Uudet tieliikennelain pykälät, kuljetusala.
Uudet tieliikennelain pykälät, kuljetusala.
No niin, onkos tällä foorumilla kuljetusalan ihmisiä taikka sellaisia, jotka lastailevat raskasta kalustoa työkseen?
Nythän paripäivää sitten astui voimaan tuo uusi laki, joka jakaa vastuuta kuormasta myös lastaajalle.
Käytännössä olen ymmärtänyt, että jos esim. kuski jättää kuorman sitomatta , ajaa turman niin lastaaja ja lastaajan esimies istuvat samalla penkillä kuskin kanssa raastuvassa.
Tuossa joku linkki, kattavampia jos läydätte niin laittakaa.
http://www.akt.fi/index.php?mid=3&a=show&id=489
Itse lastailen sillointällöin työnpuolesta ja autan kuorman sitomisessa jos apuani tarvitaan. Tänään eräs erittäin hyvin asioista perilläoleva rekkakuski valaisi hieman tuota uutta lakia. Mietityttää vaan, kun ei ole työnantajan puolelta kuulunut asiasta mitään, eikä toimintaohjeita, saati sitten kursseja tai edes ohjeita lastauksesta ja sitomisesta liiemmin ole.
Paljolti kuskin tietotaidolla mennään. ...ja omalla maalaisjärjellä, tietty!
Kertokaa mielipiteitä asiasta!
Nythän paripäivää sitten astui voimaan tuo uusi laki, joka jakaa vastuuta kuormasta myös lastaajalle.
Käytännössä olen ymmärtänyt, että jos esim. kuski jättää kuorman sitomatta , ajaa turman niin lastaaja ja lastaajan esimies istuvat samalla penkillä kuskin kanssa raastuvassa.
Tuossa joku linkki, kattavampia jos läydätte niin laittakaa.
http://www.akt.fi/index.php?mid=3&a=show&id=489
Itse lastailen sillointällöin työnpuolesta ja autan kuorman sitomisessa jos apuani tarvitaan. Tänään eräs erittäin hyvin asioista perilläoleva rekkakuski valaisi hieman tuota uutta lakia. Mietityttää vaan, kun ei ole työnantajan puolelta kuulunut asiasta mitään, eikä toimintaohjeita, saati sitten kursseja tai edes ohjeita lastauksesta ja sitomisesta liiemmin ole.
Paljolti kuskin tietotaidolla mennään. ...ja omalla maalaisjärjellä, tietty!
Kertokaa mielipiteitä asiasta!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Itse ajoin täys/puoliperävaunuvehkeitä 80-90 luvun vaihteessa muutaman vuoden kapista ja jonkin aikaa myös puuta. Pitkää linjaa ympäri Suomea ja välillä ulkomaillekin.
Kyllä sitä jo silloin ihmeteltiin että miten kuljettaja voi vastata kuormasta jota ei itse ole edes lastannut, jota ei useinkaan pääse edes näkemään kun on vaikka kuormatila ovia myöten täynnä, autot vaihtuu keskellä yötä ja vaikka missä tienposkessa jne. jne. Tämä varsinkin kotimaan liikenteessä.
Usein lastaajat eivät jaksaneet kunnioittaa kuljettajan komentoja siitä miten tavara pitää lastata. Useita kuormia oli täysin mahdotonta sitoa lain vaatimalla tavalla. Tuo Konginkankaan tyyppinen paperikuorma on hyvä esimerkki. Sidontaohjeethan sinänsä ovat selkeitä.
Hyvä tähän tietysti sanoa että kieltäydy ajamasta ja vaadi sitä tai tätä mutta jokainen alalla ollut tietää että käytännössä kuorma kuin kuorma on vietävä perille oli mikä vaan.
Tuo laki olisi pitänyt muuttaa tuollaiseksi jo kymmeniä vuosia sitten ja ongelmat oli kyllä tiedossa jo silloin, mutta koko ala sääntöineen on perinteisesti ollut niin kuljetusyrittäjien vallassa että ei mitään rajaa. Työaikavalvontakin oli ja taitaa olla vieläkin ihan silmänlumetta. Raha ratkaisee.
Kyllä sitä jo silloin ihmeteltiin että miten kuljettaja voi vastata kuormasta jota ei itse ole edes lastannut, jota ei useinkaan pääse edes näkemään kun on vaikka kuormatila ovia myöten täynnä, autot vaihtuu keskellä yötä ja vaikka missä tienposkessa jne. jne. Tämä varsinkin kotimaan liikenteessä.
Usein lastaajat eivät jaksaneet kunnioittaa kuljettajan komentoja siitä miten tavara pitää lastata. Useita kuormia oli täysin mahdotonta sitoa lain vaatimalla tavalla. Tuo Konginkankaan tyyppinen paperikuorma on hyvä esimerkki. Sidontaohjeethan sinänsä ovat selkeitä.
Hyvä tähän tietysti sanoa että kieltäydy ajamasta ja vaadi sitä tai tätä mutta jokainen alalla ollut tietää että käytännössä kuorma kuin kuorma on vietävä perille oli mikä vaan.
Tuo laki olisi pitänyt muuttaa tuollaiseksi jo kymmeniä vuosia sitten ja ongelmat oli kyllä tiedossa jo silloin, mutta koko ala sääntöineen on perinteisesti ollut niin kuljetusyrittäjien vallassa että ei mitään rajaa. Työaikavalvontakin oli ja taitaa olla vieläkin ihan silmänlumetta. Raha ratkaisee.
9000CS 2,3
No tuota ajajanvaihtoa en ajatellut, se kyllä on ongelmallinen homma, jos on erimiesten laittama kuorma ja itse pitää siitäkin vastata.
Meillä tapahtuu lastaaminen aina kuskin läsnäollessa ja siinä yhessä katellaan, että miten ne nyt sais silleen fiksusti kyytiin.
Helppoa tavaraa tuo peltilevy siinäkin mielessä, että sitominen onnistuu kohtuudella.
Työaikalailla ei kyllä ole pahemmin vaikutusta, mitä nyt on porinoitu...
Meillä tapahtuu lastaaminen aina kuskin läsnäollessa ja siinä yhessä katellaan, että miten ne nyt sais silleen fiksusti kyytiin.
Helppoa tavaraa tuo peltilevy siinäkin mielessä, että sitominen onnistuu kohtuudella.
Työaikalailla ei kyllä ole pahemmin vaikutusta, mitä nyt on porinoitu...
Opiskelun ohella ajelen milloin kuorma-autoa tai täysperävaunuyhdistelmää ja itse sidon aina kuorman....Tosin tiedän muutaman kuskin, joka ei sido...
Tuohon sitomiseen on olemassa tietyt säädökset ja sitomisen pitää näin lyhykäisyydessän sanottuna kestää kuorman paino eteen ja puolet kuorman painosta sivuille ja taakse.
Ja tuo SKAL:in opas on aika hyvä ja ei ole edes kallis:
http://www.skal.fi/asp/empty.asp?P=54&V ... =1&C=31320


Tuohon sitomiseen on olemassa tietyt säädökset ja sitomisen pitää näin lyhykäisyydessän sanottuna kestää kuorman paino eteen ja puolet kuorman painosta sivuille ja taakse.
Ja tuo SKAL:in opas on aika hyvä ja ei ole edes kallis:
http://www.skal.fi/asp/empty.asp?P=54&V ... =1&C=31320
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Yhdellä kuormalla voi sen aikaisen työnantajani tapauksessa olla jopa n. 4:kin kuljettajaa ennen kuin se on purettu vastaanottajalla. Ajatellaan että oululainen kuljetusliike hakee paperikuorman Kemistä Helsinkiin. Oululainen kuski käy lastaamassa ja ajaa sen Ouluun, työpäivä päättyy. Siitä illalla töihin tuleva kuski ottaa rekan alle ja ajaa sen Jyväskylään. Siellä hän vaihtaa autoja H:kiläisen kuljettajan kanssa, joka on tuomassa kuormaa H:gistä Ouluun. Molemmat ajavat yön aikana autonsa kotiterminaaliin, lähtevät nukkumaan ja aamulla töihin tuleva purkumies vie kuorman perille.
On kuormia joita ainakaan siihen aikaan ei kukaan tiennyt miten ne voisi sitoa laillisesti. Nyt kun tämä Konginkankaan homma on tuoreessa muistissa niin voitaisiin kysyä että miten sidotaan sellainen paperikuorma joka koostuu 2,5-3 tonnia painavista paperirullista. Ne on pakko sijoittaa kuormatilaan 1-2 metrin välein että paino jakautuisi tasaisesti. paperitehdas vaatii että ne kuljetetaan pystyssä, rulla voi olla liki 2m pitkä (eli korkea). Näitä sitten ajetaan trukilla sisään vetäjään 2-4, kärryyn ehkä 5-7. Lisäksi vaadittiin että rullan yli ei saa vetää liinaa koska rullan kantti hiertyy pilalle ja sitten paperi sylttää kun se laitetaan paperikoneeseen. Jos vielä lisähaastetta tarvitaan niin voidaan todeta että sivuseinät kiskoineen on tuollaisen kuorman sidontaan turhia koska eivät oikeasti kestä yhtään mitään.
Niin ja autossa on varusteina vain tavallisia kuormaliinoja... sillähän on kuljetetaan mitä milloinkin sattuu eli ei siellä voi olla ihan joka tarpeeseen sopivia välineitä mukana.
Siinä sitä on "vähän haastetta"
On kuormia joita ainakaan siihen aikaan ei kukaan tiennyt miten ne voisi sitoa laillisesti. Nyt kun tämä Konginkankaan homma on tuoreessa muistissa niin voitaisiin kysyä että miten sidotaan sellainen paperikuorma joka koostuu 2,5-3 tonnia painavista paperirullista. Ne on pakko sijoittaa kuormatilaan 1-2 metrin välein että paino jakautuisi tasaisesti. paperitehdas vaatii että ne kuljetetaan pystyssä, rulla voi olla liki 2m pitkä (eli korkea). Näitä sitten ajetaan trukilla sisään vetäjään 2-4, kärryyn ehkä 5-7. Lisäksi vaadittiin että rullan yli ei saa vetää liinaa koska rullan kantti hiertyy pilalle ja sitten paperi sylttää kun se laitetaan paperikoneeseen. Jos vielä lisähaastetta tarvitaan niin voidaan todeta että sivuseinät kiskoineen on tuollaisen kuorman sidontaan turhia koska eivät oikeasti kestä yhtään mitään.
Niin ja autossa on varusteina vain tavallisia kuormaliinoja... sillähän on kuljetetaan mitä milloinkin sattuu eli ei siellä voi olla ihan joka tarpeeseen sopivia välineitä mukana.
Siinä sitä on "vähän haastetta"

9000CS 2,3
Re: Uudet tieliikennelain pykälät, kuljetusala.
Tänään tuli viimeksi lastattua.snuggles kirjoitti: sellaisia, jotka lastailevat raskasta kalustoa työkseen?
Kertokaapas mulle, miten kuski voi vastata kuorman sidonnasta, jos kaappi on sulettu tullin sineteillä? Meiltäpäin lähtee aikausein tavaraa keskisempään eurooppaan ja kuormathan kulkevat useamman maan kautta (Suomi, Ruotti...). Kuskikin taitaa vaihtua matkanaikana useinmiten.
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
#441
Nulla tenaci invia est via
Vähän sama homma kuin työnantajasi vaatisi sinun pitävän turvakenkiä niin silloin työnantajan on ne hommattava. Joten jos työnkuvaasi kuuluu auton lastaaminen on työnantajan annettava sinulle infoa, koulutusta, kursseja jne.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Uudet tieliikennelain pykälät, kuljetusala.
Tälläisissä tapauksissa missä esim. kontti / perävaunu on sinetöity tullin sineteillä ei yksin kertaisesti ole mahdollisuutta edes tarkistaa mahdollista sidontaa.....sakarias kirjoitti: Tänään tuli viimeksi lastattua.
Kertokaapas mulle, miten kuski voi vastata kuorman sidonnasta, jos kaappi on sulettu tullin sineteillä? Meiltäpäin lähtee aikausein tavaraa keskisempään eurooppaan ja kuormathan kulkevat useamman maan kautta (Suomi, Ruotti...). Kuskikin taitaa vaihtua matkanaikana useinmiten.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Jep, laitoin tuossa tehdaspäällikölle varsin mailia, että hommaappa ne ohjekirjaset meille.
Kyllähän se noihin paperikuljetuksiin on melkein ainoa mahdollisuus olla joko jotkin telineet autossa, kuten joskus teräskelakuljetuksille on. Tai sitten jonkinlainen metallinen suoja, joka mahdollistaa sitomisen yläkautta ilman paperin lysmääntymistä. Vaan tosiasiahan on, etteihän niitä ole eikä varmaan tulekaan kun autoilla ajetaan mitä milloinkin...
Kylläpä tahtoo nuo paikallisliikenteen miehet joskus ajella tavaraa sitomatta aika härskisti.
Kaikista karskein kuorma, minkä olen laittanut meni aikoinaan Norjaan.
2515 -leveetä peltiä noin 2420 sisäleveeseen, kiinteälaitaiseen autoon.
Sanoin, että kyllä ne kyytiin nosturilla saahaan, muttei ne mahu. Kuski oli sen verran reipashenkinen, että tuumas vaan, että perkele ku on vietäväksi annettu niin hänhän VIE! Laitteli toiselle reunalle yli 50cm puita ja parruja alle - -> levy "konkeloon" kyytiin ja kettingin pää heitettiin kasan alle vaan.
Kauhee rutina ja pauke ku laskin, ukko vaan tuumas, että : "anna mennä vaaaan, kyllä se paikkansa hakkee!!"
Melekosta homma.
Kyllähän se noihin paperikuljetuksiin on melkein ainoa mahdollisuus olla joko jotkin telineet autossa, kuten joskus teräskelakuljetuksille on. Tai sitten jonkinlainen metallinen suoja, joka mahdollistaa sitomisen yläkautta ilman paperin lysmääntymistä. Vaan tosiasiahan on, etteihän niitä ole eikä varmaan tulekaan kun autoilla ajetaan mitä milloinkin...
Kylläpä tahtoo nuo paikallisliikenteen miehet joskus ajella tavaraa sitomatta aika härskisti.
Kaikista karskein kuorma, minkä olen laittanut meni aikoinaan Norjaan.
2515 -leveetä peltiä noin 2420 sisäleveeseen, kiinteälaitaiseen autoon.
Sanoin, että kyllä ne kyytiin nosturilla saahaan, muttei ne mahu. Kuski oli sen verran reipashenkinen, että tuumas vaan, että perkele ku on vietäväksi annettu niin hänhän VIE! Laitteli toiselle reunalle yli 50cm puita ja parruja alle - -> levy "konkeloon" kyytiin ja kettingin pää heitettiin kasan alle vaan.
Kauhee rutina ja pauke ku laskin, ukko vaan tuumas, että : "anna mennä vaaaan, kyllä se paikkansa hakkee!!"
Melekosta homma.
Kulj.alaa opiskellaan, lastausta ja kuormanpurkua on harrastettu lentokoneisiin ja rekkoihin, nyt olen "paperihommissa".
Mitä omiin kokemuksiin tulee niin nykyään monet uudet kuskit ei ymmärrä lastaamisen päälle mitään. Ovat tottuneet siihen että heidän tehtävänsä on vain ajaa. Monissa paikoissa lastaaminen on kuskeilta jopa kielletty, eikä aikataulut anna tilaa "arpomiselle". Vanhemmat kuskit osaavat yleensä lastata hyvin kun ovat joutuneet sitä tekemäänkin, toisin kuin keltanokat.
Se on ihan kiva jos kuski on mukana katsomassa lastaamista, asiansa osaavaa lastaajaa/trukkikuskia ei kuitenkaan tarvi neuvoa joka lavan kanssa. Aloittelevien lastaajien tulisi saada opastusta aloitellessa hommia, joko esimiestasolta tai vertaisiltaan. Worst case: kuski ja trukkikuski ovat amatöörejä.
Nykyään lastaamiskoulutuksissa luistetaan työpaikoilla ja pahasti! Lieneekö syynä sitten suuri vaihtuvuus vai pidetäänkö taitoa jokamiehen perustietämyksenä ???
Mitä omiin kokemuksiin tulee niin nykyään monet uudet kuskit ei ymmärrä lastaamisen päälle mitään. Ovat tottuneet siihen että heidän tehtävänsä on vain ajaa. Monissa paikoissa lastaaminen on kuskeilta jopa kielletty, eikä aikataulut anna tilaa "arpomiselle". Vanhemmat kuskit osaavat yleensä lastata hyvin kun ovat joutuneet sitä tekemäänkin, toisin kuin keltanokat.
Se on ihan kiva jos kuski on mukana katsomassa lastaamista, asiansa osaavaa lastaajaa/trukkikuskia ei kuitenkaan tarvi neuvoa joka lavan kanssa. Aloittelevien lastaajien tulisi saada opastusta aloitellessa hommia, joko esimiestasolta tai vertaisiltaan. Worst case: kuski ja trukkikuski ovat amatöörejä.
Nykyään lastaamiskoulutuksissa luistetaan työpaikoilla ja pahasti! Lieneekö syynä sitten suuri vaihtuvuus vai pidetäänkö taitoa jokamiehen perustietämyksenä ???
Niitä on olemassa erityisesti hankalasti sidottaviin kuormiin tarkoitettuja ja erityisesti kapellivehkeissä käytettäviä eräänlaisia "pressuja" jotka kulkevat kiskoilla katossa ja ovat joustavien kumilenkkien päässä ja saa siitä vedettyä helposti kuorman päälle, kunhan sivut saa molemmilta puolin auki.snuggles kirjoitti:Jep, laitoin tuossa tehdaspäällikölle varsin mailia, että hommaappa ne ohjekirjaset meille.
Kyllähän se noihin paperikuljetuksiin on melkein ainoa mahdollisuus olla joko jotkin telineet autossa, kuten joskus teräskelakuljetuksille on. Tai sitten jonkinlainen metallinen suoja, joka mahdollistaa sitomisen yläkautta ilman paperin lysmääntymistä. Vaan tosiasiahan on, etteihän niitä ole eikä varmaan tulekaan kun autoilla ajetaan mitä milloinkin...
Kylläpä tahtoo nuo paikallisliikenteen miehet joskus ajella tavaraa sitomatta aika härskisti.
Kaikista karskein kuorma, minkä olen laittanut meni aikoinaan Norjaan.
2515 -leveetä peltiä noin 2420 sisäleveeseen, kiinteälaitaiseen autoon.
Sanoin, että kyllä ne kyytiin nosturilla saahaan, muttei ne mahu. Kuski oli sen verran reipashenkinen, että tuumas vaan, että perkele ku on vietäväksi annettu niin hänhän VIE! Laitteli toiselle reunalle yli 50cm puita ja parruja alle - -> levy "konkeloon" kyytiin ja kettingin pää heitettiin kasan alle vaan.
Kauhee rutina ja pauke ku laskin, ukko vaan tuumas, että : "anna mennä vaaaan, kyllä se paikkansa hakkee!!"
Melekosta homma.
Eli kyse on tästä tuotteesta:
http://www.wisafix.com/waw/wisafix/inte ... n_lres.pdf
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Työn puolesta joudun lastailemaan myös tuollaisia kuormia. niiden sidonta on hyvin hankalaa kylläkin, meillä lastaavat autot käyttävät monesti 3tkg rullien sitomiseen liinoja siten,että nostaavat yhden kuormalavan rullan päälle ja sen kautta sitoovat rullan lattiassa oleviin kiinnityspisteisiin kahdella liinalla ja toinen liina rulla ympäri seinän kiinnityksiin.. Sen tiukempaan nykyisellä sidontakalustolla rullia ei juurikaan saa..Saappi Kuski kirjoitti:
On kuormia joita ainakaan siihen aikaan ei kukaan tiennyt miten ne voisi sitoa laillisesti. Nyt kun tämä Konginkankaan homma on tuoreessa muistissa niin voitaisiin kysyä että miten sidotaan sellainen paperikuorma joka koostuu 2,5-3 tonnia painavista paperirullista. Ne on pakko sijoittaa kuormatilaan 1-2 metrin välein että paino jakautuisi tasaisesti. paperitehdas vaatii että ne kuljetetaan pystyssä, rulla voi olla liki 2m pitkä (eli korkea). Näitä sitten ajetaan trukilla sisään vetäjään 2-4, kärryyn ehkä 5-7. Lisäksi vaadittiin että rullan yli ei saa vetää liinaa koska rullan kantti hiertyy pilalle ja sitten paperi sylttää kun se laitetaan paperikoneeseen. Jos vielä lisähaastetta tarvitaan niin voidaan todeta että sivuseinät kiskoineen on tuollaisen kuorman sidontaan turhia koska eivät oikeasti kestä yhtään mitään.
Niin ja autossa on varusteina vain tavallisia kuormaliinoja... sillähän on kuljetetaan mitä milloinkin sattuu eli ei siellä voi olla ihan joka tarpeeseen sopivia välineitä mukana.
Siinä sitä on "vähän haastetta"
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Tuo kuulostaa ihan hyvältä. Sitten vaan käytännössä niitä lattiakiinnikkeitä ei ole kuin sattumalta niissä kohdissa joissa tuollainen pitäisi tehdä. Rullan paikan kun määrää painon oikea jakauma.Tasapaino akseli kirjoitti: Työn puolesta joudun lastailemaan myös tuollaisia kuormia. niiden sidonta on hyvin hankalaa kylläkin, meillä lastaavat autot käyttävät monesti 3tkg rullien sitomiseen liinoja siten,että nostaavat yhden kuormalavan rullan päälle ja sen kautta sitoovat rullan lattiassa oleviin kiinnityspisteisiin kahdella liinalla ja toinen liina rulla ympäri seinän kiinnityksiin.. Sen tiukempaan nykyisellä sidontakalustolla rullia ei juurikaan saa..
Tuon tyyppisiä virityksiä tuli silloinkin harrastettua. Loppujen lopuksihan nuo rullat ovat sellaisia möhkäleitä että kun äkkipysäys tulee niin mahtaa lähteä liikkeelle kuin tykin kuula riippumatta siitä mikä liina siellä on.
Kyse noiden sitomisessa enemmänkin on siitä että mikä näyttää hyvältä, eli kelpaa virkavallalle jos sattuvat pysäyttämään tien varressa. Kyllä nekin ymmärsivät että mahdoton on mahdotonta. Nyt on tiukka paikka sillä transpointin kuskilla kun onnettomuusrekan sidonta käydään maallikkojen toimesta läpi suurennuslasin kanssa, ei kateeksi käy miestä.
Konginkankaan rekan kuvista mitä on lehdissä ollut, näkyy että kärryssä oli vieläpä niitä pienempiä rullia joita oli sitten keulassakin kahta päällekkäin.
Jos viimeisen päälle virallisesti tuollainen rullakuorma haluttaisiin sitoa niin rullien päällä pitäisi olla suojakehikko ja sidontaan käytettäisiin kunnon kettinkejä räikkäkiristyksellä, samoja mitä näki monesti terästehtailla mistä tuli myös paljon ajettua.
Kettingin nimellislujuus on jo sitä luokkaa että luulisi kestävän kuorman liikkeellelähdön kun kitkakin sentään on jonkinmoinen.
Jos 2t painava rulla haluaa jatkaa matkaa 80km/h vauhdista äkkipysäyksessä niin siinä ei varmaan 2t nimellislujuuden sidontaliina ole yhtään mitään.
9000CS 2,3
Hankalaa on.Kävin joskus danzasin ajossa kemissä itsekin lastaamassa paperirullia.Silloin siellä nousi kauhea poru sitomisesta.tehtaalla moitittiin että ei niitä noin saa sitoa kun paperirullat menevät kulmistaan lyttyyn.Heillä ei itsellään ollut antaa mitään vöiden ja rullien väliin.Kyseessä oli liukusivu kapeli,ts:ei seinäkoukkuja.Pistelin sitten vanhoja hanskoja liinojen alle..Saattaa olla muuttuneet nuokin pelleilyt konginkankaan jälkeen.Hauska muistikuva kyseisestä tehtaasta jäi kun lähettämössä ollut nainen kieltäytyi laittamasta nimeään ajoraporttiin.Kuulemma ei uskalla mihinkään nimeäänsä laittaa.Kas kun uskalsi kuitenkin kirjoittaa rahtikirjaan.No meitä on moneksi.
Ja sitten kuskien lastauksista.Itse aloitin hommat ihan nyyttilinjalla ja kaikki kuormat tehtiin/purettiin itse.Nyyttikuorman teossa on todella tärkeää että osaa ajaa trukkia (HYVIN) jotta saa maksimi määrän kuormaa kyytiin.Kuitenkin aina välistä terminaaleissa törmäsi hyvinkin vanhoihin kuskeihin jotka eivät ole koskaan ajaneet trukkia.Ei muutakuin pohjakuorma roclalla ja menoksi.
Kenttätavaroista nyt puhumattakaan.
Nyttemmin ajan laiskan miehen linjaa:pelkkää kontin ja kärrynvaihtoa..
Ja sitten kuskien lastauksista.Itse aloitin hommat ihan nyyttilinjalla ja kaikki kuormat tehtiin/purettiin itse.Nyyttikuorman teossa on todella tärkeää että osaa ajaa trukkia (HYVIN) jotta saa maksimi määrän kuormaa kyytiin.Kuitenkin aina välistä terminaaleissa törmäsi hyvinkin vanhoihin kuskeihin jotka eivät ole koskaan ajaneet trukkia.Ei muutakuin pohjakuorma roclalla ja menoksi.

Nyttemmin ajan laiskan miehen linjaa:pelkkää kontin ja kärrynvaihtoa..