Mitä lastuja voi saada 89 Turbo 16 malliin ?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Mitä lastuja voi saada 89 Turbo 16 malliin ?

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Tervehdys


Ihan näin kesän korvilla kyselen, mitä lastuja ja virisatseja on saatavilla 89 vuosimallin turbotonnariin?

Yritin käyttää hakua täällä, mutta yleensä täällä on ollut kyse 94 uudemmista tonnareista. Ruotsin sivuilta, kun katsoo kittejä niin nekin on yleensä 94 ja uudempiin.


Eli autossani on APC/DI. APC:tä pystyy modaamaan, mutta ilmeisesti tarvitaan uudelleen ohjelmoitu lastu, mikä hoitaa bensapuolen ja sytytyksen uudelleen mappauksen.


Muita keinoja tulee mieleen, että nostaa bensanpainetta, hommaa progressiivisen bensanpaineensäätimen, säätää peruspaineet turbon tangosta tappiin.

Isommat suuttimethan voi laittaa, koska autossani ei ole kattia, eikä lamdaa. Huono homma on, että kone käy rikkaammalla koko kierosalueen ja bensaa palaa maantiellä.

Vai onko kukaan kokeillut noita alkuperäisen ruiskun rinnalle laitettavia lisäsuuttimia, mitä voidaan ohjata erillisellä boksilla haluttaessa? Muistaakseni Tatechin sivuilla oli sellaisia kaupan.

Vakio nokkien puolesta tonnari kiertäisi varmaankin reippaasti tuon 6500rpm yli jos boksi vain tarjoaisi kakkua? Kuinka paljon tonnarin konetta voi kierrättää? Kai se 8000 kestää pikku kiihdytyksissä? Tuntuu, että vaihteet loppuu aika nopeasti kesken (1.1bar ja ilmeisesti lyhyt perä) ja olisi kiva jos hiukan pidemmälle voisi vedättää...

Eli olisi kiva tietää kikkoja, mistä lähteä liikkeelle vanhemmassa tonnarissa.

Jos saan talllin ensi vuonna niin sitten harkitsen Megaa (vuoden asennus).



terv,
Timo
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Speedparts (=BSR) tarjoaa lastuja DI/APC tonnareihin. Sieltä saa sekä DI/APC lastun ja bensalastunkin. Speedpartsin maahantuoja Suomessa on PCS Jyväskylässä.

http://www.speedparts.se
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

en nyt ole ollenkaan varma, mutta speedparts myy ainakin vanhempien saabien virisettejä...

ja ellen nyt ihan väärin ole ymmärtänyt autoa ajaessani, niin tonnarin kierrättäminen 8000rpm:n kieppeille on riskaabelia, ja etenkin TYHMÄÄ, japsikiikut erikseen... näissä pelataan väännöllä...

(kiertääkö se edes noin paljon?) ite en ole rohjennut kokeilla... jotenki tuntuu vaan hurjalta...
...no kevennellyt ja jokkisviritetyt koneet erikseen...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Hydrauliset nostimet alkaa sekoamaan 7000rpm jälkeen eikä tuo maamoottori 6000:n jälkeen enää jaksa kiertää kovin nätisti vakio-nokilla.

"Uudelleenmappausta" et voi tehdä, koska kyseisessä koneessa ei ole MAP-anturia ollenkaan, sellainen löytyy vasta Trionic-koneista.

LH-2.2:n bensakarttoja pystyt muokkaamaan itsekkin suht helposti LH-Edit ohjelmalla. Lisäksi tarviit prommerin, millä poltat bin-tiedoston lastulle. LH-edit tekee joka kerta ohjelmaan pienen bugin, mikä on helppo korjata vertaamalla orkkis-biniä ja muokattua vaikkapa Ultra-edit ohjelmalla (löytyy googlettamalla).
Foxbody turbo
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Japso kirjoitti:LH-2.2:n bensakarttoja pystyt muokkaamaan itsekkin suht helposti LH-Edit ohjelmalla.
Mitähän kaikkea sitä pitäs lukia, että tajuais kuin tuo ohjelma pelaa :?:
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Eli ekana sinun pitää lukea prommerilla se bin-tiedosto orkkislastusta ja ladata se tuohon LH-Editiin..noita orkkis-binejä pitäs kyllä löytyä netistäkin. Kannattaa kyllä mieluummin muokata juuri sitä omassa boksissa ollutta tiedostoa, koska kaikki LH:n ohjelmat ei toimi ristikkäin.

Kennfellt=suihkutusajat, rev limit=kiekkarajoitus ja full load enrichment=täyskaasurikastus, muita en suosittele muokkaamaan.

Onhan se hiukan työlästä hommaa muutella noita karttoja, laajakaistalambda olis hyvä apuväline. Tuohon LH:n muokkaamiseen on tehty Oulun suunnalla jonkinlainen reaaaliaikainenkin säätö, mutta siitä ei ole parempaa tietoa.
Foxbody turbo
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Joo, tairan nyt sitten vaan katsoa, mihin pääsee tuolla valmilla 350 suuttimille tehryllä lastulla. Tosin ahdimen päivitys toisi varmaan paremman hyödyn, mutta panostellaan viristystä sitten erääseen toiseen peliin...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Kiitoksia japso

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Kiitoksia :)

Täytyy tosin jostain tarkistaa, että minulla on LH 2.2 ??

Joskus jostain näin, että voi se olla LH2.4 myös?

Täytyypä tutkia tuota ohjelmaa.....

Lamda varmaan pitää muutenkin hommata ikäänkuin "vakuutukseksi". Toivottavasti katsastusmies ei sitten ala vaatia kissaa lattian alle. Onneksi on kissaton tonnari minulla.

terv,
Timo
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Vielä tuosta DI/APC:stä

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Hei

Onko tuossa purkissa siis eri prosessorit sytkälle ja polttoaineelle?

Mitä sytkälle voi tehdä? Vai onko se Saabissa aina "sopivan" aikaisella ja toiminta perustuu tuohon nakutuspiiriin, mikä laskee ahtopainetta tai sitten säätää sytkää myöhäisemmälle?

Eli onko niin, että ajoituspuoleen ei Saabissa tarvitse juuri koskea?


terv,
Timo
Vastaa Viestiin