääkä tuo mukana tuleva tiiviste vai pitääkö käyttää tiivisteliimaa? Molemmin puolin tiivistettä vai ainoastaan toiselle puolelle?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90
Jos tuota minun kuvaaniakyttala kirjoitti:Tuossahan jollain oli kuva Motonetin pumpusta ja alkuperäisestä, Motonetin versiossa oli matalammat siivet.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3776_1.JPG
tarkoitat niin molemmat pumput tuossa on Motonetistä. Korkeampisiipisen ostin vuonna 1995, matalampisiipisen 2005

Voi noita silti Motonetistä samana päivänäkin saada erilaisilla siivillä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00