Mikä K-Jetronicissa on vikana?
Mikä K-Jetronicissa on vikana?
Mikä osa mahtaa reistata K-Jetronicissa kun ei tunnu oikeen soppa riittävän? Auto on T8 satku. Autossa on uusi T3-turbo, 3" downpipe, iso keulacooleri, dumppi, lambda-anturi ja FMI 1.4 seosmittari. Ahtopaineta ei ole vielä yritetty nostaa lainkaan.
Kone starttaa aina kerrasta, joten paineevaraajassa ei ole vissiin ongelmaa.
Kylmänä seokset on tyhjäkäynnillä mittarin mukaan 0,9 tietämillä. Kun kone on lämmennyt, niin seos putoaa niin laihalle että ei näy enää seosmittarissa > 1,2. Kone käy kyllä erittäin nätisti. Ongelmana onkin kun autolla lähtee ajamaan, niin seos pysyy kaikissa tilanteissa niin laihalla että seosmittari ei näytä mitään lukemaa. Kone vetää kuitenkin hyvin eikä pätki ja vastaan nopeasti kaasuun. Seokset saa kyllä pysymään kaikissa tilanteissa hyvinä jos ottaa ohjauspainesäätimen lämpövastuksen johdon irti (ilmeisesti tällöin ohjauspaine putoaa ja määränsäätimen lautanen pääsee liikkumaan helpommin -> riskastus). Liian laiha seos saa aikaan sen että ahdoilla ilmenee nakutusta.
Olisiko ohjauspaineventtiili tullut tiensä päähän vai aiheuttaisiko hajoamassa oleva bensapumppu tällaisia ongelmia? Polttoaineensuodatin on vaihdettu. Määränsäätäjän lautanen on oikeassa kohdassaan ja liikkuu helposti sormilla nostamalla. Lisäilmasäädin toimii myös.
Kone starttaa aina kerrasta, joten paineevaraajassa ei ole vissiin ongelmaa.
Kylmänä seokset on tyhjäkäynnillä mittarin mukaan 0,9 tietämillä. Kun kone on lämmennyt, niin seos putoaa niin laihalle että ei näy enää seosmittarissa > 1,2. Kone käy kyllä erittäin nätisti. Ongelmana onkin kun autolla lähtee ajamaan, niin seos pysyy kaikissa tilanteissa niin laihalla että seosmittari ei näytä mitään lukemaa. Kone vetää kuitenkin hyvin eikä pätki ja vastaan nopeasti kaasuun. Seokset saa kyllä pysymään kaikissa tilanteissa hyvinä jos ottaa ohjauspainesäätimen lämpövastuksen johdon irti (ilmeisesti tällöin ohjauspaine putoaa ja määränsäätimen lautanen pääsee liikkumaan helpommin -> riskastus). Liian laiha seos saa aikaan sen että ahdoilla ilmenee nakutusta.
Olisiko ohjauspaineventtiili tullut tiensä päähän vai aiheuttaisiko hajoamassa oleva bensapumppu tällaisia ongelmia? Polttoaineensuodatin on vaihdettu. Määränsäätäjän lautanen on oikeassa kohdassaan ja liikkuu helposti sormilla nostamalla. Lisäilmasäädin toimii myös.
Rikastaako ahdoilla? Ilmeisesti ei. Kokeile tyhjäläynnilla antaa kevyesti
painetta ohjauspainesäätimeen tulevaan alip. letkuun. Pitäis 0,7 ahdolla
rikastaa jo ihan mukavasti jos säädin on ehjä. Säädintä pystyy myös säätämään mutta en tässä käy sitä neuvomaan, koska siihen tarvitaan ohjauspainemittari yms. roipetta, jotta kunnolla onnistuu. Käsikopelolla säätö menee melko varmasti reisille.
painetta ohjauspainesäätimeen tulevaan alip. letkuun. Pitäis 0,7 ahdolla
rikastaa jo ihan mukavasti jos säädin on ehjä. Säädintä pystyy myös säätämään mutta en tässä käy sitä neuvomaan, koska siihen tarvitaan ohjauspainemittari yms. roipetta, jotta kunnolla onnistuu. Käsikopelolla säätö menee melko varmasti reisille.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Mie kyllä kävisin ihan ekana säädössä/mittauttamassa seokset ja katsoisin näyttääkö se oma lambadamittari edes totta. Ei se laihalla voi vetää tasaisesti ja käydä hyvin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Joo, eli unohtakaa se edellinen..Ronska kirjoitti:Tässä varmaan tarkoitetaan lambda-arvoa ja 0,9 tarkoittaa rikasta seosta,Tri-Lo kirjoitti:Voisithan kokeilla säätää sitä seosta vähän rikkaammalle, tuo 0,9 kuulostaa kyllä minun korvissani TURHAN laihalta..
1,2 taas on melko laihalla.



HaahaahaaJugiBoy kirjoitti:Se on todella laihalla. Itellä -83 finukassa suosiolla Co jossain 2,5 -3,0. Tuo nosto ei vaikuta kulutukseen mitenkään.


# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Juu, lambda-arvoista puhuin
En huomannut kokeilla tuota kikkaa, että antaa pikkusen painetta ohjauspainesäätimen letkuun tyhjäkäynnillä. Nyt on sitten jo vähän myöhäistä kun tuli irroitettua koko säädin eikä saa takaisin kiinni. Vanhojen polttoaineletkujen liittimet oli niin ryytyneitä, että en saanut letkuja takaisin. Nyt on sitten edessä uusien polttoaineletkujen rakentaminen
Nyt voiskin harkita tota kiinteiden painemittarien asentamista uusien letkujen kaveriksi.
Yksi mittari kannattaa varmaan laittaa mittaamaan tota ohjauspainetta. Olisiko toinen sitten järjestelmäpaine? Mihin letkuun sen sitten voisi laittaa, filtterin ja määränsäätimen välille?
Jos on nyt niin, että tuo ohjauspainesäädin olisi hajalla, niin saako sellaisia uusia ja mistä? Entä hinta?

En huomannut kokeilla tuota kikkaa, että antaa pikkusen painetta ohjauspainesäätimen letkuun tyhjäkäynnillä. Nyt on sitten jo vähän myöhäistä kun tuli irroitettua koko säädin eikä saa takaisin kiinni. Vanhojen polttoaineletkujen liittimet oli niin ryytyneitä, että en saanut letkuja takaisin. Nyt on sitten edessä uusien polttoaineletkujen rakentaminen

Yksi mittari kannattaa varmaan laittaa mittaamaan tota ohjauspainetta. Olisiko toinen sitten järjestelmäpaine? Mihin letkuun sen sitten voisi laittaa, filtterin ja määränsäätimen välille?
Jos on nyt niin, että tuo ohjauspainesäädin olisi hajalla, niin saako sellaisia uusia ja mistä? Entä hinta?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 19:26
- Paikkakunta: ESPOO
kokeile puhaltaa tai imeä jos ei pysy paine tai alipaine on kalvo puhki ja ohjauspaineventtiili sökö(bensaputkien alapuolella oleva huohotin ei saa olla tukittu) ei voi korjata kotikonstein ei nääs tarvii koneen käydä eikä tarvii mitään mittareita
96 V4 Deluxe-67 95-73 96-76 99 Turbo cc-78 99-i+simons-82 900ccT8 ic automatic-87 900i special-87 900 CD T16-84
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 19:26
- Paikkakunta: ESPOO
No sitten pitäs ainakin kalvon olla ehjä jos polttoaineputkien alapuolella oleva huohotinputki on varmasti auki
Seuraavaksi pitäis varmaan kokeilla ohjauspaineita mittareiden avulla:
eli itse mittasin määränsäätimen ja ohjauspaineventtiilin välisestä letkusta
Motonetin tuning mittarilla ohjauspaineet (bensapumppu pyörimään loikkarilangalla ja painetta ohjauspaineventtiilin letkuun jäähdytysjärjestelmän testauspumpulla 0.2 bar ahtopaineella alkoi ohjauspaineet putoamaan ja mitä enemmän painetta tasaseen putoaa 3.4-2.3) Tekoahtopaineet saa aikaan vaikka polkupyörän pumpulla tai jalkapumpulla ja lisärikastuksen pitäis näkyä seosmittarilla tai lambdamitaarilla joskin pienellä viiveellä
Seuraavaksi pitäis varmaan kokeilla ohjauspaineita mittareiden avulla:
eli itse mittasin määränsäätimen ja ohjauspaineventtiilin välisestä letkusta
Motonetin tuning mittarilla ohjauspaineet (bensapumppu pyörimään loikkarilangalla ja painetta ohjauspaineventtiilin letkuun jäähdytysjärjestelmän testauspumpulla 0.2 bar ahtopaineella alkoi ohjauspaineet putoamaan ja mitä enemmän painetta tasaseen putoaa 3.4-2.3) Tekoahtopaineet saa aikaan vaikka polkupyörän pumpulla tai jalkapumpulla ja lisärikastuksen pitäis näkyä seosmittarilla tai lambdamitaarilla joskin pienellä viiveellä
96 V4 Deluxe-67 95-73 96-76 99 Turbo cc-78 99-i+simons-82 900ccT8 ic automatic-87 900i special-87 900 CD T16-84