9-3 ahtopaineet, mika niita saataa?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

9-3 ahtopaineet, mika niita saataa?

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Newbie-kysymys(ten sarja):

Auto on '99 9-3 185hp turbo. Tana aamuna toihin tullessa huomasin, etta ahtopaineet nousevat melkein punarajalle alle 4000rpm, mutta sen ylapuolella tipahtavat puoleenvaliin keltaista aluetta. Sikali kuin oikein muistan, niin normaalisti ahdot nousevat kaasupohjassa parhaimmillaan kolmanneksen verran puna-alueen puolellekin ja pysyvat ylhaalla rajoittimeen asti. Nain muistelisin.

Mika siis mahtaa pudottaa paineita? Vaikuttaako ahtopaineisiin oljyn tai ulkoilman lampotila tms.? Vai onko kaytos normaalia? Pitaisiko etsia vikaa jostakin? Voisiko kyseisenkaltaisen kaytoksen aiheuttaa esim. joku irronut alipaineletku tms. pikkuvika?

Vai olisiko se suuttunut siita, etta puunasin sen lauantaina seka sisalta etta ulkoa, enka kuitenkaan vienyt ajelulle aurinkoiseen kevat saahan ennen kuin tanaan? :D

Pitaako huolestua, vai eiko pida?
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Normaalia.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

93t sport kirjoitti:Normaalia.
Eli siis on normaalia etta ahtopaineet laskevat korkeilla kierroksilla?

Oliko autossa siis aiemmin jotain vikaa, kun se nosti ahtopaineet selvasti punaisen puolelle myos korkeilla kierroksilla? Korjautuiko tama vika ahkeralla sisustan puunauksella ja listojen kiillotuksella? :D

Voisiko tama olla oire esim. magneetti- tai bypass-venttiilin takertelemisesta?

Voisiko joku selittaa mika on magneettiventtiilin, ja mika on bypassventtiilin tarkoitus? Miten niiden toiminta diagnosoidaan?

Miten ahtopaineet kayttaytyvat muiden (vakio)autoissa? Milla kierrosluvulla ahtoa alkaa syntymaan ja missa vaiheessa paineita rajoitetaan?

No siinahan tuli taas newbie kamaa... Loytyisiko selvyytta? :P
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Kannattaa aloittaa asian tarkastelu "haku" toiminolla
-bypass
-mankkuvena
-magneettiventtiili
yms...

Siinä varmaan tuleekin luettavaa muutamaksi illaksi :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

93t sport kirjoitti:Kannattaa aloittaa asian tarkastelu "haku" toiminolla
-bypass
-mankkuvena
-magneettiventtiili
yms...

Siinä varmaan tuleekin luettavaa muutamaksi illaksi :wink:
Jes, paljon loytyi ja lukeminen jatkuu.

Sain toisaalta vinkin proseduurista maksimiahtopaineen saatamiseksi: ajetaan ylamakeen mahdollisimman suurella vaihteella niin etta kaydaan lapi kierrosalue 2000-4500rpm. Ylamakeen kuulemma siksi, etta saadaan kiihdytys kestamaan riittavan kauan. Jos makea ei loydy, niin kiihdytyksen voi kuulemma joutua toistamaan useamman kerran.

Yksinkertaista, ajattelin! Kun viela asustelen keskivertoa makisemmalla seudulla, niin paatinpa lounastauolla kokeilla. Ajoin pitkan maen alapaahan, hidastus, nelonen silmaan niin etta kierrokset olivat vajaa 2000rpm ja sitten hana tiskiin. Ahtopaineet nousivat normaalista punaisen alueen tuntumaan, sitten jossain vaiheessa laskivat keltaisen alueen puolivaliin, kuten jo aiemmin raportoin. Kiihdytyksen jatkuessa vahan reiluun 4000rpm, lahelle 4500rpm ahtopaineet nousivatkin punarajalle ja kiihtyvyys parani. Taman jalkeen ahtopaineet ovat kayttaytyneet niin kuin ennenkin, eli punarajalle mennaan ja yli, myos pienemmilla vaihteilla.

Ymmartaakseni trionic olisi huomannut korjata maksimiahtopaineen suuremmaksi itsestaan myohemminkin, kyseinen proseduuri vain nopeutti oppimista.

BTW; tuota testia tehdessa kannattaa huomioda, etta 4500rpm nelosella mennaan aika haipakkaa, joten kannattaa valita pienempi vaihde ja suurempi ylamaki, jos vain mahdollista.... :P
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Pikkasen kommenttia. Normaalit maksimiahdot on siinä keltaisen ja punaisen alueen välissä. Trionic 5:llä ilman lämpötila ja kosteus vaikuttavat hieman ahtoja nostavasti.

Edit: siis mitä lähemmäksi nollaa mennän sen paremmin ahdot nousee. kostea +5 aamu-usva taitaa olla parhaita ajelukelejä :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Ennen tuota ahtopaineiden sopeutusta (2000-4500rpm isolla vaihteella kiihdytystä) kannattaa ottaa akun kenkä irti n. 30min jotta vanhat asetukset nollautuvat. En tiedä onko toimenpiteestä muuten apua. Jos sinulla on alkuperäinen Saabin soitin en tiedä miten se käyttäytyy akun kengän irroituksessa. Voi olla että kysyy turvakoodia.

Ahtopaineiden kyllä kuuluukin laskea kierrosten noustessa. Muutenhan kone hajoaisi jos täysahdot olisivat käytössä vielä 5000-6000rpm alueella. Itselläni vakio boxilla ahdot lähtivät laskuun viimeistään joskus 4500-5000rpm:n kohdalla. Ja maksimiahdoilla mittari meni juuri punaisen puolelle.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

No, sen sopeutuksen jalkeen ahdot ovat olleet siina keltaisen ja punaisen rajalla myos korkeilla kiihdytyksilla, kuten aiemminkin. Auto on tosin ollut minulla vasta niin vahan aikaa, etta en osaa sanoa milloin se toimii niin kuin kuuluukin :oops: Ehka tassa oppii.

Eilisen sopeutuksen jalkeen auto vaan alkoi viheltamaan, taitaa joku letkuista vuotaa. Olisiko kyseinen vuoto ollut paineiden laskun takana alunperinkin? Taytynee kiristaa klemmarit ja tutkia jos vihellys loppuisi.

Milla kierrosluvulla turbo tulee peliin mukaan teidan muiden vakioissa 185hp turboissa ? Jossain 2000rpm paikkeilla?
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Tarkastin asian vanhalta videolta ja vakiona ahdot nousivat 2500rpm:n kohdalla n.2-3mm punaisen puolelle. 3000rpm jälkeen ahdot alkoivat hitaasti mutta tasaisesti laskea ja lopulta 6000rpm mittari oli keltaisen ja punaisen rajalla.
Lastulla ahdot hieman vaappuvat noustessa ja ne tippuvat suhteessa enemmän ja aikaisemmin (ehkä 4500-5000rpm lähtien) kuin vakiossa ahtojen ollen kierrosrajoittajan kohdalla n. 2mm punaisen puolella.

Ohjekirjan mukaan 185hp turbossa paras vääntö 2100rpm. Näin se ei omassa autossani ainakaan perstuntumalta tuntunut. Turbo alkaa toimimaan vasta n. 2000 jälkeen ja kunnon veto alkaa mielestäni vasta 2500 jälkeen.

Pitää vielä tuota paineiden käyttäytymista arvioida tarkemmin kun saa kunnon ahtomittarin kytkettyä. En vielä ole keksinyt mihin sen asentaisin. Ei ole kojelaudassa hyvää paikkaa. A-pilariin pitänee rakentaa uloke ellen löydä valmista mistään.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

NG900SET -95 kirjoitti:Tarkastin asian vanhalta videolta ja vakiona ahdot nousivat 2500rpm:n kohdalla n.2-3mm punaisen puolelle. 3000rpm jälkeen ahdot alkoivat hitaasti mutta tasaisesti laskea ja lopulta 6000rpm mittari oli keltaisen ja punaisen rajalla.
Kuulostaa tutulta, hyva niin.
NG900SET -95 kirjoitti: Ohjekirjan mukaan 185hp turbossa paras vääntö 2100rpm. Näin se ei omassa autossani ainakaan perstuntumalta tuntunut. Turbo alkaa toimimaan vasta n. 2000 jälkeen ja kunnon veto alkaa mielestäni vasta 2500 jälkeen.
Kuulostaa tutulta... Oma perstuntumani kertoo samaa, eli vedon alkavan 2500rpm paikkeilla tai sen jalkeen. Siita syysta maksimivaannon sijainti 2100rpm:ssa tuntuu vahan uskomattomalta, mutta eihan tama ensimmainen kerta olisi, kun perstuntuma valehtelee.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

karvalakki kirjoitti: Eilisen sopeutuksen jalkeen auto vaan alkoi viheltamaan, taitaa joku letkuista vuotaa. Olisiko kyseinen vuoto ollut paineiden laskun takana alunperinkin? Taytynee kiristaa klemmarit ja tutkia jos vihellys loppuisi.
Nyt on klemmarit kiristelty ja vihellys loppui. Kaipa se puski ilmaa jostain rakosesta. Yksi jai kiristamatta kun siihen ei paassyt kasiksi, mutta riittihan tuo onneksi.

Laskin muuten huviksen klemmarit, 19kpl. On siina liitoksia mita brakata ....
Vastaa Viestiin