
Moottori tie
Moottori tie
Ajelin tossa Lahdesta Helsinkiin loska kelilläja marinan aihe on noi ohitteliat jotka koukkii muutamaksi sekunniksi yhdellä kaistalla ja sitten toisella,miksi jos on niin kiire ei voi pysyä ohitus kaistalla, ei tarvitsis roiskia kuraa toisten tuulilasiin luulisin että turvllisuus olisi myös parempi molemmille (ohittaja ohitettava)koska kaistojen väliin kertyy sohjoa 

Mielestäni saa kuitenkin järkeä käyttää, ei sinne oikealle kaistalle tarvi jokaiseen väliin viideksi sekunniksi tunkea. Itse pysyn nopeampana vasemmalla kaistalla, jos oikealla kaistalla ei ole useampaa sataa metriä tyhjää baanaa, tai takaa tule joku vielä nopeampi...varsinkin ko loskakeleillä 

2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
jep. Samaa mieltä. Mitä järkeä on änkeä sellaiseen 50 metrin väliin josta taas samantien ponkaistaan sinne vasemmalle kaistalle takas. Itse en ainakaan vaihda takas oikealle jos vaikka sadan metrin päässä on hitaampi auto tulossa ellei takaa tule joku jolla on vielä kovempi kiire.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Yhdytään kuoroon. Jos moottoritiellä ei ohituskaistalla ole sillä hetkellä muita kuin allekirjoittanut, ei ole mitään järkeä hyppiä takaisin oikealle kaistalle. Itse asiassa, monilla "puikkelehtijoilla" voisi olla hiukan parempaa pelisilmää ohitustilanteiden suhteen. Jos hiukan kauempana on joku kuorma-auto tai karavaanari joka ei varmasti mene yhtä lujaa, niin pysyy sillä vasemmanpuoleisella kaistalla. Jos joku haluaa ohi, niin se näkyy varmasti sitten taustapeilissä.
Sujuvuutta siihen toimintaan, tulee varmasti vähemmän loskaa takanatulevan lasille kun ei tarvitse kulmaa hipoen syöksyä takaisin eteen.. Kaahaajat ovat erikseen, niille ei riitä mikään nopeusrajoitus tai tieosuus
Sujuvuutta siihen toimintaan, tulee varmasti vähemmän loskaa takanatulevan lasille kun ei tarvitse kulmaa hipoen syöksyä takaisin eteen.. Kaahaajat ovat erikseen, niille ei riitä mikään nopeusrajoitus tai tieosuus

Tunnistan itseni, minä vierailen oikealla kaistalla vähän väliä vaikka ohitankin oikealla kaistalla olijoita vähän väliä.
On vain joku perkeleen alemmuuskompleksio kun joudun tätä nykyä ajamaan sellaisella 80 heppasella kaukoidän ihmetyksellä. Ei kehtaa notkua vasemmalla kaistalla jos takana näkyy autoja, koska tarpeen tullen en ehkä pääse takaisin oikealle pois takanaolijoiden tieltä, enkä sata varmasti saa nostettua vauhtiakaan juuri.
Tosin, pyrin jättämään mahdollisimman pitkän raon kun tyrkkään itseni jonkun eteen. Kismittää itseänikin sellaiset jotka työntyvät eteen puskureita raapien.
Toista se oli ennen Baasikivellä. Nopeusmittariin pystyi luottamaan, eikä tarvinnut tehdä päässä omia korjauksia. Ja sen nopeuskompanssin sai tarvittaessa osoittamaan kaakkoon (tietenkään ei liikenteessä
.
On vain joku perkeleen alemmuuskompleksio kun joudun tätä nykyä ajamaan sellaisella 80 heppasella kaukoidän ihmetyksellä. Ei kehtaa notkua vasemmalla kaistalla jos takana näkyy autoja, koska tarpeen tullen en ehkä pääse takaisin oikealle pois takanaolijoiden tieltä, enkä sata varmasti saa nostettua vauhtiakaan juuri.
Tosin, pyrin jättämään mahdollisimman pitkän raon kun tyrkkään itseni jonkun eteen. Kismittää itseänikin sellaiset jotka työntyvät eteen puskureita raapien.
Toista se oli ennen Baasikivellä. Nopeusmittariin pystyi luottamaan, eikä tarvinnut tehdä päässä omia korjauksia. Ja sen nopeuskompanssin sai tarvittaessa osoittamaan kaakkoon (tietenkään ei liikenteessä

Mistä tuollaiinen kuvitelma on peräisin ?Musti kirjoitti:Moottoritiellä pitää pääsääntöisesti käyttää oikeanpuoleista kaistaa.
Katsotaanpa vaikka tieliikenneasetus 7§ http://www.finlex.fi kertoo mm. "Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. " jos siellä on yleensä jonkin verran autoja liikenteessä. tuskin oikea kaista voi olla vapaa. Niinpä ruuhkaisemmassa liikenteessä ajokaistan valintaa on käytännössä katsoen vapaa.
Myös tilanne josta mainittiin vasemman kaistan jonoutuminen kilometrikaupalla rekkaa ohittaessa ym. on aivan terveen järjen mukainen niin että jonotetaan ohitukseen siinä järjestyksessä kun on paikalle saavuttu.
"Mistä tuollaiinen kuvitelma on peräisin ?"
Autokoulun ope oli ainakin vankasti sitä mieltä, että ajetaan tien oikeaa reunaa. Esim jos tiehen tuli liittymä josta syntyi uusi kaista, piti vaihtaa siihen. Ajokokeessa tälläinen tuli ja olin aikaisessa vaihtaa sille mutta inssi sanoi että jatketaan kuitenkin nykyisellä kaistalla, koska käännytään kohtapuoliin vasemmalle.
Autokoulun ope oli ainakin vankasti sitä mieltä, että ajetaan tien oikeaa reunaa. Esim jos tiehen tuli liittymä josta syntyi uusi kaista, piti vaihtaa siihen. Ajokokeessa tälläinen tuli ja olin aikaisessa vaihtaa sille mutta inssi sanoi että jatketaan kuitenkin nykyisellä kaistalla, koska käännytään kohtapuoliin vasemmalle.
Inssissä ja autokoulussa mennään lain mukaan, tulkiten todella ankarasti. Onhan se päivän selvää että jos motarilla menee rekkoja yms. hitaampia, niin en edes yritä niiden eteen, ajelen vasenta kaistaa niin pitkään kun oikealla riittää hitaampia tai kunnes perään liimautuu joku ökybemari mielessään uhmata virkavaltaa suurien sakkojen toivossa. Kenenkään silmille en kuitenkaan loskaa/rapaa/vettä heitä, vaan otan riittävästi välimatkaa palatakseni oikean kaistan kautta takaisin vasemmalle taas hitaampia väistelemään.
Käytäntö ja laki ovat melko pitkälle erillä toisistaan tässä nykyisessä liikennekulttuurissa, ikävä kyllä.
-Sami
Käytäntö ja laki ovat melko pitkälle erillä toisistaan tässä nykyisessä liikennekulttuurissa, ikävä kyllä.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Olisko se sitten parempi että osa porukasta menee oikealle ja vaihtaa taas vasemmalle ? Eihän sitä voida edellyttää että osa porukasta jäisi ajamaan erkkojen vauhtia jotta muut pääsisivät nopeammin vasenta kaistaa?Musti kirjoitti:Mutta miksei jokainen voisi mennä takaisin oikealle kaistalle (suunnilleen) heti ohituksen jälkeen? Tällä vältyttäisiin niiltä naurettavilta vasemmankaistan jonoilta.
Jono syntyy siitä että on useampia autoja liikkeellä samaan aikaan. Jonon jakaminen parijonoon on kyllä paikallaan esim. päättyvän kaistan tilanteessa pysähtyneessä ruuhkassa mutta moottoritiellä vastaavan periaatteen soveltaminen tulisi turhan vaaralliseksi joten sivistyneenkin liikennekulttuurin maissa pysytään vasemmalla jonottomassa. Suomessa ollaan vielä askel enemmän jäljessä koska täällä ei osata vetoketjuttaa edes pysähtynyttä jonoa. Ajattelu näyttäisi toimivan jopa päinvastoin, pysähtyneiden ohittaminen (jopa moottoripyörällä) katsotaan kiilailuksi mutta liikkuvia ajoneuvoja pitäisi saada vapaasti ohitella.Musti kirjoitti:Jonohan syntyy siitä että vasemmalle kaistalle jäädään ohittamaan seuraavaa, sadan metrin päässä olevaa autoa 10kmh suuremmalla nopeudella.
Toivottavasti et kuitenkaan ohittamalla oikealta ja etuilemalla jonoon. Sellaisessa toiminnassa voi joskus käydä hassusti.Musti kirjoitti:Asia ei ole minulle ongelma, ajan noilla teillä harvoin ja jos satun tilanteeseen, ratkaisen sen aina jotenkin.
Musti kirjoitti:Käytät termiä "terveen järjen mukainen" siinämäärin yleistävästi, että kanssasi eri mieltä olevilla ei näkemyksesi mukaan sellaista ole.
No jos väitän että jonkinlainen toiminta on terveen järjen mukaista en tarkoita etteikö jokin muukin toiminta voisi olla. Itse näytät olevan sitä mieltä että sinne vasemmalle ajoissa jonottamaan siirtyvät joita on kuitenkin suurin osa poruksta toimisi jotenkin oudosti ("vältyttäisiin niiltä naurettavilta vasemmankaistan jonoilta").
Kannattaa ottaa huomioon että esim. Ruotsissa on vasemmalla pysymyinen ihan laissa määärättyä kts. esim. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm "Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning." ja " Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik." ja sama koskee kaikkia teitä, ei mitään eri sääntöjä motareille.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Vaikka Ruotsissa onkin tuollaiset säännökset, niin silti kokemusteni mukaan (mm. kolme vuotta välillä Linköping-Tukholma) siellä ohittajilla on tapana palata nopeahkosti ohitetun eteen. Ohitukseenkaan ei moottoritiellä lähdetä siirtymällä satoja metrejä etukäteen vasemmalle kaistalle, vaan etäisyyden supistuttua noin sataan metriin. Sitten vilkku päälle, minkä jälkeen siirryttiin vasemmalle kaistalle omaa marssinopeutta. Ajonopeudet eivät nousseet ja laskeneet ohitusten mukaan vaan ne pysyivät tasaisina ja kukin sai edetä omaa tahtiaan.wesku kirjoitti:Kannattaa ottaa huomioon että esim. Ruotsissa on vasemmalla pysymyinen ihan laissa määärättyä kts. esim. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm "Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning." ja " Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik." ja sama koskee kaikkia teitä, ei mitään eri sääntöjä motareille.
Suomeen palattua ajelin vuoden Helsinki-Hämeenlinna välilä, jossa liikennetiheys on arviolta noin puolet edellä mainitusta. Minua häiritsi paikallinen tapa siirtyä ohituskaistalle "hyvissä ajoin". Kun edessä oli hitaampi ajoneuvo, jonka ohittaisin kohtapuoliin ja takanani suunnilleen yhtä kaukana vasemmalla kaistalla auto, niin minä en ainakaan osaa hahmottaa vasemmasta taustapeilistä meidän nopeuseroa. Siinäpä sitten mietin kumpi olisi sujuvampaa, hidastaa vähän ja päästää takaa tuleva ensin ohi vai hieman kiihdyttää ja tehdä oma ohitus ensin. Sujuvintahan olisi jos kaikki ohitukset voisivat sujua kenenkään muuttamatta nopeuttaan. Voi että miten helppoa se olisi, jos takaa tuleva siirtyisi vasemmalle kaistalle vasta kun hän todella ryhtyy ohittamaan minua. Vilkkunsa nähtyäni osaisin pysyä kaistallani vielä hetken.
Erityisen ikävänä koen tilanteen, jossa ajan vaparilla rampista tultuani kahdeksaakymppiä rekan takana ja vasenta kaistaa etenee tasainen virta autoja parin sadan metrin välein vajaata satasta. Silloin toivoisin kanssaliikennöijän käyvän oikealla kaistalla. Tietäisin hänen huomanneen minut, ja tietäisin, etten kiilaa hänen eteen vaikka joudunkin siirtymään vasemmalle kaistalle hieman pienemmällä nopeudella.
Loska-aikaan suuremmat turvaetäisyydet ovat asiaa. On kuitenkin muistettava, että moottoritiellä on aina sen usvaa ilmassa, että pyyhkijöitä joutuu käyttämään joka tapauksessa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Musti kirjoitti:Nyt kun päästiin ulkomaille, niin kannattaa mainita Saksan käytäntö, aina oikeanpuoleisimmalle kaistalle. Vasemmat kaistat ovat vain ohittamiseen. Lisäksi täälläkin tarpeellinen(?) raskaita ajoneuvoja koskeva ohituskieltomerkki löytyy, kuten myös miniminopeuskaistat.
Edelläpuhutulla suomalaisella systeemillä tukittaisiin kaikki autobahnit.
Mikähän siinä kaistanvaihdossa on niin vaikeaa?
Musti
Kyllä Saksassa homaa toimii 2-kaistaisella juuri niin että vasemmalla kaistalla on yhtenäinen jono ja oikealla rekkojen välissä pitkiäkin matkoja tyhjää. Missä päin Saksaa olet nähnyt ajettavan ruuhkassa niin että palataan rekkojen väliin oikealle ja taas 30 sekunnin kuluttua takaisin vasemmalle ?
Ja staussa huomaa monasti myös ilmiön jossa vasenkin kaista pysähtyy ennen liittymää ja välittömästi liittymän jälkeen. Hyvin usein myös huomaa että vasemman jonon häntä on pidemmällä kuin oikeammilla kaistoilla. Koko staun syntyminen liittyy juuri siihen että porukka vaihtaa vasemmalle vaikka siellä ei heti pääsisikään kenenkään ohi tai on pysähtynytkin jono.Musti kirjoitti: Mutta puhuit ruuhkasta: Viime kesänä tuli muutama staukin nähtyä.
Useimmat sopeutuvat jonottamaan asiallisesti aivan kuin yleisiin käytöstapoihin kuuluu. Kaikenlaista yrittäjää siellläkin näyttää liikkuvan mutta selvästi vähemmän annetaan tilaa sooloilijoille ja pujottelijoille kuin Suomessa.Musti kirjoitti:Hyvin tuo porukka sopeutuu tilanteeseen. Keine panik, saksalainen ilman eväitä lienee poikkeus!
Olen tuolla välillä itsekin usein ajanut. En ole havainnut olennaista eroa kaistanvalinnassa suomalaistyyliin verrattuna, turvavälit kyllä näyttäisivät toisinaan suuremmilta. Kyllä esim. Tukholmasta etelään 110-rajoituksen alettua Södertäljeen päin melko villkasliikenteisellä 2-kaistaisella usein tilanne jossa vasemmalla yhtenäinen jono ja oikealla paljonkin tilaa rekkojen välissä. Vastaava tilanne myös Arlandaan päin mennessä niilläkohdilla joissa vain 2 kaistaa. Kista-Arlanda välillä huomaa todella hyvin miten paljon 3-kaistaisuus auttaa moottoritiellä, siihänän on vaihtelee useassa kohdassa 3/2 kaistaiset osuudet.Pekka Valtanen kirjoitti: Vaikka Ruotsissa onkin tuollaiset säännökset, niin silti kokemusteni mukaan (mm. kolme vuotta välillä Linköping-Tukholma) siellä ohittajilla on tapana palata nopeahkosti ohitetun eteen. Ohitukseenkaan ei moottoritiellä lähdetä siirtymällä satoja metrejä etukäteen vasemmalle kaistalle, vaan etäisyyden supistuttua noin sataan metriin. Sitten vilkku päälle, minkä jälkeen siirryttiin vasemmalle kaistalle omaa marssinopeutta. Ajonopeudet eivät nousseet ja laskeneet ohitusten mukaan vaan ne pysyivät tasaisina ja kukin sai edetä omaa tahtiaan.
Pussittaminen on ehkä Ruotsissa harvinaisempaa ja moottoritieliikennettä ehkä rauhoittaa että säännöissäkin on selvästi velvoitettu hidastamaan jos joku haluaa vaihtaa kaistaa eteen "En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Erittäin raivostuttavaa kun joku menee m-tiellä ohi ja poukkaa saman tien eteen vaikka vasemmalla kaistalla ei näy takana ketään. Ja väitän että näitä on puolet ohittajista. Syynä moiseen täytyy tosiaan olla autokoulun opettajan painottama "ajettava eniten oikella olevaa vapaata jne.) Ei se ole pelkästään se lasin sotkeminen vaan ihan turvallisuusvälikinhän siinä menee.
Minä en näe mitään pahaa siinä että ajaa ohituksen jälkeen vaikka 5km sitä vasenta kaistaa jos taustapelissä ei näy ketään ja itse niin teenkin.
Tottakai siirrytään hyvissä ajoin oikealle sitten jos takaa tulee joku selvästi kovempaa vauhtia.
Minä en näe mitään pahaa siinä että ajaa ohituksen jälkeen vaikka 5km sitä vasenta kaistaa jos taustapelissä ei näy ketään ja itse niin teenkin.
Tottakai siirrytään hyvissä ajoin oikealle sitten jos takaa tulee joku selvästi kovempaa vauhtia.
9000CS 2,3
Kaistojen välit
Ja on se myös turvallisuus riski kunnon loska kelillä on kaistojen väliin kasaantunut sitä loskaa sitten jos ja kun palataan omalle kaistalle hipaisu tekniikalla niin noi pyyhkijät ei kerkiä pitämään tuulilasia puhtaana joten näkyväisyys on lähes nolla,ja on siinä myös ohittajalla renkaitten pito epävarmaa,joten reilusti väliä ennen kuin palaa oikealle kaistalle 
