Missä vaiheessa männänrenkaat vaihtoon? pannun korvakkeet?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

joo, mielenkiintoista.

mä oon tehny (auton)moottoriremontin viimeksi -86. silloin oli vähemmän rahaa käytettävissä ja "oikeilla korjaamoillakin" rengastettiin käsihoonilla hoonattuja moottoreita, ja vielä merkkiliikeiden alihankintana (mm. mitsu).

osat mitattiin ja uusittiin jos ei täyttäny toleranssivaatimuksia, eli esim. vanhat renkaat kelpasi usein eikä silti savuttanut tai kolissut.

minun tuntemat "gurut" (koulujakin käyneet) nauroivat kun kerroin että männänrenkaat pysyy samassa asennossa. ja kyllähän se oudolta kuullostaa mutta eihän näistä aina tiedä.

vanhoilla renkailla oli katkosvälys pienempi kuin uusilla, katsotaan miten käy, äkkiähän tuon avaa uudelleen :) itselläni vaihtopäätökseen vaikutti se että moottori (mahdollisesti) kestää paremmin paineita/kierrättämistä uusilla renkailla. muuten olisin jättänyt vanhat mitoissaan olevat.
Viimeksi muokannut saabastelija, Ke Huhti 12, 2006 07:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Joo
ei nää nyt oo elämää vakavampia juttuja ??.

Mutta kun kasaat niin tietty uusilla männänrenkailla ja tietty laakereilla,kytkin ja jakoketju myös kyllä se siitä.

Minä oon aika monta loppuun ajettuu konetta kasannu vaan kylmän viileesti uusilla renkailla ja laakereilla kyllä ne on sen aikaa palvellu mitä niiden on tarvinnukin (halpaa).

Useimmat koneet on asettunnu sen öljyn syönnin suhteen kun tulee vähän kilometrejä,siis tommonen rengastettu /hoonattu kone syö usein oljyy "uutena".

Männät/poraus on usein liian kallista??.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Mulla muija ajo mitsun maasturin kuivaksi kun lämppärin vesiletku repes ,siis v6 bensa ajo tosi kuivaksi loppu kulku ja tuli kuulemma savua vaihekepistä??.

Purin kannet ja kahessa takinmaisessa pytyssä selviä kiinni leikkautumisen jälkiä (käyny tosi kuumana).

Laitoin uuvet kansitiivisteet ja ajoon,nyt syö öljyy 1/1000km,mutta vanha asentaja kaveri sano että oljy on halvinta remonttii.

Täytynee ens sysynä kattoo kun se auto joutaa josko rengastas koneen??.

Niin jos auto pääsee oikein kuumaksi nii männänrenkaista tulee kun tinalankaa,varokaa näitä jäähdytyys "häiriöitä".
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Kaikki og miehet on hävinny ???????????????

Mä oisin halunnu "vääntää" näistä mottori jutskuista.

En minä näistä mitään tajuu mutta kiva olis jos joku kommentois edes minun kanssa.

Mulla olis tää päivä vapaata ja pari kaljaa..eli juttua ehkä piisaa??

Nimierkki Hoonattu on??.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Hehee, vai männänrenkaat pyörivät sittenkin :D Nooh, kunhan joku oikeasti vielä todistaa miksi ne pyörivät tai eivät pyöri niin katsotaan sitten. Tuo oma lausuntoni perustui silloin kuulopuheisiin sekä tosiaan siihen faktaan että ainakin omistamissani mopoissa oli se tappi joka esti männänrenkaan pyörimisen, ja auton moottorissa kun sitä ei ollut niin... Kai ne männänrenkaat omassani sitten pyörii ja estää sen huiman öljynkulutusen mistä on mainittu :D

Seuraavan uuden koneen kasaan joko hoonauttamalla sylinterit tai sitten poraamalla ylikokoon, kaveriksi uudet männät ja männänrenkaat. Noita muita hipo-juttuja kuten kampuran tasapainotus, kankien tasapainotus ja särötarkastus mietin vielä, lähinnä hinnan puolesta. Voi olla että itse tyydyn ja sylinterien porautuksen/hoonaukseen ja uusien osien kiinni pulttaamiseen.

Mitä kaikkea sille moottorille voisikaan tehdä ? Ei niinkään tehojen lisäämisen kannalta vaan lähinnä niiden keston. Teho tarkoittaa tässä tapauksessa max. 400hp. Kannattaako jokainen palikka viedä koneistamolle tarkastukseen?

Nimim. "Paalattu on"

:lol:
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Miks ei männänrenkaat pyöris ?? aina ne on pyöriny niin kun tää maapallokin.

Maapallo ja männänrenkaat ?????????????


Ihan sama mutta näin se on.on,

Onkos sillä mitään välii jos ne männän renkaat sit kumminkin pyörii,eihän tällä maapallolakaan oo välii mutta minkäs teet.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

20-15 v

Olen minä näitä männänrenkaita puristellu
Mitä välii, nyt on kaksi saabin konetta levälään,no molempiin pannaan myös männänrenkaat,joo.............

Ikinä ei oo ollu välii missä ne on,toki ei painepuolella,
'
Itelle kasasin joskus satkuun koneen, ei loppunu se ikuna
,piti ostaa uuvempi saab..

Minusta on kiva kun kaikki pyörii.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

tilanteen vähän rauhoituttua kysyisin seuraavaa asiaa :)

-missä vaiheessa pitää oikeesti vaihtaa jakopään ketjun lisäksi myös ketjun ohjurit? maksaa yhteensä (kaksi alinta) 175€ :?
vai löytyykö joltain nurkista hyvät käytetyt, esim. ajettu vain 200 tkm?
vai saako vanhasta ohjurista hiottua "urat pois", näin voisi estää ketjun keskiosan kosketuksen ohjuriin!?

EDIT: jkylästä (PCS) löytyi ohjurit järkevään hintaan, kiitos vihjeestä nimimerkille "iita" :wink:
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

hinnoista

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

niin, mitähän tässänyt sitten tekis.
viriä tekis mieli ja 364tkm aeron mittarissa... ei tosiaan taida uskaltaan ahtaa enempää ettei kalut säry.

paljonko maksaa (pk-seudulla) hoonaus + uudet männänrenkaat?

mitähän tuohon tulis lisähintaa jos alapään laakerit vaihtais uusiin?

itse en moottorin avaamiseen rupea, ei ole tiloja eikä osaamista/kokemuksen tuomaa varmuutta... mut tiedossa on ainakin yks tuttu ropari, which is good :)
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

oman projektini osatilanne näytää seuraavalta, jo hankitut osat (motonetista ellei toisin mainittu):

MÄNNÄNRENGASSARJA SAAB 900 79--93
Vain vakiokokoisia, ei ylikokoja!
2,0 Kaikki mallit. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-4080 54.50 ???
RUNKOLAAKERISARJA/VÄLILEVYT SAAB 900 79--93
Välilevyt rajoittavat kampiakselin päittäisliikettä. Eivät aina sisälly
runkolaakerisarjaan
900 Kaikki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-3280 30.95 ???
KIERTOKANGEN LAAKERISARJA SAAB 900 79--93
Vain vakiokokoja, ei alikokoja!
900 Kaikki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-3080 22.86 ???
Venttiliohjureiden kumit, vihreät (varaosamaailma)……..10.00
Kannenetiiviste, elring (saab tre)………………………………………37.00
Kannen voitelun ”muovinippelit”, sarja (klubin kautta)… .15.00


ja ainakin seuraavat vielä puuttuu:

PAKOSARJAN TIIVISTE SAAB 900 79--93
900i-16 ja Turbo-16 myös 2,1. . . . . . . . . . . . . . . . 27-2279 8.80 ???
IMUSARJAN TIIVISTE SAAB 900 79--93
900i-16 ja Turbo-16 84--93 (ei 2,1). . . . . . . . . . . . 27-2280 3.00 ???
VENTTIILIKOPAN TIIVISTE SAAB 900 79--93
900i-16 ja Turbo-16 84--86 (irto puolikuut). . . . . . . . 27-5180 12.45 ???
KAMPIAKSELIN TAKATIIVISTE SAAB 900 79--93
Vauhtipyörän puoleisessa päässä
900 kaikki (myös 900i-16 ja Turbo-16). . . . . . . . . . . 27-1718 9.90 ???
KAMPIAKSELIN ETUTIIVISTE SAAB 900 79--93
900-"H" 81--93 Kaikki. . . . . . . . . . . . . . . . . . .... 27-1719 7.40 ???
JAKOPÄÄSARJAT/KETJUT/KIRISTIM. SAAB 900 79--93
900i-16 ja Turbo-16 84--92 KETJU (126 niv.). . . . . . . . 25-5724 29.80 ???
ÖLJYPUMPUT/KORJAUSSARJAT/KETJU SAAB 900 79--93
2.0 H-moott 81-- Öljyputken imuputken O-rengas. . . . 27-9624 1.35 ???
2.0 H-moott 81-- Öljypumpun kannen O-rengas. . .. . 27-9626 2.02 ???

jakopään ketjun laahaimet (pcs)......................................n. 35.00
virranjakajan o-rengas…(tarvikeliike)……………………………………..n. 2.00

eli semmoset vajaa 300€ tulee noista osista. männänrenkaat ja laakerit voisi olla paremmatkin, saa nähdä kuseeko homma pihistelyn takia :)
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Tein juuri koneremontin T16-satkuun (ei sis. kantta). Käytetyt männät mitattiin ja valittiin sopivat, uudet renkaat, hooni (koneistamolla), laakerit, kaikki alakerran tiivisteet/o-renkaat, +kannen-,imu- ja pakosarjantiiviste, jakoketju, osittain uudet pultit sis. uudet kannenpultit.

Kaikki tämä 340€ koneistamolta töineen. En jaksa arpoa joidenkin Motonettien yms. kanssa kun koneistamolla kaikki hyllyssä ja laatu kamaa täysin järkevään hintaan.

Ei uusia: laahaimet, kiristin, rattaat, (männät)

Syy miksi en näitä uusinut on raha. Eli ei-niin kuluvat osat ja jos on kunnossa niin miksi uusia. Nämä osat ei todennäköisimmin ole "ne kriittisimmät" koneen kannalta, mutta sen sijaan räjäyttävät budjetin taivaisiin. Onko 20-vuotta vanhaan autoon järkeä tahdä 100% uudenveroista konetta jos pikkukustannuksilla saadaan kuitenkin reilusti ajoaikaa?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24636
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tyhmä kysymys,mutta sivuaa aihetta varmaankin!
eli käykä samanlainen ilmiö jos vaihtaa 16tappiseen satkuun jakoketjun pelkästään,kuin mopon ketjut ja hammasrattaat? eli vanhat osat kuluttaa uutta ketjua ja samalla vähentää sen kestoa=puhutaan varmaan sadoista tuhansista kilometreistä!

alapäässä on hammasratas joka varmaan on pyöristynyt jo 400tkm kohalla kohtuudella? vai pohdinko turhaan tälläisiä asioita!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

nalleolut kirjoitti:tyhmä kysymys,mutta sivuaa aihetta varmaankin!
eli käykä samanlainen ilmiö jos vaihtaa 16tappiseen satkuun jakoketjun pelkästään,kuin mopon ketjut ja hammasrattaat? eli vanhat osat kuluttaa uutta ketjua ja samalla vähentää sen kestoa=puhutaan varmaan sadoista tuhansista kilometreistä!

alapäässä on hammasratas joka varmaan on pyöristynyt jo 400tkm kohalla kohtuudella? vai pohdinko turhaan tälläisiä asioita!
Itse kokeilin vanhaa ja uutta ketjua rattaalla pyöritellä. Ei siis koneessa kiinni ollessa. Minkäänlaista hakemista rattaalla en havainnut eikä ratas ollut silmämääräisesti kulunut. Huomattava tosin, että rattaalla vasta 135tkm eikä suinkaan 400tkm. Jakopään rattaita en ole niinkään ennen "sillä silmällä" kattellut, mutta jos fillarikokemuksesta on yhtään apua niin virheettömältä toi vaikutti. Näin siis tässä tapauksessa.

Enemmän tietävät ja kokemusta omaavat kertovat sitten omista kokemuksiaan.

Niin ja kyllähän kulunut syö tuoretta, mutta millä nopeudella en osaa sanoa. En kyllä laittaisi selkeästi kulunutta ratasta uuden ketjun kanssa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

tema kirjoitti:Tein juuri koneremontin T16-satkuun (ei sis. kantta). Käytetyt männät mitattiin ja valittiin sopivat, uudet renkaat, hooni (koneistamolla), laakerit, kaikki alakerran tiivisteet/o-renkaat, +kannen-,imu- ja pakosarjantiiviste, jakoketju, osittain uudet pultit sis. uudet kannenpultit.

Kaikki tämä 340€ koneistamolta töineen. En jaksa arpoa joidenkin Motonettien yms. kanssa kun koneistamolla kaikki hyllyssä ja laatu kamaa täysin järkevään hintaan.

Ei uusia: laahaimet, kiristin, rattaat, (männät)

Syy miksi en näitä uusinut on raha. Eli ei-niin kuluvat osat ja jos on kunnossa niin miksi uusia. Nämä osat ei todennäköisimmin ole "ne kriittisimmät" koneen kannalta, mutta sen sijaan räjäyttävät budjetin taivaisiin. Onko 20-vuotta vanhaan autoon järkeä tahdä 100% uudenveroista konetta jos pikkukustannuksilla saadaan kuitenkin reilusti ajoaikaa?
ei kuullosta hinta pahalta, pienellä lisäpanostuksella saa siis varmemmin laatutavaraa. :)
oliko muuten elring-kansipahvi? mitkä männänrenkaat ja laakerit?
mielenkiinnosta kyselen kun edessä on toisen t16 moottorin (halpis)kunnostus. jos vaikka kääntyisi suosiolla koneistamon puoleen :)

nyt on moottorissa alakerta kasassa ja kansi paikallaan, odotellaan loppuosia (mm. jakopään- ja kannen voitelun osat) saapuvaksi.

mutta nyt on alkanut mietityttää uusi asia.
kuulostaa 3" downpipe vähän liioitellulta, riittääköhän esim. 2.5" tuonne 250-300hp:n tehoille? nurkissa olisi valmiita 2,5" mutkiakin joista hitsailla dp.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

saabastelija kirjoitti:ei kuullosta hinta pahalta, pienellä lisäpanostuksella saa siis varmemmin laatutavaraa. :)
oliko muuten elring-kansipahvi? mitkä männänrenkaat ja laakerit?
mielenkiinnosta kyselen kun edessä on toisen t16 moottorin (halpis)kunnostus. jos vaikka kääntyisi suosiolla koneistamon puoleen :)
Federal Mogulia oli lakrut. Ketju sama kuin orkkis. Männänrenkaat oli orkkislaatua. Kansipahvi Elring ja joku hyvä pakosarjantiiviste. Imusarjantiivisteen ostin tarvikeliikkeestä kolmella eurolla. Saahan Motosta kunnon tavaraa jos näkee mitä ostaa. Vaasassa ei vaan ole Motoa ja helpompaa ostaa samankaton alta, kun hinnastakin päästiin sopimukseen.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Vastaa Viestiin