Otinpa asiakseni tasapainottaa Aeron kesärenkulat uudemman kerran, koska loppukesästä asennetut renkaat kuullostivat hieman epätasapainoisilta, etenkin etupäässä. Koska kysessä olivat Nokian NRVi:t päätin viedä renkaat paikalliseen Vianoriin tasapainotettavaksi.
Kaikissa renkaissa taisi olla hieman korjattavaa asennuksen jäljiltä(jonka oli suorittanut eräs autoliike Kokkolassa), mutta yhdessä painot olivat kuulemma aivan päin *ersettä. No, asentaja teki työnsä ja minä maksoin. Kannoin kiekot kotiini ja kotona ihmettelin toisen eturenkaan melkoista tasapainomäärää, 95g! Ei hätä ole tämän näköinen, kuvat vanteesta ja yhteydenotto Nokian Renkaiden palauteosoitteeseen. Heti samana iltana tuli vastaus, että painoja on liikaa ja pitäisi käydä kertaalleen vielä tarkistuttamassa tilanne.
No, viikonloppu vierähti ja sain uuden viestin. Pyydettiin tällää kertaa ottamaan yhteyttä myös minulle renkaat asentaneeseen liikeeseen, mutta siitä en ajatellut olevan apua, eivät nimittäin olleet rengasalan ammattilaisia. Soitin suoraan henkilölle, jolta olin viestin saanut ja keskustelin rengasongelmastani. Hän oli hyvin perillä aiheesta ja oli tutustunut lähettämiini kuviin. Sovimme, että menen käymään uudestaan Vianorissa ja katsotaan mitä asialle voidaan tehdä. Puhelinkeskustelu käytiin hyvässä hengessä ja sain paljon neuvoja vastaisuuden varalle.
Vianorilla olitiin tietoisia tulostani, myös sähköpostitse lähettämäni kuvat olivat Kokkolan liikkeen työnjohtajalla käytössä. Ne hän oli saanut Nokian Renkaiden yhteyshenkilöltä. Oli mukava huomata, että asiaan oli paneuduttu huolella ja tiskillä pohdittiin vaihtoehtoja, joita minulla oli mielessä tasan yksi. Pyöräytetään rengasta vanteella ja katsotaan muuttuuko tilanne parempaan. Näin tehtiin, työmiehenä hääri tuntemani saabistin pikkuveli, joten hyvää palvelua oli luvassa. Pyöräytyksen jälkeen kone sai tasapainotukselle lukemat 25 + 25. Eli vähennystä tuli 45g! Kaikki tuntui olevan kunnossa ja yksinäinen rengas kannettin takaisin saabin konttiin. Kesäkelit näyttävät lopulta kuinka hyvin tasapainotus onnistui, kaikissa renkaissa on nyt kohtuullinen määrä tasapainoja.
Joten muistakaa rengaskauppoja tehdessänne vaatia riittävän hyvää tasapainotusta!! Liiallinen määrä tasapainoja ei ole normaalia. Esim tässä tapauksessa 95g oli liikaa!
Ja käyttäkää hyväksenne sensongin ulkopuolisia aikoja!!! Tasapainotukset erityisesti hiljaiseen hetkeen, niin saa varmemmin parempaa jälkeä. Toki työnjälki on aina riippuvainen tekijästä.
Kiitokset vielä Nokian Renkaille ja Kokkolan Vianorille hyvästä palvelusta ja asiallisesta suhtautumisesta ongelmaani ratkaistaessa.
Matti
Rengastyökokemuksia
Rengastyökokemuksia
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Saabisti"
Mulla oli kans Nokian Z:n yhdessä renkaassa sama homma. Asentaja totes vaan, ettei tainnu rengas mennä hyvin paikoilleen tjms. Se otti vanteen irti renkaan reunasta ja ilmasi uudestaan niin sen jälkeen tuli jo inhimillisiä lukemia koneeseen. Paikkana oli tuo sama Vianor.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80