Auton kuljetus kärryssä
Autolla saa vetää todellista lastia sen mitä rekisteriote sallii. Satkuissa muistaakseni auton omamassa - 1500kg, riippuu tapauksesta. Tonnarissa omamassa - 1800kg, taaskin riippuu tapauksesta. Tuon saa nostettua maksimiin vilauttamalla käyttöohjekirjan lukemia katsastusasemalla.
Taas jos...
a) yhdistelmän rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa ylittää 3500kg (poikkeuksena jos perävaunu alle 750kg) tai
b) perävaunun rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa (todellisella massalla ei merkitystä ajokorttiluokan kannalta) on suurempi kuin vetoauton rekisteriotteeseen merkitty omamassa
...niin vaaditaan ns. pikku-e.
Taas jos...
a) yhdistelmän rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa ylittää 3500kg (poikkeuksena jos perävaunu alle 750kg) tai
b) perävaunun rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa (todellisella massalla ei merkitystä ajokorttiluokan kannalta) on suurempi kuin vetoauton rekisteriotteeseen merkitty omamassa
...niin vaaditaan ns. pikku-e.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Jotta palauduttaisiin alkuperäiseeen keskusteluaiheeseen, niin viikonloppuna jouduin ajamaan yhdistelmän perässä, jossa "vetoautona" oli mitsun pajero, kaksiakselisessa kärryssä 124-koppainen varmari-mersu. Kovin lähelle tuota yhdistelmää ei uskaltanut mennä, koska suorallkaan tiellä sille ei yksi kaista kunnolla riittänyt
EIhän tuo 17 väljän ohjausnivelen japanilaiskoppero muutenkaan mikään ajo-ominaisuuksien mestarinäyte ole, mutta kun liian lyhyessä kärryssä on 1700-kiloinen auto kuormana ja vieläpä liian keulapainoisesti kuormattuna, niin kuskilla on täysi työ pitää koko helevetin hoito tiellä. Tällä kuskilla näytti olevan vielä paljon muutakin tekemistä ajamisen lisäksi...
Niin, ja yli 60km/h tuo yhdistelmä ei juurikaan liikkunut ja parempi niin.
Auton kuljetukseen parempi vaihtoehto on vuokrata kuorma-auto, jossa on tarkoituksenmukainen lavarakenne. Nyt tietysti joku ottaa herneen hengityselimeen, ja toteaa, että ei ole C-korttia... miettikääs nyt kumpiko on kokonaisuutena turvallisempi; auto k-a:n kyytissä kuljettajana henkilö, joka on ainakin autokoulussa ajanut kuorma-autoa vai Be-kortin omaava henkilö, joka on e-kortin saanut jonottamalla puoli päivää poliisiaseman tiskille...
Tulipa vielä tämmönen asia mieleen, että joskus männävuosina oli eräällä off-road porukalla aikeena ostaa autonkuljetusvarusteinen kuorma-auto yhteiseen käyttöön. Ensin perustetaan asiaan kuuluva yhdistys, hankitaan kuljetusväline yhdistyksen käyttöön ja kuskataan autot sillä. Kulut kun jakautuu useammalle taholle, niin ei tule kohtuuttoman hintaiseksi kenellekään... kannattaisko harkita...

EIhän tuo 17 väljän ohjausnivelen japanilaiskoppero muutenkaan mikään ajo-ominaisuuksien mestarinäyte ole, mutta kun liian lyhyessä kärryssä on 1700-kiloinen auto kuormana ja vieläpä liian keulapainoisesti kuormattuna, niin kuskilla on täysi työ pitää koko helevetin hoito tiellä. Tällä kuskilla näytti olevan vielä paljon muutakin tekemistä ajamisen lisäksi...

Niin, ja yli 60km/h tuo yhdistelmä ei juurikaan liikkunut ja parempi niin.
Auton kuljetukseen parempi vaihtoehto on vuokrata kuorma-auto, jossa on tarkoituksenmukainen lavarakenne. Nyt tietysti joku ottaa herneen hengityselimeen, ja toteaa, että ei ole C-korttia... miettikääs nyt kumpiko on kokonaisuutena turvallisempi; auto k-a:n kyytissä kuljettajana henkilö, joka on ainakin autokoulussa ajanut kuorma-autoa vai Be-kortin omaava henkilö, joka on e-kortin saanut jonottamalla puoli päivää poliisiaseman tiskille...


Tulipa vielä tämmönen asia mieleen, että joskus männävuosina oli eräällä off-road porukalla aikeena ostaa autonkuljetusvarusteinen kuorma-auto yhteiseen käyttöön. Ensin perustetaan asiaan kuuluva yhdistys, hankitaan kuljetusväline yhdistyksen käyttöön ja kuskataan autot sillä. Kulut kun jakautuu useammalle taholle, niin ei tule kohtuuttoman hintaiseksi kenellekään... kannattaisko harkita...

-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Kyllä itsekkin kallistuisin tuon "autonkuljetus auton" käyttämiseen. Varsinkin jos on pitkä matka. Itse omistan tuon pikku e:en, ja juuri poliisiasemalla jonottaneena saaneena, se tosin ei vaikuta siihen etten pystyisi sitä käyttämään.
Vetelen tontulla (ja ennen satkuilla ja tupliksilla), venetraileria ja muita sekalaisia kevytkärryjä. Olen joskus kokeillut tuota toisen auton trailerilla vetämistäkin (satkulla jotain teinikorollaa), oli vaan senverran traumaattinen kokemus maantievauhdissa että en enää koskaan......
Parhaat päivänsä nähnyt kaksiakselinen traileri (jollaisia nuo kaverin kaverin trailerit yleensä tahtoo olla) ei ole mukavin vehje vetää tonnin kuorman kanssa
Eli kannattaa kyllä harkita tuota ammattikaluston käyttämistä.

Vetelen tontulla (ja ennen satkuilla ja tupliksilla), venetraileria ja muita sekalaisia kevytkärryjä. Olen joskus kokeillut tuota toisen auton trailerilla vetämistäkin (satkulla jotain teinikorollaa), oli vaan senverran traumaattinen kokemus maantievauhdissa että en enää koskaan......
Parhaat päivänsä nähnyt kaksiakselinen traileri (jollaisia nuo kaverin kaverin trailerit yleensä tahtoo olla) ei ole mukavin vehje vetää tonnin kuorman kanssa

Eli kannattaa kyllä harkita tuota ammattikaluston käyttämistä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
OT:Jusau kirjoitti:Saatanan amispenat, milloin löytyy jalkapohjat tai ristikkolehti tuulilasin takaa, "näin Suomi kuljettaa". Hävettää kattoa koko touhua, ammattimiehiä, my ass. Luulot on kovat, mutta todellisuus ihan muuta.Saatanan amatöörit....Kas kun sattuukiin niin paljon kuolonkolareita...
Menkää vaan nukkumaan.
Näin on. Kehutaan syöneensä makkispekkiksiä ratin päällä ja tupakkaa samalla poltellen, ehkä polvilla vähän ohjaten ja elvistellään vielä sillä että se on muka coolia. Meneppä siihen jotain liikenneturvallisuudesta kommentoimaan...
Mutta liikenneturvallisuutta kannattaa pitää yllä ettei se pommisaappi tulee sieltä trailerilta jonkun syliin.
En lähtisi millään Saabin henkilöautolla polttamaan kytkintä vetääkseni vastaavan kokoista henkilöautoa trailerin päällä.
Kyllä se paino vakauttaa kummasti vetämistä oli siellä kyydissä sitten mitä tahansa. Pakettiauto,mielellään td on paras vetoauto ja sellaisilla erimerkkisillä pakuilla on autoja tullut vedettyä aikas monta kertaa..
On tullut ylitettyä 3500kg raja,kun on ollut painava vetoauto,mutta väitän että sillä pikku e:llä saa pyyhkiä jotain. Se pelkkä kirjain ei siinä kortissa tuo tippaakaan taitoa,eikä vehkeitä ajeta kirjaimilla.
Onhan noita ihmisiä joilla ei ikinä ole ollut korttia ja on ajanut vuosikausia ilman ongelmia,mutta miettikääpä sitä,että joskus muinoin moottoripyörä kortti kuului b-kortin yhteyteen ja näin ollen suomesta löytyy sellaisia 40-70v naisia ja miehiä,jotka voi milloin tahansa hypätä hayabusan selkään laillisesti ja antaa hanaa vaikkei olisi ikinä prätkää edes nähnyt
Olisi se mukava nähdä,kun mutsi lähtisi kenkimään isoa prätkää
Kyllä se paino vakauttaa kummasti vetämistä oli siellä kyydissä sitten mitä tahansa. Pakettiauto,mielellään td on paras vetoauto ja sellaisilla erimerkkisillä pakuilla on autoja tullut vedettyä aikas monta kertaa..
On tullut ylitettyä 3500kg raja,kun on ollut painava vetoauto,mutta väitän että sillä pikku e:llä saa pyyhkiä jotain. Se pelkkä kirjain ei siinä kortissa tuo tippaakaan taitoa,eikä vehkeitä ajeta kirjaimilla.
Onhan noita ihmisiä joilla ei ikinä ole ollut korttia ja on ajanut vuosikausia ilman ongelmia,mutta miettikääpä sitä,että joskus muinoin moottoripyörä kortti kuului b-kortin yhteyteen ja näin ollen suomesta löytyy sellaisia 40-70v naisia ja miehiä,jotka voi milloin tahansa hypätä hayabusan selkään laillisesti ja antaa hanaa vaikkei olisi ikinä prätkää edes nähnyt

Olisi se mukava nähdä,kun mutsi lähtisi kenkimään isoa prätkää

Noh, nohwalderama kirjoitti: Onhan noita ihmisiä joilla ei ikinä ole ollut korttia ja on ajanut vuosikausia ilman ongelmia,mutta miettikääpä sitä,että joskus muinoin moottoripyörä kortti kuului b-kortin yhteyteen ja näin ollen suomesta löytyy sellaisia 40-70v naisia ja miehiä,jotka voi milloin tahansa hypätä hayabusan selkään laillisesti ja antaa hanaa vaikkei olisi ikinä prätkää edes nähnyt![]()

Pitäisköhän hankkia ihan piruuttaan Hayabusa tuonne Saabien väliin.
Täysin samaa mieltä noista kirjaimista, perävaunua eikä myöskään moottoripyörää ajeta niillä kirjaimilla, jos kokemusta ei ole voi syntyä pahaa jälkeä. Toisaalta ilman ylimääräisiä kirjaimia ei myöskään hankita kokemusta

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Yhdyn edelliseen sillä poikkeuksella että vanhemmilla tonnisilla 1600 kg.qaw kirjoitti:Autolla saa vetää todellista lastia sen mitä rekisteriote sallii. Satkuissa muistaakseni auton omamassa - 1500kg, riippuu tapauksesta. Tonnarissa omamassa - 1800kg, taaskin riippuu tapauksesta. Tuon saa nostettua maksimiin vilauttamalla käyttöohjekirjan lukemia katsastusasemalla.
Taas jos...
a) yhdistelmän rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa ylittää 3500kg (poikkeuksena jos perävaunu alle 750kg) tai
b) perävaunun rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa (todellisella massalla ei merkitystä ajokorttiluokan kannalta) on suurempi kuin vetoauton rekisteriotteeseen merkitty omamassa
...niin vaaditaan ns. pikku-e.
Tullu voitettua veto aikoinaan 20 v vanhempaa rekkakuskia vastaan, joka väitti että saan vetää c-kortilla painavampaa vaunua kuin auto, enkä tarvii mitään pikku e:tä

ps. http://www.karavaanarit.fi/karavaanimat ... distelmat/
pss. ja kovin äkkiä en lähtis ton pikku e-kortin vaatimaa yhdistelmää edes vetämään....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92