Vasemmanpuoleinen liiikenne

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Vasemmanpuoleinen liiikenne

Viesti Kirjoittaja wesku »

Olisko käytännön vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon vasemmanpuoleisen liikenteen maassa ajaessa ? Entä Thaimaan suhteen erityisesti ?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tottuu nopeasti juu... jos on auto, jossa on ohjaus oikealla puolen.

Ainakin meikäläisellä on väärän puoleisessa liikenteessä ajaminen vasemmalta puolelta ohjattavalla autolla yhtä helvettiä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ruotsalaiset onnistuivat aikoinaan -70 luvulla koko liikenteensä muutamisessa vasemmalta oikealle sujuvasti, koska heillä oli käytössä ns. liukuva muutos:
Ensimmäisenä vuonna oikealle sirtyivät rekat ja linja-autot ja seuraavana vuonna muu liikenne :lol:
# 419 Vesa Pohjalainen
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Eikös siellä ollu joku 30km/h yleisrajoitus useamman päivän.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Ruotsissa siirryttiin oikeanpuoleiseen liikenteeseen käsittääkseni vuonna 1967. Ja siinäkin oli jotain poliittista viivyttelyä eli periaatepäätös muutoksesta oli tehty jo joskus 1950-luvulla, mistä johtuen kaikki autot oli jo kauan myyty ratti vasemmalla puolella! Kuitenkin muistan itsekin nähneeni vielä 70-luvulla liikenteessä kaupunkibussin, jossa oli ovet molemmilla puolilla bussia.

Vasemmanpuoliseissa liikenteessä on ajamisen kannalta vaikeaa se, että kaikki ei ole peilikuvana eli itse ainakin sekoilin helposti vilkkuviiksen ja pyyhkimien kanssa, jotka siis ovat samalla lailla kuin meillä. Sen sijaan vasemmalla kädellä vaihtamisen oppii tosi nopeasti. Liikenteessä on vaikeinta pääteiden eritasoliittymissä, missä on vaikea aluksi hahmottaa, mille rampille pitää lähteä, jos oikeasti haluaa vaikkapa oikealle. Niin ja aina on hyvä muistaa, että vasemmanpuolisessa liikenteessäkin väistetään oikealta tulijaa (Thaimaasta en tiedä, näkyykö se käytännössä mitenkään...).
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

itse oivalsin kivan kikan isossa liikenneympyrässä.
Piti ajaa hotellin pihalle, joka näkyi kiertoliittymän takaata.

Oivallukseni.
Kuvittelin tulevani sieltä ja ajoin vasten näin kuviteltua reittiä.
Maantiellä meinas väistöt livetä väärälle puolelle, mutta vain meinas. :oops:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jmt »

Ei niin vaikeaa kuin voisi kuvitella. Risteyksissä kääntyminen ja liikenneympyrät voi tuntua sekavalta. Kannattaa opiskella peilien käyttö ja auton kulmien sijainti.
Jos oot vuokraamassa, ota automaattivaihteisto; yksi vaikeusaste vähemmän.
Lisäksi tarkista paikalliset säännöt väistämisvelvollisuudesta; väistätkö oikealta vai vasemmalta tulevaa liikennettä.

Thaimaassa, tai ainakin Bangkokissa vaaditaan kärsivällisyyttä. Ruuhkasssa matelu on usein kävelyä hitaampaa.

Ko. maissa myös jalankulku voi olla vaarallista, kun kävelijänä tulee katseltua aina väärään suuntaan ennen tien ylitystä ...
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Ja kaikkein hauskinta tuossa oikean puoleisessa ohjauksessa on kuinka kauan tulee harottua turvavyötä vasemmalta eli keskeltä autoa :lol:

Automaattivaihteisto tosiaan auttaa aika paljon, manuaalivaihteiden hämmentäminen vasurilla vaatii pikkuisen totuttelua, tosin äkkiä siihenkin tottuu.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Vesa Pohjalainen kirjoitti: Ensimmäisenä vuonna oikealle sirtyivät rekat ja linja-autot ja seuraavana vuonna muu liikenne :lol:
Tämä on itseasiassa ihan tosipohjainen juttu, mutta aikaeroa oli vain 8 -10 tuntia.

Homma meni nimittäin niin, että muutosyönä kaikkien piti pysähtyä 10 min vaille puolenyön. Klo 24:00 kaikki vaihtoivat puolta mutta ainoastaan kuorma- ja linja-autot saivat jatkaa matkaa. Henkilö- ja pakettiautot vasta aamulla.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Nyt pohditaan jo kumpi liikennesuunta tulee kuuhun.
http://www.cnn.com/2006/TECH/space/05/0 ... index.html
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vasemmanpuoleinen liiikenne

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

wesku kirjoitti:Entä Thaimaan suhteen erityisesti ?
Thaimaan matkaesitteissä luki ainakin pari vuotta sitten Emme suosittele vuokraamaan mitään moottoriajoneuvoa vilkkaan liikenteen vuoksi.

Onhan siellä aika raju meininki liikenteessä ja kuulemma nykyään siellä on skootterin kyydissä olijallakin kypäräpakko.
Tuttu on parhaillaan siellä ja kertoi ajaneensa skootterilla, muija kyydissä ja muija oli puhunut kännykkään.
Poliisi ohjasi tien sivuun ja kysyi kypärää, jolloin muija näytti toista käsivarttaan, jossa kypärä roikkui ja asia oli sillä selvä. Kypärä siis oli mukana :lol:

Pattayalla olen pari kertaa käynyt, enkä missään vaiheessa kaivannut siellä auton rattiin. Sääntönä oli mielestäni risteyksissäkin se, että se menee ensin ketä haluaa 8)
Ja liikennettä on aika runsaasti kellon ympäri.

Viikon reisun aikana hotellimme edustaa asemapaikkanaan pitänyt taksikuski tuli tutuksi ja jossain vaiheessa hän kysyi, että mitä teen työkseni. Ajoin siihen aikaan taksia ja kerroin tämän tuolle kuskille. Tämä paikallinen kollega sitten totesi, että siellä Suomessa ei vissiin saa kännissä ajaa. :D
Seuraavana päivänä huomasin toisen taksin kyydissä, että kuskin vieressä oli viskipullo.
Ei se kyllä kertaakaan nähteni juonut, mutta kyllä kai siellä pienessä sievässä osa painaa menemään. En kyllä ole varma, että uskaltaisinko itsekään ajaa siinä liikenteessä selvin päin :lol:
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vasemmanpuoleinen liiikenne

Viesti Kirjoittaja wesku »

9000CS... kirjoitti:Thaimaan matkaesitteissä luki ainakin pari vuotta sitten Emme suosittele vuokraamaan mitään moottoriajoneuvoa vilkkaan liikenteen vuoksi.

Onhan siellä aika raju meininki liikenteessä.....<clip>.....En kyllä ole varma, että uskaltaisinko itsekään ajaa siinä liikenteessä selvin päin :lol:
Vähän samantapaista kokemusta Bangkokin reissusta joskus viitisen vuotta sitten. Silloin en vuokrannut autoa vaan ajeltiin tuktukeilla, takseilla ja skytrainilla. Liikenne oli tosi villiä. Isommissa risteyksissä oli jopa poliiseja pitkän kepin kanssa huitomassa ajopelien eteen että saavat porukan pysähtymään punaisiin. Siitä voisi ottaa oppia suomessakin, poliisit muotoilemaan vaikka pesäpallomailoilla punaisia päin ajavien kylkiä niin voisi rauhoittaa kummasti eräiden ajotapoja. Ehkä kantsii ajaa itse kohtuullisen kokoluokan vuokra-autolla kuin mennä paikallisten "ammattikuskien" kyytiin. Matkaesitteisiin ovat varmaan laittaneet tuollaisia kommentteja ihan varmuuden vuoksi ettei kukaan ainakaan pääsisi niitä syyttämään ajamiseen kannustamisesta jos jotain sattuu.
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

velipoika opetteli ajaa lontoossa, oli kuulemma aluks vähä hankalaa. juu ja thaimaassa tai kreikassa yms en kyllä suosittele muuta ku yleisiä sillä se liikennekulttuuri on ihan hullua. kreikassa ei oo varmaa yhtää uutta tai vanhaa autoa jossa ei ois kylki jos toinenkin rullalla ja jalankulkijakin pääsee helpolla hengestää jos ei oo varovainen. ei siellä mitää parkkejakaa tarvita, keskelle katua vaan ja hätävilkut päälle ja eikun shoppailemaan.
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

saab87 kirjoitti: kreikassa ei oo varmaa yhtää uutta tai vanhaa autoa jossa ei ois kylki jos toinenkin rullalla ja jalankulkijakin pääsee helpolla hengestää jos ei oo varovainen. ei siellä mitää parkkejakaa tarvita, keskelle katua vaan ja hätävilkut päälle ja eikun shoppailemaan.
roomassa totesin saman, seurattiin yhtä naista ku näki pienen kolon kadun varressa..ajo eteenpäin siihen ruutuun kunnes keula otti edellä olevan perään kiinni, sit pakitti niin kauan et otti takanatulevan auton keulaan kiinni..sit siinä vekslaili tohon malliin kunnes auto oli hyvin parkissa :D

mutta mitä rooman jalankulkuun tulee niin siellä täytyy olla kaikkea muuta kuin varovainen..varovaisesti liikkuen siellä ei pääse koskaan kadun yli, silmät kiinni vaan menee tielle niin muut väistää, ja todella hyvin väistääkin kun ovat siihen tottuneet.
BMW 525iA Touring Executive
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Menee vähän ohi aiheen, mutta oikea suunta maantieteellisesti täältä katsottuna

http://media.putfile.com/survive-saigon-short-movie

Vähän mallia liikennekulttuurista...
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin