Saab 900 tbo 16V :(

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

xjford kirjoitti:jos sua kiinnostaa toi apc:n modaus niin tuu käymään niin koitetaan tota mun modattua purkkia sun autoon. tiedät sitten vähän miten vaikuttaa. asun ite kans turus ja auto on teloilla eli ei ole juuri vaiva eikä mikään...
Tänään laitettiin sitten koekäyttöön modattu purkki kauko-ohjattavalla paineensäätimellä autoon kiinni. Kiitos xjford :)

Tässä muutamia käyttökokemuksia reilun sadankilometrin ajon jälkeen:

-ensinnä tärkein, eli teho tosiaan lisääntyi. No doubt

-savutus lisääntyi myös, pakokaasu on nyt sinertävää. Viittaisi öljynpalamiseen?

-jäähdytin nestettä lisätty tänään kolmekertaa, ensimmäisen test run:in jälkeen paisuntasäiliö oli tyhjä, seuraavilla kerroilla se oli hörppinyt 2/3 osaa. Lisättiin jäähdytinnestettä joka tsekkauksessa Max merkkiin asti.. Tuossa pihassa yhteen otteeseen todettiin että säiliön nesteet puolessavälissä ja huoltikselle ajettaessa se olikin jo täynnä?

-noin 3000rpm jälkeen suhahtaa, ilmeisesti ylipaineventtiili hoitaa tehtäväänsä?

Tuo jäähdytin nesteen hörppiminen huolestuttaa. Paljonko tuo järjestelmä vetää kaiken kaikkiaan? Se on kyllä ilmausruuvista moneenkertaan ilmattu. Mahdollista vuotoa ei ole löydetty, ei ainakaan parkkiksella tiputa eikä näy märkiä letkuja.

Huomenna laitan ahtopainemittarin toimimaan (XJford kertoi sen onnistuvan helposti vasemman kaiutin kotelon kautta) ja lämpömittarin käyn ostamassa. Mihin tarvike mittari kiinnitetään? Orkkis ei toimi.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

OFFTOPIC:
Pistän tähän vielä linkin lahjahintaiseen autoon. Tosin ei ole oma mutta bongasin tuon nettiautosta. Ajoneuvo Id: 698426
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

Vali kirjoitti:lämpömittarin käyn ostamassa. Mihin tarvike mittari kiinnitetään? Orkkis ei toimi.

vika voi tietty myös olla anturissa.... anturi on kannen keulanpuoleisessa päässä ja sojottaa suoraan eteenpäin. siihen tulee yksi johto kiinni muistaakseni ylhäältäpäin. siihen samaan kai sen tarvikkeenkin voi asentaa...
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Vali kirjoitti:
xjford kirjoitti:jos sua kiinnostaa toi apc:n modaus niin tuu käymään niin koitetaan tota mun modattua purkkia sun autoon. tiedät sitten vähän miten vaikuttaa. asun ite kans turus ja auto on teloilla eli ei ole juuri vaiva eikä mikään...
Tänään laitettiin sitten koekäyttöön modattu purkki kauko-ohjattavalla paineensäätimellä autoon kiinni. Kiitos xjford :)

Tässä muutamia käyttökokemuksia reilun sadankilometrin ajon jälkeen:

-ensinnä tärkein, eli teho tosiaan lisääntyi. No doubt

-savutus lisääntyi myös, pakokaasu on nyt sinertävää. Viittaisi öljynpalamiseen?

-jäähdytinnestettä lisätty tänään kolmekertaa, ensimmäisen test run:in jälkeen paisuntasäiliö oli tyhjä, seuraavilla kerroilla se oli hörppinyt 2/3 osaa. Lisättiin jäähdytinnestettä joka tsekkauksessa Max merkkiin asti.. Tuossa pihassa yhteen otteeseen todettiin että säiliön nesteet puolessavälissä ja huoltikselle ajettaessa se olikin jo täynnä?

-noin 3000rpm jälkeen suhahtaa, ilmeisesti ylipaineventtiili hoitaa tehtäväänsä?

Tuo jäähdytin nesteen hörppiminen huolestuttaa. Paljonko tuo järjestelmä vetää kaiken kaikkiaan? Se on kyllä ilmausruuvista moneenkertaan ilmattu. Mahdollista vuotoa ei ole löydetty, ei ainakaan parkkiksella tiputa eikä näy märkiä letkuja.

Huomenna laitan ahtopainemittarin toimimaan (XJford kertoi sen onnistuvan helposti vasemman kaiutin kotelon kautta) ja lämpömittarin käyn ostamassa. Mihin tarvike mittari kiinnitetään? Orkkis ei toimi.

No eipä ole pahemmin vastauksia tullu mun rouskua koskien :?

-Tuonne jäähdytinjärjestelmään kerääntyy painetta jostain syystä todella paljon. Paisuntasäiliön korkissa on ilmeisesti ylipainetta varten venttiili ja usein se sihiseekin ja ajon jälkeen säiliö on paikoittain kostea ulkopuolelta kun nestettä on valunut.

-Tyhjäkäynti jää välillä 1500-2500rpm ja se tiputtaa sen noin puolen minuutin päästä kunnes taas painaa kaasua. Check engine valo palaa. Käykö liian laihalla? Liittyykö jäähdytinjärjestelmän ylipaine tästä?

- Onko muilla savutus lisääntyny purkin muokkaamisen jälkeen?

-Tänään huomasin outoa naputusta kun käänsi ahtoruuvista nupin minimille. Naputus kuului jäähdyttäjän päältä. Oli pimeää ja ei oikein pystyny tutkimaan paremmin.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Mulla oli aikoinaan vähän samanlaisia ongelmia ton jäähdytinjärjestelmän kanssa. Paisuntasäiliöön tuli ihan pirusti painetta. Välillä säiliöön tuli ihan kuplia syyläristä tulevasta putkesta.

Syylliseksi paljastui rikkinäinen kansi. Kanteen oli tullut särö pakoventtiilin viereen, josta pyttyyn lorisi vettä ja samalla puristuspaineet meni vesijärjestelmään. Veden valuminen pyttyyn aiheutti myös pakokaasun muuttumisen valkoiseksi, eli vesihöyryä taisi olla joukossa. Vesi pysyi kuitenkin puhtaana, koska se ei päässyt sekoittumaan öljyn kanssa. Kannentiiviste ei ollut palanut.

Kannen rikkoutuminen ei vaikuttanut mitenkään auton toimintaan normaali ajossa. Aamuisin käynnistäminen oli tosin pientä tuskaa, kun yön aikana pytty oli kastunut vedestä ja niin kone kävi kolmella pytyllä jonkun aikaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vali kirjoitti: -savutus lisääntyi myös, pakokaasu on nyt sinertävää. Viittaisi öljynpalamiseen?
Todennäköisesti. Eri asia onkin että lykkääkö öljyä nyt turbon vai esim- venan ohjurikumien läpi.
Jos savutus on sellaista että peileistä huomaa niin on jo liikaa.

Tuossa pihassa yhteen otteeseen todettiin että säiliön nesteet puolessavälissä ja huoltikselle ajettaessa se olikin jo täynnä?
Neste laajenee lämmetessään. Jos lämpimänä näyttää maksimia niin koneen ollessa kylmä nestepinta on lähellä alarajaa.
-noin 3000rpm jälkeen suhahtaa, ilmeisesti ylipaineventtiili hoitaa tehtäväänsä?
Jos kiihdytys on vielä päällä niin ei pitäisi mikään suhista.
Monesti kyllä hyttiin tulevat alipaineletkut saattavat olla murtuneita jolloin suhisee kun mennään ahtojen puolelle.

ja lämpömittarin käyn ostamassa. Mihin tarvike mittari kiinnitetään? Orkkis ei toimi.
Monasti alkuperäisen anturin johto on hapettu niin ettei toimi eli se keltainen johto termostaattikotelon alla. Tuon kun lykkää maihin niin jo pitäis mittarin nousta ja irrotettaessa laskee.

Noita oireet kyllä viittais kansirempan tarpeeseen ja lämpömittarin toimimattomuus antaa lisää epäilyn aihetta että kone olisi jossain vaiheessa päässyt lämpeneen liikaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainaskin meidän 900i:ssä on ihan normaalia, ettei säiliötä voi täyttää kylmänä maksimiin. Se pukkaa liiat nesteet pois ihan omatoimisesti. Tehnyt näin jo yli 100tkm. Väittäisin ominaisuudeksi. Pääasia, että nestepinta on siis yli minimin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Mistäköhän tuo korkea tyhjäkäynti 1500-2500rpm voisi johtua? Tuli kiire töihin niin nyt ei enempää ehdi kirjoittaa.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vali kirjoitti:Mistäköhän tuo korkea tyhjäkäynti 1500-2500rpm voisi johtua? Tuli kiire töihin niin nyt ei enempää ehdi kirjoittaa.
Esim. ylimääränen imuvuoto.
Kannattaa suosiolla vaihtaa kaikki alipaineletkut.

Tyhjäkäynnistä on kirjoitettu ennemminkin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

Vali kirjoitti:
Vali kirjoitti:
xjford kirjoitti:jos sua kiinnostaa toi apc:n modaus niin tuu käymään niin koitetaan tota mun modattua purkkia sun autoon. tiedät sitten vähän miten vaikuttaa. asun ite kans turus ja auto on teloilla eli ei ole juuri vaiva eikä mikään...
Tänään laitettiin sitten koekäyttöön modattu purkki kauko-ohjattavalla paineensäätimellä autoon kiinni. Kiitos xjford :)

Tässä muutamia käyttökokemuksia reilun sadankilometrin ajon jälkeen:

-ensinnä tärkein, eli teho tosiaan lisääntyi. No doubt

-savutus lisääntyi myös, pakokaasu on nyt sinertävää. Viittaisi öljynpalamiseen?

-jäähdytinnestettä lisätty tänään kolmekertaa, ensimmäisen test run:in jälkeen paisuntasäiliö oli tyhjä, seuraavilla kerroilla se oli hörppinyt 2/3 osaa. Lisättiin jäähdytinnestettä joka tsekkauksessa Max merkkiin asti.. Tuossa pihassa yhteen otteeseen todettiin että säiliön nesteet puolessavälissä ja huoltikselle ajettaessa se olikin jo täynnä?

-noin 3000rpm jälkeen suhahtaa, ilmeisesti ylipaineventtiili hoitaa tehtäväänsä?

Tuo jäähdytin nesteen hörppiminen huolestuttaa. Paljonko tuo järjestelmä vetää kaiken kaikkiaan? Se on kyllä ilmausruuvista moneenkertaan ilmattu. Mahdollista vuotoa ei ole löydetty, ei ainakaan parkkiksella tiputa eikä näy märkiä letkuja.

Huomenna laitan ahtopainemittarin toimimaan (XJford kertoi sen onnistuvan helposti vasemman kaiutin kotelon kautta) ja lämpömittarin käyn ostamassa. Mihin tarvike mittari kiinnitetään? Orkkis ei toimi.

No eipä ole pahemmin vastauksia tullu mun rouskua koskien :?

-Tuonne jäähdytinjärjestelmään kerääntyy painetta jostain syystä todella paljon. Paisuntasäiliön korkissa on ilmeisesti ylipainetta varten venttiili ja usein se sihiseekin ja ajon jälkeen säiliö on paikoittain kostea ulkopuolelta kun nestettä on valunut.

-Tyhjäkäynti jää välillä 1500-2500rpm ja se tiputtaa sen noin puolen minuutin päästä kunnes taas painaa kaasua. Check engine valo palaa. Käykö liian laihalla? Liittyykö jäähdytinjärjestelmän ylipaine tästä?

- Onko muilla savutus lisääntyny purkin muokkaamisen jälkeen?

-Tänään huomasin outoa naputusta kun käänsi ahtoruuvista nupin minimille. Naputus kuului jäähdyttäjän päältä. Oli pimeää ja ei oikein pystyny tutkimaan paremmin.

joo kyllä siltä kuulostaa että kansi on sökö tai tiiviste mennyt...

toi naputus kun käännät potikan minimiin tulee mankkuvenasta. mennee jotenkin sekaisin kuin kääntää nollille... ei huolta siitä :)
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Flekti ei ole toiminut mutta tänään se meni päälle ensimmäistä kertaa... Tosin pyöritti vain noin puoli minuuttia.

Selvästikin flekti ei pyöri läheskään niin usein kuin sen pitäis. Pitäis muuttaa se manuaaliksi ja kytkin kabiiniin. Onko muut tehny näin?

Termari pitäis kans varmaan vaihtaa.

Tuo jäähdytinjärjestelmän paineistus on ongelma kun joka ajon jälkeen paisuntasäiliön korkista tulee nestettä sihisten ulos vaikka korkki on kiinni. Siinä korkissa on venttiili mikä päästää sitä ulos.

Jäähdytinnestettä saa lisätä päivittäin. Mietin tässä vuotaakohan se mistään muualta kuin korkista?
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Juu ja yksi alipaine letku mikä muistaakseni lähtee kannesta ja menee läppäkoteloon imusarjan päältä, hajos eilen. Siinä oli sellainen kolme neljä senttiä pitkä valkoiänen kapiula (suodatin???) jonka jouduin ottamaan välistä pois kun se loppuosa letkusta oli hajonnut. Eli nyt se on ilman sitä kapulaa. Saiskohan motonetistä uuden ja voiko joku kertoa onko se suodatin? :D Tyhjäkäynnillä kone heiluttaa autoa reilusti vaikkei tyjkäkäynti erityisesti hapuilisi. Eikä tunnu käynvän kolmella vaikka saattaa sekin olla mahdollista.


Tuosta flektin manualisoimisesta toivoisin erityisesti kommenttia. Hiljaista ollut :(

Sitten mysteerinä on myös koneen coolerin päässä olevat neljä kappaletta L muotoisia PUNAISELLA ERISTEELLÄ SUOJATTUJA APICO LIITTIMIÄ jotka ovat valtoimenaan enkä ole löytänyt niille paikkaa.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Vali kirjoitti:Juu ja yksi alipaine letku mikä muistaakseni lähtee kannesta ja menee läppäkoteloon imusarjan päältä, hajos eilen. Siinä oli sellainen kolme neljä senttiä pitkä valkoiänen kapiula (suodatin???) jonka jouduin ottamaan välistä pois kun se loppuosa letkusta oli hajonnut. Eli nyt se on ilman sitä kapulaa.
"Kapula" on huohottimen takaiskuventtiili, ilman sitä pukkaa sulla nyt imusarjasta ahtopaineet venttiilikoppaan. Hae Saabilta uusi takaisku, maksaa jotain 5€.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...eikös se vain tuo loppuosa letkusta ollut hajonnu? ... eli uusi letku poikki ja vena äkkiä väliin, jos kerran takaisku ehjä.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Joo, takaiskun saa halvimmalla hydrauliikkaliikkeestä tai Saabilta, Motonetin takaiskuventtiili on kallis.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 949#159949
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin