Kampiakselin päätystefan vaihto, vinkkejä?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Se alkaa pikkuhiljaa remonttikorkeakoulun kirjekurssi olemaan käyty siellä päin? :) Kärsimyksen kautta tulee kirkastus ja lujaa perässä tullaan kukin tahoillamme. :D

Tsemppiä vaan sinnekin päin :!:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Se olis sitten venttiilikoppa tällä kertaa halki. Tää alkaa oleen jo koomista...Siitä se jakopään puolelta etunurkan pultin ympäriltä tuppaa tällä kertaa öljyt pihalle. Nooh, vaihdetaan kunhan löytyy ehjä koppa jostain päin maalimaa ja seurataan sitten taas, että mistä se seuraava noro alkaa tihkumaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jatketaan nyt tätäkin selvitystä. Eli enpä saanut viime vuoden puolella täysin noita öljyvuotoja tilkittyä. Mitä ilmeisimmin kusi päätykannen läpi hiukan öljyä, eikä tuota Motonetin stefaa voi kovin tiiviiksi kehua, eli se laskee läpi. Tässä kohtaa siis on väärä paikka säästää, en voi kun suositella orkkis-stefaa Saabin tiskiltä. Alla näkymä Motonetin stefasta sellaisena kun se aukesi vauhtipyörän poisoton jälkeen tässä n. viikko sitten:

Kuva
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

omaan kun vaihdoin orkkisstefan pari kesää sit, niin muistikuva jäi, jotta tiukka oli laittaa sisään. vaan eipä noista juuri tiedä onko ulkoreunakin mahdollinen vuotopaikka, jos on löysän oloinen.
Toisen pään stefaa kun taannoin vaihdoin, niin oli niin löysä, jotta putosi likimain käteen, lie 15 v siellä ollu, mutta kyllä jo tiputtelikin.
tässä kopiota eri sivulta, jos joku aikoo tehdä ko. laipan:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/posting.p ... t&p=137474
Vauhtipyörän puolen stefa ( koko motonetin luettelosta nimellä kampiakselin takatiiviste 108 x 88 x 12 mm) vaatii kytkimen , paineasetelman ja vauhtipyörän poiston. Jos autolla on ajettu 200 000 ja kytkimeen tulee asiaa , kantsii harkita vakavasti jos stefan vaihtaa samalla, sillä työ siinä lähinnä maksaa kytkimen kanssa kun saa voimistella.
jos itse tekee ja ei saa korjaamotyökalua, niin sen voi puristaa omatekoisella vanerikiekollakin, tein itse 12 mm muottivanerista. mitat ovat ulkohalkaisija väh. 108 ( = stefan mitta), sisäreikä n. 37 mm, (akselin päässä dia 35 mm ulkonema), pulttien jakohalkaisija 72 mm ( 8 kpl tasajaolla M10 kierteitä , noin 4 reikää 11--12 mm riittää vedätykseen + 1 kpl ohjaustapille) . Stefa on niin suuri, jotta se pitää vedättää suoraan ja tasaisesti M10 pulteilla vauhtipyörän kiinnityspulttien kierteistä, jos panee hakkaamalla, niin on vaara jotta stefa kärsii. öljyä paikat liukkaiksi ennen vedätystä.
Varo ettet käytä liian pitkiä pultteja, sillä laippa on 14 mm paksu ja sen takana on heti runkolaakeri, eli pultit eivät saa mennä laipasta läpi.
vanha stefa lähtee helposti ruuvarilla kampeamalla, mutta varo taas vahingoittamasta stefan vastinpintaa, vaikka se onkin pintakarkaistua.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin