99:n rättinivel/vaihdettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
99Man
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 01:02

99:n rättinivel/vaihdettu

Viesti Kirjoittaja 99Man »

Kuinkas paljon tuossa rättinivelessä saisi olla silmin havaittavaa pitkittäissuuntaista joustoa vai onko niin ettei yhtään? Varsinaista välystä ei näyttäisi olevan, mutta selkeää joustoa ainakin puolisen senttiä.Kumit alkavat tosin olla niin murentuneita ja halkeilleita että saattaisi joka tapauksessa olla viisainta vaihtaa ennen kuin laukeaa...

Kiitollisena ottaisin myös vastaan tietoa, minkä vuotisten satkujen nivelet sopivat tuohon 84-malliseen silmäterääni. Nopan nivelet ilmeisesti ilman muuta?
Viimeksi muokannut 99Man, To Huhti 20, 2006 01:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Käsittääkseni kaikki menee.

Kaiketi vuonna '85 tuli uudempi malli, täysin yhteensopiva mutta erinäköinen ja kestävämpi.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei kaikki mene. Niitä on ainaskin kahta eri pituutta. Tossa törmättiin jo ainaskin -85 900:ssa sellaiseen about 10cm pidempään versioon, kuin mitä on esim. -86 900:ssa.

Sitten kun mennään 99:n niveliin, niin on vieläpä kaks eri kiinnitystapaa. Vanhat 70-lukulaiset on kahdella kartiotapilla ja säätö tapahtuu koko keppivirtalukkohässäkkää liikuttamalla. Uudempi versio taasen on laatikon puolelta kartiotapilla ja kepin puolelta kiristyspannalla, josta säätö tehdään keppiasetelman pysyessä paikallaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
99Man
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 01:02

Viesti Kirjoittaja 99Man »

Okei. Ilmeisesti siis nopassa on jo tuo parempi uudemman mallinen nivel. Pitää yrittää metsästää moista.
Osaako kukaan sanoa tuossa nivelessä havaittavaan joustoon jotain?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

99Man kirjoitti:Osaako kukaan sanoa tuossa nivelessä havaittavaan joustoon jotain?
Kuten kirjoitit, parempi vaihtaa ennen kuin hajoaa epämiellyttävässä paikassa yllättäen kokonaan. 82-autostani kumi hajosi jo 15 vuotta sitten, joten sinulla on kestänyt hyvin pitkään :-)

Tuossa kuvassa ihan vasemmassa laidassa näkyy melkein se uudenmallinen nivel:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/lammi ... 3773_1.jpg
Viimeksi muokannut jus, Ma Huhti 07, 2008 13:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
99Man
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 01:02

Viesti Kirjoittaja 99Man »

Nyt olis ehjä nivel tiedossa.
Onko tuossa vaihtotyössä jotain erityisesti huomioitavaa esim. mikä vaihde pesässä irrotus/kiinnitysvaiheessa, säätäminen ym.?
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

99Man kirjoitti:Nyt olis ehjä nivel tiedossa.
Onko tuossa vaihtotyössä jotain erityisesti huomioitavaa esim. mikä vaihde pesässä irrotus/kiinnitysvaiheessa, säätäminen ym.?
tuossa käytin juuri 99 Turbosta koneen irti ja muiden toimenpiteiden ohessa vaihdoin tuon rättinivelen.
en joutunut säätämään mitään ja keppiäkin liikuteltiin kun nivel oli irti.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

99Man kirjoitti:Onko tuossa vaihtotyössä jotain erityisesti huomioitavaa esim. mikä vaihde pesässä irrotus/kiinnitysvaiheessa, säätäminen ym.?
Kartiotappi voi olla tiukassa. Jos siinä on toisessakin päässä tallella kierre, niin siirrät vaan mutterin toiseen päähän ja kiristät mutteria kunnes tappi irtoaa. Muuten joudut lyömään tapin irti, vaatinee jollain raskaalla esineellä vastaanpitämistä yläpuolelta, muuten ei liikahda.

Säätöohje: vaihteisto pakilla, keppi pakilla ja keppikonsolin edessä 6 mm tappi kohdistusreiässä, tässä asennossa kiristät vaihteensiirtotangon puristusliitoksen, niin tulee hyvä.

http://www.townsendimports.com/Web/tran ... iftadj.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
99Man
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 01:02

Viesti Kirjoittaja 99Man »

Eipä siinä kartiotapissa näytä ikinä kierrettä yläpäässä olleenkaan. Ihan on sileä.

Mutta enköhän näillä ohjeilla pärjää. Kiitos.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En minäkään ole nähnyt tommosia tappeja, joissa olis ollut molemmissa päissä kierteet. Puolentusinaa saabia tullut jo katsottua, kun on näitä 80-luvun puolivälin vehkeitä tullut purettua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Mertmi kirjoitti:En minäkään ole nähnyt tommosia tappeja, joissa olis ollut molemmissa päissä kierteet. Puolentusinaa saabia tullut jo katsottua, kun on näitä 80-luvun puolivälin vehkeitä tullut purettua.
mulla 99:ssä etummaisessa tapissa kierteet molemmissa päissä.. 8)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99Man
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 01:02

Viesti Kirjoittaja 99Man »

No niin, sain nivelen vaihdettua.
Kiitos hyvistä ohjeista. Tappiopuolelle jäi ainoastaan irrotusvaiheessa rikkoutuneet kartiotapin kierteet, eikä mutteria saanut enää luotettavasti takaisin. Pitänee hakea uusi tappi vielä.

Aika paljon täsmällisemmältä vaihteensiirto tuntuu tuolla uudemman mallisella (ja ehjällä) nivelellä...
Vastaa Viestiin