Vähäpäästöinen viritetty T16 laillisesti kilpiin?
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Vähäpäästöinen viritetty T16 laillisesti kilpiin?
Täytyypä taas kysellä viisaammilta neuvoja...
Projekti pitäisi saada kesäksi tai viimeistään kesän aikana taas ajoon ja tällä kertaa vähän totisemmalla tekniikalla.
Auto on '90 900S, eli matalapaineturbo.
Muutoksiin kuuluu ainakin kansi, imu-ja pakosarjat, turbo ja irtohukkis, ohjelmoitava ruisku, iso DP, keulacooleri, jne jne.
Idea on, että tehtävät muutokset ovat väkisinkin silmiinpistäviä, eli katsastuksessa tulee ongelmia jos ei autoa saa laillisesti rekisteröityä moiselle tekniikalle.
Auto on poistettu rekisteristä projektin rakennusajaksi, mutta alkuperäisessä rekisteriotteessa on merkintä "vähäpäästöinen".
Tämähän tuottaa ongelmia jos jonkinlaisia; pelkän katalysaattorin asennus ja vuosimallin mukaisen päästötason alitus eivät riitä, vai kuinka?
Onko mitään keinoa saada auto laillisesti muutoskatsastettua (olettaen että tehorajan alla pysytään)?
Miten menevät esim. korinvaihdon tai tekniikanvaihdon pykälät, voisiko vähäpäästöisyyden merkinnästä päästä eroon jotenkin?
Siis sitä huippukallista VTT:n päästömittaustodistusta tässä eniten kauhistelen...
Projekti pitäisi saada kesäksi tai viimeistään kesän aikana taas ajoon ja tällä kertaa vähän totisemmalla tekniikalla.
Auto on '90 900S, eli matalapaineturbo.
Muutoksiin kuuluu ainakin kansi, imu-ja pakosarjat, turbo ja irtohukkis, ohjelmoitava ruisku, iso DP, keulacooleri, jne jne.
Idea on, että tehtävät muutokset ovat väkisinkin silmiinpistäviä, eli katsastuksessa tulee ongelmia jos ei autoa saa laillisesti rekisteröityä moiselle tekniikalle.
Auto on poistettu rekisteristä projektin rakennusajaksi, mutta alkuperäisessä rekisteriotteessa on merkintä "vähäpäästöinen".
Tämähän tuottaa ongelmia jos jonkinlaisia; pelkän katalysaattorin asennus ja vuosimallin mukaisen päästötason alitus eivät riitä, vai kuinka?
Onko mitään keinoa saada auto laillisesti muutoskatsastettua (olettaen että tehorajan alla pysytään)?
Miten menevät esim. korinvaihdon tai tekniikanvaihdon pykälät, voisiko vähäpäästöisyyden merkinnästä päästä eroon jotenkin?
Siis sitä huippukallista VTT:n päästömittaustodistusta tässä eniten kauhistelen...
Kun ei vastauksia tulevan niin puhutaan nyt jotain
Tietääkseni tuosta vähäpäästöisyydestä ei pääse mitenkään eroon vaihtamatta autoa. Ei auta vaikka auton ottaa pois rekisteristä ja rekisteröi uudelleen. Vähäpäästöisen auton moottorin muuttaminen, eli esim. ahtimen tai välijäähdyttimen asennus, ns. lastuviritykset edellyttävät selvityksen vähäpäästöisyyden täyttymisestä (eli VTT:n mittaus tarvitaan).
Eipä tuossa taida olla mahdollisuutta virittää laillisesti, ilman VTT:n kallista mittausta. Onnistuisikohan tuo homma, jos hankkisi vaikkapa -86 mallin korin, johonka istuttaisi tuon 900S:n koneen ja muutoskatsastaisi...
En ole näiden asioiden kanssa pahemmin joutunut tekemisiin, mutta mm. Aken sivuilta löytyy kohtuullisesti juttua. Korjatkaa toki jos jokin meni väärin.
Tietääkseni tuosta vähäpäästöisyydestä ei pääse mitenkään eroon vaihtamatta autoa. Ei auta vaikka auton ottaa pois rekisteristä ja rekisteröi uudelleen. Vähäpäästöisen auton moottorin muuttaminen, eli esim. ahtimen tai välijäähdyttimen asennus, ns. lastuviritykset edellyttävät selvityksen vähäpäästöisyyden täyttymisestä (eli VTT:n mittaus tarvitaan).
Eipä tuossa taida olla mahdollisuutta virittää laillisesti, ilman VTT:n kallista mittausta. Onnistuisikohan tuo homma, jos hankkisi vaikkapa -86 mallin korin, johonka istuttaisi tuon 900S:n koneen ja muutoskatsastaisi...
En ole näiden asioiden kanssa pahemmin joutunut tekemisiin, mutta mm. Aken sivuilta löytyy kohtuullisesti juttua. Korjatkaa toki jos jokin meni väärin.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Onnistuu myös jos todistettavasti tekniikan vaihtaa sellaisenaan uudemmasta vähäpäästöisestä. Merkkikin saa vaihtua jos teho yms... rajat pysyvät AKE:n antamien sääntöjen rajoissa. Ja nehän katsotaan tehtaan antamien lukemien mukaan moottori kohtaisesti.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Miten auttaisi tekniikan vaihto uudemmasta vähäpäästöisestä?
Entä jos vaihtaisi tuohon moottorin vanhemmasta, ei vähäpäästöisestä autosta?
En tiedä miten muuten mahtaa homma toimia, kun lohko ja kansi tulevat kuitenkin olemaan kahdesta eri autosta, männät kolmannesta ja sitten jälkiasennusosaa mm. koko ahtojärjestelmän ja moottorinohjauksen osalta...
Harmi on, että auton kori on erittäin hyvä ja siihen on panostettu paljon aikaa ja rahaa - ei mihinkään tuunauksiin vaan maalipintaan ja ruosteettomuuteen. Ei tekisi mieli koria jättää mätänemäänkään.
Jos sitten olettaisi että VTT:n mittaus vaaditaan, liekö olemassa mitään vaihtoehtoa miten vastaavanlaisen "päästötodistuksen" saisi jostain järjelliseen hintaan?
Sitten käytännön asioista: Miten olette itse kukin hoitaneet tämän asian, eli miten auto rekisteröity ja katsastettu kun on uudempi kuin '87 ja viritetty turbotekniikka?
Voi vastata myös YV:llä tai mailitse jos ei uskalla kertoilla salaisuuksiaan julkisesti
Asia todellakin mietityttää kovasti: Viimeinkin kun olisi mahdollisuudet saada auto liikenteeseen, niin tekeekö valtio kaikki suunnitelmat kokonaan tyhjiksi?? Ideoita ja kokemuksia kaivataan.
Entä jos vaihtaisi tuohon moottorin vanhemmasta, ei vähäpäästöisestä autosta?
En tiedä miten muuten mahtaa homma toimia, kun lohko ja kansi tulevat kuitenkin olemaan kahdesta eri autosta, männät kolmannesta ja sitten jälkiasennusosaa mm. koko ahtojärjestelmän ja moottorinohjauksen osalta...
Harmi on, että auton kori on erittäin hyvä ja siihen on panostettu paljon aikaa ja rahaa - ei mihinkään tuunauksiin vaan maalipintaan ja ruosteettomuuteen. Ei tekisi mieli koria jättää mätänemäänkään.
Jos sitten olettaisi että VTT:n mittaus vaaditaan, liekö olemassa mitään vaihtoehtoa miten vastaavanlaisen "päästötodistuksen" saisi jostain järjelliseen hintaan?
Sitten käytännön asioista: Miten olette itse kukin hoitaneet tämän asian, eli miten auto rekisteröity ja katsastettu kun on uudempi kuin '87 ja viritetty turbotekniikka?
Voi vastata myös YV:llä tai mailitse jos ei uskalla kertoilla salaisuuksiaan julkisesti
Asia todellakin mietityttää kovasti: Viimeinkin kun olisi mahdollisuudet saada auto liikenteeseen, niin tekeekö valtio kaikki suunnitelmat kokonaan tyhjiksi?? Ideoita ja kokemuksia kaivataan.
En nyt sano että tämä olis vastaus mutta esimerkkinä ehkä. Kyselin konttorilla -88 valmistetun auton ja Suomeen muuttoautona tuodun (-89) turbo pelin jossa katti muutamisesta niin että poistan katin ja muutan putkiston Suomi malliseksi (hieman erilainen koko putkisto). Konttorilla ei haluttu kuin todistus merkkiliikkestä (paperilla) että poisto tuo on tehty asiallisesti ja että auto täyttää vuosimallille säädetyt päästö arvot.
Mallisarjaan on syytä tutustua huolella, ja ottaa myös mukaan ne joita ei ole tuotu Suomeen mutta voidaan osoittaa niiden täyttävän sen AKE:n vaatiman mallisarja ehdon ja sitä kautta noille "muutoksille" oikeutusta. tai sitten vain lupahakemusta perusteilla peliin. Jos tuo ei onnaa niin sitten on tuo uudemman tekniinak keino eli jos esim. 9000 -96 mallisesta siirrät tekniikan niin siinähän saa tuon ison IC:n jne... tekniikan mukaisesti ja laillisesti laitettua. Mutta ihan perus laitteistoa muuttaen tuo "laillisuus" voi olla hankalaa jos/kun konttorilla ollaan tarkkoja. Hankaluushan tuossa on että vaikka se tekniikka olisi jossain hyväksytty niin sehän ei tarkoita etteikö siihen voisi puuttua milloin tahansa joko poliisin tai katsastuksen yhteydessä (ei niinkään harvinaista kuten nopeahedelmä kerhossa on huomattu).
Sorry ei mulla viisasten kiveä tähän ole mutta pitää vielä kertaalleen lukea tuo säännöstö ja miettiä asiaa...
V-M
Mallisarjaan on syytä tutustua huolella, ja ottaa myös mukaan ne joita ei ole tuotu Suomeen mutta voidaan osoittaa niiden täyttävän sen AKE:n vaatiman mallisarja ehdon ja sitä kautta noille "muutoksille" oikeutusta. tai sitten vain lupahakemusta perusteilla peliin. Jos tuo ei onnaa niin sitten on tuo uudemman tekniinak keino eli jos esim. 9000 -96 mallisesta siirrät tekniikan niin siinähän saa tuon ison IC:n jne... tekniikan mukaisesti ja laillisesti laitettua. Mutta ihan perus laitteistoa muuttaen tuo "laillisuus" voi olla hankalaa jos/kun konttorilla ollaan tarkkoja. Hankaluushan tuossa on että vaikka se tekniikka olisi jossain hyväksytty niin sehän ei tarkoita etteikö siihen voisi puuttua milloin tahansa joko poliisin tai katsastuksen yhteydessä (ei niinkään harvinaista kuten nopeahedelmä kerhossa on huomattu).
Sorry ei mulla viisasten kiveä tähän ole mutta pitää vielä kertaalleen lukea tuo säännöstö ja miettiä asiaa...
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Tuota ohjelmoitavaa ruiskua ei varmaankaan ole tyyppihyväksytty? En tiedä tuosta tarkemmin, mutta luulis että kaikki mahollinen pitää olla tyyppihyväksyttyä sun muuta kikkaretta.
Mutta jos vaikka naamioit sen lucaksen ruiskuksi niin siinhän se sitten on. Noi muut muutokset sitten ei saa vaikuttaa tehoon. Jos tehot muuttuu -> VTT.
Vanhemmissa riittäs dynolappu.
Pikkulinnut kyl lauleskellu että jokku on saanu VTT:n lappua vastaavan lapun jostai abaut normidynotuksen hinnalla.
T. Pasi
Mutta jos vaikka naamioit sen lucaksen ruiskuksi niin siinhän se sitten on. Noi muut muutokset sitten ei saa vaikuttaa tehoon. Jos tehot muuttuu -> VTT.
Vanhemmissa riittäs dynolappu.
Pikkulinnut kyl lauleskellu että jokku on saanu VTT:n lappua vastaavan lapun jostai abaut normidynotuksen hinnalla.
T. Pasi
Viimeksi muokannut Passi, Su Huhti 16, 2006 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
99T-museopeli
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Ymmärsinkö nyt oikein, että jos teho ei muutu, niin ei tarvitse tuollaista hienoa päästömittausta?Passi kirjoitti:Tuota ohjelmoitavaa ruiskua ei varmaankaan ole tyyppihyväksytty? En tiedä tuosta tarkemmin, mutta luulis että kaikki mahollinen pitää olla tyyppihyväksyttyä sun muuta kikkaretta.
Mutta jos vaikka naamioit sen lucaksen ruiskuksi niin siinhän se sitten on. Noi muut muutokset sitten ei saa vaikuttaa tehoon. Jos tehot muuttuu -> VTT.
Vanhemmissa riittäs dynolappu.
T. Pasi
Ymmärsin vain että laillisesti tarkoittaa -> ei "naamiointeja". Jos naamiointi on ajatuksena niin sittenhän tuo on "helppo" homma.
Turbo moottorin muutokseen riittää turbon merkin/tyypin/koon muutos ja IC vaihtaminen/lisääminen jne... ja konttorista riippuen menee heti joko dyno mittaukseen tai uudemmissa sitten noiden paprujen hankintaan.
Niin kuinkahan moni näistä uudemmista kotteroista kestäis tarkempaa syyniä. (helppo sanoa kun mulla on vakio peli softia myöten). Mutta onko sitten esim. tuon 3" DP laittaminen jo tuon rajan ylittävä toimenpide?
Noita mittaus paikkojahan on Suomessa muitakin kuin tuo VTT hintava mittaus.
V-M
Turbo moottorin muutokseen riittää turbon merkin/tyypin/koon muutos ja IC vaihtaminen/lisääminen jne... ja konttorista riippuen menee heti joko dyno mittaukseen tai uudemmissa sitten noiden paprujen hankintaan.
Niin kuinkahan moni näistä uudemmista kotteroista kestäis tarkempaa syyniä. (helppo sanoa kun mulla on vakio peli softia myöten). Mutta onko sitten esim. tuon 3" DP laittaminen jo tuon rajan ylittävä toimenpide?
Noita mittaus paikkojahan on Suomessa muitakin kuin tuo VTT hintava mittaus.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-Auto säilyy vähäpäästöisenä. Itseasiassa koneen vaihtoa ei saa tehdä ellei ole todistusta uuden koneen päästöistä.Entä jos vaihtaisi tuohon moottorin vanhemmasta, ei vähäpäästöisestä autosta?
-Itseasiassa '87 tai uudempi ei vielä ole ongelma, koska esim. ruiskua vaihdettaessa riittää katalysaattorin asennus (+normaali mittaus), jolloin katsotaan auton alittavan päästövaatimukset. Vähäpäästöinen tuottaa vasta suurempia ongelmia. Niin ja eihän katsasari todellakaan kaikkea huomaa. Aina ei ole tarpeen edes katsoa pellin alle ja jos katsotaankin niin eipä ole tietoa minkälainen on vakio IC tai turbo. Toisaalta hieno ja rakenneltu auto herättää huomiota enemmän.Sitten käytännön asioista: Miten olette itse kukin hoitaneet tämän asian, eli miten auto rekisteröity ja katsastettu kun on uudempi kuin '87 ja viritetty turbotekniikka?
-Eiköhän suunnilleen kaikki ahdetun moottorin muutokset tulkita moottorin vaihdoksi, jolloin vaaditaan tuo hieno mittaus siis puhuttaessa vähäpäästöisestä. Ei auta vaikka teho ei muutu.Ymmärsinkö nyt oikein, että jos teho ei muutu, niin ei tarvitse tuollaista hienoa päästömittausta?
Edit: Myrkky ehtikin ensin, mutta:
Korin "mukamas" vaihto tulee tuossa sinun tapauksessa väistämättä mieleen, eli vain numerot vaihtoon, mutta tässä taidettiin hakea niitä laillisia keinoja. Toisaalta jos löytyy joku järkevän hintainen paikka, jossa päästöt voidaan mitata, niin hommahan on ratkaistu.
Viimeksi muokannut Karspa, Su Huhti 16, 2006 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Tuleeko muuten ongelmia kun on paikalla autos 3" JT setti ku menee katsastaa ?
Ku auto mörisee enemmän ku vakio, niin mikä menee selitykseksi
Kai ne tajuaa että DP on isompi ku autos painemittari, mutta muu viritys pois ku katsastaa. APC sulake poijes etc....
Autohan on 88 tonnari, ilman kattia.
Ku auto mörisee enemmän ku vakio, niin mikä menee selitykseksi
Kai ne tajuaa että DP on isompi ku autos painemittari, mutta muu viritys pois ku katsastaa. APC sulake poijes etc....
Autohan on 88 tonnari, ilman kattia.
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Ei niitä kiinnosta pätkän vertaa.Tomi9000T kirjoitti:Tuleeko muuten ongelmia kun on paikalla autos 3" JT setti ku menee katsastaa ?
Ku auto mörisee enemmän ku vakio, niin mikä menee selitykseksi
Kai ne tajuaa että DP on isompi ku autos painemittari, mutta muu viritys pois ku katsastaa. APC sulake poijes etc....
Autohan on 88 tonnari, ilman kattia.
Foxbody turbo
Tuossa nyt pari paikkaa alkajaisiksi:TurboJanne kirjoitti: Mutta ne muut mittauspaikat, mitä ne sellaiset olisivat, ja mihin hintaan mahtaa päästömittaukset onnistua?
http://www.ecocat.com/
http://www.testcenter.fi/nayta_tuote.php?id=253
Hinnoista en sano mitään, sen verran on laskeneet hinnat noissa siitä kun asiaa selvittelin vuosia sitten. Huomattavasti edullisempia kuitenkin kuin VTT.
Ecocatista en tiedä mittaavatko ulkopuolisten laitteita mutta kantsii kysyä.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135