bensapumppu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
taistojo
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Maalis 06, 2004 19:08
Paikkakunta: Kokkola

bensapumppu

Viesti Kirjoittaja taistojo »

Ajattelin ennakoida (koska laturi meni reissussa yllättäen), ja selvittää mikä bensapumppu on Saabissani ( 9000 CS -92). Sieltä löytyi yksi mötikkä, jossa oli merkinnät Saab 4023867 kannessa ja pohjasta löytyi Saab 9394545. Tarkoittaako tämä sitä, että pumppu on ns. Walbro? Tuota tietoahan tarvitsee jos tilaa pumpun esim. Motonetista.
Miksiköhän Motonet ilmoittaa, että pumpun pitää ottaa irti, ennekuin valmistajan voi selvittää? Tuo kansinumerohan oli luettavissa pelkästään peitekannen poistolla. Meni muuten samalla pumpun kannessa oleva bensaputken kulmaliitin (paluupuoli, se musta) rikki, joten auto seisoo kunnes saan hankittua uuden tilalle. :oops: Mistähän senkin löytäisi?
Eli onko pumppu Walbro ja löytyyköhän varaosaliikkeistä tuollaista liitintä?
http://www.forum-auto.de/dat/benzinpumpe91.jpg
Tossa olisi vielä kuva samanlaisesta pumpusta. Pystyykö tosta päättelemään Walbron ja Boschin eron?
skepe
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja skepe »

Pumpun vaihtaminen on ihan hyvä idea, sillä jos se on Walbro ja sillä on ajettu yli 200 tkm se voi hajota suoraan ajosta ilman mitään ennakkovaroituksia. (kokemusta on)
Melko varmasti -92 mallisessa CS:ssä on Walbron pumppu. Joudut joka tapauksessa avaamaan tuon ämpärin, jos meinaat pumpun sinne vaihtaa, niin silloinhan näet. :wink: Walbron pumppujakin on sekä 6 että 8 mm lähdöllä.
Tuota kulmaliitintä löytyy ehkä Saabilta tai purkaamosta, mutta tuskin yleisvaraosaliikkeistä. Ikävä kyllä sitä kulmaliitintä on ainakin kahta eri putkenhalkaisijaa varten.
Sekä kulmaliittimen että pumpun asennusta hankaloittaa saabin käyttämät muoviletkut (muistaakseni polyuretaania).
Jos lämmität niitä, niin ne eivät pidä ja jos et lämmitä, et saa liittimiä kovin helposti putkeen. "Ämpärissä" joudut pumpulta lähtevän putken luutavasti vaihtamaan johonkin toiseen, mutta mikä kestää tankissa jatkuvassa bensakylvyssä?
"Ämpärissä" olevaa polttoainemittarin anturia on myös käsiteltävä hellävaraisesti, ettei se ota itseensä. Ja "ämpärin" osien oikea järjestys kannattaa pitää tarkasti mielessä, jos haluaa sen vielä kasaan purkamisen jälkeen.
klover
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Loka 02, 2003 20:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja klover »

Varoittaako bensapumppu millään tavalla jos se on hajoamispisteessä?
Antaako pumppu aina saman verran bensaa oli uusi tai 300tkm ajettu?
taistojo
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Maalis 06, 2004 19:08
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja taistojo »

Ainakin entisessä (900i -84) oli pumpun tuotto laskenut lähes puoleen alkuperäisestä. Näin ainakin korjaamo kertoi mitanneensa. Kuitenkin auto toimi ihan kohtuullisesti tollakin tuotolla.
Hain paikallisesta purkaamosta liittimen ja sieltä sain myös vinkin tehdä liitos pitävästi; pätkä ohutta metalliputkea polttoaineputken sisään ja päälle paksumpi kumiletkun pala, joka kiristetään klemmareilla.
Siellä myös kerrottiin, että useampi Motonetin pumpun vaihtanut ei ole saanut pumppua toimimaan kunnolla! Olisi hyvä saada kommenteja joltakin, joka kyseisen homman on tehnyt. Toimiko vai ei?
Varaosahinnoista vielä, että Saabin orkkis 536€, tinkauksen jälkeen 488€. Taitaa jäädä ostamatta...
skepe
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja skepe »

Walbron pumppu ei välttämättä varoita millään tavalla hajoamisestaan, kun taas Boschin pumppu yleensä oireilee ennen lopullista hajoamistaan.
Kyllä sen Motonetin Walbron pumpun saa toimimaan, kun on vain huolellinen ja kokoaa sen ämpärisysteemin oikein purkamisen jälkeen.
Purkaamolta voisi tietysti yrittää metsästää pummuyksikköä, johon voisi harjoitella tuota Walbron vaihtoa, ja jos vaihto onnistuu :lol: niin vaihtaa sitten sen "harjoittelukappaleen" autossa olevan tilalle.
saab_96
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 21:47
Paikkakunta: Jyväskylä/Savonlinna

Viesti Kirjoittaja saab_96 »

isä osti aikoinaan 9000 CS:n uutena vm.91 ja siinäki oli tuo Walbron pumppu ja se hajos ekankerran 190tkm kohalla ja seuraavan kerran oli 385tkm mittarissa...tuosta voi jo päätellä hieman kanssa että 200tkm alkaa olla pumpulle jo aika paljon....mut toiset kestää pidempään kun toiset :)
"voima se on mikä pörisee"
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4992
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Boschin pumppu on paras

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Itsellä meni vm. 1988 tonnarista kuukausi sitten bensapumppu. Ajettu autolla oli silloin 477 000 km ja motonetistä:hän se pumppu löytyi ja koska auto on turbo koneella niin siinä oli tuo kalliimpi pumpuista eli Bosch.

Jaa että mistä tiedän että kalliimpi, no siitä että sukulaiseni tonnarista meni myös bensapumppu viikko sitten ja se on tuo walbron pumppu ja se haettiin motonetistä. Boschin pumppu maksoi 135 euroo ja Walbro 88 euroa.

Sukulaiseni tonnari on 2.0 ilman turboo ja oma 2.0 turbo koneella.

Toi oli toi Walbron pumppu hajonnut just tollain yllättäen. Edellisenä päivänä ajettu ja kun seuraavana päivänä koitti lähteä niin ei tule bensaa koneelle. Omassa Boschin pumppu ilmoitteli toiminta häiriöillään ennen kuin hajosi. Walbron pumppu kesti sukulaisen autossa n. 270 000 km ja Boschilainen omassa tonnarissani 477 000 km. 8)
Vastaa Viestiin