takapönttö!!!
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
takapönttö!!!
Saappaasta irtosi takapönttö!!! tarvikeputkien hitsaussaumat ei kestä... eli kokemuksia mitä takapönttöjä ootte satkuun laitellut!! ite ajattelin kokeilla simonssin yleispönttöä.........auto on vm90
Mulla taasen kävi mielessä laittaa putki poikki takimmaisen pöntön etupuolelta (siis kontin alla oleva pönttö) ja laittaa suoraa putkea tilalle. Ei nuo viimeisen pöntön hitsaukset kestä. Etummaisen pöntön sauma on myös halki ja äänet sen mukaiset...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Pikku vinkki: Minä olen suojannut nuo takapöntön saumat näistä tarvikeputkista jo muutaman vuoden. Kuumankestävää massaa vaan siinä yhteydessä, kun laitatte putken alle. Tällä tavalla yleensä saumatkin kestävät sen minkä muu putki. Pari kertaa meni malliin -> saumat puhki 1.5 vuotta ja muu putki kesti 3 v.
Nyt jo entisen autoni Toyota Corollan putki oli taakse asti alkuperäinen, vm.95/215 tkm. Eikä lähelläkään vaihtokuntoa. Se onkin rosteri tehtaalta lähtiessään. Muutamalla kaverilla on ´92 Toyotia ja yli 300 tkm ajettuja, edelleen alkuperäinen putki koko matkaltaan...
Mikseivät muut valmistajat ole keksineet moista ??? Ai niin, jälkimarkkinointi jäisi näkemään nälkää.
Nyt jo entisen autoni Toyota Corollan putki oli taakse asti alkuperäinen, vm.95/215 tkm. Eikä lähelläkään vaihtokuntoa. Se onkin rosteri tehtaalta lähtiessään. Muutamalla kaverilla on ´92 Toyotia ja yli 300 tkm ajettuja, edelleen alkuperäinen putki koko matkaltaan...
Mikseivät muut valmistajat ole keksineet moista ??? Ai niin, jälkimarkkinointi jäisi näkemään nälkää.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Itse olen kattellut kans noita vaihtoautoissa. Takapönttö yleensä aika haperoa. 99:ssä menee suorana se loppuosa Miten auttais takaroiskeläpät?
EDIT:
EDIT:
Niin joo. Kyllä se pitääkin olla rosteria, ku uusissakin Toyotissa se roikkuu melkein maassa kiinni...Classic 900 kirjoitti:Nyt jo entisen autoni Toyota Corollan putki oli taakse asti alkuperäinen, vm.95/215 tkm. Eikä lähelläkään vaihtokuntoa. Se onkin rosteri tehtaalta lähtiessään. Muutamalla kaverilla on ´92 Toyotia ja yli 300 tkm ajettuja, edelleen alkuperäinen putki koko matkaltaan...
Viimeksi muokannut dimebak, Ma Maalis 08, 2004 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jos paljon ajelee lyhyttä ajoa, niin kerääntyy kosteutta takapönttöön, eli ei putki kerkeä lämmetä kunnolla. Tapahtuu siis kondenssi-ilmiö. Taas pidempiä auton käynnissäpitoja, niin tuo kerääntyvä kosteus kerkiääpi kuivua pois, eikä jää ruostuttamaan pönttöä. Itse vaihdoin 2,1i saabiin turbon putkiston, eli katista taaksepäin. Ei ole tuossa turbon putkistossa tuota takapönttöä laisinkaan ja hengittää hivenen vapaammin, kun putken halkaisia vaihtui vähäsen isompaan. Äänetkin muuttui hivenen mureammiksi. On siis tuo laippa samanlainen tuossa katin päässä noissa 2,1i ja t16 malleissa. 2,0i laippa erilainen.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
9-3 ss 2,0t -03
Takaputkesta
Onnistuuko vanhempaan kuin -85 900:een (sedan) vaihtaa uudemman mallinen takaputki, vai onko putken alkuosa samanlainen molemmissa. Alkaa kyrpiä pikkuhiljaa nuo hajoilevat isot poikittaiset takapöntöt.Löytyykö pohjasta kiinnikkeitä, vai meneekö hitsaushommiksi.
Pohjassa on muotoilu tuolle vinolle pöntölle, kannakkeet joutuu laittaan uusiksi.
Viime kesänä kun vaihdoin tuohon mun 99 avoon vm.80 uudemman mallin pöntön, niin ihan vaan porasin reiät ja ruuvilla kannakkeet kiinni.
Sama homma tehtiin myös ukkon turbo satkuun vm.83 ja tosa ei sitten olekkaan muuta pönttöä kuin tuo vino ja äänet on silti ihan kohtuulliset.
Viime kesänä kun vaihdoin tuohon mun 99 avoon vm.80 uudemman mallin pöntön, niin ihan vaan porasin reiät ja ruuvilla kannakkeet kiinni.
Sama homma tehtiin myös ukkon turbo satkuun vm.83 ja tosa ei sitten olekkaan muuta pönttöä kuin tuo vino ja äänet on silti ihan kohtuulliset.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992