Mittariston ahtopainemittari

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Mittariston ahtopainemittari

Viesti Kirjoittaja adheesio »

Tulipas tuossa ostettua satkun kaveriksi -85 mallinen tonnari, kun sopivasti sai laittoa vaativan yksilön... =) Onkos kellään heittää vertailukohtaa, mihin asti tuon mittaristossa olevan APC-ahtopainemittarin pitäsi nousta ? Autolla en juuri ole vielä ole ajellut, mutta lyhen ajon perusteella näyttäsi nousevan täydellä kiihdytyksellä keltaisen ja punaisen rajalle. Forumin haulla en äkkisältään löytänyt keskustelua aiheesta (tai löysin, mutta lienee kyseessä ollut viritetyllä APC:llä varustettu yksilö).

Toinen mielenkiintoinen seikka on ajovalot. Valot eivät syttyneet ollenkaan, vaikka katkaisijaa käänteli mihin tahansa asentoon. Ilmeisesti valojen pitäisi syttyä auton käydessä vaikka katkaisija olisi 0-asennossa ? Ja sitten luonnollisesti vika poistui ennenkun sitä ehdin tutkimaan.... Olisi mukava kuulla kokemusperäisiä vinkkejä mitä mahdollisesti tutkia... Ikävää jos valot katoavat uudelleen (herra Murphyn mukaan se tapahtuu varmasti yöllä).

Vilkutkaan autossa eivät toimi (hätävilkut toimii), mutta forumihaun perusteella taidan lähteä mittailemaan vilkkuviikseä... =)

Kiitos mahdollisista vinkeistä jo etukäteen ;-)
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Onnittelut hankinnan johdosta!

Normaalia käytöstä on tuo kelta/punarajalle nousevat ahdot.

Itte pidän valokytkintä aina ajovalo-asennossa, sillä tuolloin valot sammuvat virrat katkaistaessa ja syttyvät päälle laitettaessa. Näin se on toiminut ainakin ittellä aina kuupissa, OG-satkuissa ja tonnareissa. NG-puolesta en tiedä vieläkö toimii samoin.

P.S. Saabistit vahtivuorossa het kuurelta aamusta :D ...no ei vaiskaan, meinasin lähtä heti aamutuimaan vaihtamaan kesänakit ja takajarrupalat tuohon satkuuni... ehtii sitten thyynätä vaikka tonttua loppupäivän ;) :lol:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Joo se pelaa aivan hyvin jos keltaisen ja punaisen rajalle nousevat!
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Viesti Kirjoittaja adheesio »

OK, nämä olivat valaisevia, kiitos !

Nuo valot vielä ihmetyttävät. Reletaulussa näyttää olevan valojen ohjausrele, jos oikein ymmärsin tämä näytttää polttimorikot mittaristossa ? Oliskohan mahdollista että tuo palikka aiheuttaisi valojen syttymättömyyttä ? Ajovalorele tosin näyttää kanssa ainakin ulkoisesti hieman happamalle. Täytyy varmaan se vaihtaa ensimmäiseksi.
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Viesti Kirjoittaja adheesio »

Sorry, täytynee koittaa tutkia hakua tarkemmin. Kiitos vastauksista kuitenkin !

Tutkin reletaulua, ja siellä on kytkentäkuvan osoittamassa paikassa rele, joka siis kytkee kun valokatkasijasta kääntää ajovalot päälle. Eli tässä ilmeisesti kuitenkin on ajovaloille releensä (vai tarkoititko ettei autossa ole vaihtorelettä?). No, viiksi oli saanut kipeätä, ylimmän kamman kohdalta palovaurioita. Haku toiminnin tarkempi käyttö paljasti että tuon on joku muukin kokenut aiemmin.... =)

Täytyy käydä ostamassa uusi viiksi, ja katsoa joskos sillä saisi toimimaan sekä valot että vilkut.

Kiitokset !
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Viesti Kirjoittaja adheesio »

Taisin ilmaista itseni hieman huonosti. Tarkoitin siis että tuo valojen rele (kuvassa K) kytkee virrat kun valot laittaa päälle. Valvonta rele on käsittääkseni tuo iso ? http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 372#100372

Taidan laittaa viiksen vaihdon jälkeen valoille johdotukset suoraan akulta, releet väliin konehuoneeseen. Eipähän tarvitse pelätä että uusi viiksi palaa. Noita viiksiä ei taida saada kun alkuperäisosina, ei motonet ainakaan nettisivujen mukaan myynyt ?
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

adheesio kirjoitti:Taisin ilmaista itseni hieman huonosti. Tarkoitin siis että tuo valojen rele (kuvassa K) kytkee virrat kun valot laittaa päälle. Valvonta rele on käsittääkseni tuo iso ? http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 372#100372

Taidan laittaa viiksen vaihdon jälkeen valoille johdotukset suoraan akulta, releet väliin konehuoneeseen. Eipähän tarvitse pelätä että uusi viiksi palaa. Noita viiksiä ei taida saada kun alkuperäisosina, ei motonet ainakaan nettisivujen mukaan myynyt ?
Osta tämän foorumin varaosien osto/myyntipalstalta käytetty viiksi, niitä varmasti löytyy :wink:
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
adheesio
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 14:19

Viesti Kirjoittaja adheesio »

No se olis tietty yks vaihtoehto, jos eivät ole kovin kysyttä kamaa.... =)
Täytynee käydä taistelua itsensä kanssa, raaskiiko ostaa uuden, jos noita ylipäänsä saa enää. Satkun aurinkolipan kanssa kävi juurikin niin, että maksaa 100 €, mutta ei enää toimiteta... ;-)
Vastaa Viestiin