turbo ei ahtaa
-
- "Turbo"
turbo ei ahtaa
En keksi mikä vika tuli eilen saabiin. Huomasin kun olin ajelemassa, että turbo ei anna kuin peruspaineen verran ahtoja. Ja sitten vähän ajan kuluttua, kun ajoin lisää autolla niin turbo ei ahdannut enää yhtään.
Yritin tänään katsoa, että olisiko joku putki irti tai magneettiventiili irronnut, mutta en havainnut silmämääräisesti mitään vikaa. Auto tuntuu muuten käyvän ja toimivan ihan normaalisti.
Voisikohan turbo voinut ottaa vahinko siitä, kun olen vaihtanut downpipen kolmetuumaiseen ja olen ajanut sillä vähän aikaa, vaikka autossa vakiolastu ja tehot?
Yritin tänään katsoa, että olisiko joku putki irti tai magneettiventiili irronnut, mutta en havainnut silmämääräisesti mitään vikaa. Auto tuntuu muuten käyvän ja toimivan ihan normaalisti.
Voisikohan turbo voinut ottaa vahinko siitä, kun olen vaihtanut downpipen kolmetuumaiseen ja olen ajanut sillä vähän aikaa, vaikka autossa vakiolastu ja tehot?
Saab 900 2.0t vm.96
-
- "Turbo"
-
- "Turbo"
-
- "Turbo"
Katoppa mitä APCn sulake sanoo, mulla paukautti pari kertaa ja viallinen mankkuvena oli syypää.
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
saabisti900 kirjoitti:No otin sen W-letkun irti ja ei vieläkään ahda. Ei oikein saa selvyyttä mikä siinä voisi olla vikana. Kuitenkaan moottori ei pidä mitään ylimääräistä ääntä.
peinu kirjoitti:DI-kasetti. Mulla on sellanen varakasetti loosterissa, millä ei ahda kuin vähän rapiat peruspaineet.
Ei voi olla sähkö vika koska ei ahda vaikka W-letku ollu irti.Aleksi kirjoitti:Katoppa mitä APCn sulake sanoo, mulla paukautti pari kertaa ja viallinen mankkuvena oli syypää.
Vika pakko olla jossain näistä:
Hukkaportti jumittunu auki tai tanko irti
Jokin liitos irti välillä turbo kaasuläppä
Acun jousi poikki
Välijäähdytin halki
Turbo rikki
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
-
- "Turbo"
Nyt on ilmennyt vastaavaa ongelmaa minunkin ysikolkissa.
Lähdin sitten paikallistamaan vikaa edellä mainittujen ohjeiden mukaan.
W-letkun otin irti niin alkoi ahdot nousemaan. No päättelin ,että kyllä se mankkuvenan täytyy jotenkin jumissa olla.
Ensin kun sain venttiilin irti, puhaltelin ja imin joka rööriä. C:n ja W:n välillä ilma kulki helposti molempiin suuntiin. Mutta R:stä ei kumpaankaan suuntaan. CRC ei auttanut niin jouduin käyttämään paine-ilmaa ,että sain sen auki. CRC tuli mustana pihalle.
Venttiili takaisin paikoilleen ja uudelleen testilenkille. Ensiapu auttoi ja ahdot nousee taas 1bar korville.
Mutta kuinka kauan tuollainen "ensiapu" auttaa? Ennen kuin uuden joutuu tilaamaan.
Lähdin sitten paikallistamaan vikaa edellä mainittujen ohjeiden mukaan.
W-letkun otin irti niin alkoi ahdot nousemaan. No päättelin ,että kyllä se mankkuvenan täytyy jotenkin jumissa olla.
Ensin kun sain venttiilin irti, puhaltelin ja imin joka rööriä. C:n ja W:n välillä ilma kulki helposti molempiin suuntiin. Mutta R:stä ei kumpaankaan suuntaan. CRC ei auttanut niin jouduin käyttämään paine-ilmaa ,että sain sen auki. CRC tuli mustana pihalle.
Venttiili takaisin paikoilleen ja uudelleen testilenkille. Ensiapu auttoi ja ahdot nousee taas 1bar korville.
Mutta kuinka kauan tuollainen "ensiapu" auttaa? Ennen kuin uuden joutuu tilaamaan.
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
-
- "Turbo"
No tänään kun itse paikallistin vikaa, niin tein seuraavanlaiset havainnot. Olettaisin ettei vika ole hukkaportissa, kun tanko itsessään oli kunnossa. Ja kun kokeilin liikuttaa hukkaporttia, että olisiko jäänyt auki, niin se liikkui ihan hyvin edestakaisin, kun yritin vetää kokonaan auki ja päästin irti, niin kyllä hukkaportin jousi veti saman tien portin kiinni.
Sitten tein sellaisen tempun, että otin irti ilmanputsarin ja turbon välisen imuputken, koska halusin nähdä, että imeekö turbo yhtään ilmaa. No aluksi, kun kaveri jonkin verran paineli kaasua, niin ei tapahtunut mitään. No siinä vähän aikaa poljettiin saabia, eikä yhtään tuntunut sormissa minkäälaista imua. Ajattelin, että nyt se turbo on paskana. Juuri kun meinattiin sammuttaa moottori, niin kaveri painoi vielä kerran kaasua, niin meinasi sormet perkele imeytyä turbon sisälle
Yhtäkkiä turbo alkoikin sitten imeä ilmaa, mutta kuitenkaan ahtopaineet ei vieläkään nousseet mihinkään.
Että voisiko vika olla nyt siinä, että jokin paikka vuotaa aika pahasti. Mutta kuitenkaan mistään ei kuulu minkäänlaista vinkunaa, että jokin vuotaisi.
Sitten tein sellaisen tempun, että otin irti ilmanputsarin ja turbon välisen imuputken, koska halusin nähdä, että imeekö turbo yhtään ilmaa. No aluksi, kun kaveri jonkin verran paineli kaasua, niin ei tapahtunut mitään. No siinä vähän aikaa poljettiin saabia, eikä yhtään tuntunut sormissa minkäälaista imua. Ajattelin, että nyt se turbo on paskana. Juuri kun meinattiin sammuttaa moottori, niin kaveri painoi vielä kerran kaasua, niin meinasi sormet perkele imeytyä turbon sisälle

Että voisiko vika olla nyt siinä, että jokin paikka vuotaa aika pahasti. Mutta kuitenkaan mistään ei kuulu minkäänlaista vinkunaa, että jokin vuotaisi.
Saab 900 2.0t vm.96
Ompas outoa jos mikään paikka ei vuoda ja silti ei ahdot nouse.
Ja By-pass venttiili on ehjä ettei sitä kautta paineet karkaa.
Vielä on yks konsti eli sido hukkaportti vaikka rautalangalla niin ettei se pääse aukeamaan ja aja testi lenkki..Jos nyt ei paineita ala löytymään niin turbossa jotain häikkää tai jostain vuotaa ja paljon..
Ja By-pass venttiili on ehjä ettei sitä kautta paineet karkaa.

Vielä on yks konsti eli sido hukkaportti vaikka rautalangalla niin ettei se pääse aukeamaan ja aja testi lenkki..Jos nyt ei paineita ala löytymään niin turbossa jotain häikkää tai jostain vuotaa ja paljon..
BMW E90 330da