99 - vaihteiston jäljelläoleva käyttöikä?
99 - vaihteiston jäljelläoleva käyttöikä?
alkoi epävarmuus iskemään kun aion taas investoida käyttöautooni (99 -84 se sininen) ja vien maanantaiksi pajalle jossa tarkoitus tehdä ennakoivaa huoltoa (jarrulevyt menee vaihtoon, jarrunesteet, jäähdytysnesteet jne.) sekä paikata pohjasta "alkavat reiät".
onkohan järkeä sijoittaa autoon jossa vaihteisto pitää hirveetä kahinaa? vitonen pitää kovinta ääntä, ääni on häiritsevän kovaa jo, nelosella huomattavasti pienempi kahina, ei häiritse, kolmosella ääni on siitä välimaastosta.
ajan paljon matka-ajoa, reilut 3tkm kuukaudessa, vitonen siis kovassa käytössä. jos haluan autolla ajaa vielä vuodenkin päästä, eli siis useita kymmeniä tuhansia kilsoja, pitäskö laittaa vitosvaihde kokonaan pannaan ja käyttää vain nelosta? jos se vitonen hajoaa, sieltä särkyy sitten loputkin kun legonpalaset lähtee liikkeelle?
onkohan järkeä sijoittaa autoon jossa vaihteisto pitää hirveetä kahinaa? vitonen pitää kovinta ääntä, ääni on häiritsevän kovaa jo, nelosella huomattavasti pienempi kahina, ei häiritse, kolmosella ääni on siitä välimaastosta.
ajan paljon matka-ajoa, reilut 3tkm kuukaudessa, vitonen siis kovassa käytössä. jos haluan autolla ajaa vielä vuodenkin päästä, eli siis useita kymmeniä tuhansia kilsoja, pitäskö laittaa vitosvaihde kokonaan pannaan ja käyttää vain nelosta? jos se vitonen hajoaa, sieltä särkyy sitten loputkin kun legonpalaset lähtee liikkeelle?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
joo jäikin tuo mainitsematta. eli pari vuotta (45tkm) sitten vaihdatin autoon mobilin vaihteistoöljyt.
toi vitosvaihteen mökä alkoi täysin yllättäen joulukuussa, aivan yhtäkkiä. sitä ennen vitonen oli ollut täysin hiljainen. tsekkasin lootaöljyt ja oli karvan verran min-rajan alapuolella. vaihdatin tilalle 10w40 moottoriöljyt mutta ääni ei kadonnut mihinkään.
lähinnä siis kiinnostaisi
1) paljonko kilsoja jäljellä tuolla laatikolla? 50tkm? enempi? itse luotan että muutama kymmenen tuhatta kilsaa. tuon äänen kanssa olen ajanut jo 11tkm eikä se ole siitä muuttunut, tosin vaikea sitä on ehkä huomata jos se kovenee pikkuhiljaa.
2) jos vitonen "hajoaa", mitä käytännössä tapahtuu, meneekö koko loota käyttökelvottomaksi? eli teoriassa jos vältän vitosen käyttöä, pidennän laatikon ikää?
toi vitosvaihteen mökä alkoi täysin yllättäen joulukuussa, aivan yhtäkkiä. sitä ennen vitonen oli ollut täysin hiljainen. tsekkasin lootaöljyt ja oli karvan verran min-rajan alapuolella. vaihdatin tilalle 10w40 moottoriöljyt mutta ääni ei kadonnut mihinkään.
lähinnä siis kiinnostaisi
1) paljonko kilsoja jäljellä tuolla laatikolla? 50tkm? enempi? itse luotan että muutama kymmenen tuhatta kilsaa. tuon äänen kanssa olen ajanut jo 11tkm eikä se ole siitä muuttunut, tosin vaikea sitä on ehkä huomata jos se kovenee pikkuhiljaa.
2) jos vitonen "hajoaa", mitä käytännössä tapahtuu, meneekö koko loota käyttökelvottomaksi? eli teoriassa jos vältän vitosen käyttöä, pidennän laatikon ikää?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Minä en ole noissa tilanteissa enään autoon satsannut. Ajanut vaan pokalla niin pitkälle kun menee ja sit kun meno on loppunut on halvemmaksi ja vaivattomammaksi tullut etsiä taas "uusi" menopeli, johon on yleensä hyvin nopeasti kaikenlisäksi tykästynytkin.
Edellinen hopeinen 900i meni päälle 40tkm ilman öljynvaihtoja tai ilman mitään muutakaan. Tankkasin autoa ja kerran kaadoin kraanavettä paisuntasäiliöön. tilanne ei paalissa mitenkään ollut teknisesti erilainen, jos olisi autoon vaihtanut ne osat, mitä aluperin hulluuskohtauksissani siihen suunnittelin vaihtavani. Jos auto olisi alkanut nilkuttamaan kesken kaiken, olisi se joutunut paaliin aiemmin.
Vasta sitten kannattaa autoon laittaa rahaa kiinni osien muodossa, kun tietää pitävänsä sitä liikenteessä kauemmin, eli on jonkinlainen realistinen kuva siitä, että mihin autosta ylipäätään on.
Hyvä auto on aina 1000 kertaa helpompi ja halvempi aihio harrastukseenkin. Niitä kuitenkin löytyy. Vaihdelaatikkovika meikäläisen muutaman euron autoissa olis aina tarkoittanut paaliin heittämistä. (vielä ei oo tosin vaihdelaatikoita mennyt)
Edellinen hopeinen 900i meni päälle 40tkm ilman öljynvaihtoja tai ilman mitään muutakaan. Tankkasin autoa ja kerran kaadoin kraanavettä paisuntasäiliöön. tilanne ei paalissa mitenkään ollut teknisesti erilainen, jos olisi autoon vaihtanut ne osat, mitä aluperin hulluuskohtauksissani siihen suunnittelin vaihtavani. Jos auto olisi alkanut nilkuttamaan kesken kaiken, olisi se joutunut paaliin aiemmin.
Vasta sitten kannattaa autoon laittaa rahaa kiinni osien muodossa, kun tietää pitävänsä sitä liikenteessä kauemmin, eli on jonkinlainen realistinen kuva siitä, että mihin autosta ylipäätään on.
Hyvä auto on aina 1000 kertaa helpompi ja halvempi aihio harrastukseenkin. Niitä kuitenkin löytyy. Vaihdelaatikkovika meikäläisen muutaman euron autoissa olis aina tarkoittanut paaliin heittämistä. (vielä ei oo tosin vaihdelaatikoita mennyt)
ehkä mä investoin nyt sen muutama sata eur hyvillä mielin tuohon että on sitten varmatoiminen auto silloin kun sitä tarvitsee. kilometrejä kohti laskettuna investointikustannuksia tuskin jotuu katumaan.
kukaan ei ole vielä kertonut mitä tapahtuu kun vaihteisto sitten sanoo itsensä irti ihan normaalikäytössä, "loppuunkuluneena", häviääkö siitä vain yks vaihde, vaiko kaikki kerralla. olen kovasti koittanut opetella nelosvaihteella köröttelemistä matka-ajossa, mutta kesärajoitusten tultua on vaikea olla vaihtamatta vitoselle moottoritiellä.
kukaan ei ole vielä kertonut mitä tapahtuu kun vaihteisto sitten sanoo itsensä irti ihan normaalikäytössä, "loppuunkuluneena", häviääkö siitä vain yks vaihde, vaiko kaikki kerralla. olen kovasti koittanut opetella nelosvaihteella köröttelemistä matka-ajossa, mutta kesärajoitusten tultua on vaikea olla vaihtamatta vitoselle moottoritiellä.
Ei sitä oikein pystykään kertomaan. Voi olla, että laatikko alkaa sylkemään kaikkia vaihteita pois ja voi olla, että menee kokonaan jumiin, ettei auto liiku eteen tai taakse ja voi myös olla, että sylkee vain yhtä vaihdetta pois jne..lucaf kirjoitti:
Hankala sanoa etukäteen, että miten se tulee tuhoutumaan.. Muutama satanen on jo aika iso raha. Mutta jos tietää, ettei auto pysähdy huomenna johonkin toiseen ongelmaan, niin mikäpäs siinä. Mä ajaisin sen loppuun sijoittamatta siihen mitään ja viskaisin paaliin, mutta eipä sitä kannata neuvona ottaa:)
Joo,ei ne laatikot paukahda kaikki samalla tavalla.Kun ennakkoon vaihdat niin säästät.Hinausauto on yllävän kallis kun sunnuntaina sut hakee.Voi nimittäin olla että käy samanlailla kun mulle että menee juntturaan.
Se on vähän sama kun mun entinen työnantajani.Mitään ei koskaan laitettu kuntoon raskaassakalustossa kun me kuskit pyydettiin.Sitten niitä laitettiin 4 kertaiseen hintaan keskellä yötä kun joutui kutsumaan huoltoauton.Puhumattakaan siitä mitä tekee firman imagolle kun autot aina hajoavat tienpäälle eikä kuormaa saada terminaaliin ajoissa.
Se on vähän sama kun mun entinen työnantajani.Mitään ei koskaan laitettu kuntoon raskaassakalustossa kun me kuskit pyydettiin.Sitten niitä laitettiin 4 kertaiseen hintaan keskellä yötä kun joutui kutsumaan huoltoauton.Puhumattakaan siitä mitä tekee firman imagolle kun autot aina hajoavat tienpäälle eikä kuormaa saada terminaaliin ajoissa.

Niin kauan ku siellä on öljyä tarpeeksi niin lähtökohdat on aika hyvät että jotenkuten toimii.lucaf kirjoitti:ehkä mä investoin nyt sen muutama sata eur hyvillä mielin tuohon että on sitten varmatoiminen auto silloin kun sitä tarvitsee. kilometrejä kohti laskettuna investointikustannuksia tuskin jotuu katumaan.
T. Pasi
99T-museopeli
-
- "Hölösuu"
Mulla on kaasarisatkussa 4-v laatikko ulvonut kuin susi nelosella ostohetkestä alkaen. Ääni tai lootan toiminta ei ole muuttunut mittariin tulleen ~80 000km aikana juurikaan suuntaan tai toiseen mitä nyt pakki alkanut viimeaikoina pomppimaan pois päältä aika ajoin (ei liittyne nelosen ulvontaan kovin läheisesti?). Öljynä on viimeiset ~15 000km ollut Nesteen 75W hypoidit, sitä ennen mineraalimoottoriöljyt. Eli ääntävä laatikko saattaa kestää "maaliman tappiin", tai sitten se hajoaa seuraavassa ajossa.
Vähän on mielessä kyllä kummitellut, että palkitsisin uskollisen sotaratsun ja vaihtaisin hiljaisemman laatikon kun mittari pyörähtää 400 000km lukemiin (nyt 399 870km)
Vähän on mielessä kyllä kummitellut, että palkitsisin uskollisen sotaratsun ja vaihtaisin hiljaisemman laatikon kun mittari pyörähtää 400 000km lukemiin (nyt 399 870km)

-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tuo on kyllä mielenkiintoinen tieto. harmi että tuo vitosvaihteen kahina häiritsee jo ajomukavuutta ja äänisaaste kasvattaa ajoväsymystä, auto olisi muuten varsin hiljainen ja mukava matka-ajossa.V.J.S kirjoitti:Mulla on kaasarisatkussa 4-v laatikko ulvonut kuin susi nelosella ostohetkestä alkaen. Ääni tai lootan toiminta ei ole muuttunut mittariin tulleen ~80 000km aikana juurikaan suuntaan tai toiseen