Citroen Xantia?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Citroen Xantia?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Onneksi klubifoorumilla uskaltaa kysyä kaikenlaista :oops:

Haeskelen emännälle autoa 2 - 3 keur hintaluokassa. Nykyinen Golf on lähdössä ja saman kokoluokan auto pitäisi hankkia tilalle. Tämä siis karsii pois Unot, Puntot, Fiestat, Polot yms. Ja valitettavasti myös Saabit.

Nettiautossa alkoi kiinnittää huomiota Citroen Xantioiden runsas tarjonta.
2-3000 eurolla löytyy heti 24 autoa vuosimalleiltaan 93 -96. Xantia on tosin hieman vaatimusta isompi.

Nyt siis klubilaisille kysymys: Miksi en ostaisi 96 Xantiaa 92 Golfin sijaan?
Tuon hintaluokan auton arvo 3 vuoden kuluttua on joka tapauksessa muutamia satasia.

Itselläni on SYVÄ epäluulo ranskalaista autotekniikkaa kohtaan, joka tosin pohjautuu 70 ja 80 luvun patonkeihin. Pellit näissä uudemmissa kuulemma kestävät jo toiseen malliin kuin 80-luvun rapeissa ranskalaisissa.

Hallintalaitteetkin ovat jo standardin mukaisia. Ei tarvitse enää osata ratkaista Rubikin kuutiota kuten aikanaan Visassa saadakseen valot päälle.

Pelastakaa siis vannoutunut oluen ja makkaran ystävä lipeämästä punaviinin ja patongin pariin.

Älkää siis tarjotko vaihtoehtoja. Niitä on. Hyviäkin. Perustelkaa vain, miksi ei Citroen Xantiaa.

EDIT: kirotusvihre
Viimeksi muokannut Svc, La Touko 20, 2006 11:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Citroen Xantia?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Svc kirjoitti:Nyt siis klubilaisille kysymys: Miksi en ostaisi 96 Xantiaa 92 Golfin sijaan?Tuon hintaluokan auton arvo 3 vuoden kuluttua on joka tapauksessa muutamia satasia.
Ennakkoluuloista kun pääset niin ei ole mitään syitä ostaa Golfia :)

Käy koeajamassa kunnossa oleva Xantia ja katso sen jälkeen tekeekö vielä Golfia mieli. Ajettavuus on tietysti pitkälti makuasia ja Citroen harvoin miellyttää ihmisiä, jotka pitävät "urheilullisesta" alustasta... tosin Xantia VSX:n ja Activan luulisi sopivan sporttisesta tykkäävällekkin.

Xantiat on lähestulkoon ruostumattomia ja muutenkin kestäviä, mutta hieman arkoja huolettomalle pidolle... asiallisesti pidetty yksilö on hyvä ostos, huonosti pidetyistä yksilöistä syntyy kauhutarinoita. Hydrauliikkaa ei kannata pelätä, perus Xantiassa se on lekatekniikkaa... osat halpoja, korjaus helppoa, kestää ikuisesti kun suodattimet ja nesteet on kunnossa. Jousipalloja täytyy vaihtaa tai paineistella 4-5 v välein, mutta homma on helppo ja halpa... ja ei taida olla olemassa autoa jonka jousitukseen ei koskaan tarvitse kajota.

Jos vaan tykkäät Xantian ajo-ominaisuuksista niin tuskit tulet pettymään autoon muutenkaan... varaa vain aikaa etsiskelyyn.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Vähäiset kokemukseni xantiasta: Mukava ajaa kuten ranskalaiset yleensäkkin(olen ajanut kolmella), sähkövikoja jonkinverta(korjannut kahdesta maadoitusvikoja), se pirun huohotin pakkasilla(kaverilla jäätyi huohotin kolmesti sähkölämmitteisyydestään huolimatta ja viim. kerralla kiitos sähkövian ei varoiteltu merkkivaloin karanneista öljyistä->täystuho moottorille)...

Jos itsellä on tietoa/taitoa/mahdollisuudet korjailla pikkuvikoja, niin ei välttämättä huono vaihtoehto minun mielestä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Taisipa olla tämän vuoden alun tai viimevuoden loppupuolen tuulilasi-lehdessä käytettynä autona xantia, jota seurattiin se 10000tkm muutamassa numerossa. Voisi olla ihan lukemisen arvoiset artikkelit.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Älä hemmetissä osta, on aivan susi.
Pitääkö perustella? -no jotain lyhyesti, kaveri osti sellaisen vuoden vanhana ja 20-30tkm ajettuna, ja heti meni hydraulipumppu, siitä parikyttuhatta niin meni laturi, sitten kaiketi toimi jollainlailla aika pitkäänkin, kunnes alkoi meneään rahaa kunnolla, kone leikkasi kiinni, laatikko hajosi (lootasta sisuskalut kuoren läpi ulos), toisen kerran hydraulipumppu, miljoona hydrauliletkua vuosi, etupään kaikki nivelet ja puslat uusiksi, takapään tulivarsien laakerit uusiksi (eli käytännössä takuukorjattu taka-akseli ja uudet alatukivarret), jnejne,
ja vaikka perän "tolpat" oli uusittu niin silti tiputti peränsä melkein samantien alas sammuttamisen jälkeen, ja niitä siihen vaikuttavia venttiileitäkin oli uusittu jnejne.
Ei sellaista kannata ostaa, itse tappelin parin BX:n kanssa, jotka olivat vielä aikas yksinkertaisia tuohon Xantiaan verrattuna, ja nekin olivat täysiä katastrofeja :D
Hyi olkoon :lol: :lol: :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jusau kirjoitti:Taisipa olla tämän vuoden alun tai viimevuoden loppupuolen tuulilasi-lehdessä käytettynä autona xantia, jota seurattiin se 10000tkm muutamassa numerossa. Voisi olla ihan lukemisen arvoiset artikkelit.
Jep, taisi olla yksi tuskaisimmista koskaan julkaistuista 10K-käytetyllä sarjan jutuista :D Tuulilasin Xantiahan vaihdettiin Saksassa XM:ään ja Xanttu meni suoraan paalattavaksi Saksassa, ei kelvannut edes Afrikkaan :lol:

GM900 on myös Golf-kokoluokan auto (paitsi tavaratiloiltaan) ja niitäkin löytyy jo 3K hintaluokassa :D

Eski
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Eski kirjoitti:
GM900 on myös Golf-kokoluokan auto (paitsi tavaratiloiltaan) ja niitäkin löytyy jo 3K hintaluokassa :D

Eski
Hmmm :evil: :evil:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

ng900aero kirjoitti:Älä hemmetissä osta, on aivan susi.
Pitääkö perustella? -no jotain lyhyesti, kaveri osti sellaisen vuoden vanhana ja 20-30tkm ajettuna,
Tulihan sitä negatiivistakin palautetta. Tiedätkö tuon kyseisen auton vuosimallia?
ja heti meni hydraulipumppu, siitä parikyttuhatta niin meni laturi, sitten kaiketi toimi jollainlailla aika pitkäänkin, kunnes alkoi meneään rahaa kunnolla, kone leikkasi kiinni, laatikko hajosi (lootasta sisuskalut kuoren läpi ulos), toisen kerran hydraulipumppu, miljoona hydrauliletkua vuosi, etupään kaikki nivelet ja puslat uusiksi, takapään tulivarsien laakerit uusiksi (eli käytännössä takuukorjattu taka-akseli ja uudet alatukivarret), jnejne,
Hydraulipumppu särkyy vamasti, jos moottorin kyljessä oleva paineenvaraaja on viallinen.
Hassua sinänsä, että samojen hydrauliikkaongelmien kanssa saa painiskella Audissakin.

Tiedätkö, mikä aiheutti tuon moottorin kiinnileikkaamisen tai vaihteiston särkymisen?

Tietääkö kukaan, onko tuo taka-akseli sama kuin Peugeot 405:ssä? Sen vakiovika on myös tukivarsien laakerien väljistyminen? Näihin laittoivat toisinaan huollossa ihan rasvanipat.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Itselläni on ollut useita Saabeja ja nyt tällä hetkellä perheessä on kaksi Xantiaa. Jaa miksikö? Hinta-laatusuhde on erinomainen ja auto nyt vain sattuu miellyttämään meikäläistä ominaisuuksiltaan. Varustetaso on jo vakiona sellainen, että saman ikäluokan sakemanneista on yleensä turha hakea. Nyrkit rasvassa ja sähkövikojen kimpussa olen joutunut olemaan paljon enemmän mm. tonnareiden kuin Xantian kanssa. Viatonta ja huoltovapaata autoa ei tietenkään ole olemassakaan, ja tuon ikäluokan pelin ostamisessa tarvitaan asiantuntemusta ja tuuriakin että se priimayksilö löytyy. Mahdollisista oston yhteydessä tarkistettavista kohteista löytyy sitten tietoa tuolta patongista ja cirtoen-foorumista. Hoida alle loistopeli pilkkahintaan ja anna rautajousille palttua 8)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

En mäkään ymmärrä miksi sitikkaa varotaan ja haukutaan aina. Munkin mielestä niissä on hyvä hinta laatu suhde. Xantia ei vissiin ruostu juurikaan ja BX myös. Bx nyt näyttää miltä näytää mutta kivoja autoja ne on ajaa kun ovat kunnossa. Vanhemmilla oli aikanaan 3 BX:ää putkeen ja vain viimeisessä GTi mallissa oli sähköpuolella enemmän ongelmia.
Itsekin oon miettinyt, että olis Xantia hyvä budjettiratkaisu. Kaikista merkeistä löytyy kyllä niitä huonosti pidettyjä yksilöitä joissa vikoja riittää. Se on sitten tuuria osittain, osuuko itselle sellainen vai ei :roll:

Kaasujousitus on todella mukava kun on kunnossa ja ei haittaa vaikka olis auto miten täynnä kamaa ja painoa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itse tykkäsin '89 BX:n kyydistä. :oops:

Tosin oli GTi, tomaatti ja kylmästöinnillä. Toimi ainakin sen päivän, kun kurvailtiin, lopusta en sitten tiedä, kai mikä tahansa auto voi olla huono, kun kaikki ovat yksilöitä?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kaverin Xsanttu oli -94, 1.8i. En muista mikä aiheutti konerikon, olikohan sylkenyt öljyt ulos lyhyellä matkalla jostain päin, ja kun öljynpainevalo syttyi niin samantien kosahti :D

Jos välttämättä on pakko ostaa sitikka niin mieluummin Xsara, kaverilla on ollut sellainen 1.9TD -99 uudesta saakka enkä ole vielä tavannut vähävikaisempaa autoa, ja on onneksi rautajousilla.
Itseäni lähinnä puistatti se hydraulijousitus, liikennevaloissa puhisee ja ähkyy, jarrua painettaessa nosta aperää jne :D
Ja ompa hauska aodotella auton nousemista ennenkuin sillä voi lähteä ajamaan.

Samainen Xantia kohtasi loppunsa myöskin samaisen hydraulijousituksensa ansiosta, auto oli parkkeerattuna ylämäkeen käsijarru päällä, ja kun auto oli laskenut peränsä niin käsijarru petti, ja auto valui puuhun ja meni sitten lunastukseen :lol:

Nykyään tyypillä on 2 tonnaria, ja on ollut tyytyväinen niihin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Jaah, itselläni lähinnä hyviä kokemuksia noista sitruunoista, vuoden päivät omistin ´94-mallisen ZX:n eikä ollut oikeastaan minkäänlaisia vikoja niiden parinkymmenen tuhannen kilometrin aikana.

Kyllä Xantia kuulemma paljon parempi on kuin XM:t ja BX:t... kaverilla ´99 farmari-Xanttu, mukava peli ajaa eikä hirveästi vikojakaan ole ollut, mitä nyt 1400 euron määräaikaishuolto tuossa hiljattain :lol:
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:
Jep, taisi olla yksi tuskaisimmista koskaan julkaistuista 10K-käytetyllä sarjan jutuista :D Tuulilasin Xantiahan vaihdettiin Saksassa XM:ään ja Xanttu meni suoraan paalattavaksi Saksassa, ei kelvannut edes Afrikkaan :lol:

Eski
:lol: :lol: :lol: Afrikkalaisilla sentään on järki päässä autoja valitessa :D
Mahtoi sakemannikin olla melko helpottunut kun XM lähti kauas pois :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

ng900aero kirjoitti:Kaverin Xsanttu oli -94, 1.8i. En muista mikä aiheutti konerikon, olikohan sylkenyt öljyt ulos lyhyellä matkalla jostain päin, ja kun öljynpainevalo syttyi niin samantien kosahti :D
---
Jos välttämättä on pakko ostaa sitikka niin mieluummin Xsara,
Samainen Xantia kohtasi loppunsa myöskin samaisen hydraulijousituksensa ansiosta, auto oli parkkeerattuna ylämäkeen käsijarru päällä, ja kun auto oli laskenut peränsä niin käsijarru petti, ja auto valui puuhun ja meni sitten lunastukseen :lol:.
Eli konerikon syynä oli Pösön ja Sitikan huollon puuttesta johtuva vakiovika:
Huohotinputki kerää kesällä sisäänsä öljyistä karstaa.
Talvella öljyn sekaan kertyy kondenssivettä, jos autolla ajetaan pääasiassa lyhyttä ajoa. Kun autolla lähdetään sitten pakkasella liikkeelle, vesi alkaa moottorin lämmetessä haihtua öljyn seasta ja nousee ajoviiman jäähdyttämään moottorin edessä sijaitsevaan huohotinputkeen. Vesihöyry hyhmääntyy kylmään putkeen ja tukkii sen.
-> Moottori ampuu öljyt ulos mittatikun rei'ästä.

Sitikka ei tosiaan ole mikään huoltovapaa kuten joku Carina tai Corolla.

Tuota käsijarrujuttua ihmettelen. Tiedätkö mikä siinä käsijarrussa petti? Vaijeri vai mekanismi? Käsijarrulla ei ole mitään tekemistä hydrauliikan kanssa, eikä edes auton asennonmuutoksen pitäisi vaikuttaa jarrun pidätyskykyyn. Mihinkäs päähän Xantian käsijarru vaikuttaa?

Xsara on toki yksi vaihtoehto, mutta hinnoissa on vielä tonni liikaa. Vanhimmat ovat 98-mallisia ja hinnat näyttävät alkavan 4000 eurosta, mikä sekään ei ole paha hinta noinkin tuoreesta. Mutta nyt pitäisi hinnan sattua 2000-3000 euron haarukkaan että korjaamiseenkin jäisi rahaa. :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin