Öh, ei taida mennä ihan topicciin, mutta kuitenkin...Eli siis oon saanu tonnarini (-92 CS 2.3T) distance to empty (eli jäljellä oleva matka tankissa olevilla bensoilla) luvun näyttämään pariin otteeseen 999km. Ilmeisesti se ei edes mene nelinumeroisiin lukuihin?? Kummallakin kerralla olin ajellut n. 40km tankkauksen jälkeen vanhaa Hämeenlinnan tietä Hyvinkäältä kohti Helsinkiä (keskinop.~90km/h sisältäen myös muutaman ohituksen).
V.J.S kirjoitti:Öh, ei taida mennä ihan topicciin, mutta kuitenkin...Eli siis oon saanu tonnarini (-92 CS 2.3T) distance to empty (eli jäljellä oleva matka tankissa olevilla bensoilla) luvun näyttämään pariin otteeseen 999km. Ilmeisesti se ei edes mene nelinumeroisiin lukuihin?? Kummallakin kerralla olin ajellut n. 40km tankkauksen jälkeen vanhaa Hämeenlinnan tietä Hyvinkäältä kohti Helsinkiä (keskinop.~90km/h sisältäen myös muutaman ohituksen).
Lauantaina ajoin Espoosta Alastaroon + radalla aika paljonkin + takaisin Espooseen. Täysi tankki riitti, ei tarvinnut siis tankata edes ennen kotiin paluuta.
Eilen tehtiin samanlainen rundi Ford Mondeo ST220 (3.0l V6), joka testiemme mukaan kiihtyy aika tismalleen samoihin, kuin tuo vakio 93 Aero. No pääsimme radalle ja ajoimme hetken. Sitten pitikin jo mennä tankkaamaan. Tankkasimme 30l ja heti radalta lähdettyämme saimme tankata uudestaan. Ja vielä kerran kun saavuimme Espooseen, nimittäin bensavalo paloi jälleen.
Hep, Hep!
Hyvä haaste. Pitääkö mittari nollata paikaltaan vai saako nollata sen liikkeestä ( ts. jää alkukiihdytyksen vaikutus keskikulutukseen poies )?
PRKL, noihin lukemiin saa diisulillakin jo pihistää!
Mittari nollataan paikaltaan ja minä ajoin normaalin liikenne virran mukana kehä 1 ja sitten Lahdentielle. Ja kertaakaan en polkassut kaasua , mielenkiintoinen kokemus kun yleensä se on niin että saakohan ton lukeman pysymään 10 litran yläpuolella
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2 Zaino Show Car PolishTrolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Mullakin tahtoo motari ajossa olla aina siellä 11-12l välissä ja maantiellä sitten voi mennäkin alle 10, kun cruisea kuitenkin tulee melkein aina käyetttyä. Kaupungissa taas hurahtaa yleensä semmonen 15l. Ja kaasujalastahan tämä on kiinni. Kaupungissakin pääsee alle 10.
No ehkä tämä menee hiukan ohi, mutta 1100 kg vaunun kanssa 2500 km:n matkalla keskikulutus 12,6 l/100 km. Ajonopeus 90-110 km/h ja kiihdytykset yleensä täysillä. Niin, autona 9-5 Aero Wagon.
Alkumatkasta yritin pihistellä ja silloin kulutus oli 11,2.
No muutoin kulutus on n. 13,5 l/100 km. Siis sopivasti hanaa.....
Ajelin 260km:n matkan niin keskikulutus oli 7.8l/100km.Tällä hetkellä kaupunki ajossa kulutus pyörii 11.5l/100km.Pikkasen oon saanu laskeen tota kaupunki kulutusta.. Edellisen kerran oli 12.8l/100km.
No nyt on pihistelty ( oli muuten vaihteeksi ihan kivaa ). Auto siis 125 heppanen diisuli. Renkaat 225/45, aika kuluneet. Tien pinta märkä. Ilman lämpötila 9 astetta aika tyyni keli.
Aika lyhyt otanta ( pitäis ajaa pidempi matka ), mutta ajoin seuraavasti 20 km mittarinopeudella 80km/h, SID:n mukainen kulutus 4.8l ( keskinopeus 76km/h ). Sitten nostin nopeuden 110km/h ja toiset 20km. Kulutuslukema pomppas 5.4l ( yhteis keskinopeus 87km/h ).
Kokomatkan köröttelin cruise päällä. Pari himmausta ja kiihdytystä loppupätkällä.
Ajelin vielä n. 10km taajama-alueella niin SID näytti vielä, että tankillisella pääsee 1051km. Tosin parhaimmillaan se on näyttänyt +1200km lukemiakin.
Mikähän olisi edullisin tapa ajella? Kannattaakohan heittää alamäessä vapaalle vai miten? Mulla oli veto päällä kokoajan.
9-3Tid kirjoitti:
Mikähän olisi edullisin tapa ajella? Kannattaakohan heittää alamäessä vapaalle vai miten? Mulla oli veto päällä kokoajan.
No, vaikea sanoa mutta eiköhän tuo polttoaineen syöttö katkaista kun kaasu nostetaan ylös eli ainakin silloin kannattaa mennä vaihde päällä jos on iso mäki ja edessä autoja eli joutuu jarruttelemaan.
Jos taas baana on vapaa niin vapaalla tietty pääsee pidemmälle ja vaihde päällä taas pääsee nolla-kulutuksella hieman vähemmän matkaa...eli kumpi noista sitten on taloudellisempi keino, en osaa sitä sanoa.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Viikonloppuna matkalla Turusta Vantaalle 9000 2.0t autom. vei bensaa 7,4 litraa/100km orkkisboksilla ja samalla matkalla takaisinpäin SP:n steg 1 -boksilla 7,2 l/100 km. Kaupungissa noista lukemista ei voi kuin haaveilla, hankalaa on saada edes normaalilla ajolla kulutus jäämään alle 9:n pelkästään kaupungissa pärrätessä. Automaattilaatikko varmasti vie jonkun verran enemmän kuin manuaali..
Millaisiin kaupunkilukemiin olette itse päässeet (eli pelkästään kaupunkiajoa)?
Pakko kirjoittaa tähän. Omistan 99GL vuosimallia 1980. Olen päässyt omalla tällaisiin lukuihin: keskikulutus pienimmillään n. 7,2 litraa sataselle, maantieajo nopeudella n. 100km/h ja maksimissaan noin 18 litraa sataselle, kävi kolmena pakkaspäivänä (-35 - 38°C) kaksi tuntia tyhjäkäyntiä paikallisen huoltsikan pihassa.
P.S. Eikä flekti vielä pyörinyt, hrrrrrrrrrrr... Kylmää...