öljyvuoto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

onko haku puolella sivuja yleisimmistä öljyvuoto ongelmista 9000 cs i on meinaan ruvennut tiputtelee . kun ajoin nosturille ja kattelin pohjaan niin tiputteli siitä kohasta missä kohtaa vetonivelen tangot öljypohjan ropun vieressä . näyttäs että tulis jostain ylempää :( vai onko tyyppivika 8O
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

olisko öljykello,on ainakin siinä yläpuolella. :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Näitä tyyppivikoja ollaan viljelemässä joka paikkaan. Pikkasen särähtää korvaan. Miten määritellään se että autossa on tyyppivika? Jos auto vuotaa öljyä ,ei tarkoita sitä että olisi tyyppivika. Kaikki autot vuotaa jossain vaiheessa . Jopa maailman laadukkaimmat saksalaiset 8)
Kuvitelkaa miten helppoa olis ollut myydä uutta CS takavuosina asiakkaalle ,johon automyyjä laittaa 4l öljyä että "Poka" pääsee koeajolle.. Kyllä muuten helpotti..
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

millainen laite se öljykello on

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

oisko jossain kuvia kyseisestä öljykellosta / ois hyvä jos tietäis minkä näköistä möykkyä sieltä kattelis / onko paha rasti korjata jos on rikki ja mihin vaikuttaa auton toimimisessa kannattaisko ajoja vähentää :?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Löytyy varmaankin suodattimen jalan ympäristöstä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Öljykello = öljynpaineanturi. Todennäköisesti anturi toimii normaalisti, vaikka vuotaakin, eli öljynpainevalo syttyy kun paineet ovat alhaalla. Voi ajaa, mutta on helppo korjatakin. Ruuvaat vanhan anturin irti ja uuden tilalle. Hinta reilut kolme euroa. 9000 86-- tiivisterengas/lattaliitin.. 37-0023 3.30
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
vemuli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 14:59
Paikkakunta: HOLLOLA

Viesti Kirjoittaja vemuli »

Saattaapi alkaa ruikkimaan oikein tosissaan ja ihan yllättäen, joten vaiha äkkiä se anturi, jos tiedät et vika on siinä.
Lujaa menee, mut menköön...

SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

kiitti teille

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

lähempä tästä ostelee öljykelloa ennen kun rupeaa ruikkii tosissaan kun ei näytä tuon kummallisemmalta osalta . kun tulee öljyä justiinsa sieltä suodattimen seutuvilta .. :D :D kiitos vaan avusta :D
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

öljynpaineanturi

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

muuten se vielä että mikä kohta siitä öljynpaineanturista menee rikki kun alkaa vuotaa 8O
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Pitäisikö tuo öljynpaineen öljykannumerkkivalo syttyä hetkeksi virtoja päällelaitettaessa? ...ei nimittäin syty mulla. Liekö lamppu mittaristosta palanut vai sitten anturi sökö? ...mistä sitä kannattaisi alkaa vikaa etsimään? Onkohan tuo paineanturi 2.3 pitkälohkossa siinä filtterin yläpuolella jossain?

Edit: Alfamerin mukaan anturi löytyisi B234 moottorista lohkon takapinnalta imusarjan alta. Pääseekö tuonne käsiksi helposti mistään kautta? Voiko tuon anturin testata, jotenkin että onko se ehjä? Kuitenkin on vain lamppu palanu piktorammista... :?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Siellähän se on, missä Alfamer mainosti. alakautta pääsee, mutta ei helposti. Ihan pikkasen kun saa sen inahtamaan kierteistään, niin sittenhän sen saakin jo sormilla.

Helpompi se on sieltä tsekata tosiaan kuin alkaa merkkilamppua vaihtamaan. Uusi paineanturi maksaa muutaman euron Motonetissa, merkkiliikkeessä pari kymppiä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...pitäisi valon kuitenkin vilahtaa startissa?

Kävin liitintä hetkuttelemassa, mutta ei senkään jälkeen syttynyt. Todnäk yläkauttakin pääsee tuon irroittamaan.

Lähin Motonetti on vaan 7-800km:n päässä... 10,90 rahtikulut ja 25euron vähimmäistilaus nostaa anturin hintaa kummasti, kun ei juuri nyt muuta tarvetta olisi. Voisko joku pistää kirjeessä tulemaan anturan, jos käyntiä olisi lähiaikoina kyseisessä putkassa...
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Löytyyhän tuo osa ihan tavallisesta varaosaliikkeestäkin.
Ja vaihtuu yläkautta.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Joo huomasin ja näin tein. Testasin anturin vialliseksi. Tässä ohjeet lisättäväksi vaikka 9000 FAQ:iin.

Öljynpaineanturin (öljykellon) vaihto:

1. B234 ja B204 -koneissa anturi löytyy imusarjan alta lohkon takapinnalta. Anturiin menee yksi johto, jossa lattaliitin. B202 koneissa öljynpaineanturi löytyy öljynsuodattimen luota.

2. Anturivian selvität helpoiten irroittamalla liittimen ja maadoittamalla sen runkoon, jonka jälkeen virrat päälle --> punaisen öljykannuvalon pitäisi syttyä mittaristossa. Mikäli ei syty on vika todnäk mittarivalossa, johdoissa, liitoksissa. Toki mahdollista mutta epätodennäköistä on, että myös anturi olisi vielä viallinen tämän lisäksi.

3. Vuodesta -86 eteenpäin on tonnareihin yksi ja sama anturimalli, jossa tiivisterengas/lattaliitin. Kävin hakemassa paikallisesta varaosaliikkeestä FAE:n valmistaman osan hintaan 4€. Paikallaan olevan viallisen anturin hylsykoko oli 24mm ja varaosan 22mm. Ennen varsinaisen työn aloittamista on suositeltavaa irroittaa akun miinusjohto.

4. Varaa työkaluksi sopivat hylsyt ja räikkä (pitkä varsi avuksi) sekä n. 18-20cm:n jatkopala. Ittellä ei löytynyt sopivan mittaista jatkoa, niin jouduin käyttämään niveltä ja n. 12cm:n jatkopalaa yhdessä. Pitkät hylsyt olisivat avuksi sillä lyhyellä hylsyllä tuo lattaliitin tunkeutuu turhan syvälle hylsyyn ja räikkää ei saa kuin vähän huulille. Onnistuin kuitenkin saamaan auki vanhan anturin lyhyelläkin hylsyllä. Hivuta hylsy ensiksi paikoilleen ja sen jälkeen räikkä öljynmittatikun oikealtapuolelta (edestä katsottuna) kiinni hylsyyn ja väännä auki.

5. Laita hieman öljyä uuden anturin tiivisteeseen ja kierteisiin sekä kierrä uusi kello paikalleen. Varo samalla tiputtamasta tiivisterengasta! Kiristä räikällä sopivasti, tiiviste pitää kyllä ilman 340Nm Aeron vääntömonenttiakin ;) ...liitä johto ja testaa toimivuus. Välissä kannattanee pestä kädet, jotka lienevät viimeistään tässä vaiheessa kyynärpäitä myöten paskaset. Eiku kojeajolle ja hanaa! 8)
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Thänks mr. Ahtopaine hyvistä ohjeista.

Kolme viikkoa sitten vaihdettu öljykello vuosi öljyä litrakaupalla ja nyt vaihdettu uuteen. Oli muuten motoneti valkoinen malli ja oli halki parista kohtaa...
Btw, vanhassa paskassa(3vkoa vanhassa) oli kumi(?)tiiviste ja nyt asennetussa oli metallinen.

Oli muuten kettumainen paikka, kun ei ollut pitkiä hylsyjä eli nyt on myös naama musta kun nojailin akvaarioon :D

Mikä muuten on varaosaliikeen/osan valmistajan vastuu tällaisessa tapauksessa eli jos vaikka kone leikkaisi kiinni paskan osan osan takia?

(Jaa juu, kun rupes ruiskimaan kunnolla öljyä, niin valokaan ei enää toiminut)
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Vastaa Viestiin