Kulutuksesta??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Kulutuksesta??

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eli kun vaihatin Suappiini termostaatin, niin tulihan sitä lämpöä moottoriin. Ja voisin olettaa, että kulutuskin voisi olla silloin pienempi kuin aikaisemmin kylmällä koneella ja niinhän se olikin.

No, tänään ajelin kotiin päin tiedeyhteisöstä ja nollasin varsin mittarin. Odotin vähän aikaa kuten kuuluukin ja mittarihan näytti alimmillaan 6,3 L/100km, joka oli siis hetkellinen kulutus. Kuitenkin kun ajelin siinä sitten vähän nopiampaakin ja ohittelin muita autoja ja otin tietysti mittaa eräästä Mersusta, niin nousihan se kulutus sinne 7,8 litraan satasella. Eli kysymykseni kuuluukin, että ovatko Saabbien mittarit tarkkoja ja voisiko pitää tuo lukema paikkansa (6,3)?? Etenkin kun autollani on ikää jo kunnioitettavat kymmenisen vuotta ja pelaa moottorin puolesta niin kuin uusi ja on mittarissa 242 000 km.

Minun Suapillehan on kait luvattu jotain 6,3 litraa satasella alimmaksi kulutukseksi mitä olen tuolta autotallin sivuilta lukenut ja OG9-3 SE Turbolle jopa 7,3 ja keskikulutukseksi 9,8 ja minulla kait 7,6. Niin onhan siinä eroa!! Ja varmaankin tiedätte, että mistä tällainen johtunee??? Minulla kun ei ole tietoa. Onhan niillä autoilla tietysti yli sata kiloa eroa painossa, mutta siltikin tuo ihmetyttää. :? Ja tosiaan tuosta autoni kulutuksesta, eli se vieläkin täyttää valmistajan antamat vaatimukset ja ei tuota öljyäkään pala kuin joku desilitra kohti kymppitonnia!! :D

Saab on enemmän kuin auto!! :lol:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Meikäläisen SID keskikulutuskukemaan (nollaan aina tankatessa) ei ole luottamista. Mittari on melkoinen optimisti. Jos se kertoo kulutuksen olevan vaikka 7 l/100mk niin huoletta pitää lisätä vähintään puoli litraa, yleensä jopa litra tuohon kulutukseen. Tämän huomasin jo kesällä.

Toukokuusta 2003 tähän päivään keskikulutus on tankaus/mittarilukema periaatteella laskettuna 9,13 l/100. Talvella kulutusta nostaa Webasto melko paljon (0,4 l/tunti).
9-3TiD_99
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Touko 10, 2003 09:35

Viesti Kirjoittaja 9-3TiD_99 »

Mun 9-3 TiD:n kulutusmittari on erittäin tarkka. Mittaan joka kerta kulutuksen myös manuaalisesti, eikä heitto ole ollut koskaan yli 0,2 litraa. Viimeksi kun heitin lenkin Oulu-Jkl-Oulu, mittari näytti 5,6l/100km ja laskin itse juuri saman :) Vanhassa 9000:ssa heitto oli sitten useimmiten yli litran luokkaa ja kulutuslukematkin 3-4 litraa isompia...
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Samaa havaittu dieselissä. Tankkauskirjanpidon mukaan ei virheitä juurikaan ole kulutusmittarissa. Aika tarkkaan kulutus on välillä 5,5-6,5 l/100km. Kesällä kulutusta nostaa ilmastointi ja talvella eberi :)

Pahuksen hyvä auto ja kulkee edullisesti. Kaveriksi TiD:lle toivottavasti hankitaan aikanaan 9-3 aero/viggen :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

.

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Juu kyllä mullakin toi kulutusmittari on ollut aina lähellä oikeeta. +-0.2l näyttää väärin.
Näyttää tietenkin silloin enemmän väärin jos ajaa kaupungissa vaikka sata kilsaa ja sitä ennen ajanut pari tonnia maantiellä.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Eikös sid ota laskelmissa huomioon viimeiset 1000 ajettua kilometriä. Siitä sitten lasketaan keskikulutus. Jos alla rauhallista maantieajoa ja sitten laskee itse yhden tankillisen kulutuksen sekalaisessa ajossa, omat laskelmat luultavasti antaa suuremman tuloksen. Ja tietenkin toisinpäin. Enpä tässä ota kantaa sidin lukujen paikkansa pitävyyteen, kun ei ole tullut laskettua.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
9-3TiD_99
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Touko 10, 2003 09:35

Viesti Kirjoittaja 9-3TiD_99 »

MtSound kirjoitti:Eikös sid ota laskelmissa huomioon viimeiset 1000 ajettua kilometriä. Siitä sitten lasketaan keskikulutus. Jos alla rauhallista maantieajoa ja sitten laskee itse yhden tankillisen kulutuksen sekalaisessa ajossa, omat laskelmat luultavasti antaa suuremman tuloksen. Ja tietenkin toisinpäin. Enpä tässä ota kantaa sidin lukujen paikkansa pitävyyteen, kun ei ole tullut laskettua.
Itse ainakin nollaan laskurin aina tankkauksen jälkeen Clear-painikkeesta. Siten tulee oikea kulutuslukema...
9-3TiD_99
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Touko 10, 2003 09:35

Viesti Kirjoittaja 9-3TiD_99 »

rr kirjoitti: Pahuksen hyvä auto ja kulkee edullisesti. Kaveriksi TiD:lle toivottavasti hankitaan aikanaan 9-3 aero/viggen :D
Jep, hyvä ja edullisesti kulkeva auto, joista ei valitettavasti näytä olevan paljon kysyntää markkinoilla, ainakaan ilman ilmastointia. Mulla on ollut myynnissä jo jonkun aikaa reilut 180tkm ajettu, siisti 1999 mallin juuri katsastettu tid, ja paras tarjous yksityiseltä 11t euroa :o (vaihdokeiltaan ylihintaisissa kaupoissa tosin tietysti enemmän) Noilla tarjouksilla on kuitenkin paras ajaa vissiin itse ihan rauhassa, vaikka kesällä vähän hikoillenkin :) Harmi, kun nuo 9-5 TiD:t on vielä niin kalliita ja niitä on niin vähän myynnissä... Bensamalliset 9-5:t on Suomessakin ihan kohtuuhinnoissa.
supo
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 16:36

Viesti Kirjoittaja supo »

Itellä vie aina talvella alle 7litraa maantiellä jos ajelee muitten "normaalivauhtia" ja jos vähän reippaammin niin tänään esimerkiksi vauhdilla 100-120km/h vei 7,5 litraa /100km reissussa.
Ajotietokone näyttää mulla vähän liikaa, laskin ekojen noin viiden tankkauksen mukaan ja aina oli noin 0,1-0,2 litraa liikaa ajotietokoneessa.
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Mulla näyttää 0,2 l liian pieneksi kulutuksen. Siis aika tarkka. Yleensä ajotietokone näyttää mulla näin talvella 7,6-7,9 litran lukemia. Aika paljon on maantieajoa. Mielestäni aika pieni kulutus kuitenkin 150 hv autolle.
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Mittaustarkkuus

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eli voisi jopa väittää, että tuo 6,3 L/100km minun autoni hetkellinen alin kulutus voisi ehkä pitää paikkaansa?? :D

Mistä johtuu autotalli.comin suuret erot kulutuksissa NG900SETurbon ja OG9-3SETurbon välillä?? :?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

En tiedä mutta oliskohan mittaustapa muuttunut? Jos vaikka 9-3 arvot mitataan kaikki sähköreleet kuten penkinlämmittimet, ilmastoinnit ja takalasinlämppärit päällä. Oma tuntuma on ainakin että suurinpiirtein saman vievät. Ainakin vanha -95 2.0i ja -98 2.0Tbo.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

Apua, apua!

Mulla seka-ajon kulutus on 11.9 - 12.1 litraa tietokoneen mukaan. Enimmäkseen kyllä kaupunkiajoo (keskivauhti luokkaa karvan verran päälle 30 km/h) onko tuo jotenkin tukossa tuo masiina? Ajettu on 76tkm ja 70 t huolto tehty syksyllä. Kehäteillä hetkellistä kulutusta mitattaessa (n 50km matkalla) pääsee kyllä luokkaa 8l/100km. Tarttisko tehdä jotain?

Kuis toi viritys muuten vaikuttaa? Jos laittaa maptun steg-1 lastun nouseeko vai laskeeko kulutus? Mitäs muuta pitää tehdä kuin vaihtaa se? Ajattelen jäykistää alustaa (aero-tyypin jouset/iskarit + vissiin tarvis laittaa 17" levypyörät 15" tilalle), mutta tarviiko putkistoon tehdä jotain? Tai ilmanottoon? Onko joku tämän 9-3t :n viritellyt vastaavasti? Kokemuksia kui vaikutti?

Kysymykset herätti viikonlopun koeajossa ollut 9-3 SS vector 2.0t joka oli kiva, muttei 30.000 e vaihtorahan arvosta kiva.

Tää vissiin kuuluisi usean eri topicin alle... siirrelkää jos on tarvis :oops:

Jopas taas on tonttu olo..... :?
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Onkos sulla muuten automaatti vai los manualos? Manuaalivaihteiselle ainakin kuulostaa hieman korkealle. Tietysti jos ajat lyhyttä matkaa ja kylmällä autolla niin sit voi pitää paikkaansa. Hetkellinen kulutus 8l pinnassa tuntuu myös kovalta jos meikäläinen pystyy ajamaan tre-jkl keskikulutuksella 6,7l/100km. Mulla on manuaali steg1:llä.

Jos steg 1:n hankkii niin ei tarvii muuta kun boksi ja 98:a tankkiin. Jos alkaa pakoputkeakin vaihtamaan niin sitten alkaa olemaankin jo steg2 taqi 3 kyseessä. Kulutukseen ei ole juuri muuta vaikutusta kuin lisääntyneen kaasunpainaltelun muodossa :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ainakin minulla 9-3SE -99 automaatti kuluttaa 10-12l/100km tällaisessa kaupunki/lähiseutu ajelussa. Koneella ajettu 91tkm.
Maantieajossa tuon saa kyllä putoamaan alle kasin, mutta vaatii tasaista maastoa ja nopeutta alle 110km/h...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin