Aksu900 kirjoitti:Hmm hetkonen miksi tuota päittäisvälysklunssia pitää hieroa samalla? Ilmeisesti joku koneistustekninen seikka.
Ohan tuo selkeästi muuttunu nokka, varmaan huomaat eron vaikka asteiltaan loivaksi jäikin.
Nokan profiilissahan on ihan selkee ero? Mutta kuitenkin oudon pieni aste määrä?
Tuota päittäisvälys juttua en vieläkään ymmärrä (paitsi jos tosiaan liittyy koneistus menetelmään?) Onko kuvaa kannesta johon tuo tulee? Onko siinä joku lukitus juttu tjms?
EDIT:sillä aattelin tuota yv. kun immeesiä tuntuu haittaavan se että joku topiikki hyppää listalla ylös vaikkei se heitä kiinnostakkaan
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Haulla kun hakee juttu nokista niin vastaukset on harvassa ja nekin melkein kaikki sellasia että mistä saabin kannesta kannattaa nokat hamstrata silloiseen projektiin.
Itsestäni on ainakin kiva lueskella vähän syvällisempääkin pohdintaa vaikka en tod.näk. kauhean äkkiä olekkaan omia nokka-akseleja koneistamassa.
Jeps.. elikkäs kun nokan perusympyrää pienennetään, niin päittäinen tulee jo sillä lähemmäs paininkuppia, lisäksi kun joudutaan laskemaan nokkapukkia että saataisiin säätövarat riittämään niin tilanne pahenee entisestään.
Imunokassa on muuten vieläkin selvempi ero alkuperäiseen kuin pakonokassa..
Tuonhan vois poistaa kokonaan ja ajaa siihen uran? Laittaa sitten päittäis lukituksen kiinni siihen ylä pukkiin niin että se lukitus Esim. levy menee siihen uraan.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M kirjoitti:Tuonhan vois poistaa kokonaan ja ajaa siihen uran? Laittaa sitten päittäis lukituksen kiinni siihen ylä pukkiin niin että se lukitus Esim. levy menee siihen uraan.
V-M
Juu, pystyy jos viitsii. Paremman saa kuitenkin jos tekee kokonaan raaka-aihiosta niin ei tarttis nokkapukkiakaan madaltaa ja jakoketjun kiristyskin toimisi kauemmin kuin hetken uudella ketjulla.
Myrkky kirjoitti:Jeps.. elikkäs kun nokan perusympyrää pienennetään, niin päittäinen tulee jo sillä lähemmäs paininkuppia, lisäksi kun joudutaan laskemaan nokkapukkia että saataisiin säätövarat riittämään niin tilanne pahenee entisestään.
Mites muuten, onko kukaan tämän threadin seuraajista muuttanut 16-tappista kovapalikkakoneeksi? Itsellä kun on muutama 16-venainen kone tallilla ja aikomus olisi satkuun aikanaan ruveta värkkäämään konetta sellaisesta.. kaveri meinaan yrittää kaupata mulle nokkia sellaiseen mut ne on ehdottomasti liian rajut hydranostajille(en muista tarkkaan millaiset ne oli mut n.310 astetta ja yli 12mm nostoa, tarkoitettu yli 200hv vapariin tai sit tosi rajuun ahdettuun).
Projektipuolella hiljaiseloa kun on tuota ajokkia joutunut välillä hieman huoltamaan, polttoainesuttari tukkeentui niin perusteellisesti että nipinnapin jaksoi käydä ja takapyöränlaakeri leikkasi kiinni.
Kansi sentään on saanut venttaalit paikalleen ja nokkapukki tuli tänään pestyä niin pääsee huomen koekasailemaan ja mittailemaan että paljonkos pukkia plaanataan.
Pukki viety koneistettavaksi, puolitoista milliä lähtee ja huomen saan pukin madallettuna. Alunperin piti tänään käydä hakemassa uudemman mallin etunavat ja taka-akseli + jarruheebelit mut tuli suunnitelmiin muutos, kävinkin hakemassa hieman b-kuntoisen luukullisen katon.
Katto on suolle katolleen ajetusta kulkineesta, joten hieman sanomista siinä on mut leikkaanpahan siitä talteen vain sen mitä tarvitsen.
Ny olis hakusessa kattoverhous luukullisesta 2D sedanista tai periaatteessa käy mistä vaan luukullisesta satkusta(takaa roikkuvakin käy), meinaan mul on visio että risteytän luukullisen ja luukuttoman verhouksen siten että verhoukset katkaistaan luukun pahkan takalaidasta ja verhoukset menee limittäin muutaman sentin(ja jäävään rakoon kenties kylmäkatodiputket hohtamaan takapenkille).
Projektirintamalla hiljaista, muut kiireet vieneet voiton. Vain ja ainoastaan kattoluukun runkoa olen hieman vasaroinut yhdestä kulmasta johon on tökätty trukin piikillä.
Ajatusasteella sensijaan on ollut vilkasta, kuten suunnittelua mielessään että miten hoidan vaihdevivustossa tunnistuksen että 1. ja peruutusvaihteilla tiputetaan peruspaineille jos tuon värkin jopa ahtamaan innostuisi joskus. Mietinnän alla on ollut tunnistus sekä mikrokytkimillä että optisesti.
No, jos yritettäs hillitä mopon keulimista.. kokeillaan vaparina ensin.
Myrkky kirjoitti:Projektirintamalla hiljaista, muut kiireet vieneet voiton. Vain ja ainoastaan kattoluukun runkoa olen hieman vasaroinut yhdestä kulmasta johon on tökätty trukin piikillä.
Ajatusasteella sensijaan on ollut vilkasta, kuten suunnittelua mielessään että miten hoidan vaihdevivustossa tunnistuksen että 1. ja peruutusvaihteilla tiputetaan peruspaineille jos tuon värkin jopa ahtamaan innostuisi joskus. Mietinnän alla on ollut tunnistus sekä mikrokytkimillä että optisesti.
No, jos yritettäs hillitä mopon keulimista.. kokeillaan vaparina ensin.
Tuo 1-vaihteen ja pakin tunnistus olis muuten aika kova juttu. Toi mun 99:n turbokone kiekasee tosi nopeesti kierrokset yli 5000rpm:n 1-vaihteella, nyt kun laitoin apc:n paikalleen. Ei ollut läheskään noin äksy ilman apc:tä 0,5barin peruspaineilla. Pitää ihan varovasti lähteä paikaltaan. Ei ole äkkinäiselle sopiva vehje näköjään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jep, ja yllättävän lahjakkaasti osaa muuten karata lapasestakin kun pakilla polkaisee ja ahtomittari hyppää puoleen väliin punaista.. jollei paukahda laatikko, molemmista kokemusta..
Tuolla minun satkulla ainakin auttas myös rivakoissa kiihdytyksissä tuo peruspaineille pudotus 1. vaihteella, nyt saa olla todella tarkkana ettei karkaa pito. Sit jos pito karkaa niin joko tulee heitettyä kakkonen pesään ennenaikojaan kiihtymisen kannalta taikka karkaa pahasti ylikierroksille. Ideaa kehitellään pikkuhiljaa eteenpäin..
Peruutusvaihteen osaltahan tuo on helppo toteuttaa, peruutusvalokytkimeltä vaan releohjaus parhaaksi katsomaansa paikkaan.
Edit: Jokos sitä Mikko millon kokeillaan tuota tinattua boksia sulle siihen vempeleeseen..?
Jep, ja yllättävän lahjakkaasti osaa muuten karata lapasestakin kun pakilla polkaisee ja ahtomittari hyppää puoleen väliin punaista.. jollei paukahda laatikko, molemmista kokemusta..
Tuolla minun satkulla ainakin auttas myös rivakoissa kiihdytyksissä tuo peruspaineille pudotus 1. vaihteella, nyt saa olla todella tarkkana ettei karkaa pito. Sit jos pito karkaa niin joko tulee heitettyä kakkonen pesään ennenaikojaan kiihtymisen kannalta taikka karkaa pahasti ylikierroksille. Ideaa kehitellään pikkuhiljaa eteenpäin..
Peruutusvaihteen osaltahan tuo on helppo toteuttaa, peruutusvalokytkimeltä vaan releohjaus parhaaksi katsomaansa paikkaan.
Edit: Jokos sitä Mikko millon kokeillaan tuota tinattua boksia sulle siihen vempeleeseen..?
Joo, kyllä se vaihteen tunnistus olisi ihan hyvä homma tehdä. Mietin yhtenä vaihtoehtona optista tunnistusta. Laitettaisiin valoveräjä vaihdetankoon siten, että tankoon porataan kaksi reikää. 1-vaihteelle ja pakille. Siitä reiän kautta sitten optisesti tunnistettaisiin 1- ja R-vaihteet.
Toi vakioboksi on aika raju jo tuollaisenaankin. Liekkö syynä se, että mulla on isompi turbo ja peruspaineet 0,5bar? Miusta ainaskin toi menee jo ihan sikana nytkin! Nopeusrajoitukset on liian alhaalla, kun menee heti yli rajojen vähän kaasuttamalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Luukullisesta katosta leikelty epäolennaisia irti ja irrotettu se luukkumekanismin taaempi kiinnityspalkki. Rälläkkä alkoi temppuilemaan(johto poikki töpselin juuresta) niin homma jäi hieman kesken, mut jatketaan huomenna.
Nokkapukki tuli kiinnitettyä kanteen, laittelin väliin tod.ohuelti tiivistesilikonia, niin menetetään vähemmän öljynpaineista ihan turhaan(tihkuu kuitenkin pukin ja kannen välistä kun ei ole tiivistystä alunperinkään).
Venttaalien säätöäkin oli tarkoitus aloitella, mutta mikrometrin oli ilmeisesti vienyt taas joku "Alfred J. Nussi" kun ei löytynyt mistään.. no, mittaillaan säätöpalat huomenissa ja lajitellaan ne lokerikkoon paksuuksien mukaan. Paininkupit pesin sentään kasausvalmiiksi.. ja nytpä onkin taas käsien iho kivassa kunnossa ja kirveltää.
Mulla on sellainen venäläisvalmisteinen mikrometri, jos ei muualta löydy lainaan. Saat tuon miun mikrometrin tietenkin lainaan.
900:n kontissa pyöriskelee se sun 90:n varalaturi, josta otin hihnapyörän tohon miun 99:iin. Joutais hakea sekin pois.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01